sink
Legacy Member
Teams & coureurs
______________________________________________
Wijzigingen tov 2018:
Het volledige veld:
| Mercedes-AMG Petronas Motorsport
| Scuderia Ferrari Mission Winnow
| Aston Martin Red Bull Racing
| Renault F1 Team
| Rich Energy Haas F1 Team
| McLaren F1 Team
| Racing Point F1 Team
| Alfa Romeo Racing
| Red Bull Toro Rosso Honda
| Williams Racing
Nieuwe coureurs:
• George Russel maakt zijn debuut bij Williams
• Lando Norris maakt zijn debuut bij McLaren
• Alexander Albon maakt zijn debuut bij Toro Rosso
Comebacks:
• Robert Kubica maakt zijn comeback bij Williams, hij reed voor het laatst een F1 race eind 2010
• Antonio Giovinazzi begint aan zijn eerste volledige seizoen bij Sauber na reeds 2 races gereden te hebben bij Sauber in 2017
• Comeback kid Daniil Kvyat keert nogmaals terug bij Toro Rosso. Hij reed zijn laatste race bij Toro Rosso eind 2017 en was Ferrari test/reserve/sim rijder in 2018
Blijft ongewijzigd:
• Bij Mercedes blijven Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de vaste rijders
• Bij Haas blijven Romain Grosjean en Kevin Magnussen de vaste rijders
• Bij Ferrari blijft Sebastian Vettel vaste rijder
• Bij Racing Point(voormalig Force India) blijft Sergio Perez vaste rijder
• Bij Red Bull blijft Max Verstappen vaste rijder
• Bij Renault blijft Nico Hulkenberg vaste rijder
Stoelendans:
• Charles Leclerc stapt over van Sauber naar Ferrari
• Daniel Ricciardo stapt over van Red Bull naar Renault
• Pierre Gasly stapt over van Toro Rosso naar Red Bull
• Carlos Sainz stapt over van Renault naar McLaren
• Lance Stroll stapt over van Williams naar Racing Point
• Kimi Raikkonen stapt over van Ferrari naar Sauber
Doen niet meer mee:
• Stoffel Vandoorne
• Fernando Alonso
• Esteban Ocon
• Marcus Ericsson
• Brendon Hartley
• Sergey Sirotkin
Veranderingen bij de teams:
• Red Bull maakt in 2019 gebruik van Honda Power Units na in 2018 gebruik te hebben gemaakt van Renault Power Units
Nieuw team:
• Force India bestaat niet meer en is overgekocht door oa. Lawrence Stroll, de vader van Lance Stroll. Na een eerdere naamswijziging in 2018 van 'Sahara Force India' naar 'Racing Point Force India' is de naam nu opnieuw gewijzigd naar 'Racing Point F1 Team'. De verwachting is echter dat dit nog zal wijzigen voor de start van het 2019 seizoen.
• George Russel maakt zijn debuut bij Williams
• Lando Norris maakt zijn debuut bij McLaren
• Alexander Albon maakt zijn debuut bij Toro Rosso
Comebacks:
• Robert Kubica maakt zijn comeback bij Williams, hij reed voor het laatst een F1 race eind 2010
• Antonio Giovinazzi begint aan zijn eerste volledige seizoen bij Sauber na reeds 2 races gereden te hebben bij Sauber in 2017
• Comeback kid Daniil Kvyat keert nogmaals terug bij Toro Rosso. Hij reed zijn laatste race bij Toro Rosso eind 2017 en was Ferrari test/reserve/sim rijder in 2018
Blijft ongewijzigd:
• Bij Mercedes blijven Lewis Hamilton en Valtteri Bottas de vaste rijders
• Bij Haas blijven Romain Grosjean en Kevin Magnussen de vaste rijders
• Bij Ferrari blijft Sebastian Vettel vaste rijder
• Bij Racing Point(voormalig Force India) blijft Sergio Perez vaste rijder
• Bij Red Bull blijft Max Verstappen vaste rijder
• Bij Renault blijft Nico Hulkenberg vaste rijder
Stoelendans:
• Charles Leclerc stapt over van Sauber naar Ferrari
• Daniel Ricciardo stapt over van Red Bull naar Renault
• Pierre Gasly stapt over van Toro Rosso naar Red Bull
• Carlos Sainz stapt over van Renault naar McLaren
• Lance Stroll stapt over van Williams naar Racing Point
• Kimi Raikkonen stapt over van Ferrari naar Sauber
Doen niet meer mee:
• Stoffel Vandoorne
• Fernando Alonso
• Esteban Ocon
• Marcus Ericsson
• Brendon Hartley
• Sergey Sirotkin
Veranderingen bij de teams:
• Red Bull maakt in 2019 gebruik van Honda Power Units na in 2018 gebruik te hebben gemaakt van Renault Power Units
Nieuw team:
• Force India bestaat niet meer en is overgekocht door oa. Lawrence Stroll, de vader van Lance Stroll. Na een eerdere naamswijziging in 2018 van 'Sahara Force India' naar 'Racing Point Force India' is de naam nu opnieuw gewijzigd naar 'Racing Point F1 Team'. De verwachting is echter dat dit nog zal wijzigen voor de start van het 2019 seizoen.
Het volledige veld:
• 44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014,2015,2017 & 2018)
• 77 Valtteri Bottas
• T.Esteban Ocon
• 77 Valtteri Bottas
• T.Esteban Ocon
• 5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)
• 16 Charles Leclerc
• T.Pascal Wehrlein & Brendon Hartley
• 16 Charles Leclerc
• T.Pascal Wehrlein & Brendon Hartley
• 33 Max Verstappen
• 10 Pierre Gasly
• T.TBC
• 10 Pierre Gasly
• T.TBC
• 3 Daniel Ricciardo
• 27 Nico Hulkenberg
• T.Sergey Sirotkin
• 27 Nico Hulkenberg
• T.Sergey Sirotkin
• 20 Kevin Magnussen
• 8 Romain Grosjean
• T.Pietro Fittipaldi
• 8 Romain Grosjean
• T.Pietro Fittipaldi
• 55 Carlos Sainz
• 4 Lando Norris
• T.Sergio Sette Camara
• 4 Lando Norris
• T.Sergio Sette Camara
• 11 Sergio Perez
• 18 Lance Stroll
• T.Esteban Ocon
• 18 Lance Stroll
• T.Esteban Ocon
• 7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• 99 Antonio Giovinazzi
• T.Marcus Ericsson & Tatiana Calderon
• 99 Antonio Giovinazzi
• T.Marcus Ericsson & Tatiana Calderon
• 26 Daniil Kvyat
• 23 Alexander Albon
• T.TBC
• 23 Alexander Albon
• T.TBC
• 88 Robert Kubica
• 63 George Russel
• T.Nicholas Latifi
• 63 George Russel
• T.Nicholas Latifi
De races
______________________________________________
Wijzigingen tov 2018:
- Er zijn geen nieuwe GP's
- Er zijn geen GP's die verdwijnen
- De Mexicaanse en USA GP zijn van plaats gewisseld
- Er zal geen triple header meer zijn in 2019
- Er zijn 5 back-to-back races: Frankrijk/Oostenrijk, Duitsland/Hongarije, Belgie/Italie, Singapore/Rusland , Mexico/USA
- Er zijn geen nieuwe GP's
- Er zijn geen GP's die verdwijnen
- De Mexicaanse en USA GP zijn van plaats gewisseld
- Er zal geen triple header meer zijn in 2019
- Er zijn 5 back-to-back races: Frankrijk/Oostenrijk, Duitsland/Hongarije, Belgie/Italie, Singapore/Rusland , Mexico/USA
Volledige kalender (onder voorbehoud):
#2 | 31-03-2019 | Bahrain Grand Prix | Bahrain International Circuit
#3 | 14-04-2019 | Chinese Grand Prix | Shanghai International Circuit
#4 | 28-04-2019 | Azerbaijan Grand Prix | Baku Street Circuit
#5 | 12-05-2019 | Spanish Grand Prix | Circuit De Catalunya
#6 | 26-05-2019 | Monaco Grand Prix | Monte Carlo
#7 | 09-06-2019 | Canadian Grand Prix | Circuit Gilles Villeneuve
#8 | 23-06-2019 | French Grand Prix | Circuit Paul Ricard
#9 | 30-06-2019 | Austrian Grand Prix | Red Bull Ring
#10 | 14-07-2019 | British Grand Prix | Silverstone
#11 | 28-07-2019 | German Grand Prix | Hockenheim
#12 | 04-08-2019 | Hungarian Grand Prix | Hungaroring
#13 | 01-09-2019 | Belgian Grand Prix | Spa-Francorchamps
#14 | 08-09-2019 | Italian Grand Prix | Monza
#15 | 22-09-2019 | Singapore Grand Prix | Singapore
#16 | 29-09-2019 | Russian Grand Prix | Sochi Autodrom
#17 | 13-10-2019 | Japanese Grand Prix | Suzuka
#18 | 27-10-2019 | Mexican Grand Prix | Autodromo Hermanos Rodriguez
#19 | 03-11-2019 | United States Grand Prix | Circuit Of The Americas
#20 | 17-11-2019 | Brazilian Grand Prix | Interlagos
#21 | 01-12-2019 | Abu Dhabi Grand Prix | Yas Marina
F1 Fanatic Kalender:
• iCal
Regelwijzigingen
______________________________________________
De belangrijkste wijzigingen tov 2018: (Bron: Wikipedia)
Technische reglementen:
- In a bid to improve overtaking, teams agreed to a series of aerodynamic changes that affect the profile of the front and rear wings. The front wing endplates are expected to be reshaped to alter the airflow across the car and reduce the effects of aerodynamic turbulence. The slot in the rear wing is expected to be widened, making the Drag Reduction System more powerful. The agreed-upon changes were drawn from the findings of a working group set up to investigate potential changes to the technical regulations in preparation for the 2021 championship.
- Parts of the technical regulations governing bodywork are planned to be rewritten in a bid to promote sponsorship opportunities for teams. The agreed changes are to mandate smaller bargeboards and limit aerodynamic development of the rear wing end planes to create more space for sponsor logos. The changes were introduced as a response to falling revenues amid teams and the struggles of smaller teams to secure new sponsors.
- The mandated maximum fuel levels are due to be raised from 105 kg to 110 kg so as to minimise the need for drivers to conserve fuel during a race. Driver weights are due to no longer be considered when measuring the minimum weight of the car. This change was agreed to following concerns that drivers were being forced to lose dangerous amounts weight in order to offset the additional weight of the post-2014 generation of turbo-hybrid engines. Drivers must weigh at least 80 kg; any driver that does not make this minimum will be given ballast to make up the difference. This ballast is expected to be located around the seat. The changes were introduced to prevent drivers with a naturally-smaller body shape from having an advantage over taller and heavier drivers.
Veiligheid van de rijders
- The FIA introduced a new standard for driver helmets designed to improve safety. Under the new standard, helmets will be subjected to a more thorough range of crash tests aimed at improving energy absorption and deflection as well as reducing the likelihood of objects penetrating the helmet's structure. All certified helmet manufacturers must pass the tests in advance of the 2019 championship to have their certification renewed. Once introduced to Formula One, the new standard will gradually be applied to all helmets used by competitors in every FIA-sanctioned event.
Banden
- Tyre supplier Pirelli plan on renaming their range of tyres following a request from the FIA and the sport's management. The governing body argued that the naming conventions used in 2018 were obtuse and difficult for casual spectators to understand. Under the new plan, the names given to particular compounds (hypersoft, ultrasoft, supersoft, soft, medium and hard) will disappear, to be replaced by referring during each race to the three compounds teams have available for that race as soft, medium and hard. This is hoped to aid fans understanding the tyre compounds used at each round. The actual compounds for the season will be referred to by number to the teams, with "1" being the firmest. With the total number of compounds for the season likely to be reduced to five, "5" would be the softest tyre, although having six compounds remains a possibility, with the final number to be determined following post-season testing (seven compounds were technically available in 2018, although as expected the "superhard" tyre was never used). Pirelli will continue to decide on three of the compounds to be made available for each race. Similarly, the current practice of using different colors to refer to the specific compound (such as pink for the hypersoft) will be discontinued, with white, yellow and red being used for the three compounds available for each race.
Technische reglementen:
- In a bid to improve overtaking, teams agreed to a series of aerodynamic changes that affect the profile of the front and rear wings. The front wing endplates are expected to be reshaped to alter the airflow across the car and reduce the effects of aerodynamic turbulence. The slot in the rear wing is expected to be widened, making the Drag Reduction System more powerful. The agreed-upon changes were drawn from the findings of a working group set up to investigate potential changes to the technical regulations in preparation for the 2021 championship.
- Parts of the technical regulations governing bodywork are planned to be rewritten in a bid to promote sponsorship opportunities for teams. The agreed changes are to mandate smaller bargeboards and limit aerodynamic development of the rear wing end planes to create more space for sponsor logos. The changes were introduced as a response to falling revenues amid teams and the struggles of smaller teams to secure new sponsors.
- The mandated maximum fuel levels are due to be raised from 105 kg to 110 kg so as to minimise the need for drivers to conserve fuel during a race. Driver weights are due to no longer be considered when measuring the minimum weight of the car. This change was agreed to following concerns that drivers were being forced to lose dangerous amounts weight in order to offset the additional weight of the post-2014 generation of turbo-hybrid engines. Drivers must weigh at least 80 kg; any driver that does not make this minimum will be given ballast to make up the difference. This ballast is expected to be located around the seat. The changes were introduced to prevent drivers with a naturally-smaller body shape from having an advantage over taller and heavier drivers.
Veiligheid van de rijders
- The FIA introduced a new standard for driver helmets designed to improve safety. Under the new standard, helmets will be subjected to a more thorough range of crash tests aimed at improving energy absorption and deflection as well as reducing the likelihood of objects penetrating the helmet's structure. All certified helmet manufacturers must pass the tests in advance of the 2019 championship to have their certification renewed. Once introduced to Formula One, the new standard will gradually be applied to all helmets used by competitors in every FIA-sanctioned event.
Banden
- Tyre supplier Pirelli plan on renaming their range of tyres following a request from the FIA and the sport's management. The governing body argued that the naming conventions used in 2018 were obtuse and difficult for casual spectators to understand. Under the new plan, the names given to particular compounds (hypersoft, ultrasoft, supersoft, soft, medium and hard) will disappear, to be replaced by referring during each race to the three compounds teams have available for that race as soft, medium and hard. This is hoped to aid fans understanding the tyre compounds used at each round. The actual compounds for the season will be referred to by number to the teams, with "1" being the firmest. With the total number of compounds for the season likely to be reduced to five, "5" would be the softest tyre, although having six compounds remains a possibility, with the final number to be determined following post-season testing (seven compounds were technically available in 2018, although as expected the "superhard" tyre was never used). Pirelli will continue to decide on three of the compounds to be made available for each race. Similarly, the current practice of using different colors to refer to the specific compound (such as pink for the hypersoft) will be discontinued, with white, yellow and red being used for the three compounds available for each race.
TV-Zenders
______________________________________________
Alle zenders die wij kunnen ontvangen:
Analoog:
Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Play Sports (Telenet) en RTL.
La Une/La Deux: Waals
Digitaal:La Une HD/La Deux HD: Waals
Play Sports (HD): Vlaams
RTL: Duits
Play Sports (HD): Vlaams
RTL: Duits
Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Play Sports (Telenet) en RTL.
Interessante links
______________________________________________
Live:
Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.
Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.
Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
Livestream
______________________________________________
• F1 TV
• Download ACE Player > Ga naar: Motorsportsstreams per sessie is er een nieuw ID met livestream
Statistiekjes over de F1 threads van 9lives.be
______________________________________________
Seizoen 2018:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 5.489
Views: 226.092
Posters: 106* (totaal genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL-/Flatsix 672, marcel 529, eniac 455, Nesjamag 344, RiCOManiaC 288, BuYcKi 221, Cerulean 220, sink 219, Elke1988 170, vishnusixclix 159 samen goed voor 60% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: vloet 153, makila 140, xDama 129, Jonas89 102, Scifo 102 samen goed voor 11% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 71% van de posts
Gokten juist op de WK in 2018: arnold layne, Brechto, Ceres09, Cerv.Be, CoBalT, Elke1988, eniac, FlatSix, Fryto, GvR, hjs666, jeltex, makila, Nesjamag, noccy, R!|)|)L3R, Viggo, xDama
Oudere gegevens uit seizoenen 2013-2014-2015-2016-2017:
Seizoen 2017:
Thread 1 - Thread 2
Seizoen 2016:
Thread 1 - Thread 2
Seizoen 2015:
Thread 1 - Thread 2
Seizoen 2014:
Seizoen 2013
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 6.002
Views: 189.824
Posters: 76* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: marcel 645, RiCOManiaC 543, eniac 491, xTwL- 403, BuYcKi 282, sink 275, Samamba 228, falc.be 226, Elke1988 216, t0tec 208 samen goed voor 59% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: vishnusixclix 207, Cerulean 162, xDama 142, Nesjamag 134, Scifo 121 samen goed voor 13% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 72% van de posts
Gokten juist op de WK in 2017: BuYcKi,ditn_tae,Fryto,GvR,jeltex,Missy_X,Nesjamag,SomeDude,Viggo
(duiding: voor de start van het seizoen is een poll opgestart, hierop stemden 37 mensen correct op Hamilton. In juli werd de tweede thread opgestart met dezelfde poll opties. Toen waren de kaarten al wat duidelijker geschud en stond Vettel op kop. 18 mensen stemden toen op Vettel en 15 op Hamilton. Enkel bovenstaande mensen stemden dus zowel in de eerste als tweede thread correct op Hamilton)
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 7.013
Views: 194.985
Posters: 89* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: RiCOManiaC 1078, xTwL- 716, eniac 515, marcel 475, falc.be 352 samen goed voor 45% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: Elke1988 299, VishnuSixDix 298, Teknohol1c 268, sink 245, BuYcKi 242 samen goed voor 19% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 64% van de posts
Labels: #blessed,overdrijven,unstoffable,amg, ferrari, hamilton, kimi, mclaren, mercedes, raikkonen, renault, sauber, stoffel, vandoorne, vettel
Seizoen 2015:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 3.622
Views: 130.199
Posters: 67* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 522, marcel 358, eniac 353, RiCOManiaC 332, falc.be 209 samen goed voor 49% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: VishnuSixDix 187, sink 177, BuYcKi 142, xDama 86, Scifo 85,jeltex 85 samen goed voor 21% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 70% van de posts
Labels: #f1, alonso, ferrari, formule 1, hamilton, max, mclaren, mercedes, overdrijven, red bull, red bull racing, rip bianchi, secondberg, torro rosso, verstappen, vettel, williams, oversteekchinees
Seizoen 2014:
Code:
Berichten: 8.556
Views: 265.078
Posters: 142* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 763, eniac 736, ricomaniac 462 samen goed voor 23% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: BuYcKi, marcel, xDama, falc.be, fulcoboy
Bezoekers: méér dan 439 (gegevens verloren door hack?)
Labels: overdrijven, penis-noses
Gokten juist op de WK: 100%, Cerulean, falc.be, Fryto, fulcoboy, jeltex, matx5, Qronicle, squan, Teknohol1c, The Moff, The_Manager, thijse, V1nce, VishnuSixDix, Xavve
Mega-hack-crashes: 1
Seizoen 2013
Code:
Berichten : 8.676
Views: 260.095
Posters: +/- 204
Top posters: eniac, xTwL- , RiCOManiaC (samen goed voor 21,4% van alle berichten)
Bezoekers van de thread(s): méér dan 576
Unieke labels : #imsexyandiknowit, fyrabanden, overdrijven, turbo is coming
Code:
Berichten: méér dan 10.457 (dus 2013 thread begonnen uit noodzaak)
Views: 317.935
Posters: + 181
Top posters: JohnnyricoMC, eniac, falc.be (samen goed voor 14,5% van alle berichten)
Bezoekers thread(s) : (veel, gegevens verloren gegaan na 1 jaar)
Unieke labels: di montezeemlap, eikelsteen, first lap nutcase, kimi is held!, komkommer, leave me alone, loldonado, mal-heuren, overdrijven, pensioemacher?, checo, crashtor, de fear, loldonado, maldonado for pres!, , schumipole, the maldonator, wettel, wheelnuts