Archief - FIA Formula One 2017 - Austrian GP - July 9th

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wordt de wereldkampioen in 2017?


  • Totaal aantal stemmers
    70
  • Opiniepeiling gesloten.

sink

Legacy Member
ZbPP6Yq.jpg


Teams & coureurs
______________________________________________


Wijzigingen tov 2016:

Nieuwe coureurs:
Stoffel Vandoorne maakt zijn debuut bij McLaren-Honda
Lance Stroll maakt zijn debuut bij Williams

Stoelendans:
Kevin Magnussen gaat van Renault naar Haas F1
Esteban Ocon gaat van Manor naar Force India
Nico Hulkenberg gaat van Force India naar Renault
Valtteri Bottas gaat van Williams naar Mercedes
Pascal Wehrlein gaat van Manor naar Sauber

Doen niet meer mee:
Nico Rosberg
Jenson Button

Veranderingen bij de teams:
Sauber maakt in 2017 gebruik van 1 jaar oude (2016) Ferrari Power Units
Toro Rosso maakt in 2017 gebruik van Renault Power Units na in 2016 gebruik te hebben gemaakt van 1 jaar oude Ferrari Power Units

Het volledige veld tot nu toe:


ag2zC6Q.png
| Mercedes AMG Petronas F1 Team
44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014 & 2015)
77 Valtteri Bottas
• T.-
wjkbJMR.jpg
| Red Bull Racing
3 Daniel Ricciardo
33 Max Verstappen
• T.-
NMEXguE.png
| Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)
7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• T.Antonio Giovinazzi
ag2zC6Q.png
| Sahara Force India F1 Team
11 Sergio Perez
31 Esteban Ocon
• T.-
ag2zC6Q.png
| Williams Martini Racing
19 Felipe Massa
18 Lance Stroll
• T.Paul DiResta
ivtAozF.png
| McLaren Honda
14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
2 Stoffel Vandoorne
• T.Jenson Button
wjkbJMR.jpg
| Scuderia Toro Rosso
55 Carlos Sainz Jr.
26 Daniil Kvyat
• T.-
NMEXguE.png
| Haas F1 Team
8 Romain Grosjean
20 Kevin Magnussen
• T.-
wjkbJMR.jpg
| Renault Sport Formula One Team
27 Nico Hulkenberg
30 Jolyon Palmer
• T.Sergey Sirotkin
NMEXguE.png
| Sauber F1 Team
9 Marcus Ericsson
94 Wehrlein
• T.Antonio Giovinazzi

De races
______________________________________________


Wijzigingen tov 2016:

- De Bahrein en Chinese GP wisselen van plaats op de kalender
- De europese GP in Azerbeidjan wordt omgedoopt naar de GP van Azerbeidjan
- De Duitse GP zal dit jaar niet plaatsvinden


Volledige kalender met de starttijden voor ons (onder voorbehoud):

#1 | 26-03-2017 | 06u00 | Australian Grand Prix | Albert Park
#2 | 09-04-2017 | 08u00 | Chinese Grand Prix | Shanghai International Circuit
#3 | 16-04-2017 | 17u00 | Bahrain Grand Prix | Bahrain International Circuit
#4 | 30-04-2017 | 14u00 | Russian Grand Prix | Sochi Autodrom
#5 | 14-05-2017 | 14u00 | Spanish Grand Prix | Circuit De Catalunya
#6 | 28-05-2017 | 14u00 | Monaco Grand Prix | Monte Carlo
#7 | 11-06-2017 | 20u00 | Canadian Grand Prix | Circuit Gilles Villeneuve
#8 | 25-06-2017 | 15u00 | Azerbaijan Grand Prix | Baku Street Circuit
#9 | 09-07-2017 | 14u00 | Austrian Grand Prix | Red Bull Ring
#10 | 16-07-2017 | 14u00 | British Grand Prix | Silverstone
#11 | 30-07-2017 | 14u00 | Hungarian Grand Prix | Hungaroring
#12 | 27-08-2017 | 14u00 | Belgian Grand Prix | Spa-Francorchamps
#13 | 03-09-2017 | 14u00 | Italian Grand Prix | Monza
#14 | 17-09-2017 | 14u00 | Singapore Grand Prix | Singapore
#15 | 01-10-2017 | 09u00 | Malaysian Grand Prix | Sepang International Circuit
#16 | 08-10-2017 | 07u00 | Japanese Grand Prix | Suzuka
#17 | 22-10-2017 | 21u00 | United States Grand Prix | Circuit Of The Americas
#18 | 29-10-2017 | 20u00 | Mexican Grand Prix | Autodromo Hermanos Rodriguez
#19 | 12-11-2017 | 17u00 | Brazilian Grand Prix | Interlagos
#20 | 26-11-2017 | 14u00 | Abu Dhabi Grand Prix | Yas Marina

F1 Fanatic Kalender:
Google
iCal

De testkalender
______________________________________________



#1 | 27-02-2017 | Circuit De Catalunya
#2 | 28-02-2017 | Circuit De Catalunya
#3 | 01-03-2017 | Circuit De Catalunya
#4 | 02-03-2017 | Circuit De Catalunya
#5 | 07-03-2017 | Circuit De Catalunya
#6 | 08-03-2017 | Circuit De Catalunya
#7 | 09-03-2017 | Circuit De Catalunya
#8 | 10-03-2017 | Circuit De Catalunya


De teampresentaties
______________________________________________



# | Datum | Team | Chassis | Foto's
#1 | 20-02-2017 | Sauber F1 Team | C36 | Foto 1 - 2
#2 | 21-02-2017 | Renault Sport Formula One Team | RS17 | Foto 1 - 2
#3 | 22-02-2017 | Sahara Force India F1 Team | VJM10 | Foto 1 - 2
#4 | 23-02-2017 | Mercedes AMG Petronas Motorsport | F1 M08 EQ Power+ | Foto 1 - 2
#5 | 24-02-2017 | Scuderia Ferrari | SF70-H| Foto 1 - 2
#6 | 24-02-2017 | McLaren Honda Formula One Team | MCL32 | Foto 1 - 2
#7 | 25-02-2017 | Williams Martini Racing | FW40 | Foto 1 - 2
#8 | 26-02-2017 | Red Bull Racing | RB13 | Foto 1 - 2
#9 | 26-02-2017 | Haas F1 Team | VF-17 | Foto 1 - 2
#10 | 26-02-2017 | Scuderia Toro Rosso | STR12 | Foto 1 - 2


Regelwijzigingen
______________________________________________


De belangrijkste wijzigingen tov 2016: (Bron: Wikipedia)

Algemene wijzigingen:
In September 2016, Liberty Media purchased a minority stake in the sport from CVC Capital Partners ahead of a hoped-for full buyout in time for the 2017 season.
As part of the deal, the sport adopted a model similar to that used by the US National Football League and Major League Baseball,
with teams entitled to purchase a stake in the sport.

Technische reglementen:

[video=youtube;RNFnN7YtbPM]https://www.youtube.com/watch?v=RNFnN7YtbPM[/video]

- The technical regulations governing bodywork design were revised for 2017, with the objective of improving lap times by four to five seconds over the 2016 generation of cars. These changes include:
An increase of the width of the front wing to 1,800 mm (70.9 in).
Lowering the rear wing by 150 mm (5.9 in) and moving its position back by 200 mm (7.9 in).
The leading edge of the barge boards being brought forward to allow teams more freedom in controlling airflow.
An increase of the width of the front and rear tyres to allow cars to generate more mechanical grip.
The minimum weight of the car including the driver being raised by 20 kg to 722 kg, with teams allowed to use 105 kg of fuel to account for the increase in minimum weight.
- The token system used to regulate power unit development—where the power unit was divided into individual areas,
and each area assigned a points value with development of these areas deducting points from a manufacturer's overall points quota—will be abandoned.
- Restrictions are to be placed on the dimensions, weight and the materials used to build each individual component of the power unit
- Teams are restricted to four power units per season regardless of the number of Grands Prix in the season.
Previous seasons had included a provision for a fifth power unit if the number of Grands Prix in a season exceeded twenty;
from 2017, this provision is to be abandoned.
- The cost of a power unit supply is reduced by €1 million in 2017 ahead of a further reduction in 2018
- Cameras will no longer be permitted to be mounted on stalks, located on the nose of the car

Sportieve reglementen:
- Under rules introduced in 2015, grid penalties for exceeding a driver's quota of power unit components carried over from one race to the next if the penalty could not be fully served when issued.
When this carry-over system was abandoned, teams could build up a reserve of spare components by introducing several at once while only serving a single grid penalty.
From 2017, teams will only be able to use one new component over their quota per race, with any additional components incurring further penalties.
This change prevents teams from "stockpiling" spare power unit components.
- Power unit suppliers will have an "obligation to supply", mandating that they supply power units to any team, should a team end up without an agreement.
The rule was introduced following the breakdown in the relationship between Renault and their customer teams Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso at the end of the 2015 season
that left both teams in limbo until deals could be arranged.
- In the event that a race is declared wet and must start behind the safety car, the grid will follow normal starting procedures once conditions are declared satisfactory for racing.
Drivers will line up on the grid for a standing start once the safety car pulls into pit lane, although any laps completed behind the safety car will count towards the total race distance.


TV-Zenders
______________________________________________


Alle zenders die wij kunnen ontvangen:

Analoog:
La Une/La Deux: Waals​
Digitaal:
La Une HD/La Deux HD: Waals
Play Sports (HD): Vlaams
RTL: Duits

Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Play Sports (Telenet) en RTL.

Interessante links
______________________________________________


Live:

Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.

Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
video:

Livestream
______________________________________________


- Download ACE Player > Ga naar reddit-subreddit /formula1 > menu bovenaan 'streams & downloads' >
per sessie is er een nieuw ID met livestream of volg dit profiel


Statistiekjes over de F1 threads van 9lives.be
______________________________________________


Opmerkelijk: in 2015 waren er ongeveer de helft minder posts dan in 2014. 2016 sloeg dan weer de weg in van 2014 maar er waren toch iets minder posts dan 2014 en de jaren ervoor.
2017 staat echter garant voor een van de grootste regelwijziging van de laatste 10-15 jaar. Met Stoffel bij McLaren en Max bij Red Bull staat ons alvast een mooie strijd te wachten tussen hen en de andere toprijders.
2016 leverde altijd leuke en volwassen discussies op en in 2017 zal dit imo niet anders zijn, bedankt iedereen en doe zo voort! :)

Seizoen 2016:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 7.013
Views: 194.985
Posters: 89* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: RiCOManiaC 1078, xTwL- 716, eniac 515, marcel 475, falc.be 352 samen goed voor 45% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: Elke1988 299, VishnuSixDix 298, Teknohol1c 268, sink 245, BuYcKi 242 samen goed voor 19% van de posts
De top 10 posters waren samen goed voor 64% van de posts
Labels: #blessed,overdrijven,unstoffable,amg, ferrari, hamilton, kimi, mclaren, mercedes, raikkonen, renault, sauber, stoffel, vandoorne, vettel

Seizoen 2015:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 3.622
Views: 130.199
Posters: 67* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 522, marcel 358, eniac 353, RiCOManiaC 332, falc.be 209 samen goed voor 49% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: VishnuSixDix 187, sink 177, BuYcKi 142, xDama 86, Scifo 85,jeltex 85 samen goed voor 21% van de posts
De top 10 posters waren samen goed voor 70% van de posts
Labels: #f1, alonso, ferrari, formule 1, hamilton, max, mclaren, mercedes, overdrijven, red bull, red bull racing, rip bianchi, secondberg, torro rosso, verstappen, vettel, williams, oversteekchinees

Seizoen 2014:
Code:
Berichten: 8.556
Views: 265.078
Posters: 142* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 763, eniac 736, ricomaniac 462 samen goed voor 23% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: BuYcKi, marcel, xDama, falc.be, fulcoboy
Bezoekers: méér dan 439 (gegevens verloren door hack?)
Labels: overdrijven, penis-noses
Gokten juist op de WK: 100%, Cerulean, falc.be, Fryto, fulcoboy, jeltex, matx5, Qronicle, squan, Teknohol1c, The Moff, The_Manager, thijse, V1nce, VishnuSixDix, Xavve
Mega-hack-crashes: 1

Opmerkelijk: ongeveer evenveel berichten als in 2013, alweer minder als in 2012, wat dan ook een topjaar was.
De reden voor de daling dit jaar van de posters/bezoekers is enerzijds door dominantie van Mercedes en de nieuwe motoren, dit gaf voor de gemiddeld bezoeker de indruk
een saai seizoen te zijn met idioot klinkende motoren. Ondanks de reaguurders vond ik dat de motoren op TV minstens zo goed zo niet beter klonken dan vroeger.
In't echt kan ik me de teleurstelling van oudgedienden inbeelden. Een andere grote reden voor de kleinere verscheidenheid aan bezoekers is ook de stompzinnige werking (of niet) van het forum.
Kunnen wij weinig aan doen. Ik vind deze thread echter nog stééds de leukste Nederlandstalige discussies opleveren over F1!

Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten : 8.676
Views: 260.095
Posters: +/- 204
Top posters: eniac, xTwL- , RiCOManiaC (samen goed voor 21,4% van alle berichten)
Bezoekers van de thread(s): méér dan 576
Unieke labels : #imsexyandiknowit, fyrabanden, overdrijven, turbo is coming

Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten: méér dan 10.457 (dus 2013 thread begonnen uit noodzaak)
Views: 317.935
Posters: + 181
Top posters: JohnnyricoMC, eniac, falc.be (samen goed voor 14,5% van alle berichten)
Bezoekers thread(s) : (veel, gegevens verloren gegaan na 1 jaar)
Unieke labels: di montezeemlap, eikelsteen, first lap nutcase, kimi is held!, komkommer, leave me alone, loldonado, mal-heuren, overdrijven, pensioemacher?, checo, crashtor, de fear, loldonado, maldonado for pres!, , schumipole, the maldonator, wettel, wheelnuts

sink

Legacy Member
Later deze week nog eens kijken naar een ander foto'ke om bovenaan te zetten
Ook andere suggesties ter verbetering van de OP mag ook
+ Poll toegevoegd (max. 15 opties mogelijk jammer genoeg)

RaZoR be

Legacy Member
die wagens zien er wel goed uit! Ben benieuwd naar de uiteindelijke versies.


Ik denk ook dat we dit jaar het concept van B-wagens gaan terug zien bij het europese start zoals vroeger wel vaker gebeurde.
Ik zie RedBull wel een degelijk chassis ontwikkelen en diegene die de bal misslaan een echte nieuwe B-wagen ontwikkelen voor de latere seizoenshelft.

falc.be

Legacy Member
Zoals ik al eerder gezegd heb verwacht ik terug de pokkesaaie races van 10j geleden. Grote vleugels + grotere diffusers = onmogelijk in te halen

vishnusixclix

Legacy Member
Bij Manor staan blijkbaar Nasr, Gutierrez en Haryanto op de lijst. Wat dieptriest toch. Zelfs het talent uit de academies van de topteams willen ze er niet meer plaatsen.

Jonas89

Legacy Member
Klein foutje:

Sporting Telenet is Play Sports

F1 Fanatics heeft ook een iCal calendar, naast die van Google. Handig voor iOS/iCloud gebruikers

Voor de rest toppie :thumb:

sink

Legacy Member
Dat zal dus bijna zeker Gutierrez worden. Die brengt nog steeds zijn Mexicaanse centjes mee.
Nasr is dacht ik de backing van Banco Do Brasil kwijt, dus die zien we wsl niet meer terug..
Jammer want is er nog zoveel keuze uit de GP2/3: Gasly,Giovinazzi,Sirotkin,Leclerc,..

RiCOManiaC

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Bij Manor staan blijkbaar Nasr, Gutierrez en Haryanto op de lijst. Wat dieptriest toch. Zelfs het talent uit de academies van de topteams willen ze er niet meer plaatsen.
Vooral dienen Gutierrez is er te veel aan.. En Wehrlein die naar Sauber gaat is ook maar een achteruitgang..

FlatSix

Legacy Member
Dat zijn maar weinig stemmen voor Vandoorne hoor! :)

Sauber kan meer dan Manor, maar ze halen het er niet echt uit de laatste jaren.

marcel

Legacy Member
falc.be zei:
Zoals ik al eerder gezegd heb verwacht ik terug de pokkesaaie races van 10j geleden. Grote vleugels + grotere diffusers = onmogelijk in te halen

tiens, heb je dat al eens eerder gezegd? nooit gemerkt :unsure:

xDama

Legacy Member
VishnuSixDix zei:
Bij Manor staan blijkbaar Nasr, Gutierrez en Haryanto op de lijst. Wat dieptriest toch. Zelfs het talent uit de academies van de topteams willen ze er niet meer plaatsen.

Ik denk dat het bij Manor geen kwestie is van willen, maar van niet kunnen. Manor zit nog steeds heel krap bij kas en ze hebben het sponsorgeld gewoon nodig. En again, regelwijzigingen en rookies zijn geen goeie combinatie. Zeker niet als je amper budget hebt.

FlatSix

Legacy Member
xDama zei:
Ik denk dat het bij Manor geen kwestie is van willen, maar van niet kunnen. Manor zit nog steeds heel krap bij kas en ze hebben het sponsorgeld gewoon nodig. En again, regelwijzigingen en rookies zijn geen goeie combinatie. Zeker niet als je amper budget hebt.

Ik zie dat toch vaak als wel een goede kans. Om nu eerlijk te zijn welke unieke relevante ervaring brengt een Nasr naar Manor die bijvoorbeeld een Giovanazi niet brengt,...

sink

Legacy Member
Heb een Gif'je gemaakt voor in de OP, er kunnen ook labels toegevoegd worden (max 5 per persoon)

Jonas89 zei:
Klein foutje:

Sporting Telenet is Play Sports

F1 Fanatics heeft ook een iCal calendar, naast die van Google. Handig voor iOS/iCloud gebruikers

Voor de rest toppie :thumb:
thx, is gefixed :)

sink

Legacy Member
Geen Haryanto dit jaar in F1.
Hij wordt zakenman bij het bedrijf van zijn pa :laugh:

xDama

Legacy Member
xTwL- zei:
Ik zie dat toch vaak als wel een goede kans. Om nu eerlijk te zijn welke unieke relevante ervaring brengt een Nasr naar Manor die bijvoorbeeld een Giovanazi niet brengt,...

2 jaar als full-time F1-piloot? :p

Cerulean

Legacy Member
Blijkbaar zou Wehrlein naar Sauber gaan. Dat brengt Bottas toch wel tot aan de voordeur van McLaren denk ik.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan