Archief - EURO 2008: 7 juni - 29 juni

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Wie wint het EK 2008?


  • Totaal aantal stemmers
    640
  • Opiniepeiling gesloten.

pegasimus

Legacy Member
Piejie zei:
Van een open deur intrappen gesproken. Sorry hoor, Blackend, maar jij hebt "respect" voor iedereen die ook maar iets met scheidsrechters te maken heeft. Zelf al begaat hij de grootste kemel.

Als een scheidsrechter een speler op zijn bek zou slaan zou jij hem nog altijd verdedigen (op een of andere manier).
Liever dat hij dat voor scheidsrechters doet dan gij voor allochtonen.

Gavin

Legacy Member
Piejie zei:
Vind het toch vreemd dat men plots tijdens dit EK weer herhalingen op de schermen laat zien. Dacht dat dit een (ongeschreven) regel bij voetbal was.
Bij Tsjechië (denk ik) was daar toch al kritiek op gekomen?

Weet wel niet wat de gevolgen van het tonen van die beelden waren ..

MaTi

Legacy Member
De hele match wordt uitgezonden op dat scherm zeker?? Ge ziet dat publiek toch raar beginnen doen als ze merken dat ze erop zijn:) Hadden ze ebter hun ticket gespaard om daar naar een scherm te staren

Piejie

Legacy Member
Gavin zei:
Bij Tsjechië (denk ik) was daar toch al kritiek op gekomen?

Weet wel niet wat de gevolgen van het tonen van die beelden waren ..
Jep, bij de eerste match had ik het ook al opgemerkt. Je kon dan al duidelijk reacties van supporters horen na sommige herhalingen :p
Tinolicus zei:
De hele match wordt uitgezonden op dat scherm zeker?? Ge ziet dat publiek toch raar beginnen doen als ze merken dat ze erop zijn:)
Dat is normaal hé. Ik heb het over het tonen van herhalingen op de grote schermen.

Blackend

Legacy Member
Piejie zei:
Van een open deur intrappen gesproken. Sorry hoor, Blackend, maar jij hebt "respect" voor iedereen die ook maar iets met scheidsrechters te maken heeft. Zelf al begaat hij de grootste kemel.

Ja.

En ook voor diegene die niets met scheidsrechter temaken hebben.

En dat zouden heel wat meer mensen ook mogen hebben.
Ongeloofelijk dat dit als 'absurd' wordt beschouwd.

Gavin

Legacy Member
Weet je ook wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?

Kan iemand daarvoor een boete krijgen bijvoorbeeld?

pegasimus

Legacy Member
True. Maar mijn opmerking is wel juist, meneer die met naamkaartjes werpt.


OT dan: Nederland verdiende te winnen, was beter en bij gebrek aan belgie in EK supporter ik vr de buren. Of ze daadwerklijk het EK gaan winnen laat ik in het midden, maar het ziet er goed uit voor de noorderburen. Frankrijk faalde ook al redelijk hard vandaag en de nederlanders hun vertrouwen zal wel een flinke boost gekregen hebben.

Voor de eerste goal zou ik de beelden nog es moeten herbezien maar na lang twijfelen denk ik toch dat het een juiste call is van de arbiters.
Tweede goal was een pareltje :love:
Van der Sar laat ook weer zien waarom hij nog altijd de nationale keeper is.
2 zeer knappe reddingen gezien.

MaTi

Legacy Member
Treffer Van Nistelrooy terecht goedgekeurd

De treffer van Ruud van Nistelrooy in het duel met Italië is terecht goedgekeurd. De spits van Real Madrid schoot ogenschijnlijk vanuit buitenspelpositie de 1-0 binnen.

Henk van Ettekhoven, voorzitter van de spelregelcommissie van de KNVB en oud-scheidsrechter, liet maandag desgevraagd weten dat het doelpunt van Van Nistelrooy een geldige treffer was.

Van Ettekhoven: "Het was een zuiver doelpunt. De assistent-scheidsrechter heeft sterk gehandeld. In de spelregels staat dat een verdediger een aanvaller van de tegenpartij niet in buitenspelpositie kan brengen door zich terug te trekken achter zijn eigen doellijn."

De Italiaanse verdediger Christian Panucci werd door zijn eigen doelman Gianluigi Buffon over de achterlijn gewerkt, maar keek daarna toe hoe de aanval zich ontwikkelde. "Hij had tijd genoeg om terug in het veld te komen, maar deed dat bewust niet. Kortom: Een zuiver doelpunt. Deze regel bestaat al jaren, maar de situatie komt zelden voor."

Weliswaar ne Nederlandse site gevonden, maar toch nog altijd geen beelden.

Goh wat die herhalingen betreft... Ik weet niet of ze dat kunnen veranderen in het stadion. Dat zijn dezelfde beelden als wat wij zien zeker, teveel werk om dat eruit te halen??

Blackend

Legacy Member
@ Nattefrost
Heb via scheidsrechterskringen vernomen dat deze regel weldegelijk specifiek aan bod is gekomen tijdens de cursus voor de EK refs, en dat daar duidelijk werd gezegd dat zo'n geval als niet-offside dient beschouwd te worden. Ik citeer Ik heb uit goede en betrouwbare bron vernomen dat er richtlijnen gegeven zijn aan de scheidsrechters net vóór het tornooi aan de scheidsrechters waaronder de mededeling dat zo'n fases GEEN buitenspel zijn.
Wij en velen met ons, weten hier gewoon niets van af (foutje van de UEFA...)
Dus: het is GEEN buitenspel...


Overigens, voor de geintresseerden, een waslijstje met de belangrijkste (niet allemaal) richtlijnen die aan de refs gegeven werden voor de start van het EK:
De arbitrage op het EK heeft weer een waslijst met instructies meegekregen van de UEFA. De Nederlandse scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg heeft tijdens een bijeenkomst met een aantal journalisten een aantal dingen op een rij gezet.

De belangrijkste verandering voor de scheidsrechters zelf is het aantal assistent-scheidsrechters dat wordt uitgebreid van drie naar vier. De vierde man is er om een eventuele blessure van de scheidsrechter op te vangen. Tijdens het EK zal de vijfde man de grensrechter langs de lijn kunnen vervangen bij calamiteiten.

Vragen is krijgen
Voor veel voetballiefhebbers is het vragen om een gele kaart voor een tegenstander het onsportiefste gebaar dat een speler kan maken. Daarom staat er bij het EK een straf op: om geel vragen, is geel krijgen.

Een aantal veranderingen en door de UEFA aangescherpte regels:

- Er is op het EK geen arbitraal kwartet, maar een kwintet. Naast arbiter, twee assistent scheidsrechter en de vierde man is er nu ook een vijfde man. Deze toegevoegde kracht zit naast de vierde man, langs het veld, en is de eventuele vervanger van de assistent-scheidsrechter. De vierde man zal, bij een blessure van de assistent scheidsrechter, de vlag dus niet meer ter hand nemen.

- Na de kwartfinale worden alle gele kaarten kwijtgescholden. Dit om er voor te zorgen dat de sterren op een groot toernooi niet geschorst zijn als de prijzen worden verdeeld. Initiatief Michel Platini.

- Er wordt extra gelet op elleboogstoten. Als je opspringt met zwaaiende handen riskeer je een gele kaart, als je met je elleboog richting de tegenstander zwaait, riskeer je rood.

- De scheidsrechter die bij vasthouden van de aanvaller in de zestien-meter (bijvoorbeeld bij een corner) een penalty geeft, zal alle steun van de UEFA krijgen.

- Spelers die in woord en gebaar protesteren tegen een beslissing van de scheidsrechter, zullen nog eerder met geel worden bestraft. Michel Platini heeft hoogst persoonlijk alle landen een brief gestuurd en gevraagd om de scheidsrechter met meer respect te bejegenen.

- Spelers die een gele kaart voor een tegenstrever vragen, zullen er zelf één krijgen.

- Spelers die aanstichters zijn bij een opstootje, krijgen altijd geel.

- Bij het vasthouden van een speler geldt als plaats van delict, de plek waar de speler wordt losgelaten. Dus vasthouden buiten de zestien meter, maar loslaten (of lostrekken) binnen, betekent een penalty.

- De Duitse scheidsrechter Fandel heeft toestemming om niet met de bekende moderne communicatiemiddelen te werken. Hij vindt het vervelend om te gebruiken en kan prima zonder.

- Het moment in de Uefa Cup finale waar een verdediger van de Ranger hands maakt, was een penalty. Waarneembaar is dat de verdediger zich onnodig breed maakt.

- Obstructie bestaat niet meer in de spelregels

- Een speler mag zijn aanloop bij een penalty onderbreken (Cristiano Ronaldo in Champions League-finale) . Sterker nog. Je mag stoppen en opnieuw een aanloop nemen. Als je echter voorbij de bal loopt, kan de scheidsrechter wel ingrijpen. Dat valt dan onder de regel onsportief gedrag.

- Er zal minder vaak bij een overtreding voordeel worden gegeven rondom de zestien meter. Omdat bijna elk team wel een vrije-trappen specialist heeft, zal de scheidsrechter sneller een vrije trap toekennen, zodat een aanvallend team ook echt voordeel heeft. Er zal streng worden gelet op het nemen van de verplichte afstand bij het nemen van de vrije trap.

- De UEFA verbiedt het niet, maar adviseert de scheidsrechters om in de pauze niet de belangrijkste momenten - van bijvoorbeeld zichzelf - uit de eerste helft terug te kijken. De UEFA sluit niet uit dat het wel gebeurt. In veel kleedkamers in stadions is een televisie en je kunt tegenwoordig zelfs de hoogtepunten op je mobiele telefoon bekijken.

- Bij een overtreding in de zestien-meter die met een penalty wordt bestraft, hoeft daarnaast geen gele of rode kaart te worden getrokken. Als de overtreding buiten de zestien meter geen geel of rood waard is, geldt dit ook voor in het strafschopgebied.

- De scheidsrechter en assistent scheidsrechters die op dit EK als trio uitkomen, hebben al minimaal zes maanden samengewerkt.

- De UEFA behoudt zich het recht voor om op grond van televisiebeelden spelers te bestraffen. Dit geldt niet voor momenten die door de scheidsrechter zijn gezien en bestraft met bijvoorbeeld een gele kaart.

- In het scheidsrechtershotel zetelt de videoscheidsrechter. De videoscheidsrechter maakt tijdens en na de wedstrijd een DVD met goede en foute beslissingen van de arbiter. Die DVD is voor de scheidsrechter bij terugkomst in zijn hotel in beschikbaar.

- Als een team na gelijkspel en verlenging penalty's gaat nemen en niet meer met elf spelers is (speler weggestuurd bijvoorbeeld) moet ook de tegenstander een speler van de lijst van penaltynemers halen. Het aantal spelers dat een penalty gaat nemen, moet altijd gelijk zijn bij beide teams. Dit werd vergeten bij de Champions League-finale Manchester United–Chelsea.

- De Uefa wil op dit EK 2008 als belangrijke thema's uitdragen : Het beschermen van de gezondheid van de spelers en het bewaken van het imago van de hele voetbalsport.

Bron: ek2008.nos.nl

Darkness

Legacy Member
Jurgenv1 zei:
En wij kunnen alleen maar stikjaloers opkijken naar Nederland en hun talent + beleving... Daar kunnen wij een puntje aan zuigen imo...

TheReds zei:
Lol, da zou ik nie zeggen :p Nederland zat gewoon direct in de match, Italië heeft nog niets getoond...
Wij mogen echt jaloers zijn, wat een talenten hebben die:crazy:

wij hebben ook talent in de bus zitten, maar met een strontgare chauffeur...
Blackend zei:
Nog een leuk voorbeeldje (heb er wel geen bron van):
Voor de KBVB moeten de doelen netten hebben, voor de FIFA is dat niet verplicht :-)
is het dan ook niet verplicht dat scheidsrechters controleren of er geen gaten in de netten zijn? (aja)
ik dacht dat dat deel uit maakte van de officiele veldinspectie.

Tinolicus zei:
Treffer Van Nistelrooy terecht goedgekeurd

De treffer van Ruud van Nistelrooy in het duel met Italië is terecht goedgekeurd. De spits van Real Madrid schoot ogenschijnlijk vanuit buitenspelpositie de 1-0 binnen.

Henk van Ettekhoven, voorzitter van de spelregelcommissie van de KNVB en oud-scheidsrechter, liet maandag desgevraagd weten dat het doelpunt van Van Nistelrooy een geldige treffer was.

Van Ettekhoven: "Het was een zuiver doelpunt. De assistent-scheidsrechter heeft sterk gehandeld. In de spelregels staat dat een verdediger een aanvaller van de tegenpartij niet in buitenspelpositie kan brengen door zich terug te trekken achter zijn eigen doellijn."

De Italiaanse verdediger Christian Panucci werd door zijn eigen doelman Gianluigi Buffon over de achterlijn gewerkt, maar keek daarna toe hoe de aanval zich ontwikkelde. "Hij had tijd genoeg om terug in het veld te komen, maar deed dat bewust niet. Kortom: Een zuiver doelpunt. Deze regel bestaat al jaren, maar de situatie komt zelden voor."

Weliswaar ne Nederlandse site gevonden, maar toch nog altijd geen beelden.

Goh wat die herhalingen betreft... Ik weet niet of ze dat kunnen veranderen in het stadion. Dat zijn dezelfde beelden als wat wij zien zeker, teveel werk om dat eruit te halen??
ik wil dieje toch es zien rondkijken, volgens wat ik gezien had had hij het te druk met naar de binnenkant van zijn handjes te zien.

Blackend

Legacy Member
Gavin zei:
Weet je ook wat de gevolgen daarvan kunnen zijn?

Kan iemand daarvoor een boete krijgen bijvoorbeeld?

Dat is volgens mij wel duidelijk afgesproken wat er getoond wordt en wat niet. Zo worden ook streakers uit beeld gehouden. Als ze geen aandacht krijgen wordt de drang om te streaken ook al een pak kleiner.

Over die beelden: langs ene kant ben ik voor. Als supporter van een match, en de mogelijkheid is er, zou ik graag een fase terugzien. Niet enkel om te kijken of de refs juist waren, maar ook gewoon om de actie te herbekijken.

Op zich zou ik daar voorstander van zijn, ware het niet dat dit soort fases meestal over buitenspel gaan. En als assistent-scheidsrechter staat ge daar hé, een ganse match op 3 meter van het publiek, met uw rug naar hen... en ge kunt niet weg zoals de scheidsrechter zich kan verplaatsen over het gehele veld.

Nuja, ze experimenteren er ook mee hé. Er zijn draconische veiligheidsmaatregelen in die stadia, waardoor ze zich kunnen permitteren te experimenten met dat soort zaken, want ne supporter die zich misdraagt zal meteen geidentificeerd kunnen worden met tientallen veiligheidscamera's die er hangen.

edit: supporters zitten ook door elkaar, en dat lukt toch ook aardig heb ik de indruk. Ik denk ook niet dat iemand honderden Euries gaat betalen om daar wat boel te komen stoken, dat zijn eerder de mensen die de stad in trekken.

pina

Legacy Member
maar stel nu dat iemand geblesseerd van het veld rolt in een aanvallende fase en binnen dezelfde fase een speler op die manier 30 seconden lang 'buitenspel' staat en blijft wachten op de bal... lijkt me ook niet echt fair.

Blackend

Legacy Member
Darkness zei:
is het dan ook niet verplicht dat scheidsrechters controleren of er geen gaten in de netten zijn? (aja)
ik dacht dat dat deel uit maakte van de officiele veldinspectie.

Zoals ik zei: ik heb de bron niet, en er kunnen altijd "zwaardere" richtlijnen gelden voor matchen in een hogere categorie. Zo moet - zelfs in de provincie - de de lichtinstallatie een bepaalde lichtsterkte genereren.
't zou kunnen dat zonder netten enkel mag in een wedstrijd zonder assistenten tot een bepaalde leeftijd/niveau etc. dus vervalt uw vraag :-)

En ja als het toch zo zou zijn: als er geen netten zijn, kan de assistent ze niet controleren hé :-)

Blackend

Legacy Member
't enige dat ik lame vind is dat journalisten overal luidkeels moord en brand roepen dat het buitenspel is, en wanneer blijkt dat de man toch gelijk heeft, wordt achteraf het artikelke gewoon aangepast naar 'blijkbaar geen buitenspel'.

Kankeren is makkelijk, maar daarna kritiek terug innemen, ho maar ! (en ja ook op andere personen dan scheidsrechters! )

Handsome Hermit

Legacy Member
Piejie zei:
Van een open deur intrappen gesproken. Sorry hoor, Blackend, maar jij hebt "respect" voor iedereen die ook maar iets met scheidsrechters te maken heeft. Zelf al begaat hij de grootste kemel.

Als een scheidsrechter een speler op zijn bek zou slaan zou jij hem nog altijd verdedigen (op een of andere manier).
In dit geval heeft den Blackie nochtans volkomen gelijk :p. Scheidsrechters zijn ten slotte ook maar mensen die een job doen waar niemand buiten hen het fijne van kent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan