sink
Legacy Member
Teams & coureurs
______________________________________________
Wijzigingen tov 2014:
Het volledige veld:
| Mercedes AMG Petronas Formula One Team
| Infiniti Red Bull Racing
| Williams Martini Racing
| Scuderia Ferrari
| McLaren Honda
| Sahara Force India F1 Team
| Scuderia Toro Rosso
| Lotus F1 Team
| Sauber F1 Team
| Manor F1 Team
Nieuwe coureurs:
- Max Verstappen vervangt Daniil Kvyat bij Toro Rosso
- Carlos Sainz Jr. vervangt Jean-Eric Vergne bij Toro Rosso
- Felipe Nasr vervangt Adrian Sutil bij Sauber
- Will Stevens gaat bij Manor rijden
- Roberto Merhi gaat bij Manor rijden
Stoelendans:
- Fernando Alonso gaat van Ferrari naar McLaren, waar hij Kevin Magnussen vervangt
- Sebastian Vettel gaat van Red Bull naar Ferrari, waar hij Fernando Alonso vervangt
- Marcus Ericsson gaat van Caterham naar Sauber, waar hij Esteban Gutierrez vervangt
- Daniil Kvyat gaat van Toro Rosso naar Red Bull, waar hij Sebastian Vettel vervangt
Test- en reserverijders:
- Esteban Gutierrez gaat van Sauber naar Ferrari, waar hij de rol van test- en reserverijder zal opnemen
- Jean-Eric Vergne gaat van Toro Rosso naar Ferrari, waar hij de rol van testrijder zal opnemen
- Kevin Magnussen blijft bij McLaren als test- en reserverijder
- Rafaelle Marciello gaat van Ferrari naar Sauber, waar hij de rol van test- en reserverijder zal opnemen
- Jolyon Palmer wordt test- en reserverijder van Lotus
Doen niet meer mee:
- Esteban Gutierrez
- Adrian Sutil
- Kamui Kobayashi
- Jules Bianchi
- Max Chilton
- Jean-Eric Vergne
- Kevin Magnussen
Veranderingen bij de teams:
- McLaren stapt in 2015 over van Mercedes motoren naar Honda motoren
- Lotus stapt in 2015 over van Renault motoren naar Mercedes motoren
- Marussia werd omgedoopt tot Manor en maakt een doorstart na een financieel onzekere winter
- Max Verstappen vervangt Daniil Kvyat bij Toro Rosso
- Carlos Sainz Jr. vervangt Jean-Eric Vergne bij Toro Rosso
- Felipe Nasr vervangt Adrian Sutil bij Sauber
- Will Stevens gaat bij Manor rijden
- Roberto Merhi gaat bij Manor rijden
Stoelendans:
- Fernando Alonso gaat van Ferrari naar McLaren, waar hij Kevin Magnussen vervangt
- Sebastian Vettel gaat van Red Bull naar Ferrari, waar hij Fernando Alonso vervangt
- Marcus Ericsson gaat van Caterham naar Sauber, waar hij Esteban Gutierrez vervangt
- Daniil Kvyat gaat van Toro Rosso naar Red Bull, waar hij Sebastian Vettel vervangt
Test- en reserverijders:
- Esteban Gutierrez gaat van Sauber naar Ferrari, waar hij de rol van test- en reserverijder zal opnemen
- Jean-Eric Vergne gaat van Toro Rosso naar Ferrari, waar hij de rol van testrijder zal opnemen
- Kevin Magnussen blijft bij McLaren als test- en reserverijder
- Rafaelle Marciello gaat van Ferrari naar Sauber, waar hij de rol van test- en reserverijder zal opnemen
- Jolyon Palmer wordt test- en reserverijder van Lotus
Doen niet meer mee:
- Esteban Gutierrez
- Adrian Sutil
- Kamui Kobayashi
- Jules Bianchi
- Max Chilton
- Jean-Eric Vergne
- Kevin Magnussen
Veranderingen bij de teams:
- McLaren stapt in 2015 over van Mercedes motoren naar Honda motoren
- Lotus stapt in 2015 over van Renault motoren naar Mercedes motoren
- Marussia werd omgedoopt tot Manor en maakt een doorstart na een financieel onzekere winter
Het volledige veld:
• 44 Lewis Hamilton (WK 2008 & 2014)
• 6 Nico Rosberg
• T. Pascal Werhlein
• 6 Nico Rosberg
• T. Pascal Werhlein
• 3 Daniel Ricciardo
• 26 Daniil Kvyat
• T. Sébastien Buemi
• 26 Daniil Kvyat
• T. Sébastien Buemi
• 77 Valtteri Bottas
• 19 Felipe Massa
• T. Susie Wolff
• 19 Felipe Massa
• T. Susie Wolff
• 5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)
• 7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• T. Esteban Gutierrez/Jean-Eric Vergne
• 7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• T. Esteban Gutierrez/Jean-Eric Vergne
• 14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
• 22 Jenson Button (WK 2009)
• T. Kevin Magnussen/Stoffel Vandoorne
• 22 Jenson Button (WK 2009)
• T. Kevin Magnussen/Stoffel Vandoorne
• 27 Nico Hulkenberg
• 11 Sergio Perez
• T. Daniel Juncadella
• 11 Sergio Perez
• T. Daniel Juncadella
• 33 Max Verstappen
• 55 Carlos Sainz Jr.
• 55 Carlos Sainz Jr.
• 8 Romain Grosjean
• 13 Pastor Maldonado
• T. Jolyon Palmer
• 13 Pastor Maldonado
• T. Jolyon Palmer
• 9 Marcus Ericsson
• 12 Felipe Nasr
• T. Rafaelle Marciello
• 12 Felipe Nasr
• T. Rafaelle Marciello
• 28 Will Stevens
• 98 Roberto Merhi
• 98 Roberto Merhi
De races
______________________________________________
Wijzigingen tov 2014:
- De Grand Prix van Duitsland zou dit jaar terug op de Nurburgring moeten doorgaan (beurtrol met Hockenheim) maar gaat uiteindelijk toch niet door omdat er geen overkomst is bereikt met Bernie Ecclestone. Hockenheim is niet bereid om in te vallen dus er is geen Duitse GP sinds 1960.
- De Grand Prix van Mexico in Mexico City op het te renoveren Hermanos Rodriguez Circuit maakt zijn opwachting op de kalender op 1 november 2015.
- De Grand Prix van Duitsland zou dit jaar terug op de Nurburgring moeten doorgaan (beurtrol met Hockenheim) maar gaat uiteindelijk toch niet door omdat er geen overkomst is bereikt met Bernie Ecclestone. Hockenheim is niet bereid om in te vallen dus er is geen Duitse GP sinds 1960.
- De Grand Prix van Mexico in Mexico City op het te renoveren Hermanos Rodriguez Circuit maakt zijn opwachting op de kalender op 1 november 2015.
Volledige kalender met de starttijden voor ons:
#2 | 29-03-2015 | 10u00 | Petronas Malaysian GP • | Kuala Lumpur
#3 | 12-04-2015 | 09u00 | UBS Chinese Grand Prix | Shanghai
#4 | 19-04-2015 | 17u00 | Gulf Air Bahrain GP • | Sakhir
#5 | 10-05-2015 | 14u00 | Gran Premio de España | Catalunya
#6 | 24-05-2015 | 14u00 | GP de Monaco | Monte Carlo
#7 | 07-06-2015 | 20u00 | GP du Canada • | Montréal
#8 | 21-06-2015 | 14u00 | Großer Preis von Österreich | Spielberg
#9 | 05-07-2015 | 14u00 | Santander British GP • | Silverstone
#10 | 26-07-2015 | 14u00 | Magyar Nagydíj • | Budapest
#11 | 23-08-2015 | 14u00 | Shell Belgian GP • | Spa-Francorchamps
#12 | 06-09-2015 | 14u00 | Gran Premio d'Italia | Monza
#13 | 20-09-2015 | 14u00 | SingTel Singapore GP | Singapore
#14 | 27-09-2015 | 08u00 | Japanese GP • | Suzuka
#15 | 11-10-2015 | 13u00 | Russian Grand Prix • | Sochi
#16 | 25-10-2015 | 20u00 | United States GP | Austin
#17 | 01-11-2015 | 20u00 | Mexican Grand Prix | Mexico City
#18 | 15-11-2015 | 17u00 | Grande Prêmio do Brasil • | São Paulo
#19 | 29-11-2015 | 14u00 | Etihad Airways Abu Dhabi GP • | Yas Marina
( • ) > de races die je live kan zien op BBC; zie ook "tv-zenders" iets lager in deze post
- Handige link voor de Google calendar gebruikers: F1 Fanatic F1 Kalender
Regelwijzigingen
______________________________________________
De belangrijkste wijzigingen tov 2014:
• Het aantal power units wordt in 2014 gereduceerd van 5 naar 4 stuks.
• Renault, Mercedes en Ferrari kunnen hun motor nog doorontwikkelen omdat er geen uiterste homologatiedatum is vastgelegd voor de 2015 Power Units. Ze kunnen dus nog starten met de 2014 Power units.
• Honda is hierop een uitzondering, zij dienen hun motor te homologeren ten uiterste op 28 februari 2015. Dit is omdat ze uiteraard geen 2014 PU hebben.
• De neus van de wagens dient lager te zijn in 2015 en moeten symmetrisch ontworpen te zijn. De lelijke neuzen uit 2014 zullen aldus niet meer mogelijk zijn. Alle teams zullen dus een Ferrari/Mercedes achtige neus krijgen.
• Het minimum gewicht van de wagens dient nu 702 kg te zijn ipv. 690kg.
• Geen dubbele punten meer in de laatste race van het seizoen.
• Introductie van Virtual Safety Car rules bij dubbel geel waarbij niet noodzakelijk de echte safety car nodig is.
• De safety car zal terug naar de pits gaan van zodra de laatste gedubbelde wagen de safety car is gepasseerd. Vroeger dienden de gedubbelden terug aansluiting te zoeken achteraan de andere wagens.
• Als een race onderbroken wordt dan dienen de wagens terug naar de pits te gaan ipv. naar de grid.
• Het aantal power units wordt in 2014 gereduceerd van 5 naar 4 stuks.
• Renault, Mercedes en Ferrari kunnen hun motor nog doorontwikkelen omdat er geen uiterste homologatiedatum is vastgelegd voor de 2015 Power Units. Ze kunnen dus nog starten met de 2014 Power units.
• Honda is hierop een uitzondering, zij dienen hun motor te homologeren ten uiterste op 28 februari 2015. Dit is omdat ze uiteraard geen 2014 PU hebben.
• De neus van de wagens dient lager te zijn in 2015 en moeten symmetrisch ontworpen te zijn. De lelijke neuzen uit 2014 zullen aldus niet meer mogelijk zijn. Alle teams zullen dus een Ferrari/Mercedes achtige neus krijgen.
• Het minimum gewicht van de wagens dient nu 702 kg te zijn ipv. 690kg.
• Geen dubbele punten meer in de laatste race van het seizoen.
• Introductie van Virtual Safety Car rules bij dubbel geel waarbij niet noodzakelijk de echte safety car nodig is.
• De safety car zal terug naar de pits gaan van zodra de laatste gedubbelde wagen de safety car is gepasseerd. Vroeger dienden de gedubbelden terug aansluiting te zoeken achteraan de andere wagens.
• Als een race onderbroken wordt dan dienen de wagens terug naar de pits te gaan ipv. naar de grid.
TV-Zenders
______________________________________________
Alle zenders die wij kunnen ontvangen:
Analoog:
* Maleisië, Spanje, Canada, UK, België, Italië, Japan, Rusland en Abu Dhabi
(staan ook aangeduid op de kalender in deze thread)
Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Sporting Telenet en RTL.
En op de BBC, mits ze ook de race live tonen. Anders in herhaling.
Vrije trainingen zullen vermoedelijk enkel te zien zijn op BBC mits ze ook de race live tonen (onder voorbehoud want hier is weinig info over te vinden)
RTL toont ze voorafgaand de kwalificaties wel in een samenvatting.
La Une/La Deux: Waals
Digitaal:La Une HD/La Deux HD: Waals
Sporting Telenet (HD): Vlaams
RTL: Duits
BBC: Engels (slechts de helft live*)
Sporting Telenet (HD): Vlaams
RTL: Duits
BBC: Engels (slechts de helft live*)
* Maleisië, Spanje, Canada, UK, België, Italië, Japan, Rusland en Abu Dhabi
(staan ook aangeduid op de kalender in deze thread)
Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Sporting Telenet en RTL.
En op de BBC, mits ze ook de race live tonen. Anders in herhaling.
Vrije trainingen zullen vermoedelijk enkel te zien zijn op BBC mits ze ook de race live tonen (onder voorbehoud want hier is weinig info over te vinden)
RTL toont ze voorafgaand de kwalificaties wel in een samenvatting.
Interessante links
______________________________________________
Live:
Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing " kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.
Vergeet ook zeker niet de officiële websites van de teams. De meeste zijn behoorlijk vrijgevig met informatie. Bij Caterham bvb. tweeten ze de hele race informatie en foto's.
Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
video:
Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing " kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.
Vergeet ook zeker niet de officiële websites van de teams. De meeste zijn behoorlijk vrijgevig met informatie. Bij Caterham bvb. tweeten ze de hele race informatie en foto's.
Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
• F1 Fanatic
• F1 minute
• F1Zone
• Formula 1 Fan Page
• The F1 Times
• Wikipedia - 2015 Formula One season
• Planet F1
• F1 minute
• F1Zone
• Formula 1 Fan Page
• The F1 Times
• Wikipedia - 2015 Formula One season
• Planet F1
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:
• Sidepodcast
video:
Livestream
______________________________________________
Statistiekjes over de F1 threads van 9lives.be
______________________________________________
Seizoen 2014:
Code:
Berichten: 8.556
Views: 265.078
Posters: 142*
(het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 763, eniac 736, ricomaniac 462 samen goed voor 23% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: BuYcKi, marcel, xDama, falc.be, fulcoboy
Bezoekers: méér dan 439 (gegevens verloren door hack?)
Labels: overdrijven, penis-noses
Gokten juist op de WK: 100%, Cerulean, falc.be, Fryto, fulcoboy, jeltex, matx5, Qronicle, squan, Teknohol1c, The Moff, The_Manager, thijse, V1nce, VishnuSixDix, Xavve
Mega-hack-crashes: 1
Opmerkelijk: ongeveer evenveel berichten als in 2013, alweer minder als in 2012, wat dan ook een topjaar was.
De reden voor de daling dit jaar van de posters/bezoekers is enerzijds door dominantie van Mercedes en de nieuwe motoren, dit gaf voor de gemiddeld bezoeker de indruk een saai seizoen te zijn met idioot klinkende motoren. Ondanks de reaguurders vond ik dat de motoren op TV minstens zo goed zo niet beter klonken dan vroeger. In't echt kan ik me de teleurstelling van oudgedienden inbeelden. Een andere grote reden voor de kleinere verscheidenheid aan bezoekers is ook de stompzinnige werking (of niet) van het forum. Kunnen wij weinig aan doen.
Ik vind deze thread echter nog stééds de leukste Nederlandstalige discussies opleveren over F1!
Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten : 8.676
Views: 260.095
Posters: +/- 204
Top posters: eniac, xTwL- , RiCOManiaC (samen goed voor 21,4% van alle berichten)
Bezoekers van de thread(s): méér dan 576
Unieke labels : #imsexyandiknowit, fyrabanden, overdrijven, turbo is coming
Oudere gegevens uit seizoen 2013
Code:
Berichten: méér dan 10.457 (dus 2013 thread begonnen uit noodzaak)
Views: 317.935
Posters: + 181
Top posters: JohnnyricoMC, eniac, falc.be (samen goed voor 14,5% van alle berichten)
Bezoekers thread(s) : (veel, gegevens verloren gegaan na 1 jaar)
Unieke labels: di montezeemlap, eikelsteen, first lap nutcase, kimi is held!, komkommer, leave me alone, loldonado, mal-heuren, overdrijven, pensioemacher?, checo, crashtor, de fear, loldonado, maldonado for pres!, , schumipole, the maldonator, wettel, wheelnuts