Archief - First Impressions

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

L'enfant terrible

Legacy Member
Sixas zei:
Bij de top MMORPG's is dit niet zo, die gaan zich niet bezighouden met een gewone mmorpg op de markt te brengen waar er niets van verschil inzit als je nu lvl 10 bent of maximum level. Bij WoW begon het spel pas op maximum level, dat bedoel ik pas, het is een MMORPG, geen rpg die je uitspeelt en klaar is kees. Een mmorpg is bedoeld om verder te spelen, anders betaal je daar toch niet maandelijks voor?

Ik ga akkoord dat er op max level veel te doen moet zijn, maar het verhaal/sfeer tijdens het levelen is voor mij toch ook zeer belangrijk of ik begin er niet aan. Je moet het gevoel hebben dat je deel uitmaakt van een episch wereld.

De oldschool gamers die vanilla WoW nog geraid hebben in de tijd zullen dit wel weten. Tegenwoordig is WoW ook maar een natte boel, waar zelf een _Blinde man_ meekan met de 25 man raids (Bewijzen waren er geloof ik een jaar geleden, werd op 9lives gepost).

Ik weet dat toen 60% van de raid noobs waren waar we makkelijk zonder konden. Als jij raids van toen moeilijk gaat noemen dan heb ik veel liever die blinde in een raid dan u(en het was niet simpel wat hij deed, ook al was het op normal mode). Ik heb Cataclysm niet echt gespeeld, maar TBC en wotlk waren veel uitdagender. Dit zou je moeten beseffen als je effectief alles pre-nerf geraid hebt.. gij zijt gewoon een dikke fake.


Ik heb jammer genoeg niet mee gedaan aan deze beta, maar ik heb het gevoel dat ik dit spel zeker eens een kans ga geven.

Sir.Killalot

Legacy Member
Sixas zei:
Say again? Ooit Mass Effect 2 gespeeld? Daar wandelen wel degelijk NPC's rond, niet overal, maar vb. in de 3-4 discotheken die je tegenkomt. Dan heb je ook nog eens strippers aan de palen met elk hun eigen moves! :p

Als je gaat beweren dat ME2 dynamische NPC's heeft... :).

Anyway, mijn punt was gewoon dat hoe een NPC beweegt waar je toch alleen maar een quest van afhaal en afgeef, mij bitter weinig kan interesseren [...] Hoe het er nu uitziet is voor mij al subliem genoeg
[...] al genoeg ervaringen heb met flopmmo's de laatste jaren die zich meer focussen op GFX, waardoor 80% van de fans het spel niet kunnen spelen of draaien hoe het hoort, en de rest van het spel gewoon verwaarloosd wordt. Heb het dan vooral over Warhammer, Age of Conan, Aion & Rift. [...] denk dat Blizzard nog meer patches uitbrengt voor Diablo 2 dan die andere dev's van de hierboven vermelde games

Je mist mijn punt volledig. Het gaat niet om de kwaliteit van de graphics! Het gaat om de details die men in het spel steekt. Details kan je in eender welke grafische engine steken.

Warhammer en Rift zijn daarbij geen goede voorbeelden van games die focusten op graphics. Age of Conan en (maar toch in mindere mate dan AoC) Aion misschien wel, maar je kan bij die games niet zeggen dat de rest van het spel verwaarloosd werd. Age of Conan was in den beginne inderdaad voor veel mensen niet te spelen, maar guess what, tegenwoordig haal ik méér FPS in Age of Conan op mijn laptop dan met SW:TOR.

Uw commentaar over patches toont enkel aan dat uw 14 jarige-ervaring u geen enkele wijsheid heeft gebracht.

Sixas zei:
Nog een graphicwhore met vele jaren MMORPG verstand... Je bent volledig verkeerd. De bewijzen zijn er altijd al geweest, je hoeft alleen te kijken naar de huidige fanbase die per week naar beneden ging met 5-10%. Dit zie ik zeker niet gebeuren met SWTOR. Uwe AoC is dan ook puur gemaakt voor de GFX-whores, het spel viel mee tot lvl 10, dan wist je al meer dan genoeg. Het blijft diezelfde koek tot maxlevel (Endgame), niets van verandering.

Ik speel mijn games op een 4jaar oude laptop en haal zo'n 10-30 fps in een spel als Age of Conan. Je kan me bezwaarlijk een grafische hoer noemen :). Dat is opnieuw mijn punt: zelfs op laagste settings zit er meer "leven" in de wereld van Age of Conan. Heeft niets te maken met de grafische kwaliteit van een engine. En opnieuw, in SW:TOR haal ik momenteel zo'n 5-20 fps en da's een engine die net gemaakt is om op alle systemen te draaien.

En ik durf wel zeggen dat ik behoorlijk wat kennis heb van MMO's.

Bij de top MMORPG's is dit niet zo, die gaan zich niet bezighouden met een gewone mmorpg op de markt te brengen waar er niets van verschil inzit als je nu lvl 10 bent of maximum level. Bij WoW begon het spel pas op maximum level, dat bedoel ik pas, het is een MMORPG, geen rpg die je uitspeelt en klaar is kees. Een mmorpg is bedoeld om verder te spelen, anders betaal je daar toch niet maandelijks voor? De oldschool gamers die vanilla WoW nog geraid hebben in de tijd zullen dit wel weten.

Je gebruikt top MMORPG's als meervoud, terwijl je het enkel over WoW hebt. En je bent dan nog fout ook. WoW begon -niet- op maximum level. Integendeel. Wie bij launch naar max level rushte in WoW had geen reet te doen: Onyxia was bugged, Molten Core was nog niet open, er waren nog geen Battlegrounds, ... en de lvl 60 group instances stonden ook snel op farm :).

In Vanilla WoW stond de levelling experience nog centraal. Endgame focus komt er pas na de meerderheid van de spelers op endgame zitten. Het is WoW die die "end-game fever" heeft geïntroduceerd in het genre, maar niet meteen bij launch. Voor iemand die zogezegd al een decennium ervaring heeft met MMO's is het toch wel jammer dat je enkel een WoW-mentaliteit hebt :).

Het is de bedoeling dat je een MMO blijft spelen ja, maar dat dient zich niet exclusief te vertalen in end-game content ;).

Overigens, en ik heb dat hier al veelvuldig gezegd: de Vanilla raids waren zo moeilijk omdat de grote meerderheid van de spelers toen 0,0 ervaring hadden met raids of MMO's in het algemeen (velen zelfs hadden nog nooit een RPG gespeeld!). Moest WoW nu uitkomen met dezelfde raidinstances, maar waar de spelers allemaal 7 jaar raid-ervaring hebben... Onyxia en Ragnaros zouden binnen de week zelfs door casual guilds op farmstatus staan :)

Dat je nu te snel epics zou krijgen in WoW.. nja, ik ben sowieso geen fan van die "item-fever" van Blizzard :)

Reverz

Legacy Member
gamer3 zei:
gij zijt gewoon een dikke fake.
Konden we al afleiden uit zijn post in het nieuwsbericht over de laatste WoW patch. TBC (en dan vooral Sunwell) had de moeilijkste instances die er in WoW geweest zijn. WotLK was al ferm minder voor zover ik gezien heb (Ulduar gecleared) maar het was nog steeds moeilijk dan Vanilla. Daar was het inderdaad gewoon nen hoop deftige spelers en 25 spelers die der geen ballen van konden.

Zelfs in de beste guilds ter wereld was dat toen zo, attendance ging toen boven alles... het is pas in TBC dat mensen dit ook effectief moesten combineren met kennis van basic game en class mechanics. Ik heb het meeste van vanilla in een casual raiding guild gespeeld maar net voor TBC ben ik hardcore gegaan en heb ik de laatste 2 Naxx bazen gecleared. Ze hadden toen volk nodig want er waren enorm veel mensen gequit op The Four Horsemen, en hoe kwam dat? Juist, omdat dat zowat de eerste encounter was in WoW waarbij je je hersennen moest laten werken, al was het maar op halve capaciteit maar dat was plots teveel gevraagd voor de helft van de guild toen. Met het gegeven dat dit een top 50-60 guild was toen moet ik geen tekeningtje maken bij het niveau van de spelers bij casual guilds zeker?

metalleke

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Overigens, en ik heb dat hier al veelvuldig gezegd: de Vanilla raids waren zo moeilijk omdat de grote meerderheid van de spelers toen 0,0 ervaring hadden met raids of MMO's in het algemeen (velen zelfs hadden nog nooit een RPG gespeeld!). Moest WoW nu uitkomen met dezelfde raidinstances, maar waar de spelers allemaal 7 jaar raid-ervaring hebben... Onyxia en Ragnaros zouden binnen de week zelfs door casual guilds op farmstatus staan :)

Klopt wel niet imho, de raids waren vroeger gewoon minder polished en moeilijker. Bugs die de encounter te random maakten, mobs waarvan de skills/hp/... gewoon niet balanced waren, ... Eén foutje van 1 persoon in de raid kon het einde betekenen.

Vroeger kwam je tactieken te horen van de andere guilds, moest je dingen uitproberen. Een groot verschil met de "uitgebalanceerde" encounters en overal beschikbare tactieken en mods. Naxx was de laatste van de oude instances.


Reverz zei:
Ze hadden toen volk nodig want er waren enorm veel mensen gequit op The Four Horsemen, en hoe kwam dat? Juist, omdat dat zowat de eerste encounter was in WoW waarbij je je hersennen moest laten werken, al was het maar op halve capaciteit maar dat was plots teveel gevraagd voor de helft van de guild toen. Met het gegeven dat dit een top 50-60 guild was toen moet ik geen tekeningtje maken bij het niveau van de spelers bij casual guilds zeker?

Omdat de benodigde tijd zodanig de hoogte in aan het gaan was. Constant mats farmen voor pots/flasks, constant farmen voor repair kosten te betalen. Grote hoeveelheden trash clearen. Constante gearchecks waarbij het er niet toe doet of je de encounter onder controle had, indien je wat miste was het over en uit.

TBC... alles sinds dan was bergafwaarts voor mij.

Sir.Killalot

Legacy Member
metalleke zei:
Klopt wel niet imho, de raids waren vroeger gewoon minder polished en moeilijker. Bugs die de encounter te random maakten, mobs waarvan de skills/hp/... gewoon niet balanced waren, ... Eén foutje van 1 persoon in de raid kon het einde betekenen.

Vroeger kwam je tactieken te horen van de andere guilds, moest je dingen uitproberen. Een groot verschil met de "uitgebalanceerde" encounters en overal beschikbare tactieken en mods.

Mja, maar dat er tactieken en mods beschikbaar zijn kan je niet op Blizzard steken :).

En je kan toch moeilijk vragen aan een game developer om bugs in encounters te steken of te laten? :p. Als je spelers de keuze stelt tussen een polished instance of een unpolished instance (die daardoor moeilijker is)... Developers van nieuwe MMO's zouden er niet mee moeten afkomen hoor :). En Blizzard zelf ook niet.

Als één speler een fout maakt.. nja, in Vanilla WoW was het wel zo dat er in elke raid vaak meerdere spelers waren die fouten maakten :p.


Enige wat het wél makkelijker heeft gemaakt is dat men afgestapt is van de 40 man raids (of zijn die ondertussen opnieuw ingevoerd?). Hoe meer spelers in een raid, hoe moeilijker de coördinatie natuurlijk.

metalleke

Legacy Member
Sir.Killalot zei:
Mja, maar dat er tactieken en mods beschikbaar zijn kan je niet op Blizzard steken :).

En je kan toch moeilijk vragen aan een game developer om bugs in encounters te steken of te laten? :p. Als je spelers de keuze stelt tussen een polished instance of een unpolished instance (die daardoor moeilijker is)... Developers van nieuwe MMO's zouden er niet mee moeten afkomen hoor :). En Blizzard zelf ook niet.

Als één speler een fout maakt.. nja, in Vanilla WoW was het wel zo dat er in elke raid vaak meerdere spelers waren die fouten maakten :p.


Enige wat het wél makkelijker heeft gemaakt is dat men afgestapt is van de 40 man raids (of zijn die ondertussen opnieuw ingevoerd?). Hoe meer spelers in een raid, hoe moeilijker de coördinatie natuurlijk.

Tuurlijk kun je niet meer afkomen met zulke instances, dat is een feit.

Maar er moet denk ik wel een onderscheid moet gemaakt worden tussen de eerste instances (onyxia, mc, bwl) en de laatste (naxx, aq) pre-tbc.

Niet gebalanceerde, bugged instances met weinig informatie tov moeilijke, tijdsintensieve instances. En ofc zoals je zegt de moeilijkheid om een guild en raidgroep te coördineren.

Anyhow, waarover ging deze thread weer? :p

nekyn

Legacy Member
Ff vraagje voor degene die al aan het spele, hoe zit het met heel die origin zever, bij bf3 vond ik het zo irritant maar het spel ziet er zo goed uit dat ik het wel door de vingers wil zien.

SatY

Legacy Member
nekyn zei:
Ff vraagje voor degene die al aan het spele, hoe zit het met heel die origin zever, bij bf3 vond ik het zo irritant maar het spel ziet er zo goed uit dat ik het wel door de vingers wil zien.

Origin is niet verplicht. Kan je terug uninstallen.

Fredvdp

Legacy Member
nekyn zei:
Ff vraagje voor degene die al aan het spele, hoe zit het met heel die origin zever, bij bf3 vond ik het zo irritant maar het spel ziet er zo goed uit dat ik het wel door de vingers wil zien.

Bij fysieke exemplaren komt Origin er niet aan te pas.

Eld0

Legacy Member
Iemand bij Bol.com al besteld? Is bij mij eerste keer. Gisteren besteld en via de tracking site zie ik nu dat het pakketje wss vandaag zal geleverd worden, is goed :)
maarr aan de trackingid (begint met 3S) te zien (staat ergens in faq vermeld) past het pakket niet in mn brievenbus, bij details zie ik volgende als afmetingen: 310x265x60.
Dit is nochtans alleen maar mijn early access code die ze opsturen, hebben ze dat nu in zo een standaard kartonnen doos gestoken :confused:
Ik woon op appartement, dus ik hoop dat ze dit nu niet gaan droppen bij mijn geburen want is goede kans dat ik het dus kwijt ben :angry:

fragnetic

Legacy Member
Eld0 zei:
Iemand bij Bol.com al besteld? Is bij mij eerste keer. Gisteren besteld en via de tracking site zie ik nu dat het pakketje wss vandaag zal geleverd worden, is goed :)
maarr aan de trackingid (begint met 3S) te zien (staat ergens in faq vermeld) past het pakket niet in mn brievenbus, bij details zie ik volgende als afmetingen: 310x265x60.
Dit is nochtans alleen maar mijn early access code die ze opsturen, hebben ze dat nu in zo een standaard kartonnen doos gestoken :confused:
Ik woon op appartement, dus ik hoop dat ze dit nu niet gaan droppen bij mijn geburen want is goede kans dat ik het dus kwijt ben :angry:

Toffe geburen blijkbaar :wtf:

Eld0

Legacy Member
Geburen kies je niet e spijtig genoeg. Na een bestelling bij Redcoon hebben ze zelf aangebeld bij het huis naast mij en niet iemand van het appartementsgebouw, niet dat ik die mensen al ooit gezien had, maar zij waren wel zo vriendelijk om uiteindelijk de dag nadien savonds bij mij aan te bellen. Alhoewel er vermeld staat op hun site dat er bij afwezigheid ze een papier in je bus droppen om met hen opnieuw contact op te nemen

Sorasan

Legacy Member
rico zei:
heb de 16de al dagje verlof aangevraagd se :p

Dan zou ik eerder een paar dagen wachten om uw verlof in te zetten. Zoals alle mmorpgs gaan de eerste dagen stroef verlopen...

glennvdz

Legacy Member
Sorasan zei:
Dan zou ik eerder een paar dagen wachten om uw verlof in te zetten. Zoals alle mmorpgs gaan de eerste dagen stroef verlopen...
Hier denk ik dat je verkeerd zit.
Wat veel mensen vergeten is dat de weekend betà waar 2miljoen mensen aan deelnamen gericht was om de server stabiliteit te testen & niet om general bugs of dergelijke te testen. Deze zijn al in vorige builds getest.

Dus de bugs die men nu allemaal gezien heeft waren "known bugs".
Wilt dit nu zeggen dat er totaal geen bugs meer zullen inzitten in de final release build? Neen, natuurlijk niet, er zullen altijd wel bugs inzitten links & rechts.

soulreaper

Legacy Member
glennvdz zei:
Hier denk ik dat je verkeerd zit.
Wat veel mensen vergeten is dat de weekend betà waar 2miljoen mensen aan deelnamen gericht was om de server stabiliteit te testen & niet om general bugs of dergelijke te testen. Deze zijn al in vorige builds getest.

Dus de bugs die men nu allemaal gezien heeft waren "known bugs".
Wilt dit nu zeggen dat er totaal geen bugs meer zullen inzitten in de final release build? Neen, natuurlijk niet, er zullen altijd wel bugs inzitten links & rechts.

Niet zozeer stroef verlopen als in lag; wel in stroef verlopen dat je als je iets moet disablen(comlinks of datahubs) dat je steeds moet wachten dat de personen voor je het gedaan hebben. Of ze moeten het in final build aanpassen zodat iedereen tegelijk dat kan doen. Ook de bonusquests die je krijgt worden nogal moeilijk te volbrengen zijn als de vloer voor je bezaaid ligt met mobs die 128 anderen voor je hebben gekilled :)

rico

Legacy Member
Sorasan zei:
Dan zou ik eerder een paar dagen wachten om uw verlof in te zetten. Zoals alle mmorpgs gaan de eerste dagen stroef verlopen...

euh.. heb je afgelopen weekend beta gespeelt? die beta liep al vlotter dan meeste spellen die al reeds released zijn :o kijk even naar battlefield 3 en rage.. sigh. en echt 0,0 problemen gehad van lagg.
Da ga echt geen probleem zijn hier ze. wat mij betreft was die bata al 99% van definitieve spel!

Sir.Killalot

Legacy Member
Er waren met momenten toch serieuze lagbursts hoor :p. Maar inderdaad, heel erg stabiele stresstest.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan