De beste review is die van Anandtech. Zeer uitgebreid, zonder vooroordelen, zeer genuanceerd.
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ergens wel onder de indruk ben. In die zin dat het een nieuwe kaart is met de allereerste driver die toch 10-15% beter presteert dan de HD5870 waar er al 6 maanden driver optimalisatie aan vooraf is gegaan. Dit betekent ook natuurlijk (stating the obvious) dat nVidia 6 maanden achterstand heeft op driver-gebied.
Ik ga nu even proberen zo objectief mogelijk te zijn:
Voordelen:
-sneller dan de HD5870
-serieus sneller op gebied van dx11 (maar dat kunnen we (nog) niet zien omdat er nog geen games zijn die tessalation op adaptieve manier gebruiken)
-AA (wat toch altijd het beste is geweest op ATI-hardware) vertoont een mooie verbetering op gebied van prestatieverlies tov de vorige generatie
-voor mij het meest indrukwekkend: de scaling in sli die beter is dan de crossfirex scaling voor de HD5870 (en dat na 6 maanden optimalisatie van crossfireX-drivers en profile executables)
-nVidia haalt de bovenhand in AMD gesponserde games wat toch een kleine verrassing is (vooral Dirt 2)
-indrukwekkende minimum framerate
nadelen:
-prijs
-enorme hitte (een uitstoot van lucht aan meer dan 50°C is als een kleine radiator in je kamer zetten, dus wat gaat dat geven tijdens de zomermaanden?)
-power consumptie is schrikwekkend hoog, zeker als je naar sli zou gaan, dan kom je er bijna niet meer met een 1000 Watt-voeding. Dat is vergelijkbaar met een zuinige stofzuiger die je uren aan een stuk zou laten draaien!!!
Puur op gebied van prestatie is dit een schitterende kaart op alle vlak (in games en in GPGPU-toepassingen des te meer). Maar die nadelen zijn echt niet over het hoofd te zien. Als je de kaart wil koelen binnen zijn specs, heb je een geluidsproductie die overeenkomt met een stofzuiger. Dat is ondraaglijk luid.
Ik ben iemand die op gebied van grafische kaarten steeds de snelste kaart wil hebben (prijs is niet zo belangrijk voor mij persoonlijk). Maar dit is de eerste keer dat ik niet de snelste kaart wil hebben.