Tyki zei:
Heeft iemand goeie suggesties i.v.m voeding?
Ik ben over het algemeen aan de dunnere kant, hoewel men BMI wel goed zit(23). Een jaartje of 2 terug ben ik begonnen met 'wielrennen', en iets later ben ik om de 2 dagen Push-Ups beginnen doen omdat ik nogal dunne armen had en merkbaar last had van een gebrek aan kracht in de armen (Tijdens het fietsen, of wanneer ik men pa eens ging helpen bij verbouwingen).
Ik ben inmiddels een tijdje bezig en hoewel ik nu wel meer kracht in men armen heb(waarvan ik best tevreden ben), lijkt het dat men vooruitgang zo'n beetje gestopt is. Ik doe nu steeds een set van 5 waarbij ik zo lang mogelijk probeer te gaan, maar ik ben zowat blijven steken op volgend patroon: 30-25-20x3. Ik denk dat dit gebrek te wijten is aan 2 zaken: gebrek aan professioneel materiaal & voeding.
Nu ga ik binnenkort eens een kijkje nemen bij de locale fitness, om hopelijk op een hoger niveau met krachttraining te beginnen alsook om wat specifieker aan men voorarmen te kunnen werken. Ik vrees echter dat ik niet veel vooruitgang ga maken als ik men voeding niet voldoende aanpas.
Momenteel eet ik gwn 3x per dag (Kellogs, brood, kant&klaar avondmaal) gevolgd door een stuk fruit/yoghurt en dikwijls een zak chips in de avond. (vooral dat laatste is blijkbaar een slechte gewoonte)
Is er ergens een goede post die zowat de basisvoeding uitlegt? (liefst met wat voorbeelden)
En mensen die ervaring hebben met combinatie wielrennen/fitness: Is het nog nodig dat ik in de fitness 'lower body' exercises doe als ik gemiddeld 6 uur per week fiets?
Normaal staat alles in de faq maar kort uigelegd :
Ik neem aan dat je gewoon wat meer spieren wilt maar je vet% wel zo laag mogelijk wilt houden. Een goede split in mijn ogen is 45/35/20 voor eiwitten/koolhydraten/vetten (goede vetten ofc). Om te beginnen kan je best je dagelijkse behoefte uitrekenen, er zijn verschillende sites die je daarmee kunnen helpen. We nemen nu 2700cal als voorbeeld.
Nu ga je beginnen rekenen. Je doet 0,45 (eiwitten macro) x 2700 en deelt die uitkomst door 4 (4 cal voor eiwitten). Dit gaat je het aantal eiwitten geven dat je per dag nodig hebt. Hierna doe je 0,35 x 2700 (voor koolhydraten), deze uitkomst deel je ook door 4. Dit gaat je dagelijkse behoefte zijn voor koolhydraten om spieren te kunnen opbouwen. Hierna doe je gewoon 0,20 x 2700 gedeeld door 9 (aantal vetten per cal).
Nu krijg je bijvoorbeeld 300gr proteinen/200gr koolhydraten en 20gr vet dat je per dag moet binnen krijgen.
Je lichaam verbruikt eiwitten vrij snel en alles in 1keer eten is zinloos. Dus je gaat zo'n 5-6 per dag kleine maaltijdjes eten verspreid over de ganse dag.
Goede voeding alvast is : tonijn, havermout, rood vlees, alle soorten kip, rijst & je kan aanvullend een eiwitshake drinken om het wat makkelijker te maken of omdat je gewoon niet zo'n groot buikje hebt of weinig tijd hebt.
Je kan hier nog veel dieper in gaan als je wil, maar nu zou je normaal toch al aan de slag kunnen voor een voedingsschema te maken.
Wel opletten dat de 45/35/20 niet goed kan werken voor je lichaam, word je er wat dikker van, schroef dan je koolhydraten & vetten wat naar beneden en je eiwitten wat omhoog. Wel zorgen dat je natuurlijk op een totale som van 100 blijft natuurlijk.