exCite
Legacy Member
Het was geen buitenspel in Nederland - Italië
Tijd genoeg
"In de spelregels staat dat een verdediger een aanvaller van de tegenpartij niet in buitenspelpositie kan brengen door zich terug te trekken achter zijn eigen doellijn", aldus van Ettekoven. "Panucci werd weliswaar door zijn eigen doelman over de lijn gewerkt, maar hij keek daarna hoe de aanval zich verder ontwikkelde. Hij had tijd genoeg om terug in het veld te komen, maar deed dat bewust niet. Kortom: Een zuiver doelpunt. Bijzonder sterk gezien van de grensrechter."
Officiële uitleg
De officiële uitleg gaat als volgt: "Het 'stapje vooruit' geldt niet voor de verdediger die achter de doellijn gaat staan om op die manier de tegenpartij buitenspel te zetten. De verdediger die dat bewust doet, maar ook de verdediger die per ongeluk achter de doellijn terecht komt zonder de bedoeling te hebben de tegenpartij buitenspel te zetten, wordt in beide gevallen geacht zich binnen de lijnen te bevinden. Dit is dus niet de goede manier om je tegenstanders door buitenspel uit te schakelen.

)


