Archief - FIA Formula One 2015 - Season Aftermath

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sink

Legacy Member
rMvOKNc.jpg


Teams & coureurs
______________________________________________
Wijzigingen tov 2014:
Nieuwe coureurs:

- Max Verstappen vervangt Daniil Kvyat bij Toro Rosso
- Carlos Sainz Jr. vervangt Jean-Eric Vergne bij Toro Rosso
- Felipe Nasr vervangt Adrian Sutil bij Sauber
- Will Stevens gaat bij Manor rijden
- Roberto Merhi gaat bij Manor rijden

Stoelendans:

- Fernando Alonso gaat van Ferrari naar McLaren, waar hij Kevin Magnussen vervangt
- Sebastian Vettel gaat van Red Bull naar Ferrari, waar hij Fernando Alonso vervangt
- Marcus Ericsson gaat van Caterham naar Sauber, waar hij Esteban Gutierrez vervangt
- Daniil Kvyat gaat van Toro Rosso naar Red Bull, waar hij Sebastian Vettel vervangt

Test- en reserverijders:
- Esteban Gutierrez gaat van Sauber naar Ferrari, waar hij de rol van test- en reserverijder zal opnemen
- Jean-Eric Vergne gaat van Toro Rosso naar Ferrari, waar hij de rol van testrijder zal opnemen
- Kevin Magnussen blijft bij McLaren als test- en reserverijder
- Rafaelle Marciello gaat van Ferrari naar Sauber, waar hij de rol van test- en reserverijder zal opnemen
- Jolyon Palmer wordt test- en reserverijder van Lotus

Doen niet meer mee:

- Esteban Gutierrez
- Adrian Sutil
- Kamui Kobayashi
- Jules Bianchi
- Max Chilton
- Jean-Eric Vergne
- Kevin Magnussen

Veranderingen bij de teams:
- McLaren stapt in 2015 over van Mercedes motoren naar Honda motoren
- Lotus stapt in 2015 over van Renault motoren naar Mercedes motoren
- Marussia werd omgedoopt tot Manor en maakt een doorstart na een financieel onzekere winter

Het volledige veld:

ag2zC6Q.png
| Mercedes AMG Petronas Formula One

Team
44 Lewis Hamilton (WK 2008 & 2014)
6 Nico Rosberg
• T. Pascal Werhlein
wjkbJMR.jpg
| Infiniti Red Bull

Racing
3 Daniel Ricciardo
26 Daniil Kvyat
• T. Sébastien Buemi
ag2zC6Q.png
| Williams Martini Racing
77 Valtteri Bottas
19 Felipe Massa
• T. Susie Wolff
NMEXguE.png
| Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)
7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• T. Esteban Gutierrez/Jean-Eric Vergne
ivtAozF.png
| McLaren Honda
14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
22 Jenson Button (WK 2009)
• T. Kevin Magnussen/Stoffel Vandoorne
ag2zC6Q.png
| Sahara Force India F1 Team
27 Nico Hulkenberg
11 Sergio Perez
• T. Daniel Juncadella
wjkbJMR.jpg
| Scuderia Toro Rosso
33 Max Verstappen
55 Carlos Sainz Jr.​
ag2zC6Q.png
| Lotus F1 Team
8 Romain Grosjean
13 Pastor Maldonado
• T. Jolyon Palmer
NMEXguE.png
| Sauber F1 Team
9 Marcus Ericsson
12 Felipe Nasr
• T. Rafaelle Marciello
NMEXguE.png
| Manor F1 Team
28 Will Stevens
98 Roberto Merhi
20 Alexander Rossi (vanaf GP Singapore - vervangt Merhi)​

De races
______________________________________________
Wijzigingen tov 2014:

- De Grand Prix van Duitsland zou dit jaar terug op de Nurburgring moeten doorgaan (beurtrol met Hockenheim) maar

gaat uiteindelijk toch niet door omdat er geen overkomst is bereikt met Bernie Ecclestone. Hockenheim is niet

bereid om in te vallen dus er is geen Duitse GP sinds 1960.
- De Grand Prix van Mexico in Mexico City op het te renoveren Hermanos Rodriguez Circuit maakt zijn opwachting op

de kalender op 1 november 2015.

Volledige kalender met de starttijden voor ons:

#1 | 15-03-2015 | 07u00 | Rolex Australian Grand Prix | Melbourne
#2 | 29-03-2015 | 10u00 | Petronas Malaysian GP | Kuala Lumpur
#3 | 12-04-2015 | 09u00 | UBS Chinese Grand Prix | Shanghai
#4 | 19-04-2015 | 17u00 | Gulf Air Bahrain GP | Sakhir
#5 | 10-05-2015 | 14u00 | Gran Premio de España | Catalunya
#6 | 24-05-2015 | 14u00 | GP de Monaco | Monte Carlo
#7 | 07-06-2015 | 20u00 | GP du Canada | Montréal
#8 | 21-06-2015 | 14u00 | Großer Preis von Österreich | Spielberg
#9 | 05-07-2015 | 14u00 | Santander British GP | Silverstone
#10 | 26-07-2015 | 14u00 | Magyar Nagydíj | Budapest
#11 | 23-08-2015 | 14u00 | Shell Belgian GP | Spa-Francorchamps
#12 | 06-09-2015 | 14u00 | Gran Premio d'Italia | Monza
#13 | 20-09-2015 | 14u00 | SingTel Singapore GP | Singapore
#14 | 27-09-2015 | 08u00 | Japanese GP | Suzuka
#15 | 11-10-2015 | 13u00 | Russian Grand Prix | Sochi
#16 | 25-10-2015 | 20u00 | United States GP | Austin
#17 | 01-11-2015 | 20u00 | Mexican Grand Prix | Mexico City
#18 | 15-11-2015 | 17u00 | Grande Prêmio do Brasil | São Paulo
#19 | 29-11-2015 | 14u00 | Etihad Airways Abu Dhabi GP | Yas Marina

( ) > de races die je live kan zien op BBC; zie ook "tv-zenders" iets lager in

deze post
- Handige link voor de Google calendar gebruikers: F1 Fanatic F1 Kalender

Regelwijzigingen
______________________________________________
De belangrijkste wijzigingen tov 2014:

• Het aantal power units wordt in 2014 gereduceerd van 5 naar 4 stuks.
• Renault, Mercedes en Ferrari kunnen hun motor nog doorontwikkelen omdat er geen uiterste homologatiedatum is

vastgelegd voor de 2015 Power Units. Ze kunnen dus nog starten met de 2014 Power units.
• Honda is hierop een uitzondering, zij dienen hun motor te homologeren ten uiterste op 28 februari 2015. Dit is

omdat ze uiteraard geen 2014 PU hebben.
• De neus van de wagens dient lager te zijn in 2015 en moeten symmetrisch ontworpen te zijn. De lelijke neuzen

uit 2014 zullen aldus niet meer mogelijk zijn. Alle teams zullen dus een Ferrari/Mercedes achtige neus krijgen.
• Het minimum gewicht van de wagens dient nu 702 kg te zijn ipv. 690kg.
• Geen dubbele punten meer in de laatste race van het seizoen.
• Introductie van Virtual Safety Car rules bij dubbel geel waarbij niet noodzakelijk de echte safety car nodig

is.
• De safety car zal terug naar de pits gaan van zodra de laatste gedubbelde wagen de safety car is gepasseerd.

Vroeger dienden de gedubbelden terug aansluiting te zoeken achteraan de andere wagens.
• Als een race onderbroken wordt dan dienen de wagens terug naar de pits te gaan ipv. naar de grid.



TV-Zenders
______________________________________________


Alle zenders die wij kunnen ontvangen:
Analoog:
La Une/La Deux: Waals​
Digitaal:
La Une HD/La Deux HD: Waals
Sporting Telenet (HD): Vlaams
RTL: Duits
BBC: Engels (slechts de helft live*)​

* Maleisië, Spanje, Canada, UK, België, Italië, Japan, Rusland en Abu Dhabi
(staan ook aangeduid op de kalender in deze thread)

Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Sporting Telenet en RTL.
En op de BBC, mits ze ook de race live tonen. Anders in herhaling.

Vrije trainingen zullen vermoedelijk enkel te zien zijn op BBC mits ze ook de race live tonen (onder

voorbehoud want hier is weinig info over te vinden)

RTL toont ze voorafgaand de kwalificaties wel in een samenvatting.​

Interessante links
______________________________________________
Live:

Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je

dezelfde "live timing " kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.

Vergeet ook zeker niet de officiële websites van de teams. De meeste zijn behoorlijk vrijgevig met informatie.

Bij Caterham bvb. tweeten ze de hele race informatie en foto's.


Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
video:

Livestream
______________________________________________

Statistiekjes over de F1 threads van 9lives.be
______________________________________________


Seizoen 2014:
Code:
Berichten: 8.556
Views: 265.078
Posters: 142*
(het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 763, eniac 736, ricomaniac 462 samen goed voor 23% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: BuYcKi, marcel, xDama, falc.be, fulcoboy
Bezoekers: méér dan 439 (gegevens verloren door hack?)
Labels: overdrijven, penis-noses
Gokten juist op de WK: 100%, Cerulean, falc.be, Fryto, fulcoboy, jeltex, matx5, Qronicle, squan, Teknohol1c, The 

Moff, The_Manager, thijse, V1nce, VishnuSixDix, Xavve
Mega-hack-crashes: 1

Opmerkelijk: ongeveer evenveel berichten als in 2013, alweer minder als in 2012, wat dan ook een topjaar was.
De reden voor de daling dit jaar van de posters/bezoekers is enerzijds door dominantie van Mercedes en de nieuwe

motoren, dit gaf voor de gemiddeld bezoeker de indruk een saai seizoen te zijn met idioot klinkende motoren.

Ondanks de reaguurders vond ik dat de motoren op TV minstens zo goed zo niet beter klonken dan vroeger. In't echt

kan ik me de teleurstelling van oudgedienden inbeelden. Een andere grote reden voor de kleinere verscheidenheid

aan bezoekers is ook de stompzinnige werking (of niet) van het forum. Kunnen wij weinig aan doen.
Ik vind deze thread echter nog stééds de leukste Nederlandstalige discussies opleveren over F1!

Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten : 8.676
Views: 260.095
Posters: +/- 204
Top posters: eniac, xTwL- , RiCOManiaC (samen goed voor 21,4% van alle berichten)
Bezoekers van de thread(s): méér dan 576
Unieke labels : #imsexyandiknowit, fyrabanden, overdrijven, turbo is coming

Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten: méér dan 10.457 (dus 2013 thread begonnen uit noodzaak)
Views: 317.935
Posters: + 181
Top posters: JohnnyricoMC, eniac, falc.be (samen goed voor 14,5% van alle berichten)
Bezoekers thread(s) : (veel, gegevens verloren gegaan na 1 jaar)
Unieke labels: di montezeemlap, eikelsteen, first lap nutcase, kimi is held!, komkommer, leave me alone, 

loldonado, mal-heuren, overdrijven, pensioemacher?, checo, crashtor, de fear, loldonado, maldonado for pres!, , 

schumipole, the maldonator, wettel, wheelnuts

marcel

Legacy Member
was mij nog nooit eerder opgevallen, maar leuk dat er links naar streams tussen staan. vanaf volgende week heb ik onbeperkt internet ipv digi-tv

vishnusixclix

Legacy Member
Dank voor het maken van de nieuwe thread!

Hopelijk wordt het seizoen nog een beetje spannend, gaat Rosberg sterker rijden en Vettel nog wat wins pakken. Anders blijft Hamilton niet meer scherp :laugh:

falc.be

Legacy Member
Het gaat nog wat worden wanneer hij door rihanna gedumpt wordt

FlatSix

Legacy Member
falc.be zei:
hebben samen op barbados gezeten dus ziet er naar uit ja

Ik heb ook al eens gedanst met Ann Van Elsen maar wij zijn helaas ook geen koppel...

eniac

Legacy Member
falc.be zei:
Ik heb nu pas door dat het volgende week al in spa is :unsure:

Ik heb mij gerealiseerd dat de geboorte van mijn dochter +- samenviel met de Belgische GP en dat ik vanaf nu vermoedelijk de race nooit meer live zal kijken wegens verjaardagsfeestje e.d.
FML :p

xDama

Legacy Member
eniac zei:
Ik heb mij gerealiseerd dat de geboorte van mijn dochter +- samenviel met de Belgische GP en dat ik vanaf nu vermoedelijk de race nooit meer live zal kijken wegens verjaardagsfeestje e.d.
FML :p

Of voor hetzelfde geld zit je er binnen x-aantal jaar mee aan Blanchimont :)

Ik ga dit jaar nog eens gaan op zondag als het goed weer is. Heb er best wel zin in!

Creeping Death

Legacy Member
Effe wat off-topic: ik ben een tijdje geleden verhuisd, gisteren nog wat opgeruimd en wat oude games tegen gekomen.
Man wat een nostalgie: GP1, GP2, GP3 (met uitbreiding) en GP Manager! Man wat mis ik Microprose :)
https://www.youtube.com/watch?v=D1annNGPXJY

Echt uren mee versleten :)

FlatSix

Legacy Member
'Spa is the final upgrade for this season' - Zouden ze dan ook stoppen met zoeken achter zaken voor de betrouwbaarheid bij deze motor, want dat mag nog altijd ongeacht tokens. In elk geval, het blijft een enorm triestige instap en Alonso blijft dit echt geen twee seizoenen doen. Button zie ik 2016 al niet halen als het van McLaren afhangt, Honda zelf wil hem misschien wel houden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan