Archief - FIA Formula One 2018 - Deel 2/2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sink

Legacy Member
aBY6Gis.jpg


Teams & coureurs
______________________________________________


Wijzigingen tov 2017:

Nieuwe coureurs:
Charles Leclerc maakt zijn debuut bij Alfa Romeo-Sauber
Sergey Sirotkin maakt zijn debuut bij Williams

Stoelendans:
Zowel bij Mercedes,Ferrari,Red Bull,Force India,Renault,STR,Haas en McLaren blijft alles in 2018 hetzelfde als eind 2017

Doen niet meer mee:
Felipe Massa
Pascal Wehrlein

Veranderingen bij de teams:
Sauber maakt in 2018 gebruik van de 2018 Ferrari Power Units na in 2017 gebruik te hebben gemaakt van 1 jaar oude 2016 Ferrari Power Units
Sauber is een verregaande technische en commerciële samenwerking aangegaan met Alfa Romeo en wordt aldus omgedoopt tot Alfa Romeo-Sauber
Toro Rosso maakt in 2018 gebruik van Honda Power Units na in 2017 gebruik te hebben gemaakt van Renault Power Units
McLaren maakt in 2018 gebruik van Renault Power Units na in 2017 gebruik te hebben gemaakt van Honda Power Units

Het volledige veld:


ag2zC6Q.png
| Mercedes AMG Petronas Motorsport
44 Lewis Hamilton (WK 2008,2014,2015 & 2017)
77 Bottas
• T.George Russel

NMEXguE.png
| Scuderia Ferrari
5 Sebastian Vettel (WK 2010,2011,2012 & 2013)
7 Kimi Raikkonen (WK 2007)
• T.Antonio Giovinazzi, Charles Leclerc

wjkbJMR.jpg
| Aston Martin Red Bull Racing
3 Daniel Ricciardo
33 Max Verstappen
• T.Pierre Gasly, Brendon Hartley

ag2zC6Q.png
| Sahara Force India F1 Team
11 Sergio Perez Mendoza
31 Esteban Ocon
• T.Nicholas Latifi

ag2zC6Q.png
| Williams Martini Racing
18 Lance Stroll
35 Sergey Sirotkin
• T.Robert Kubica

wjkbJMR.jpg
| Renault Sport Formula One Team
27 Nicolas Hulkenberg
55 Carlos Sainz Jr.
• T.Oliver Rowland, Jack Aitken

ivtAozF.png
| Red Bull Toro Rosso Honda
10 Pierre Gasly
28 Brendon Hartley
• T.Dan Ticktum, Neil Verhagen

NMEXguE.png
| Haas F1 Team
8 Romain Grosjean
20 Kevin Magnussen
• T.Antonio Giovinazzi

wjkbJMR.jpg
| McLaren F1 Team
14 Fernando Alonso (WK 2005 & 2006)
2 Stoffel Vandoorne
• T.Lando Norris

NMEXguE.png
| Alfa Romeo Sauber F1 Team
9 Marcus Ericsson
16 Charles Leclerc
• T.Antonio Giovinazzi

De races
______________________________________________


Wijzigingen tov 2017:

- De GP van Maleisië verdwijnt van de kalender
- De GP van Rusland verhuist naar september om het plekje van de Maleisische GP in te nemen
- De GP van Azerbeidzjan verhuist naar april
- De GP van Duitsland keert terug naar Hockenheim na een afwezigheid van 1 jaar
- De GP van Frankrijk keert terug naar het circuit van Paul Ricard waar de laatste F1 race dateert van 1990. De laatste Franse GP werd verreden op Magny-Cours in 2008, ondertussen alweer 9 jaar geleden.
- De Chinese GP en de GP van Bahrein zijn van plaats gewisseld


Volledige kalender met de starttijden voor ons (onder voorbehoud):

#1 | 25-03-2018 | 06u00 | Australian Grand Prix | Albert Park
#2 | 08-04-2018 | 17u00 | Bahrain Grand Prix | Bahrain International Circuit
#3 | 15-04-2018 | 08u00 | Chinese Grand Prix | Shanghai International Circuit
#4 | 29-04-2018 | 15u00 | Azerbaijan Grand Prix | Baku Street Circuit
#5 | 13-05-2018 | 14u00 | Spanish Grand Prix | Circuit De Catalunya
#6 | 27-05-2018 | 14u00 | Monaco Grand Prix | Monte Carlo
#7 | 10-06-2018 | 20u00 | Canadian Grand Prix | Circuit Gilles Villeneuve
#8 | 24-06-2018 | 14u00 | French Grand Prix | Circuit Paul Ricard
#9 | 01-07-2018 | 14u00 | Austrian Grand Prix | Red Bull Ring
#10 | 08-07-2018 | 14u00 | British Grand Prix | Silverstone
#11 | 22-07-2018 | 14u00 | German Grand Prix | Hockenheim
#12 | 29-07-2018 | 14u00 | Hungarian Grand Prix | Hungaroring
#13 | 26-08-2018 | 14u00 | Belgian Grand Prix | Spa-Francorchamps
#14 | 02-09-2018 | 14u00 | Italian Grand Prix | Monza
#15 | 16-09-2018 | 14u00 | Singapore Grand Prix | Singapore
#16 | 30-09-2018 | 14u00 | Russian Grand Prix | Sochi Autodrom
#17 | 07-10-2018 | 07u00 | Japanese Grand Prix | Suzuka
#18 | 21-10-2018 | 21u00 | United States Grand Prix | Circuit Of The Americas
#19 | 28-10-2018 | 20u00 | Mexican Grand Prix | Autodromo Hermanos Rodriguez
#20 | 11-11-2018 | 17u00 | Brazilian Grand Prix | Interlagos
#21 | 25-11-2018 | 14u00 | Abu Dhabi Grand Prix | Yas Marina

F1 Fanatic Kalender:
Google
iCal

De testkalender
______________________________________________



#1 | 26-02-2018 | Circuit De Catalunya
#2 | 27-02-2018 | Circuit De Catalunya
#3 | 28-02-2018 | Circuit De Catalunya
#4 | 01-03-2018 | Circuit De Catalunya
#5 | 06-03-2018 | Circuit De Catalunya
#6 | 07-03-2018 | Circuit De Catalunya
#7 | 08-03-2018 | Circuit De Catalunya
#8 | 09-03-2018 | Circuit De Catalunya
#9 | 15-05-2018 | Circuit De Catalunya
#10 | 16-05-2018 | Circuit De Catalunya
#11 | 31-07-2018 | Hungaroring
#12 | 01-08-2018 | Hungaroring

De teampresentaties
______________________________________________



# | Datum | Team | Chassis | Foto's
#1 | 14-02-2018 | Haas F1 Team | VF-18 | Foto 1 - 2
#2 | 15-02-2018 | Williams Martini Racing | FW41 | Foto 1 - 2
#3 | 19-02-2018 | Aston Martin Red Bull Racing | RB14 | Foto 1 - 2 - 3 - 4
#4 | 20-02-2018 | Alfa Romeo Sauber F1 Team | C37 | Foto 1 - 2 - 3
#5 | 20-02-2018 | Renault Sport Formula One Team | RS18 | Foto 1 - 2
#6 | 22-02-2018 | Mercedes AMG Petronas Motorsport | F1 W09 EQ Power+| Foto 1 - 2
#7 | 22-02-2018 | Scuderia Ferrari | SF71-H | Foto 1 - 2
#8 | 23-02-2018 | McLaren F1 Team | MCL33 | Foto 1 - 2 - 3 - 4
#9 | 26-02-2018 | Sahara Force India F1 Racing | VJM11 | Foto 1
#10 | 26-02-2018 | Red Bull Toro Rosso Honda | STR13 | Foto 1



Regelwijzigingen
______________________________________________


De belangrijkste wijzigingen tov 2017: (Bron: Wikipedia)

Technische reglementen:

- The quantity of Power Unit components a driver may use during the season was reduced from four complete Power Units during the entire season in 2017 to a new system where each of the Power Unit components are considered separately. Therefore, in 2018, each driver will be permitted to use up to three each of internal combustion engines (ICE), heat motor generator units (MGU-H) and turbochargers (TC), and two each of the kinetic motor generator units (MGU-K), energy stores (ES) and control electronics (CE). Further restrictions against the practice of oil burning, where engine oils are burned as fuel to boost performance, were also introduced. The practice, which was first used in 2017 saw teams burning as much as 1.2 litres per one hundred kilometres. For the 2018 championship, this figure was revised down to a maximum of 0.6 litres per one hundred kilometres.
- The FIA banned the use of "shark fins", a carbon fibre extension to the engine cowling aimed at directing airflow over the rear wing. The use of "T-wings", a horizontal secondary wing mounted forward of and above the rear wing, was also banned.

Sportieve reglementen:

- The rules governing starting procedures will be changed for 2018, granting race stewards the power to issue penalties for improper race starts even if a driver's start does not trigger the automated detection system. The changes were introduced following a series of incidents throughout 2017; during the Chinese Grand Prix, Sebastian Vettel positioned his car too far across his grid slot to be registered by the detection system; while at the Austrian Grand Prix, Valtteri Bottas's start was called into question for his reaction time despite the detection system recognising it as legal.
- The FIA introduced tighter restrictions on racing licences issued to drivers taking part in free practice sessions. Candidate drivers will be required complete a minimum number of Formula 2 races or earn twenty-five superlicense points over a three-year period. The changes were introduced to address concerns about drivers who would not be able to meet the standards required to compete in Formula One having access to Formula One cars.
- The number of pre-season test days was reduced to seven, while the mid-season test held in Bahrain in 2017 will be moved to Barcelona.
- Following widespread criticism of the grid penalty system in 2017, the FIA introduced a revised set of regulations for 2018. In the event that a driver changes a power unit component, they will still be subject to a five- or ten-place grid penalty depending on the component being changed; however, should they then replace a second component, they will be moved to the back of the starting grid. If multiple drivers are moved to the back of the grid, their starting positions will be determined by the order that components were changed based on the most recent change made by each driver.
[video=youtube;rP548EIKsf4]https://www.youtube.com/watch?v=rP548EIKsf4[/video]

Veiligheid van de rijders

- Following a series of serious incidents in open-wheel racing—including the fatal accidents of Henry Surtees and Justin Wilson—in which drivers were struck in the head by debris, the FIA announced plans to introduce additional mandatory cockpit protection with 2018 given as the first year for its introduction. Several solutions were tested, with the final design subject to feedback from teams and drivers. Each design was created to deflect debris away from a driver's head without compromising their visibility or the ability of safety marshals to access the cockpit and extract a driver and their seat in the event of a serious accident or medical emergency, with a series of serious accidents—such as the fatal accidents of Jules Bianchi and Dan Wheldon—recreated to simulate the ability of devices to withstand a serious impact.[28] The FIA ultimately settled on the "halo", a wishbone-shaped frame mounted above and around the driver's head and anchored to the monocoque forward of the cockpit. Once introduced, the halo concept is scheduled to be applied to other open-wheel racing categories including Formula 2 and Formula 3. Following criticisms over the aesthetic value of the device, the FIA revealed plans to allow teams some design freedom in the final version of the halo, with the device being incorporated into the chassis design from its inception rather than attached once the design was completed. The mandatory crash tests that each chassis must pass were adjusted to include a new static load test. In order to simulate a serious accident, a tyre was mounted to a hydraulic ram and fired at the crash structure; to pass the test, the chassis and the mounting points for the halo had to remain intact. In order to prevent teams from exploiting the halo for aerodynamic gain and potentially compromising its purpose, the FIA banned teams from developing their own devices and instead required them to purchase pre-fabricated models from approved suppliers.
- Drivers will be required to wear gloves containing biometric sensors which record their vital signs in order to better assist marshals and recovery crews in assessing their condition in the event of an accident.

Banden

- Tyre supplier Pirelli will provide teams with two new tyre compounds in 2018. Each of the 2017 compounds is scheduled to be made softer, with a new "hypersoft" tyre becoming the softest of the nine and a new "superhard" tyre to be the hardest. The hypersoft compound will be marked by a pink sidewall, while the superhard will be orange. The hard compound, which previously used orange markings, will now be changed to pale blue. The rules dictating which tyres are available were relaxed to allow Pirelli to supply a wider range of compounds. Previously, Pirelli had to provide sequential compounds; for example, ultrasoft, supersoft and soft. In 2018, Pirelli is able to supply compounds with two steps of difference between them, e.g., the ultrasoft, supersoft and medium tyres. Pirelli will also be required to manufacture an additional tyre compound that is not intended for competition. This tyre will be supplied to teams for use in demonstration events to prevent teams from using demonstration events as informal—and illegal—testing.


TV-Zenders
______________________________________________


Alle zenders die wij kunnen ontvangen:

Analoog:
La Une/La Deux: Waals​
Digitaal:
La Une HD/La Deux HD: Waals
Play Sports (HD): Vlaams
RTL: Duits

Kwalificaties zijn live te zien op La Une of La Deux, Play Sports (Telenet) en RTL.

Interessante links
______________________________________________


Live:

Tijdens een race is de officiële site formula1.com een aanrader, waar je dezelfde "live timing" kunt vinden die de teams aan de pitmuur te zien krijgen.

Nederlandstalig nieuws:
Engelstalig nieuws:
Interessante blogs:
Technisch:
Podcasts:

Livestream
______________________________________________



Download ACE Player > Ga naar: Motorsportsstreams
per sessie is er een nieuw ID met livestream


Statistiekjes over de F1 threads van 9lives.be
______________________________________________


Seizoen 2018:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 3.482
Views: 122.051
Posters: 76
Top posters: xTwL- 436, eniac 338, marcel 309, Nesjamag 254, RiCOManiaC 187, BuYcKi 168, Elke1988 126,sink 123, vishnusixclix 114, Cerulean 102 samen goed voor 62% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: xDama 86, Samamba 81, Fryto 76, Jonas89 75, vloet 64 samen goed voor 11% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 73% van de posts

Seizoen 2017:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 6.002
Views: 189.824
Posters: 76* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: marcel 645, RiCOManiaC 543, eniac 491, xTwL- 403, BuYcKi 282, sink 275, Samamba 228, falc.be 226, Elke1988 216, t0tec 208 samen goed voor 59% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: vishnusixclix 207, Cerulean 162, xDama 142, Nesjamag 134, Scifo 121 samen goed voor 13% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 72% van de posts
Gokten juist op de WK in 2017: BuYcKi,ditn_tae,Fryto,GvR,jeltex,Missy_X,Nesjamag,  SomeDude,Viggo 
(duiding: voor de start van het seizoen is een poll opgestart, hierop stemden 37 mensen correct op Hamilton. In juli werd de tweede thread opgestart met dezelfde poll opties. Toen waren de kaarten al wat duidelijker geschud en stond Vettel op kop. 18 mensen stemden toen op Vettel en 15 op Hamilton. Enkel bovenstaande mensen stemden dus zowel in de eerste als tweede thread correct op Hamilton. Dit jaar zal ik in juli een verschillende poll opstarten)
Oudere gegevens uit seizoenen 2013-2014-2015-2016:
Seizoen 2016:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 7.013
Views: 194.985
Posters: 89* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: RiCOManiaC 1078, xTwL- 716, eniac 515, marcel 475, falc.be 352 samen goed voor 45% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: Elke1988 299, VishnuSixDix 298, Teknohol1c 268, sink 245, BuYcKi 242 samen goed voor 19% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 64% van de posts
Labels: #blessed,overdrijven,unstoffable,amg, ferrari, hamilton, kimi, mclaren, mercedes, raikkonen, renault, sauber, stoffel, vandoorne, vettel

Seizoen 2015:
Thread 1 - Thread 2
Code:
Berichten: 3.622
Views: 130.199
Posters: 67* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 522, marcel 358, eniac 353, RiCOManiaC 332, falc.be 209 samen goed voor 49% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: VishnuSixDix 187, sink 177, BuYcKi 142, xDama 86, Scifo 85,jeltex 85 samen goed voor 21% van de posts
De top 15 posters waren samen goed voor 70% van de posts
Labels: #f1, alonso, ferrari, formule 1, hamilton, max, mclaren, mercedes, overdrijven, red bull, red bull racing, rip bianchi, secondberg, torro rosso, verstappen, vettel, williams, oversteekchinees

Seizoen 2014:
Code:
Berichten: 8.556
Views: 265.078
Posters: 142* (het gemiddelde genomen over 2 threads)
Top posters: xTwL- 763, eniac 736, ricomaniac 462 samen goed voor 23% van de posts
Eervolle vermelding voor de rest van de top posters: BuYcKi, marcel, xDama, falc.be, fulcoboy
Bezoekers: méér dan 439 (gegevens verloren door hack?)
Labels: overdrijven, penis-noses
Gokten juist op de WK: 100%, Cerulean, falc.be, Fryto, fulcoboy, jeltex, matx5, Qronicle, squan, Teknohol1c, The Moff, The_Manager, thijse, V1nce, VishnuSixDix, Xavve
Mega-hack-crashes: 1

Seizoen 2013
Code:
Berichten : 8.676
Views: 260.095
Posters: +/- 204
Top posters: eniac, xTwL- , RiCOManiaC (samen goed voor 21,4% van alle berichten)
Bezoekers van de thread(s): méér dan 576
Unieke labels : #imsexyandiknowit, fyrabanden, overdrijven, turbo is coming
Code:
Berichten: méér dan 10.457 (dus 2013 thread begonnen uit noodzaak)
Views: 317.935
Posters: + 181
Top posters: JohnnyricoMC, eniac, falc.be (samen goed voor 14,5% van alle berichten)
Bezoekers thread(s) : (veel, gegevens verloren gegaan na 1 jaar)
Unieke labels: di montezeemlap, eikelsteen, first lap nutcase, kimi is held!, komkommer, leave me alone, loldonado, mal-heuren, overdrijven, pensioemacher?, checo, crashtor, de fear, loldonado, maldonado for pres!, , schumipole, the maldonator, wettel, wheelnuts

sink

Legacy Member
Kubica (of tzou ook Rowland kunnen zijn) test alvast de nieuwe kleurstelling voor de Williams van 2019 :D :p

XgdRDxZ.jpg

LLbtNzG.jpg

41bxUQq.jpg

wb1euma.jpg

J2ORmoO.jpg

1hKysRu.jpg

bjyzsDS.jpg

LKr9wle.jpg

RiCOManiaC

Legacy Member
Volgens mij stonden de potten flow-vis verf in promo en dachten ze bij Williams: kom, we gaan den overschot maar eens over heel den auto kappen !

FlatSix

Legacy Member
Als uw auto op geen kloten trekt kan je maar beter de tests deftig doen eh. :)

FlatSix

Legacy Member
Sainz zit trouwens echt in de problemen bij Renault, deal met Ocon zou al in orde zijn. Snap die move van Renault wel niet goed. Ocon zou Mercedes rijder blijven,...

Lijkt me eerder dat Sainz het kind is in de scheiding Red Bull en Renault.

Nesjamag

Legacy Member
xTwL- zei:
Sainz zit trouwens echt in de problemen bij Renault, deal met Ocon zou al in orde zijn. Snap die move van Renault wel niet goed. Ocon zou Mercedes rijder blijven,...

Lijkt me eerder dat Sainz het kind is in de scheiding Red Bull en Renault.

Renault is een Frans merk en Ocon is Frans.

FlatSix

Legacy Member
Nesjamag zei:
Renault is een Frans merk en Ocon is Frans.

Dat is waar, maar als je doelt op het feit dat die dan ineens voor enorm veel marketing zorgt, daar geloof ik dan weer niet al te veel van.

sink

Legacy Member
Iemand nog een ideetje om eventueel nog een poll toe te voegen aan deze topic?
Bv. of dat Vettel of Hamilton wk wordt? of iets anders?

FlatSix

Legacy Member
sink zei:
Iemand nog een ideetje om eventueel nog een poll toe te voegen aan deze topic?
Bv. of dat Vettel of Hamilton wk wordt? of iets anders?

Als we nu eens het WCC in deze zetten? Ferrari of Mercedes? Het is dat het WDC nog wel even zal doorgaan en heel gelijk op gaat lijkt me?

FlatSix

Legacy Member
Te gek maar snap het wel. Het is niet dat die volgend jaar een titelkans heeft, beter eens een gokje wagen. Goed ook voor Hülkenberg, als die plots on par is met Ricciardo,...

Cerulean

Legacy Member
Ik kijk echt meer en meer uit naar volgend jaar. De grid gaat precies eens goed door elkaar geschud worden.
Ik hoop alleen dat er ergens een gaatje overblijft voor Stoffel in al die chaos. Als Sainz naar Red Bull zou gaan, is dat alleszins al 1 bedreiging minder voor hem.

Nesjamag

Legacy Member
Dit verlaagt dan ook de kans voor Alonso naar Renault. Lijkt mij dat het dit zelfs onmogelijk maakt. Zouden toch twee zeer dure coureurs zijn anders voor een team dat niet teveel wil investeren, maar dat eigenlijk toch zou moeten doen.

Betekent ook dat de kans dat Toro Rosso Norris of Vandoorne zal eisen van McLaren groter wordt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan