Archief - First Impressions

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Perfusion

Legacy Member
glennvdz zei:
LFG is inderdaad totaal niet nodig. Als je endgame flashpoints test doe je dit ook door op 1 of 2 planeten in General chat te zoeken & 5 minuten later hebben we een groep. Eens op Live zal dit natuurlijk 10x makkelijker worden.

ja, als ge kunt meelvl'en met de grote sloef, maakt 1 maand later een character aan en het wordt al veel moeilijker om een groep te vinden voor een bepaalde quest/instance

Acidbaron

Legacy Member
The logica achter geen LFG is dat het een community stimuleert om meer samen te werken om groepen te creëren.

Probleem is in SWTOR is er echt een reden om een groep te maken, de companions maken het al onnodig als je iets niet kan soloen, en met groepen kunt ge ook al companions binnen brengen geloof ik.

Rift had meer redenen om groepen te vormen en zelfs een zeer makkelijk open groep systeem om het te doen en zelfs daar zijn ze terug gekomen op hun beslissing om geen te hebben.

Dus geen LFG systeem is een druppel op een hete plaat.


Er zullen wel genoeg alts zijn naar mijn schatting op begin om mensen die minder tijd hebben mee te nemen, hangt af hoeveel "end game" er in feite is.

Quazythian

Legacy Member
De beta test heeft mij enorm verrast op vlak van stabiliteit, zowel de servers als de game zelf. Geen enkele crash of DC.

Het spel zelf lost mijn verwachtingen (gebaseerd op hetgeen ik zag en las) grotendeels in. Het is zeker geen revolutionaire mmorpg, alles is tamelijk klassiek maar het verhaal en het fijne Star Wars gevoel maakt veel goed

De verhaallijn en keuzes die je hebt zijn enorm meeslepend. De sfeer en atmosfeer is zalig. Ik kreeg een echt helden gevoel. De npc's en sommige locaties mochten wel veel levendiger zijn.

Grafisch is het vrij cartoony maar zeker niet lelijk in mijn ogen. Als je een echte gfx freak bent zal dit wel een big turn off zijn.

De UI is redelijk ouderwets en mocht wel aanpasbaar zijn. Geen add-ons is voor mij wel een +, al dat gefoefel :p)

Hier en daar wat bugs gezien, wat waarschijnlijk niet abnormaal is.

Voor de rest was mijn lvl te laag om een volledig beeld te hebben.

Ik ga SW: ToR zeker spelen maar high lvl/endgame is nog een serieus vraagteken.

Reverz

Legacy Member
L0k1- zei:
Wel laten we gewoon zeggen dat het juist die drie dagen onmogelijk was voor mij :p

Nu ik zie wel. Een MMORPG gaat niet snel veranderen (toch niet één zoals deze), dus misschien koop ik het spel pas in januari. Heb ik de drukte niet meer mee en kan ik alles op het gemak doen.
Mjah sowieso voor de mensen die KotOR goed vonden is dit wel een aanrader. Al was het maar om als gewone RPG te spelen. Bedoel in principe kan je het spel gewoon kopen en de verschillende chars lvlen en stoppen voor zover ik kan zien. Als je weet dat je eens een aantal weken genoeg tijd gaat kunnen hebben om te spelen kan dat wrs zelfs binnen die eerste maand die je sowieso krijgt.

Het lijkt mij alvast zeer moeilijk om dit echt een miskoop te maken als je voorgaande bioware RPG's goed vond. Zelfs al is alles na de lvl cap worthless... dan stop je je subscription gewoon en heb je gewoon voor KotOR 3 betaald bij wijze van spreken. No biggie.

Sir.Killalot zei:
En wat denk je dat een LFG-systeem daar aan gaat veranderen?
Inderdaad helemaal niks. En geen groep kunnen vinden... persoonlijk heb ik dat probleem zelden gehad in WoW. Toch zeker niet het eerste half jaar. Er zijn genoeg mensen die het spel niet meteen bij release kopen maar eerst effe afwachten. Ondertussen zijn er een hoop mensen met alts of mensen die gewoon rerollen. Uitgestorven lvl zones zal wrs één van u minste problemen zelfs al lvl je traag.

Lizie

Legacy Member
Eerste impressie na de eerste sessie was simpel : oogde mooi was leuk spelen , voelde zeer single player aan. Groot min punt , tenzij ik het ergens mis, geen mogelijkheid om de shortcut bars kleiner te maken. Ik zit daar met mega knoppen op mijn scherm(max res).

Companion erbij maakte het single player gevoel nog groter , maar maakte de gameplay des te leuker.

Ship erbij en toen kon ik eindelijk het hele speelveld zien , en toen was ik verkocht. Zoals hierboven al vermeld alst het slecht is als mmo , heb ik tenminste ne goeie kotor 3 gehad :)

Crafting vind ik persoonlijk zeer inventief uitgewerkt. Ik heb al heel wat MMOs op mijn cv staan , en was aardig verast dat je en companions erop uit kunt sturen(ja meervoud omdat je er meerdere gaat hebben en de non actieve erop uit kan sturen) , je vindt daar bovenop ook nog eens nodes en bepaalde enemies kan je ook nog eens scavengen. ik kijk hier enorm naar uit om hier dieper in te gaan.Geen idee hoe crafted items opwegen tegen over drops van mobs bosses etc.

Level systemen zo zijn er een deel
1) je normale lvls natuurlijk zoals in alle mmos
2) social lvls , die je verkrijgt door teamen etc , de social events dus. Waarschijnlijk bedoeld om teamplay te stimuleren
3) Light/Dark side dialogue options en quest rewards
4) Companions affection
5) Ship
6) PvP :)

PvP niet getest en eerlijk gezegd geen interesse momenteel.

Space combat allee ja space missions waar je met je schip vliegt en vecht. Ik denk wel dat er hier een foutje zit in het spel , want deze missies zijn repeatable en eigenlijk een makkelijk en goede manier van xp.

Wat ik persoonlijk in beta een dik minpunt vind is al dat rondlopen. Loop van punt a naar b , b naar c , c naar d enz ; en dan aub eventjes terug lopen want je moet je quests over heel de route terug inleveren. Was ik blij dat ik de +35% run speed kreeg op lvl 15. Maar toch , gezien de xp gain die ik vast stelde in space combat "verlies" je veel tijd met traag rondlopen.

Al bij al , de preorder button heeft een clickje gehad en heb maar ineens de deluxe edition gekocht.

Voor zij die er ook zijn ; mss zien we elkaar op de 15de :)

tb-303

Legacy Member
Lizie zei:
Wat ik persoonlijk in beta een dik minpunt vind is al dat rondlopen. Loop van punt a naar b , b naar c , c naar d enz ; en dan aub eventjes terug lopen want je moet je quests over heel de route terug inleveren. Was ik blij dat ik de +35% run speed kreeg op lvl 15. Maar toch , gezien de xp gain die ik vast stelde in space combat "verlies" je veel tijd met traag rondlopen.

Hmm weird, ik had net het gedacht dat ik niet veel moest rondlopen, je hebt toch de taxi dienst die op iedere map minstens 3-5 punten met elkaar verbind?!

Walden

Legacy Member
tb-303 zei:
Hmm weird, ik had net het gedacht dat ik niet veel moest rondlopen, je hebt toch de taxi dienst die op iedere map minstens 3-5 punten met elkaar verbind?!

Inderdaad en naast die taxi's zijn er ook die bind home mogelijkheden waar je om het halfuur gewoon kunt porten naar een eerder ontdekte plaats. Dus dat binden is niet echt binden, maar eerder het 'ontdekken' van een nieuwe bindpunt. Vergeleken met aandere MMO's waar je altijd slechts 1 bindpunt kon hebben, is dat een serieuze pluspunt.

Fdzzaigl

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Je mist het punt :). NPC's in Bethesda games hebben een "leven", dat natuurlijk niet perfect is, maar je krijgt in elk geval het gevoel. De NPC's zijn niet statisch. Dat is wel het geval in alle BioWare games.

Het voorbeeld dat jij aanhaalt is al vrij geavanceerd, ik heb het nog maar gewoon over basisdingen als rondlopen, tekenen van "leven", ... Dat héb je gewoon niet in BioWare games :p.

Er mogen inderdaad ook wat meer patrols zijn, en zoals ik ook al zei, meer ambient sound van NPC's, maar ook gewoon muziek in het algemeen.

MMO's blinken er niet echter gewoon niet echt in uit, Skyrim doet het inderdaad beter, maar dat is absoluut geen MMO en het spel zou zo'n dingen onmogelijk kunnen doen als het dat wel was.

Hoewel er zeker MMO's zijn die het beter doen dan TOR, moet je op dat vlak niet al te veel verwachten, zelfs niet van sandbox MMO's.

Parmenion

Legacy Member
Levicious zei:
Nu een level 6 smuggler, dikke class eigenlijk. Doet enorm veel damage en de quests gaan vlot. Alleen is het cover systeem beetje rot om te gebruiken :)

Ik ben na dit weekend lvl 26 smuggler ( scoundrel )
- Het cover systeem is idd rot, ik gebruik vooral melee attacks en om die bom te smijten dat je altijd effe moet bukken komt de soepelheid van de gameplay niet te goed
- Verder is stealth tot nu toe voor mij maar een gimmick
Ik heb maar 1 "useable in stealth" spell en dit is 'Paralyzing Dart' een soort Sap
- Combo points zijn ook non existend waardoor de diepte van de combat toch onder moet doen in mijn ogen
Het enige dat je wel hebt is "upper hand" wat je krijgt van een pistol whip te doen en dan kan je heale, energy regen of een aoe attack (op mijn lvl)
- Energy = Force ? :) khad ook een sith inquisitor gespeeld en is eigenlijk hetzelfde je hebt 100 en het regent op een vast tempo (Force wel sneller als energy)
- De map vind ik ECHT lastig, je moet vaak rondlopen, zoeken naar ingangen, en het is vaak niet goed zichtbaar waar je er daadwerkelijk er door kan, en er zijn geen shortcuts waardoor je in space stations vaak ver moet lopen

Buiten dit had ik me zeker geamuzeerd en ga het spel zeker halen,
en hoop dat deze probleme een beetje vervagen tegen de endgame
Want ze geven precies liever 40 spells dan 2 die je kan combineren :x

Bar-Bar Slinks

Legacy Member
Moet je eens stealth gebruiken met een Jedi Shadow :'). Heb veel quests gehad waar ik niemand heb moeten doden door m'n stealth :p

Parmenion

Legacy Member
Bar-Bar Slinks zei:
Moet je eens stealth gebruiken met een Jedi Shadow :'). Heb veel quests gehad waar ik niemand heb moeten doden door m'n stealth :p

idd een gimmick :p

Sir.Killalot

Legacy Member
Fdzzaigl zei:
Er mogen inderdaad ook wat meer patrols zijn, en zoals ik ook al zei, meer ambient sound van NPC's, maar ook gewoon muziek in het algemeen.

MMO's blinken er niet echter gewoon niet echt in uit, Skyrim doet het inderdaad beter, maar dat is absoluut geen MMO en het spel zou zo'n dingen onmogelijk kunnen doen als het dat wel was.

Hoewel er zeker MMO's zijn die het beter doen dan TOR, moet je op dat vlak niet al te veel verwachten, zelfs niet van sandbox MMO's.


Je mag wel degelijk iets verwachten in MMO's. Niet van het niveau van een SP game als Skyrim uiteraard, maar je mag wel degelijk veel meer verwachten dan wat SW:TOR biedt.
Kijk naar AoC bijvoorbeeld. De hoeveelheid details in worlddesign zorgen er voor dat die werelden er écht uit zien. En met details bedoel ik niet grafische kwaliteit, maar gewoon.. details. Maar ook op vlak van NPC scripting (iedereen die door Tortage is gegaan herinnert zich wel de dronken piraat die in zee gaat pissen). En er zijn wel meer MMO's als voorbeeld te noemen.
SW:TOR staat op dat vlak echt helemaal onderaan de lijst van AAA-MMO's hoor. Maar opnieuw, gezien de reputatie van BioWare is dat niet verrassend want ze staan op dat vlak ook bij de AAA-RPG's helemaal onderaan :p.

Bruno001

Legacy Member
Komt er nog een 'open beta' weekend? of was vorig weekend de enige

Quecera

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Het voorbeeld dat jij aanhaalt is al vrij geavanceerd, ik heb het nog maar gewoon over basisdingen als rondlopen, tekenen van "leven", ... Dat héb je gewoon niet in BioWare games :p.

Say again? Ooit Mass Effect 2 gespeeld? Daar wandelen wel degelijk NPC's rond, niet overal, maar vb. in de 3-4 discotheken die je tegenkomt. Dan heb je ook nog eens strippers aan de palen met elk hun eigen moves! :p

En om eerlijk te zijn, na 14 jaar mmorpg's te spelen (begonnen met Asheron's Call 1 & 2) in de jaren 90, 100en beta's te spelen, vind ik dit wel geslaagd. Een beta is altijd een setting lager dan de retailversie, ook zien we dit in de beta, die hebben een heel andere versie klaarliggen, wij spelen op een versie die paar maand oud is met ontbrekende features&settings. Ik zie zeker minimum 15% van de huidige WoW'ers die erg verslaafd aan WoW zijn, makkelijk overschakelen naar SWTOR zonder terug over te schakelen na paar maand. Of ze nog zullen spelen na 1 jaar dat weet ik niet, de endgame van SWTOR moet ik ook nog aanvoelen hoe het is. Anyway, mijn punt was gewoon dat hoe een NPC beweegt waar je toch alleen maar een quest van afhaal en afgeef, mij bitter weinig kan interesseren vergeleken met DE belangrijke functies van een MMORPG, voor mij is dit: Battle System, Performance (op High/Ultra) GFX boeit mij zelfs in mindere mate, new features (zoals dit companion systeem), UI, handigheid, de community. Hoe het er nu uitziet is voor mij al subliem genoeg, gewoon om het feit dat het Star Wars is.. ook al heb ik een newgen PC van 2 maand ooit, maakt mij geen fluit uit omdat ik al genoeg ervaringen heb met flopmmo's de laatste jaren die zich meer focussen op GFX, waardoor 80% van de fans het spel niet kunnen spelen of draaien hoe het hoort, en de rest van het spel gewoon verwaarloosd wordt. Heb het dan vooral over Warhammer, Age of Conan, Aion & Rift. Veel blabla, weinig ervan gezien, denk dat Blizzard nog meer patches uitbrengt voor Diablo 2 dan die andere dev's van de hierboven vermelde games

Quecera

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Je mag wel degelijk iets verwachten in MMO's. Niet van het niveau van een SP game als Skyrim uiteraard, maar je mag wel degelijk veel meer verwachten dan wat SW:TOR biedt.
Kijk naar AoC bijvoorbeeld. De hoeveelheid details in worlddesign zorgen er voor dat die werelden er écht uit zien. En met details bedoel ik niet grafische kwaliteit, maar gewoon.. details. Maar ook op vlak van NPC scripting (iedereen die door Tortage is gegaan herinnert zich wel de dronken piraat die in zee gaat pissen). En er zijn wel meer MMO's als voorbeeld te noemen.
SW:TOR staat op dat vlak echt helemaal onderaan de lijst van AAA-MMO's hoor. Maar opnieuw, gezien de reputatie van BioWare is dat niet verrassend want ze staan op dat vlak ook bij de AAA-RPG's helemaal onderaan :p.

Nog een graphicwhore met vele jaren MMORPG verstand... Je bent volledig verkeerd. De bewijzen zijn er altijd al geweest, je hoeft alleen te kijken naar de huidige fanbase die per week naar beneden ging met 5-10%. Dit zie ik zeker niet gebeuren met SWTOR. Uwe AoC is dan ook puur gemaakt voor de GFX-whores, het spel viel mee tot lvl 10, dan wist je al meer dan genoeg. Het blijft diezelfde koek tot maxlevel (Endgame), niets van verandering.

Bij de top MMORPG's is dit niet zo, die gaan zich niet bezighouden met een gewone mmorpg op de markt te brengen waar er niets van verschil inzit als je nu lvl 10 bent of maximum level. Bij WoW begon het spel pas op maximum level, dat bedoel ik pas, het is een MMORPG, geen rpg die je uitspeelt en klaar is kees. Een mmorpg is bedoeld om verder te spelen, anders betaal je daar toch niet maandelijks voor? De oldschool gamers die vanilla WoW nog geraid hebben in de tijd zullen dit wel weten. Tegenwoordig is WoW ook maar een natte boel, waar zelf een _Blinde man_ meekan met de 25 man raids (Bewijzen waren er geloof ik een jaar geleden, werd op 9lives gepost).

Geen uitdaging is mijn geld niet waard. Ik geef WoW nog 1 jaar en tegen dan hoef je je alleen in te loggen om uiteindelijk in je mailbox de full tierset te vinden voor niets :P (laatste zin is beetje extreem maar daar dingen ze precies naar)

Namko

Legacy Member
Sixas zei:
Heb het dan vooral over Warhammer, Age of Conan, Aion & Rift. Veel blabla, weinig ervan gezien, denk dat Blizzard nog meer patches uitbrengt voor Diablo 2 dan die andere dev's van de hierboven vermelde games
*off topic*
N/o maar ik denk dat Trion (Rift) voor 't moment het enigste bedrijf is dat ongeveer per maand een nieuwe content patch released voor zijn mmorpg (waar het bij vele om de 3maand is). :)

SatY

Legacy Member
Na een weekendje intensief testen ben ik wel overtuigd geraakt.
Het Rift debacle heeft mij geleerd wat voorzichtiger te zijn in mijn verwachtingen, maar de Bounty Hunter story line heeft meerdere keren gezorgd voor (zeer) late uurtjes ...
Voor ge het wist, was't al 4 uur 's nachts.

Veel PvP gedaan ook, ik amuseer mij :)

14 dagen wachten ...

Zilla

Legacy Member
ik heb dit weekend ook de beta gespeeld, was eigenlijk men allereerste mmo :$
2 characters tot lvl 10 gespeeld, smuggler en jedi knight
heel goeie speelervaring, goed geamuseerd, verhaallijn die mooi begint, en ongelooflijk veel mogelijkheden op het eerste zicht
vaak alleen gespeeld, ook paar keer groep gevormd om quest te volbrengen

echter ben ik niet zo thuis in het specifiek taalgebruik van een mmo, iemand die ergens een goeie site weet voor uitleg ivm mmo specifieke termen? :help:
zodat ik toch wat voorbereid ben voor 15 - 20 december...

ondertussen tijd voor skyrim :-)

edit : deze lijkt me wel deftig wat over mmo uit te leggen :-) http://mmoterms.com/full-mmorpg-terms-glossary

Lizie

Legacy Member
Naar mijn mening overleven games grotendeels op communities , of compleet inspelen op de massa. Sommige developers , gelukkiglijk, gaa niet voor rijkdom , maar voor een leuk spel.

WoW : vanila was leuk , dat was nu eens een goeie MMO , totdat ze er kiddiewow van maakten. Community was acceptable in het begin.

Als ik echt mag zeggen communities , dan moet ik Asherons call 1 , Anarchy Online en City Of Heroes op de top zetten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan