Archief - nVidia 4xx reeks

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-=MAD=-Phoeni^X

Legacy Member
benchmarks

Nexus heeft de NDA gebroken, de 480 is iets beter dan de 5870 maar tegen een hoge prijs. Power en heat daarentegen ;o :oink:

Herr Doktor

Legacy Member
-=MAD=-Phoeni^X zei:
benchmarks

Nexus heeft de NDA gebroken, de 480 is iets beter dan de 5870 maar tegen een hoge prijs. Power en heat daarentegen ;o :oink:

da's ook ni bepaald om voor naar huis te schrijven

zouden die benches gemaakt zijn met de nieuwste ATI drivers?

de HD5970 is dus ni echt wel de nieuwe GTX295 geworden :D hij zal nog wel lang king of the hill blijven

Mette2

Legacy Member
-=MAD=-Phoeni^X zei:
benchmarks

Nexus heeft de NDA gebroken, de 480 is iets beter dan de 5870 maar tegen een hoge prijs. Power en heat daarentegen ;o :oink:

Hexus is niet de enige : GeForce GTX 480*: Nvidia revient, enfin*! (edit : MAD was me voor :))

Er staat wel niet bij welke drivers ze gebruikt hebben, nog even een paar andere reviews afwachten...

Een ding is wel zeker, het verbruik van die GTX480 is dramatisch...

Herr Doktor

Legacy Member
Mette2 zei:
Hexus is niet de enige : GeForce GTX 480*: Nvidia revient, enfin*! (edit : MAD was me voor :))

Er staat wel niet bij welke drivers ze gebruikt hebben, nog even een paar andere reviews afwachten...

Een ding is wel zeker, het verbruik van die GTX480 is dramatisch...

in de benchmark van Dirt 2 ziede duidelijk dat er nog van oudere drivers wordt gebruik gemaakt :rofl: en dan verslaagt de 5870 de 480 nog in veel benchmarks ( naar het einde toe )

+ 5-10% winst van de 5870 en een volle +10 voor de 5970

Nvidia zit in een vrij hachtelijke positie, de fermi GPU is trouwens een pracht van een GPU maar is eigelijk nooit bedoeld om voor gaming te dienen ....

vinnieman

Legacy Member
Ik ben echt onder de indruk.... van de marketing...:p

Hoe hebben ze al die sites zover gekregen, en geen enkele lek :|... sterk staaltje organisatie

Trolle

Legacy Member
wel een grote teleurstelling imo
te warm,zuipt teveel,kost teveel en telaat
zee mogen dan wel sneller zijn maar hun geld zijn ze nie waard (behalve mss de 470)

Mette2

Legacy Member
De GTX470 brengt het er nog slechter vanaf, die is amper sneller dan de HD5850 en kost minstens 100€ meer.

Krusty

Legacy Member
Een spijtige zaak voor de nVidia & ATI aanhagers.
> wie heeft gewacht op de fermi krijgt een lawaaierige kachel
> ATI heeft door de prijs/prestatie-verhouding van de fermi niet meteen een reden om de prijs te laten zakken

medalofkoen

Legacy Member
De beste review is die van Anandtech. Zeer uitgebreid, zonder vooroordelen, zeer genuanceerd.

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ergens wel onder de indruk ben. In die zin dat het een nieuwe kaart is met de allereerste driver die toch 10-15% beter presteert dan de HD5870 waar er al 6 maanden driver optimalisatie aan vooraf is gegaan. Dit betekent ook natuurlijk (stating the obvious) dat nVidia 6 maanden achterstand heeft op driver-gebied.
Ik ga nu even proberen zo objectief mogelijk te zijn:

Voordelen:

-sneller dan de HD5870
-serieus sneller op gebied van dx11 (maar dat kunnen we (nog) niet zien omdat er nog geen games zijn die tessalation op adaptieve manier gebruiken)
-AA (wat toch altijd het beste is geweest op ATI-hardware) vertoont een mooie verbetering op gebied van prestatieverlies tov de vorige generatie
-voor mij het meest indrukwekkend: de scaling in sli die beter is dan de crossfirex scaling voor de HD5870 (en dat na 6 maanden optimalisatie van crossfireX-drivers en profile executables)
-nVidia haalt de bovenhand in AMD gesponserde games wat toch een kleine verrassing is (vooral Dirt 2)
-indrukwekkende minimum framerate

nadelen:

-prijs
-enorme hitte (een uitstoot van lucht aan meer dan 50°C is als een kleine radiator in je kamer zetten, dus wat gaat dat geven tijdens de zomermaanden?)
-power consumptie is schrikwekkend hoog, zeker als je naar sli zou gaan, dan kom je er bijna niet meer met een 1000 Watt-voeding. Dat is vergelijkbaar met een zuinige stofzuiger die je uren aan een stuk zou laten draaien!!!

Puur op gebied van prestatie is dit een schitterende kaart op alle vlak (in games en in GPGPU-toepassingen des te meer). Maar die nadelen zijn echt niet over het hoofd te zien. Als je de kaart wil koelen binnen zijn specs, heb je een geluidsproductie die overeenkomt met een stofzuiger. Dat is ondraaglijk luid.

Ik ben iemand die op gebied van grafische kaarten steeds de snelste kaart wil hebben (prijs is niet zo belangrijk voor mij persoonlijk). Maar dit is de eerste keer dat ik niet de snelste kaart wil hebben.

SpeedFreak.be

Legacy Member
Mss id een mooie kaart, maar niet zo spectaculair als verwacht en gezien de prijs zou het idd meer moeten zijn. Wat betreft warmteproductie en stroomverbruik zijn deze kaarten gewoon niet van deze tijd.

Ok hij is mss 10-15% sneller dan een 5870, maar daar betaal je minstens 100 euro meer voor (als het door de schaarste niet veel meer is)

Krusty

Legacy Member
Extra nadeel SLI: nVidia raad in geval van SLI waterkoeling aan. Dat is een extra kost en qua installatie ook niet voor iedereen weggelegd.

medalofkoen

Legacy Member
Nog iets waar ik nog niet aan gedacht heb: hoe gaan ze een dual-gpu kaart maken als ze nu al met warmteproblemen zitten? Is dat wel mogelijk zonder waterkoeling?

Zatte_Bjorn

Legacy Member
Als je hardware tesselation bekijkt staat de GTX480 momenteel wel voor.. (in de heaven benchmark toch..) Ben benieuwt naar andere DX11 benches :)

HD 5970
*********
1.308

GTX480
********
1.214

HD 5870
*****
816

HD 5850
*****
711

Edit: Voor een single GPU hé ;)

Mette2

Legacy Member
Een van de verschillen tussen de DirectX 11-kaarten van Nvidia en AMD is de manier waarop tesselation wordt afgehandeld. AMD heeft een zogenaamde fixed-function unit, die de tesselation voor zijn rekening neemt. Bij Nvidia zijn het de Cuda-cores die de tesselation afhandelen. Dit betekent niet dat er bij AMD geen performance hit is als er tesselation wordt toegepast: ook de streamprocessors moeten extra werk verzetten, net als de rasterizers die alles op het beeld moeten toveren.

Bij Nvidia kunnen alle Cuda-cores voor tesselation worden ingezet, waardoor relatief zware tesselation-taken geen probleem voor de GF100-gpu zijn. Daar staat tegenover dat de Cuda-cores ook andere taken kunnen krijgen, waardoor tesselation alsnog voor een flinke prestatiedip kan zorgen. Het moet nog blijken welke gpu het beste omgaat met DirectX 11-spellen en met de tesselation die daarin gebruikt wordt.

medalofkoen zei:
Nog iets waar ik nog niet aan gedacht heb: hoe gaan ze een dual-gpu kaart maken als ze nu al met warmteproblemen zitten? Is dat wel mogelijk zonder waterkoeling?

Ik geloof nooit dat ze met deze chip een dualgpu kaart kunnen maken, misschien met een nieuwe revisie (B1?) wel...

Herr Doktor

Legacy Member
Johan tb zei:
Mss id een mooie kaart, maar niet zo spectaculair als verwacht en gezien de prijs zou het idd meer moeten zijn. Wat betreft warmteproductie en stroomverbruik zijn deze kaarten gewoon niet van deze tijd.

Ok hij is mss 10-15% sneller dan een 5870, maar daar betaal je minstens 100 euro meer voor (als het door de schaarste niet veel meer is)

hij verbruikt 129Watt meer ..... Prestatie's per watt is serieus ondermaats een revisie van de 5870 is eigelijk niet nodig aangezien de 5870 nog serieus zijn mannetje kan staan. Ati heeft waarschijnlijk al een revisie van de 5870 in de pijpleiding zitten die de GTX480 weer vergruist, ik hoop dat hun Mid-range kaarten beter worden, maar met hun High-end gaan ze forfait moeten geven aan ATI .... Hun GPU was die niet bedoeld om in supercomputers natuurlijke krachten te berekenen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan