Archief - ILS-landing tutorial

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Janies

Legacy Member
ja ik weet wat je bedoelt maar bij mijn panel kan ik geen geen locolizer zetten alleen bij me a340 panel.. weet je waar ik eentje kan downloaden ? (voor319/320/321)

passero

Legacy Member
mmm bij de a319 van wilco die ik heb, heb ik dat wel... is het de standaard van FS?

passero

Legacy Member
is het een addon voor FS of is het een vliegtuig dat standaard in FS zit? zonder dat je dus een extra addon hebt moeten installeren?

Janies

Legacy Member
ik heb een vraagje over me a320.. als ik ga roteren en ga klimmen dan pakt hij nog net de 250 knots...dus laat staat 280.. bij me oude panel deed ie het wel goed maar die had dan geen locolizer dus neem ik ook niet meer terug.... weet iemand van jullie waarom het is dat hij de snelheid niet wil pakken??

Janies

Legacy Member
hey,, ik heb een vraag.. hoeveel % fuel is genoeg om van nederland naar griekenland te vliegen??.. weet iemand waar ik dt kan zien?

epsilon

Legacy Member
Hangt er natuurlijk vanaf met welk toestel je vliegt. De PMDG heeft hier een mooie uitleg over in de read-me.

Duckchick

Legacy Member
Bij mij daalt mijn vliegtuig niet altijd vanzelf wanneer ik in de groene driehoek ben en mijn APP opzet, iemand een idee?

Danky

passero

Legacy Member
Welk vliegtuig?
Dacht dat bij de boeings dat normaal was maar aangezien ik niet veel ervaring heb met boeing durf ik me daar niet met zekerheid over uitspreken...

Indien airbus moet de FMC goed geprogrammeerd staan en met je eigenlijk in descent fase zitten. Dan ga je eigenlijk je thrust op idle zetten en beginnen dalen (is van een eindje voor je gaat landen...). Als je dichtbij je landingsbaan bent zet je de LOC knop op. Die toont dan de localizer op de PFD. Dan pas ga je de APP kunnen aanzetten. Vergeet ook niet dat je dan ook je 2de AP moet aanzetten. Enkel dan kan je volledig landen.

wxphe

Legacy Member
Duckchick zei:
Bij mij daalt mijn vliegtuig niet altijd vanzelf wanneer ik in de groene driehoek ben en mijn APP opzet, iemand een idee?

Danky
Als het met de standaard vliegtuigen is =>
-Zorg dat gps switch op NAV staat en frequentie(NAV1) goed is ingesteld

Verder alles volgen van in die tutorial, zo leerde ik het ook een jaartje geleden :)

epsilon

Legacy Member
Heeft nog altijd voldoende info hoor ;)
En daarbij ILS dateert van 1929 en macheert ook nog altijd goed :p

(+[PSP]+)

Legacy Member
ik kon niet landen via ILS
ik kan niet landen via ILS
...
en ik zal waarschijnlijk nooit kunnen landen via ILS :)

Btw: doe het ook liever zelf, meer controle over wat je doet en plezanter ook... denk ik :)

passero

Legacy Member
Ik dacht er vroeger ook zo over tot ik eens deftig probeerde.
Eerst ben ik met de cessna 182 gaan proberen. ILS betekent trouwens nog altijd niet dat je automatisch landt he... maar dat je gebruik maakt van instrumenten om te alignen met de runway. Daarom dat ik die 182 geprobeerd heb. Daar kan je niet automatisch mee land maar heb je wel een localizer die je kan gebruiken om mooi voor de runway te komen. Je moet enkel de freq van je nav goed afstellen op de freq van de ILS en hopla, volg de loc en je zit mooi.

Eagle-Eye

Legacy Member
Dit documentje kan misschien ook helpen om de ILS te leren begrijpen.

Om het in de praktijk te brengen, een simpel voorbeeldje... Je vliegt EBBR (Brussels National) - EBOS (Ostend). Je enige navpoint is dan DENUT. Eens DENUT gepasseerd vlieg je een heading van 290°. Indien je het nog niet gedaan had is het nu de laatste kans om je intercept course in te stellen op 258°. Je NAV1 moet op 109.50 staan.
Zo ben je dus volledig klaar om de ILS van RW26 te intercepten. Het enige wat je nu nog moet doen is NAV1 inschakelen en LOC aanzetten. Na een tijdje zul je de Localizer (LLZ) passeren, die je automatisch zult intercepten door je LOC. Als je precies vliegt zit je dan 21.5nm (ongeveer 30km) van Oostende maar ga je wel al rechtstreeks naar de luchthaven.
Eens op de LLZ, druk je op APP. Dan vlieg je nog even rechtdoor tot je de glide slope (G/S) passeert. Aangezien de beste G/S op 3° ligt, begint die meestal op zo'n 9 à 10nm van de landingsbaan als je op 3000ft vliegt. Niet panikeren dus als je nog steeds niet begint te dalen en al op 12 mijl van de landinsbaan zit.
Eens je op de G/S zit, laat je het toestel gewoon doen tot op Decision Height (DH) Above Ground Level (AGL). Dit is de minimumhoogte die je mag vliegen waarop je moet beslissen of je doorgaat met de landing of niet. Algemene regel is: de landingsbaan nog niet zichtbaar op DH => GO AROUND en nog eens proberen. Meestal is 200ft een goede DH, maar kan afhankelijk zijn van lokale procedures en toestel, denk ik.


Deze vlucht is makkelijk te doen in FS9 met de standaard Boeing 737-400 of Learjet 45 met gebruik van de GPS en duurt maar een half uurtje.

Avilowca

Legacy Member
Je kan ook altijd een coupled approach doen.

Hiervoor schakel je beide autopilots in.

Op de 737 is dat Command A en Command B. Je kan het verschil zien doordat beide lampjes op het MCP aan zijn en de enunciation SINGLE CHANNEL wordt vervangen door CMD (op de NG versie).

Het vliegtuig zal vanzelf de flare doen en de throttles naar idle terugbrengen als je A/T aan het staan.

In realiteit doe je dit op CAT II/III ILS maar in flight sim kan je dat ook gerust op een CAT I doen.

(+[PSP]+)

Legacy Member
Eagle-Eye zei:
Dit documentje kan misschien ook helpen om de ILS te leren begrijpen.

Om het in de praktijk te brengen, een simpel voorbeeldje... Je vliegt EBBR (Brussels National) - EBOS (Ostend). Je enige navpoint is dan DENUT. Eens DENUT gepasseerd vlieg je een heading van 290°. Indien je het nog niet gedaan had is het nu de laatste kans om je intercept course in te stellen op 258°. Je NAV1 moet op 109.50 staan.
Zo ben je dus volledig klaar om de ILS van RW26 te intercepten. Het enige wat je nu nog moet doen is NAV1 inschakelen en LOC aanzetten. Na een tijdje zul je de Localizer (LLZ) passeren, die je automatisch zult intercepten door je LOC. Als je precies vliegt zit je dan 21.5nm (ongeveer 30km) van Oostende maar ga je wel al rechtstreeks naar de luchthaven.
Eens op de LLZ, druk je op APP. Dan vlieg je nog even rechtdoor tot je de glide slope (G/S) passeert. Aangezien de beste G/S op 3° ligt, begint die meestal op zo'n 9 à 10nm van de landingsbaan als je op 3000ft vliegt. Niet panikeren dus als je nog steeds niet begint te dalen en al op 12 mijl van de landinsbaan zit.
Eens je op de G/S zit, laat je het toestel gewoon doen tot op Decision Height (DH) Above Ground Level (AGL). Dit is de minimumhoogte die je mag vliegen waarop je moet beslissen of je doorgaat met de landing of niet. Algemene regel is: de landingsbaan nog niet zichtbaar op DH => GO AROUND en nog eens proberen. Meestal is 200ft een goede DH, maar kan afhankelijk zijn van lokale procedures en toestel, denk ik.


Deze vlucht is makkelijk te doen in FS9 met de standaard Boeing 737-400 of Learjet 45 met gebruik van de GPS en duurt maar een half uurtje.

Dank u wel! mooie tutorial zeg!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan