Archief - ILS-landing tutorial

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Janies

Legacy Member
ja das waar ,,, ik snap wel 80% van wat ze zeggen.. maar ik snap er nx van van dat VOR

SilentSpring

Legacy Member
Janies zei:
ja das waar ,,, ik snap wel 80% van wat ze zeggen.. maar ik snap er nx van van dat VOR

ik ook niet, maar da's nie nodig:p.

Ik maak altijd m'n flightplan in fs zelf, dan gewoon kijken op de gps en uw autopilot instellen op de goeie hoogte en koers enzo.
Dan kommek altijd goed uit, zonder te ingewikkeld te moeten gaan;)

Janies

Legacy Member
ok:p ... kan je me miss helpen met dat VOR ? ik heb vet veel site's gekeken maar ik snap het niet:sop: ik heb ook die les gedaan... bv hoe moet je op princess juliana landen?

SilentSpring

Legacy Member
Janies zei:
ok:p ... kan je me miss helpen met dat VOR ? ik heb vet veel site's gekeken maar ik snap het niet:sop: ik heb ook die les gedaan... bv hoe moet je op princess juliana landen?

nja, ivm die VOR kannek niet helpen, ik weet alleen dat dat VORmeterke gebruikt wordt tijdens een ILS-landing:p.

Zorba

Legacy Member
Den Freddie zei:
nja, ivm die VOR kannek niet helpen, ik weet alleen dat dat VORmeterke gebruikt wordt tijdens een ILS-landing:p.

Een VOR is dus een station dat een signaal uitzendt dat kan worden opgevangen met een VOR receiver. Een airliner heeft er tegenwoordig 2, de meeste kleine toestellen 1 of 2 (en ook een ADF receiver).

Stel dat de VOR recht voor je is kan je daar dus recht naartoe vliegen door middel van radialen (je ziet de VOR indicator dan draaien naar de gewenste richting), je stelt dan gewoon de frequency van die VOR/NAV in (blauw vierkantje op de map van FS, dubbel op klikken en je krijgt de Frequency) en de radiaal waarop je deze wilt interscepten (onderscheppen, naartoevliegen).

Voor de ILS is het dus simpel nu: deze heeft ook een frequentie en een heading (radiaal). Je kan deze te weten komen door in FS te dubbelklikken op de runway, als er niets bijstaat heeft deze runway gewoon geen ILS).

Dan stel je die gewoon in in je VOR1 receiver (Sommige vliegtuigen hebben wel een aparte ILS "receiver", dus dan moet je even opletten dat je ze daarin zet ipv in je VOR receiver), samen met de gewenste heading en je kan landen.

Een paar links:

http://en.wikipedia.org/wiki/VHF_omnidirectional_range
http://www.ivao.aero/training/tutorials/Ipack/Files/L6-NavInstr.htm (in die Ipack zou nog ergens iets moeten staan erover, maar vind het niet meteen).


Toegepast op Juliana:

Heeft een runway 09/27, respectievelijk liggen die op 095° en 275°.

Als je op runway 09 wilt landen, moet je in uw VOR1/NAV1 (of ILS) ontvanger frequency 113.0 (PJM) zetten op een radial van 095. Normaal zou je dan de juiste indicaties moeten krijgen.

Janies

Legacy Member
ligt het aan me computer of is het normaal dat die navigatie mij naast de runway brengt?

Zorba

Legacy Member
Janies zei:
ligt het aan me computer of is het normaal dat die navigatie mij naast de runway brengt?

Niet normaal mee, zeker dat uw radial (heading) juist staat? Zou kunnen dat die heading outdated is, maar normaal moet hij kloppen

SilentSpring

Legacy Member
ik kijk daarvoor gewoon op m'n map als'k nog aan't vliegen ben.
Dan geef ik die ILS van bv. Juliana in op mn NAV1.
Dan m'n VOR met dat knopje op de heading van de runway draaien.
Dan volgt ge verder de instructies van ATC op, en rond de 10nm van het vliegveld activeer ik dan m'n nav1 radio.
Daarna autopilot op approach en voila, hij landt.
Op final neem ik het dan over en land manueel.

Zo doe ik het ongeveer, en da marcheert:D

Zorba

Legacy Member
Den Freddie zei:
ik kijk daarvoor gewoon op m'n map als'k nog aan't vliegen ben.
Dan geef ik die ILS van bv. Juliana in op mn NAV1.
Dan m'n VOR met dat knopje op de heading van de runway draaien.
Dan volgt ge verder de instructies van ATC op, en rond de 10nm van het vliegveld activeer ik dan m'n nav1 radio.
Daarna autopilot op approach en voila, hij landt.
Op final neem ik het dan over en land manueel.

Zo doe ik het ongeveer, en da marcheert:D

Zou normaal niet mogen aangezien TNCM geen ILS heeft (en dus geen glideslope maar wel soort van localizer)

Janies

Legacy Member
ik doe het zo: zet de radiaal en frenquentie in me nav1 en als ik opgestegen ben dan zet ik gelijk autopiloot en nav aan.. is dat juist?

SilentSpring

Legacy Member
Rutger25 zei:
Zou normaal niet mogen aangezien TNCM geen ILS heeft (en dus geen glideslope maar wel soort van localizer)

nja, ik nam gewoon die naam over, 'k heb daar nog niet zelf geland:p.
Maar zo doe ik dat op EBBR enzo ook.

ThomasCR

Legacy Member
Leve Rutger alst er echt op aankomt hier op het FS forum...
Laat het zwanzen maar aan ons over.

Zorba

Legacy Member
Janies zei:
ik doe het zo: zet de radiaal en frenquentie in me nav1 en als ik opgestegen ben dan zet ik gelijk autopiloot en nav aan.. is dat juist?

Voor landing niet nee, dan moet je eerst een beetje richting de baan vliegen he :)

Janies

Legacy Member
dat had ik daarna ook gedaan maar ik kwam naast die runway .. waarscijnlijk omdat die vor daar staat:S... maar hoe moet je precies voor die runway komen?.. sorry dat ik zoveel vraag maar ik snap het gewoon niet:S:P

Zorba

Legacy Member
Janies zei:
dat had ik daarna ook gedaan maar ik kwam naast die runway .. waarscijnlijk omdat die vor daar staat:S... maar hoe moet je precies voor die runway komen?.. sorry dat ik zoveel vraag maar ik snap het gewoon niet:S:P

Moest je online vliegen zou ik het je daar uitleggen. Anders contacteer je me maar via mail en leg ik het nog eens stap voor stap uit, dat dit hier geen chat-topic wordt.

Janies

Legacy Member
ok ik ga wel morgen wel ff online;) maar hoe kan ik dan weten wie jij bent?(bijFS)

passero

Legacy Member
Ik heb ook lang gesukkeld met de ILS landing :)
Kheb me toen eens bezig gehouden met niet anders dan te vliegen tussen EBBR en EBCI, is een vluchtje van 15min met een cessna en zo kan je gemakkelijk de basics van ILS leren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan