lobotomix zei:
de enige regel is, zolang iemand zich buiten de lijnen bevind doet hij niet mee aan et spel = offside in dat geval
Die regel bestaat niet hoor. We hebben dat nog is ooit besproken in de thread over buitenlands voetbal, met de Fifa regeltjes erbij. Conclusie: de regels omtrent een speler die buiten de lijnen ligt zijn open voor interpretatie. Het enige dat glashelder is, is dat een speler die overduidelijk opzettelijk buitenspringt een speler niet buitenspel zet (en geel moet krijgen), en dat een speler die buiten de lijnen verzorgd wordt met goekeuring van de scheidsrechter niet deelneemt aan het spel. Deze fase was geen enkel van de twee, en beide keuzes (offside of niet) zijn te verantwoorden.
Ik zou ook niet zeggen dat die scheidsrechter schuld treft. Hij heeft de regels ingevuld zoals hij ze interpreteert, bij gebrek aan duidelijkere richtlijnen. Zo gaat het toch altijd in voetbal. De ene scheids fluit een bepaalde fase wel strafschop, de andere niet. Er wordt hier veel drama gemaakt om niks.
Anyway, ik heb flink genoten van de wedstrijd. We mogen nog niet te veel conclusies trekken, maar het is duidelijk dat niemand de kansen van Nederland mag weglachen. Ze speelden fris, volwassen en overklasten Italië zelfs op het middenveld (en dat is toch niet niks met Pirlo en een beest als Gattuso tegenover hen). Over de score valt misschien te discussiëren, over de winnaar niet. Italië was gewoon niet op de afspraak aanwezig, en Nederland des te meer. Als Nederland de volgende wedstrijd kan bevestigen (hoe consistent zijn ze?), zijn ze mijn favoriet. Voorlopig durf ik ze dat nog net niet noemen.