Archief - FIA Formula One 2016 - Silly winterseason

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sink

Legacy Member
OE4T8Zu.jpg


Teams & coureurs
______________________________________________


Wijzigingen tov 2015:

Nieuwe coureurs:

- Jolyon Palmer vervangt Romain Grosjean bij Renault
- Esteban Gutierrez maakt zijn comeback bij Haas F1
- Kevin Magnussen maakt zijn comeback bij Renault
- Pascal Wehrlein maakt zijn debuut bij Manor Racing
- Rio Haryanto maakt zijn debuut bij Manor Racing

Stoelendans:

- Romain Grosjean gaat van Renault(Lotus) naar Haas F1

Doen niet meer mee:

- Pastor Maldonado

Veranderingen bij de teams:

- Haas F1 Team maakt zijn entree in de F1. Ze maken gebruik van een chassis ontwikkeld door Dallara en power units van Ferrari.
- Manor/Marussia stapt over van '2014 Ferrari power units naar een '2016 spec van de Mercedes power unit.
- Red Bull zal gebruik maken van rebadged Renault power units. Officieel zal de naam Red Bull-TAG Heuer zijn.
- Renault komt terug als fabrieksteam in de F1. Ze hebben eind 2015 Lotus overgekocht.
- Scuderia Toro Rosso stapt over van Renault power units naar een '2015 spec van de Ferrari power unit.

Mid season changes:
- Verstappen stapt vanaf de Spaanse GP over naar Red Bull en vervangt daar Kvyat
- Kvyat stapt vanaf de Spaanse GP over naar Toro Rosso en vervangt daar Verstappen

Het volledige veld:


ag2zC6Q.png
| Mercedes AMG Petronas F1 Team
44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014 & 2015)
6 Nico Rosberg
• T.-
NMEXguE.png
| Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)
7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• T.Antonio Fuocco - Charles Leclerc
ag2zC6Q.png
| Williams Martini Racing
77 Valtteri Bottas
19 Felipe Massa
• T.Lance Stroll - Alex Lynn
wjkbJMR.jpg
| Red Bull Racing
26 Daniil Kvyat
3 Daniel Ricciardo
33 Max Verstappen (vervangt Kvyat vanaf Spaanse GP)
• T.Pierre Gasly
ag2zC6Q.png
| Sahara Force India F1 Team
11 Sergio Perez
27 Nico Hulkenberg
• T.Alfonso Celis - Nikita Mazepin
wjkbJMR.jpg
| Renault Sport Formula One Team
20 Kevin Magnussen
30 Jolyon Palmer
• T.Esteban Ocon
NMEXguE.png
| Scuderia Toro Rosso
33 Max Verstappen
55 Carlos Sainz Jr.
26 Daniil Kvyat (vervangt Verstappen vanaf Spaanse GP)
• T.-
NMEXguE.png
| Sauber F1 Team
12 Felipe Nasr
9 Marcus Ericsson
• T.-
ivtAozF.png
| McLaren Honda
22 Jenson Button (WK 2009)
14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
47 Stoffel Vandoorne (vervangt Alonso in GP Bahrein)
• T.Stoffel Vandoorne - Nobuharu Matsushita
ag2zC6Q.png
| Manor Racing
94 Pascal Wehrlein
88 Rio Haryanto
31 Esteban Ocon (vervangt Haryanto vanaf Belgische GP)
• T.Alexander Rossi - Jordan King
NMEXguE.png
| Haas F1 Team
8 Romain Grosjean
21 Esteban Gutierrez
• T.Santino Ferruci - Charles Leclerc

De races
______________________________________________


Wijzigingen tov 2015:

- De Grand Prix van Europa keert terug, deze keer zal die gereden worden op een nieuw stratencircuit in de hoofdstad van Azerbeidjan,Baku.
- De Grand Prix van Duitsland zal terug doorgaan op Hockenheim nadat de Duitse Grand Prix in 2015 niet is kunnen doorgaan.
- De Grand Prix van Maleisië zal voor het eerst sinds 2001 niet in het voorjaar maar in het najaar doorgaan, vlak voor de Japanse Grand Prix.
- De Russische Grand Prix zal in het voorjaar doorgaan, nadat deze steeds in het najaar werd verreden.


Volledige kalender met de starttijden voor ons (onder voorbehoud):

#1 | 20-03-2016 | 06u00 | Australian Grand Prix | Albert Park
#2 | 03-04-2016 | 17u00 | Bahrain Grand Prix | Bahrain International Circuit
#3 | 17-04-2016 | 08u00 | Chinese Grand Prix | Shanghai International Circuit
#4 | 01-05-2016 | 14u00 | Russian Grand Prix | Sochi Autodrom
#5 | 15-05-2016 | 14u00 | Spanish Grand Prix | Circuit De Catalunya
#6 | 29-05-2016 | 14u00 | Monaco Grand Prix | Monte Carlo
#7 | 12-06-2016 | 20u00 | Canadian Grand Prix | Circuit Gilles Villeneuve
#8 | 19-06-2016 | 15u00 | European Grand Prix | Baku Street Circuit
#9 | 03-07-2016 | 14u00 | Austrian Grand Prix | Red Bull Ring
#10 | 10-07-2016 | 14u00 | British Grand Prix | Silverstone
#11 | 24-07-2016 | 14u00 | Hungarian Grand Prix | Hungaroring
#12 | 31-07-2016 | 14u00 | German Grand Prix | Hockenheimring
#13 | 28-08-2016 | 14u00 | Belgian Grand Prix | Spa-Francorchamps
#14 | 04-09-2016 | 14u00 | Italian Grand Prix | Monza
#15 | 18-09-2016 | 14u00 | Singapore Grand Prix | Singapore
#16 | 02-10-2016 | 09u00 | Malaysian Grand Prix | Sepang International Circuit
#17 | 09-10-2016 | 07u00 | Japanese Grand Prix | Suzuka
#18 | 23-10-2016 | 21u00 | United States Grand Prix | Circuit Of The Americas
#19 | 30-10-2016 | 20u00 | Mexican Grand Prix | Autodromo Hermanos Rodriguez
#20 | 13-11-2016 | 17u00 | Brazilian Grand Prix | Interlagos
#21 | 27-11-2016 | 14u00 | Abu Dhabi Grand Prix | Yas Marina


- Handige link voor de Google calendar gebruikers: F1 Fanatic F1 Kalender

Regelwijzigingen
______________________________________________


De belangrijkste wijzigingen tov 2015:

Technische reglementen:
- De auto's zullen vanaf nu een dubbele uitlaat hebben. Naast de normale uitlaat zal er een extra uitlaat ("the screamer pipe") voorzien zijn die direct verbonden is met de 'wastegate'(overdrukklep) van de verbrandingsmotor. Hierdoor zou het geluid meer uitgesproken moeten zijn.
- Pirelli introduceert een nieuwe vijfde bandensoort, de ultrazachte(ultrasoft) band.
- Teams mogen voortaan per grand prix 2 bandensoorten kiezen uit 3 soorten. Dit in tegenstelling tot vorige jaren waar men verplicht was per grand prix de 2 opgelegde bandensoorten van Pirelli te gebruiken. Pirelli kiest wel nog steeds de 3 bandensoorten per grand prix.
- Per team mag de rijder wel een verschillende bandenkeuze maken als zijn teamgenoot. De keuzes worden 2 weken voor de race bekend gemaakt.
- Het tokensysteem blijft ongewijzigd t.o.v. 2015. Normaal gezien zou het aantal token worden teruggebracht maar voor dit jaar blijft dus hetzelfde aantal tokens als vorig jaar beschikbaar.

Sportieve reglementen:
- Het aantal tests voor het seizoen aanvangt werd teruggebracht van 3 sessies naar 2 sessies.
- Het niet naleven van de track-limits zal strenger opgevolgd worden door de race stewards. De FIA bekijkt ook de mogelijkheid om door middel van een aantal hulpmiddelen de track limits op te volgen: oa. GPS tracking, kerbs herprofileren,high-speed cameras en drukgevoelige sensoren installeren.
- Als een rijder de startprocedure onderbreekt bv. stillvallen op de startgrid of niet in de juiste positie staan op de grid, zal verplicht vanuit de pitlane moeten starten bij de herstart.
- De virtual safety car zal nu ook in de vrije trainingen worden gebruikt zodat rode vlaggen of andere onnodige vertragingen vermeden worden.
- DRS zal meteen na een (Virtual) Safety Car of full-course yellow terug beschikbaar zijn i.p.v. dat de rijders steeds 2 ronden moesten wachten.
- Er komen strengere regels voor jonge rijders om een superlicentie te bekomen.


TV-Zenders
______________________________________________


Alle zenders die wij kunnen ontvangen:

Analoog:
La Une/La Deux: Waals​
Digitaal:
La Une HD/La Deux HD: Waals
Sporting Telenet (HD): Vlaams
RTL: Duits

Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Sporting Telenet en RTL.

Interessante links
______________________________________________


Live:

Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.

Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
video:

Livestream
______________________________________________


- Download ACE Player > Ga naar reddit-subreddit /formula1 > menu bovenaan 'streams & downloads' > per sessie is er een nieuw ID met livestream of volg dit profiel: https://www.reddit.com/user/hennogarvie1


Statistiekjes over de F1 threads van 9lives.be
______________________________________________


Seizoen 2014:
Code:
Berichten: 8.556
Views: 265.078
Posters: 142*
(het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 763, eniac 736, ricomaniac 462 samen goed voor 23% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: BuYcKi, marcel, xDama, falc.be, fulcoboy
Bezoekers: méér dan 439 (gegevens verloren door hack?)
Labels: overdrijven, penis-noses
Gokten juist op de WK: 100%, Cerulean, falc.be, Fryto, fulcoboy, jeltex, matx5, Qronicle, squan, Teknohol1c, The Moff, The_Manager, thijse, V1nce, VishnuSixDix, Xavve
Mega-hack-crashes: 1

Opmerkelijk: ongeveer evenveel berichten als in 2013, alweer minder als in 2012, wat dan ook een topjaar was.
De reden voor de daling dit jaar van de posters/bezoekers is enerzijds door dominantie van Mercedes en de nieuwe motoren, dit gaf voor de gemiddeld bezoeker de indruk een saai seizoen te zijn met idioot klinkende motoren. Ondanks de reaguurders vond ik dat de motoren op TV minstens zo goed zo niet beter klonken dan vroeger. In't echt kan ik me de teleurstelling van oudgedienden inbeelden. Een andere grote reden voor de kleinere verscheidenheid aan bezoekers is ook de stompzinnige werking (of niet) van het forum. Kunnen wij weinig aan doen. Ik vind deze thread echter nog stééds de leukste Nederlandstalige discussies opleveren over F1!

Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten : 8.676
Views: 260.095
Posters: +/- 204
Top posters: eniac, xTwL- , RiCOManiaC (samen goed voor 21,4% van alle berichten)
Bezoekers van de thread(s): méér dan 576
Unieke labels : #imsexyandiknowit, fyrabanden, overdrijven, turbo is coming

Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten: méér dan 10.457 (dus 2013 thread begonnen uit noodzaak)
Views: 317.935
Posters: + 181
Top posters: JohnnyricoMC, eniac, falc.be (samen goed voor 14,5% van alle berichten)
Bezoekers thread(s) : (veel, gegevens verloren gegaan na 1 jaar)
Unieke labels: di montezeemlap, eikelsteen, first lap nutcase, kimi is held!, komkommer, leave me alone, loldonado, mal-heuren, overdrijven, pensioemacher?, checo, crashtor, de fear, loldonado, maldonado for pres!, , schumipole, the maldonator, wettel, wheelnuts

BuYcKi

Legacy Member
Squirrelstreams werkt niet meer btw. Naar mijn weten toch..

Creeping Death

Legacy Member
Effe verder hier verder gaan :)

jeltex zei:
Idd, hij had duidelijk de intentie Hamilton uit te remmen, maar gezien Hamilton op dat moment voor hem zat heet dat niet langer uitremmen, maar van de baan duwen. Bovendien probeert hij dat ook nog eens terwijl hij in Hamilton's dode hoek zit. Hoe moet Hamilton op dat moment in godsnaam weten dat Rosberg rechtdoor aan het rijden is midden in een bocht? Je ziet dat Hamilton de bocht zeer ruim neemt, en een zee van plek aan de binnenkant laat voor Rosberg. Dan stuurt hij in, en BAF. Daaruit kun je alleen maar concluderen dat Rosberg totaal niet zat waar hij moest zitten. En het is niet de eerste keer dat zoiets gebeurt. Rosberg heeft duidelijk een gebrek aan race-inzicht in de duels, en dat begint echt wel een probleem te worden voor het team.

Ben het met dat laatste niet helemaal eens. Volgens mij wist Rosberg goed genoeg wat hij aan het doen was: hij wilde Hamilton naar de buitenkant duwen zodat die zou moeten kiezen. Ofwel lossen ofwel een aanrijding.
Er zijn voorbeelden genoeg waar dat gebeurt, imo is Hamilton daar zelf vrij bedreven in. En dat mag ook: zoek de grens op en zet zo uw rivaal in een zwakke positie. Alleen heeft Rosberg dat echt slecht aangepakt door gewoon niet/veel te laat in te sturen waardoor Hamilton eigenlijk in "luxe" positie kwam. Oké, dat ge kunt dan ook klasseren onder gebrek aanzicht, dan moet ik u toch wel gelijk geven :p

jeltex

Legacy Member
Dat is idd het verschil tussen Hamilton en Rosberg. Hamilton gaat tot op de grens, maar gaat er zelden over, terwijl als Rosberg zoiets probeert het te vaak fout afloopt. Zijn intentie was goed, maar hij schatte de situatie verkeerd in. Mocht hij op dat moment een neuslengte voor gelegen hebben op Hamilton dan had hij dat idd kunnen insturen wanneer hij maar wou, maar hij lag achter, en dan moet je ruimte laten, anders krijg je ofwel een crash ofwel Rosberg die Hamilton off track duwt. (En dat noem ik zeker geen luxepositie voor Hamilton, hij had veel chance dat hij zelf geen puncture opliep).

marcel

Legacy Member
Kijk, we gaan dat niet goed praten, maar wat hoopt Lauda te bereiken door dat in de pers te brengen?

Elke1988

Legacy Member
marcel zei:
Kijk, we gaan dat niet goed praten, maar wat hoopt Lauda te bereiken door dat in de pers te brengen?

Ik denk dat hij Rosberg wilt beschermen. Aangezien ook een duitser is en Ham. Ja ik denkt na dit seizoen vertrekt

Cerulean

Legacy Member
badgirl zei:
Ik denk dat hij Rosberg wilt beschermen. Aangezien ook een duitser is en Ham. Ja ik denkt na dit seizoen vertrekt

..... Lauda is geen Duitser.

eniac

Legacy Member
badgirl zei:
Ik denk dat hij Rosberg wilt beschermen.

Daarmee dat hij eergisteren nog voor hij een deftige analyse had gemaakt al zei dat Rosberg in fout was?

WimJ

Legacy Member
En eigenlijk heeft hij gewoon ontzettend kwaad gebruld (op zijn eigen fout) en zijn helm weggeflikkerd (met schade als gevolg) in de driversroom op het circuit.... Maar ja, 'hotelkamer kort en klein slagen' staat natuurlijk leuker bij Hamilton.

falc.be

Legacy Member
Ik heb dit trouwens nog nergens anders gelezen

Er is een zwaar politiek spel bezig binnen mercedes, met een groep (geleid door lauda) die zeer duidelijk wilt tegen alle logica in dat rosberg kampioen wordt en de rest. Het me zou me niet verbazen dat lauda er nog uit gaat (naar analogie met wat er bij Jaguar gebeurd is)

eniac

Legacy Member
Waar leid je dat dan uit af? Dat verhaaltje komt elk jaar naar boven, "de Duitsers willen een Duitse kampioen", "Lauda is pro Rosberg", "Wolff is pro Rosberg". Het wordt altijd gelanceerd vanuit de Hamiltonfans, maar zonder basis.

Vorig weekend stak Lauda het direct op Rosberg. Is dat logisch voor de rijder die hij blijkbaar zo wil voortrekken?

Geef gerust je gedachtengang mee want ik zie het eerlijk gezegd niet. Veel meer dan geruchten verspreid door kwade fans heb ik nooit gezien.

xDama

Legacy Member
BuYcKi zei:
Squirrelstreams werkt niet meer btw. Naar mijn weten toch..

Neen, al een tijdje niet meer.

Voor de Ace-streamers: Henno-stream is dit jaar echt TOPKWALITEIT. Sky-coverage van de pre-race, race, post-race en vaak worden de feederseries ook nog gestreamed. 720p of 1080p streams.

De ID's zijn te vinden via reddit/r/f1, maar het makkelijkste is om zijn profiel te volgen: https://www.reddit.com/user/hennogarvie1/

@mods: willen jullie dit toevoegen aan de beginpost?

sink

Legacy Member
xDama zei:
Neen, al een tijdje niet meer.

Voor de Ace-streamers: Henno-stream is dit jaar echt TOPKWALITEIT. Sky-coverage van de pre-race, race, post-race en vaak worden de feederseries ook nog gestreamed. 720p of 1080p streams.

De ID's zijn te vinden via reddit/r/f1, maar het makkelijkste is om zijn profiel te volgen: https://www.reddit.com/user/hennogarvie1/

@mods: willen jullie dit toevoegen aan de beginpost?
it is done :)

eniac

Legacy Member

ElZ

Legacy Member
het was bewust , maar dat geeft lewlew nog niet het recht in te sturen op lockberg , ik blijf erbij racing incident omdat bijde rijders inschattingsfouten gemaakt hebben
lockberg die zoals u het zo eloquent verwoordde voorbij alle redelijkheid laat instuurd
en lewlew die instuurt op iemand die er nog zit
maar de hoofd reden dat lewlew zo dicht kwam is door de bbw failure op lockberg z'n merc , toegegeven het zou indien de race nog langer zou duren ook wel tot een move gekomen zijn zonder de bbw failure puur omdat de ss's al hun beste tijd hadden gehad, waar de softs van lewlew nog een eindje meekonden
maar alle schuld op lockberg schuiven gaat te ver imo
insturen op iemand die er nog zit .... dat is om problemen vragen imo , net zoals de move van lockberg
ik kan met alle feiten rekening houdende enkel tot de conclusie racing incident komen

ik snap niet dat jullie insturen op iemand die er nog zit als en gerechtvaardigde move zien ... dat is imo een visie die gebruikt maakt van serieuze oogkleppen


dat de fia stewards rosberg als boosdoener zien zal mij een worst wezen
trouwens jullie zijn het altijd eens met de conclusie van de fia steward, en niet enkel en alleen wanneer het jullie opinie ondersteund?
het is zeer makkelijk om u te laten vangen aan de opinie van de massa, een massa die dan nog eens bespeeld wordt door een vaak niet objectieve maar eerde subjectieve media

eniac

Legacy Member
Waarom verwijs je naar de massa? Ik heb geen massa nodig om een eigen mening te vormen, dat kan ik perfect zelf.

Hamilton lag voor en mocht dus indraaien zolang hij plaats genoeg liet voor Rosberg. En dat was ook zo.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan