Archief - AMD HD 6xxx serie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Twinturbo

Legacy Member
Here, some AMD Radeon HD 6970/6950 graphics cards specs has been leaked both of which are Cayman XT/Pro based graphics cards, aiming at the mainstream market. As the latest products of AMD Radeon HD 6000 series is going to be officially released on next Friday.

Bron:Downloadatoz

Kan natuurlijk even goed speculatie zijn.

Mette2

Legacy Member
Twinturbo zei:
Bron:Downloadatoz

Kan natuurlijk even goed speculatie zijn.

Ik denk wel dat er meer "gewardeerde" websites zijn als nieuwsbron ;)

Volgende week dus launch van de HD68xx, volgende maand pas HD69xx (Cayman)

http://content.hwigroup.net/images/news/hd6800-features4.jpg

Vorda zei:
Zeker? AFAIK is die kaart 2x 4 gb. De reden hiervoor is trouwens een eyefinity 6 setup.

Ik denk dat ze dan een serieuze PCB nodig hebben om 8GB op te proppen :)
Eyefinity 6 heeft normaal genoeg aan 2GB aangezien de eerste HD5870 Eyefinity 6 Edition ook maar 2GB had.

Graphic Cards - ATI Radeon HD 5000 - ATI Radeon

Vorda

Legacy Member
Hmm, nu begin ik te twijfelen hoe een 1 pcb 2 core kaart zijn geheugen gebruikt. Ik was altijd onder de indruk dat het gewoon een vorm van hardwarematige crossfire was, maar blijkbaar kan hetzelfde geheugen toch door beide chips gebruikt worden. Foutje van mijn kant.

edit: fixed, ik zat er naast.

Mette2

Legacy Member
Hoe het technisch ineen zit weet ik ook niet precies, ik weet gewoon dat elke chip niet meer dan 2GB kan aanspreken. :unsure:

darkarchangel

Legacy Member
Damn ik wou een 69xx kaart in mijn nieuwe setup , maar dat blijkt nog langer wachten worden :(

FuzzyHawkeye

Legacy Member
Wasbeer zei:
ik wil ze eigenlijk wel eens testen tegen over mijn 4890 ben eens benieuwd hoeveel % verschil het zou zijn.
en denk dat ik een 6870 ga kopen moest deze het begeven wat ik niet hoop :d

Ma der zijn toch "andere" benamingen he nu?
De 5770 wordt vervangen door de 6870
de 5870 door de 6970
en de 5970 door de 6990

dit had'k ook ergens op dit forum gelezen,
zou er dan nog veel % zitten tussen uwe 4890 en ne nieuwe 6870? :D
ik dacht da die 4890 een vies goeie kaart was :p

Hell

Legacy Member
Oldskooler zei:
Ok prijzen, beter dan die overbetaalde 5*** die niet tot uiting zijn gekomen.

prijzen zijn zeker cava ...
als 6870 beter doet dan 5870 (ook al is het maar heel weinig % verschil),
kijk ik nog altijd als 255 vs 350 euro

pixbillye

Legacy Member
Mette2 zei:
Beyond3D Forum - View Single Post - AMD: R9xx Speculation

Mogelijke reden waarom AMD HD68xx nu gebruikt voor mainstream kaarten, alles hangt af van de die-size van de chip :

101 - 150mm² => x6xx

* RV830 (Radeon HD5500): 104 mm²
* RV635 (Radeon HD3650): 120 mm²
* RV530 (Radeon X1600): 150 mm²
* RV630 (Radeon HD2600): 150 mm²
* RV730 (Radeon HD4600): 150 mm²


151 - 190mm² => x7xx

* RV410 (Radeon X700): 156 mm²
* RV840 (Radeon HD5700): 170 mm²


191 - 340mm² => x8xx

* RV670 (Radeon HD38x0): 192 mm²
* R430 (Radeon X800XL): 240 mm²
* RV770 (Radeon HD4800): 256 mm²
* R420 (Radeon X800XT): 281 mm²
* RV790 (Radeon HD4890): 282 mm²
* R520 (Radeon X1800): 288 mm²
* RV870 (Radeon HD5800): 331 mm²


341 - 500mm² => x9xx

* R580 (Radeon X1900XT): 342 mm²
* R580+ (Radeon X1950XT): 34x mm²
* R600 (Radeon HD2900): 420 mm²

Barts zou rond de ~220mm² zitten dus die zit in de x8xx categorie, Cayman zou een stuk groter zijn, groter dan R600 zelfs en zal daarom onder x9xx vallen.
Alles verschuifd dus bij de HD6xxx serie, als deze op 32nm zou gebakken zijn (zoals eerst gepland was) dan zou dit misschien niet gebeurd zijn, maar soit, tis maar een nummer, uiteindelijk is de prijs/prestatie toch het belangrijkste...
HD7xxx is waarschijnlijk 28nm en dan verschuift alles misschien weer, en dan is HD77xx misschien sneller dan HD68xx.

toffe info :)

deze info schept al heel wat verduidelijking mbt het vergelijken en inschatten van chips.

Het enige wat ik hoop waarmee amd rekening mee zal houden is de temp-productie bij de chips die de huidige 58xx serie gaat vervangen.
een die size tussen de 341-500mm² met een nog snellere chip vraagt toch om degelijke koeling als je het mij vraagt :unsure: Hopelijk ziet amd dat ook in.

De HD 2900 was indertijd een echt heethoofd en stroomslurper omwille van zijn chipomvang en snelheid.

Hopelijk zien we meer aftermarket en vapor cooling sollutions bij de verschillende producenten van graka's.

en verder: :niceone: keep up the good news :)

Mette2

Legacy Member
Oldskooler zei:
Ok prijzen, beter dan die overbetaalde 5*** die niet tot uiting zijn gekomen.

HD58xx : als de vraag groter is als het aanbod en je hebt 6 maanden geen concurrentie, dan moet je niet verwachten dat ze prijs gaan laten dalen, het is geen liefdadigheidsinstelling hé, het is een bedrijf dat winst wil maken, ze hadden nog veel meer kunnen vragen want ze hebben in een serieuze luxepositie gezeten.

HD57xx : nooit iemand horen klagen over een te hoge prijs... :unsure:

Vorda

Legacy Member
HD57xx : nooit iemand horen klagen over een te hoge prijs...
Toch wel, sinds de GTX460 er is, en dan nog vooral de 768mb versie

Feit is dat Nvidia sterk in prijs is gedaald sinds de launch, en AMD bijna enkel in prijs gestegen. Maar zo is de markt nu eenmaal, heeft allerhande oorzaken.

Mr. Humphries

Legacy Member
Hell zei:
prijzen zijn zeker cava ...
als 6870 beter doet dan 5870 (ook al is het maar heel weinig % verschil),
kijk ik nog altijd als 255 vs 350 euro

De 6870 wordt gezien als vervanging van de 5850, dus ik denk niet dat die sneller zal zijn...

Het is inderdaad even wennen aan de benamingen.

6870 =/= de vervanger van de 5870, maar wel van de 5850
6850 =/= de vervanger van de 5850, maar wel van de 5830

De 5870 zal vervangen worden door de 6970...

Mette2

Legacy Member
Hm, ik zou er toch niet van opkijken als de HD6870 uiteindelijk toch sneller blijkt dan de HD5870, het is niet de eerste keer dat ATi via geruchten laat uitschijnen dat een nieuwe chip trager is dan in werkelijkheid (denk maar aan RV770), kwestie om een 'wauw' effect te creëren bij de launch...

pixbillye

Legacy Member
die zal wel iets (5-10%?) sneller zijn (zoals ik vorige keer al ruwweg ingeschat had)

en idd, it's all about marketing and money these days... dat wow effect zal er wel zijn maar dan eerder door de features van de kaart ;)

edit: nog ff een linkje met een misschien officiele benchmark delen: http://www.hexus.net/content/item.php?item=26884

http://www.kitguru.net/components/graphic-cards/carl/amd-hd6870-and-hd6850-benchmarks-get-leaked/

let wel: deze scores zijn wellicht vergeleken met nog niet optimale drivers voor de 6xxx series!

EDIT: pics van een blote 6870 vs oude 5xxx modellen om de grootte in te schatten: http://i56.tinypic.com/2gsfkwn.jpg

Zonnestraal

Legacy Member
mjah, om over iets anders te beginnen,

ik zou graag een 6870 kopen..kan je die nu al ergens pre-orderen ?

Anders gaat dat weer een lange tijd duren voor ik een kaart te pakken heb.

Ik zit nu met een 4770..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan