Archief - Dragon Age 2

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

NeverwinterX

Legacy Member
Ik heb het spel vandaag voor het eerst uitgespeeld (op pc). Met een mage op hard: op level 26 geëindigd, 70 uren gespeeld volgens Xfire, 63 uren op de laatste save in-game en ik neem aan dat Xfire het correcte heeft (omdat in-game dingen die je niet savet niet meegeteld worden?). Ik vraag me dus alvast af vanwaar al die lage getallen van de speelduur komen: waarschijnlijk skippen de meesten grote delen of wandelen er in casual mode eens doorheen.
Hier is mijn char: Saidin character (items zijn nog niet geupdate, al de rest wel)
(Er staan geen spoilers in deze post, denk ik toch.)

Zeer leuke game met een aantal mankementen.

Een groot pluspunt zijn de characters. Alle characters zijn leuk met een interessante achtergrond. In Origins had je de grote 3 characters (alistair, morrigan, leliana) die eruit staken en de rest waren duidelijk minder belangrijk, maar hier zijn ze allemaal interessant. Mijn favoriet is denk ik Merril: echt een schatje met een ontroerende questlijn. Zelfs aan Aveline, waarvan ik in het begin dacht "wat een saai manwijf", geraakt ge gehecht. Haar quest in Act 2, echt geweldig, zeker als je Isabela meeneemt. En dat brengt me naar het volgende, daarbij aansluitende, pluspunt: de interactie met en tussen de companions is geweldig: Isabela en Aveline bekvechtend, Fenris met een haat voor mages en ietwat naïeve Merril, Isabela aanporren om het met een virgin mage te doen, fenris even zijn gang laten gaan op een bad guy...

Het verhaal is ook zeer goed en beter dan Origins. Waar Origins blijft steken in de klassieke good vs evil met hier en daar slechts grijze areas, gaat DA 2 volledig voor de ethische kwesties. Het gaat meer de The Witcher richting uit. (Ook de vergelijking met LOTR zal niet meer gemaakt worden, iets wat ook vaak naar voren kwam als kritiek op DA:O.) Veel keuzes in het spel wat ook een pluspunt is (hoewel sommige keuzes niet echt uitmaken en andere dan weer juist wel). Ik las in reviews dat het verhaal directie mist en ik snap waarom dat ze dat zeggen, maar ik ben het er maar half en half mee eens: de acts zijn inderdaad nog losse verhaallijnen, maar de framed narrative zorgt toch voor richting. Bovendien zorgt de tijd tussen acts er ook voor dat ge duidelijk het effect van uw keuzes ziet. Iets wat altijd moeilijk is om te doen zonder veel tijd tussen en wat leidt tot ietwat geforceerde consequences die ze er rap tussenmoffelen in bijvoorbeeld DA:O en Mass Effect. Het spreiden over de tijd zorgt ook voor wat meer meevoelen met je character en meer realisme: je gaat niet van nobody tot redder van de wereld in een paar dagen (gewoonlijk is het: oh hoi ik ben de chosen one die net op tijd opduikt en het wel even allemaal zal regelen). Ook dat cliffhanger gedoe is totaal overroepen. Sure er zijn belangrijke dingen gebeurd in de Dragon Age wereld en er staan duidelijk nog dingen op stapel, maar ge hebt een duidelijke afronding van het DA2 verhaal. Het is niet zo dat ze flauw middenin afbreken. Het lijkt me in principe zelfs mogelijk dat uw character niet meer aan bod komt in de volgende games en dat het dus echt afgerond is voor uw character.

Veel en interessante side quests ook. Iets wat je in DA:O nauwelijks had buiten die saaie board quests.

Ook leuk dat een aantal van de characters uit Origins een cameo maken en eentje zelfs belangrijk blijkt.

Ook dat gedoe over de combat is totaal overroepen. Ik heb het op hard gespeeld en hard is echt hard. De Rock Wraith, High Dragon en einde-act-2 (zal het niet spoilen :p) gevechten zijn bijzonder tricky. En ook voor vele gewone gevechten hebt ge zeker en vast een tactische aanpak met veel pauzeren nodig. Het klopt dat normal van DA2 iets makkelijker is dan de normal van DA:O: ik zou zeggen dat de normal van DA:O ergens tussen de normal en hard van DA2 ligt (want DA2 op hard is duidelijk moeilijker dan DA:O op normal). Op hard verschilt de combat eigenlijk niet veel van Origins.
Ook dat geklaag over het verschijnen van adds achter uw mages snap ik niet zo goed. Klagen ze nu dat het te moeilijk is? Gebruik uw abilities (mind blast, goad, armistice, taunt...), ze dienen daarvoor. In WoW hebt ge ook vaak adds, als iemand daarover klaagt, krijgt ge "L2P" te horen.
Het spel is enkel hack n slash als je er zelf voor kiest door op de console te spelen (zonder auto-attack) en op een te lage difficulty te spelen.
Top down view nooit gemist, ik gebruikte het toch praktisch nooit in DA:O. Ik prefereer hoog over the shoulder zodat ge in de diepte naar de horizon kunt zien ipv met oogkleppen top down.

Abilities systeem van DA2 is goed en prefereer ik boven dat van DA:O. In DA:O krijg je gewoon een berg abilities waarvan je een groot deel niet gebruikt. In DA2 gebruik je nog steeds een deel niet dus er is nog steeds keuze (zeker in het begin en gedurende act 1 had ik weinig spells), maar het voegt vooral extra diepte toe aan de abilities door de upgrades.

Het minpunt in DA:O dat er te weinig unieke interessante items waren is nu weg. Veel interessante wapens en belts/ringen/amuletten om tussen te twijfelen.

Main character heeft een stem wat een pluspunt is, maar daarbij komt natuurlijk het radial menu uit Mass Effect wat een minpunt is. (Het een kan moeilijk zonder het andere trouwens. Als je de volledig tekst in de dialoogoptie zou kunnen lezen, dan is het saai dat je main character volledig voiced is. Dan ga je rapper skippen wat je character zegt.)

En dan nu de mankementen. Geen echt apart armor voor uw companions, maar vaste armor stukken die je kan vinden. (Wat ik op zich eigenlijk ook vervelend vind: je kan zo gemakkelijk eentje missen.) Ik snap waarom: ze willen duidelijk de companions een karakteristiek uitzicht geven. Isabela zou niet hetzelfde zijn als ze er niet uit zag als pirate. Ik zou er eigenlijk mee kunnen leven als ge uw companions wel zelf armor kon geven, maar dat visueel ze er hetzelfde uit blijven zien. Dat is niet zo consistent, maar goed het heeft het beste van beide werelden.

En dan het schaamteloze hergebruik van areas. Dat ge zoveel in Kirkwall zijt valt mee en daar kan ik mee leven. Kirkwall ziet er best ok uit. Maar voor de dungeons hebt ge altijd dezelfde 4 of 5 templates. Ze merkten zelf duidelijk dat het te repetitief was en hebben er wat variatie in proberen te brengen door u te laten starten op verschillende plaatsen en bepaalde delen af te sluiten van de template. Maar dat volstaat niet. Ook de buitenarea's (buiten Kirkwall) hadden meer variatie moeten krijgen en hadden er wat mooier uit mogen zien: ze zijn allemaal vrij kaal.

En tenslotte een aantal bugs. Een 4tal niet lootbare corpses in het spel, de typische bug in de Merril companion quest (bij mij loste het zichzelf wel op), Hold doet raar soms (al denk ik dat de meesten niet door hebben dat als je volledig controle wilt dat je niet alleen hold moet gebruiken, maar ook de tactics moet uitzetten), Sketch quest die na completen in journal blijft en Who needs rescuing quest bugged. De meeste bugs die ik tegenkwam waren niet erg, buiten die laatste: er is blijkbaar absoluut niemand die die quest kan doen? Hoe kunt ge dat nu niet tegenkomen tijdens het playtesten? Onaanvaardbaar.

Al bij al wegen de pluspunten gemakkelijk op tegen de minpunten en is het spel absoluut de moeite waard. Een pak beter dan alle RPG's die ik de laatste tijd gespeeld: Fable 1, divinity 2, Two Worlds, Two Worlds 2, Risen, Drakensang, Venetica en zelfs Fallout NV en kotor 2 (ik weet het, nogal laat om kotor 2 te spelen :p). De demo is trouwens totaal niet representatief zoals ik al dacht.

koji

Legacy Member
koji zei:
NVIDIA DRIVERS 270.51 BETA

Dezen avond is checken;


Misschien dat het dan wel tegoei bolt... Ochja, toch geen gametime de volgende maanden hopelijk ist tegen september ofzo deftig in orde :crazy:

Nope, still runs like a dog :rofl:

Manman, begin april zou der nen bioware patch uitkomen die de performance issues voor nvidia kaarten adressed, ben is benieuwd...

Archangelus zei:

Haha, super weeral :D

dr.lee

Legacy Member
Best wel accurate review :) Ik ga met veel zaken van die review akkoord, maar heb me alsnog wel geamuseerd met DAII. Er zat enkel zooooooooooo veel meer in.

Riveragrumes

Legacy Member
Ik heb persoonlijk genoten van de gehele spelervaring. Het voelde eerst wel heel anders aan als DA:O, maar ik vond de 'versnelde' combat zeker geen minpunt, alleen kwam het minder realistisch over (zeker die exploderende lijken, what's up with that?)

De grootste storende elementen waren voor mij de bugs (Merril quests, sidequest bugs en nog de meest gamebreaking: de Isabella-vriendschapsbuff die de aanvalssnelheid van uw karakter vertraagt tot in het oneindige). Deze bugs komen bij iedereen voor, dus ik begrijp echt niet dat men deze kon overzien bij de playtests... Wat weeral eens bewijst dat EA alles heeft willen rushen voor wat winst te maken in het voorjaar.

Het verhaal is zeker niet slecht, maar ik heb problemen met het feit dat
de grote mage-templar tegenstelling pas helemaal in Act III werd uitgewerkt en waarbij de Champion eigenlijk niets heeft toe bijgebracht. Je kunt niet eens neutraal zijn, en welke keuze je ook neemt, zowel Orsino als Meredith moeten er aan geloven. Dus ik blijf achter met de vraag: waarom is de Champion zo belangrijk? Eender wat je doet, de uitkomst blijft hetzelfde: Mage-Templar oorlog in Thedas. Het kan ook gewoon zijn dat DA 2 bedoeld is als het bepalen van de achtergrond/persoonlijkheid en andere keuzes van de Champion voor volgende delen.

Er blijven alleen nog een paar open vragen/plotholes over. Zullen we ooit een uitleg krijgen over die Primeval Thaig? Waar zijn de Grey Wardens mee bezig, want zij leken met iets groot/belangrijk bezig te zijn op het einde van Act II + wie zijn hun nieuwe allies die Nathaniel Howe vermelde? Wordt er ooit een deftige uitleg gegeven voor het lyrium-idol, wat het is en wie het gemaakt heeft? Waarom zingt lyrium en heeft dit iets te maken met het zingen van de Old Gods (het lied dat de Mother bedoelde in Awakening, zij werd net zoals Bertrand gek toen zij het lied niet meer hoorde)?

soulreaper

Legacy Member
Iemand de review in de Gamplay al gelezen?Krijgt 70.Heb tot nu tot enkel de hoofdzinnen gelezen,maar ze zijn precies redelijk streng voor Bioware.Zelfs in hun "meditatie van een gamejunkie" zijn ze erg kwaad op EA en Bioware.Ben het om eerlijk te zijn niet echt gewend van Gameplay dat ze tegenover een grote developer geen blad voor de mond nemen.

dr.lee

Legacy Member
soulreaper zei:
Iemand de review in de Gamplay al gelezen?Krijgt 70.Heb tot nu tot enkel de hoofdzinnen gelezen,maar ze zijn precies redelijk streng voor Bioware.Zelfs in hun "meditatie van een gamejunkie" zijn ze erg kwaad op EA en Bioware.Ben het om eerlijk te zijn niet echt gewend van Gameplay dat ze tegenover een grote developer geen blad voor de mond nemen.

Dat hebben ze toch altijd gedaan? Ik vind Gameplay (nuja, de vroegere PcGameplay althans, de nieuwe volg ik niet zo) net één van de weinige bronnen die vrij terechte review scores geven. Als het niet goed is, dan is het niet goed en dan zeggen ze dat ook duidelijk in hun besprekingen. Er zijn maar weinig games die een onterechte hoge score hebben gekregen in pcgameplay imo.
Het zou mij verbazen moest dat niet meer waar zijn sinds ze gameplay zijn geworden.

Archangelus

Legacy Member
Inderdaad, van wat ik me herinner van de PC Gameplay waren dat altijd eerlijke reviews, ongeacht wie de dev/publisher was.

Samus007

Legacy Member
ben nu bijna aan het einde van act 1 en ik moet zeggen dat ik hem gewoon beter vind dan origins, de characters zijn een pak beklijvender, omgevingen zijn mooier ook al zijn sommige locaties sort off gerecycleerd (heb origins vorige week nog uitgespeeld en zie duidelijk een grafisch verschil).

Het dialoogsysteem is een pak beter naar mijn mening, ben een zwaar mass effect fan dus dat dialoogwiel zie ik graag verschijnen.

combatsyteem is even wennen maar vind ik zeker niet slechter, wat wel slechter is het movement, soms moet je herhaaldelijk ergens klikken om je party daar te krijgen, ook het vogelperspectief mis ik wel een beetje, minder overzicht en zeker bij combat in smalle steegje waar de camera soms max inzoomt op je figuur zonder mogelijkheid tot uitzoomen.

Al bij al zeker geen miskoop en amuseer mij er enorm mee en das het enige wat telt.

soulreaper

Legacy Member
Archangelus zei:
Inderdaad, van wat ik me herinner van de PC Gameplay waren dat altijd eerlijke reviews, ongeacht wie de dev/publisher was.

ik zeg ook niet dat ze oneerlijk zijn,koop ook niet iedere maand dat magazine.Het viel me gewoon op dat ze rechtuit zijn,en dat ze niet meedoen aan de rage die tegenwoordig aan de gang is:Laat ons alles wat x dev uitbrengt met gemiddeld 90% waarderen...of het spel dat nu waard is of niet :doc:

EDIT:Na de hele review eens grondig te hebben gelezen,vind ik het zelfs raar dat het spel nog een 7 krijgt...Ze noemen het letterlijk het zwakste spel wat Bioware in de laatste 15 jaar heeft uitgebracht,en dat ze hopen dat ze zich herpakken met ME 3 en bewijzen dat de bioware kwaliteit van weleer niet aan een definitieve uittocht begonnen is...

Archangelus

Legacy Member
Samus007 zei:
ben nu bijna aan het einde van act 1 en ik moet zeggen dat ik hem gewoon beter vind dan origins, de characters zijn een pak beklijvender, omgevingen zijn mooier ook al zijn sommige locaties sort off gerecycleerd (heb origins vorige week nog uitgespeeld en zie duidelijk een grafisch verschil).

Wacht tot ge in Act 3 zit en nog altijd de 7 zelfde locaties tegenkomt :p

soulreaper zei:
EDIT:Na de hele review eens grondig te hebben gelezen,vind ik het zelfs raar dat het spel nog een 7 krijgt...Ze noemen het letterlijk het zwakste spel wat Bioware in de laatste 15 jaar heeft uitgebracht,en dat ze hopen dat ze zich herpakken met ME 3 en bewijzen dat de bioware kwaliteit van weleer niet aan een definitieve uittocht begonnen is...

Het zwakste van Bioware is nog altijd beter dan de bagger van sommige andere devs he. ;)
Maar het is imo wel het zwakste wat we van hen al gezien hebben.

dee

Legacy Member
Samus007 zei:
ben nu bijna aan het einde van act 1 en ik moet zeggen dat ik hem gewoon beter vind dan origins, de characters zijn een pak beklijvender, omgevingen zijn mooier ook al zijn sommige locaties sort off gerecycleerd (heb origins vorige week nog uitgespeeld en zie duidelijk een grafisch verschil).

Grafisch als in mooiere beelden. Aangezien DAO uit 2009 vind ik dat niet meer dan normaal. De maps daarentegen zijn helemaal niet mooier. Heel DAO door had je epische maps. Het begon al met Ostagar met zijn grote brug over het gevecht. Of Orzamar met z'n gigantische hallen met lava. Grote kastelen. Dat gevoel heb je op geen 1 map in DA2. Enkel de Deep Roads en de bonepit hadden potentieel, beiden niet goed genoeg uitgewerkt. Sundermount zou de hoogste berg moeten zijn. Nooit iets van gemerkt.

"Sort off" recycled is wel een hele understatement. Ge zit in act1 en ge hebt alles al gezien éh :p

NeverwinterX zei:
Ik heb het spel vandaag voor het eerst uitgespeeld (op pc). Met een mage op hard: op level 26 geëindigd, 70 uren gespeeld volgens Xfire, 63 uren op de laatste save in-game en ik neem aan dat Xfire het correcte heeft (omdat in-game dingen die je niet savet niet meegeteld worden?). Ik vraag me dus alvast af vanwaar al die lage getallen van de speelduur komen: waarschijnlijk skippen de meesten grote delen of wandelen er in casual mode eens doorheen.

70 is wel extreem veel. Misschien als je wat staat te schilderen en af en toe heel de codex naleest. En missie per missie doet door elk keer heel de weg terug af te leggen naar de questgiver om dan terug naar dezelfde map te gaan voor een andere missie.
Ik denk dat 40u "normaal" is. Ik heb het in 30 gedaan (alle missies, alle hoekskes van de map), oorzaak van mijn 30 ligt bij mijn nuke party en rogue met hoge dps. Dan flits je door gevechten.

NeverwinterX

Legacy Member
dee zei:
70 is wel extreem veel. Misschien als je wat staat te schilderen en af en toe heel de codex naleest. En missie per missie doet door elk keer heel de weg terug af te leggen naar de questgiver om dan terug naar dezelfde map te gaan voor een andere missie.
Ik denk dat 40u "normaal" is. Ik heb het in 30 gedaan (alle missies, alle hoekskes van de map), oorzaak van mijn 30 ligt bij mijn nuke party en rogue met hoge dps. Dan flits je door gevechten.

Enkele interessante codex entries gelezen, een groot deel niet. 40u minder lang spelen op dezelfde game is bizar. Ik zie dat je lvl 22 bent geëindigd: dan heb je duidelijk een deel gemist. Mogelijk heb je ook zitten skippen tijdens de conversaties?


Welke companions kozen (niet) jouw kant trouwens op het einde?

dee

Legacy Member
NeverwinterX zei:
Enkele interessante codex entries gelezen, een groot deel niet. 40u minder lang spelen op dezelfde game is bizar. Ik zie dat je lvl 22 bent geëindigd: dan heb je duidelijk een deel gemist. Mogelijk heb je ook zitten skippen tijdens de conversaties?


Welke companions kozen (niet) jouw kant trouwens op het einde?

Iedereen koos mijn kant. Enkel Anders was er niet tijdens het eindgevecht. Die had ik al gedood omdat hij te irritant was.

Wat is het aantal experience op lvl 26? lvl 23 is 22000. Ik zat aan 19604.
Als het niet te veel is kan het wel aan een paar sidequests liggen.
Ik heb mijn DAO char niet gebruikt voor DA2 dus daar heb ik een aantal quests niet van. Ik vond dat DA2 nogal snel en veel xp gaf in tegenstelling tot DAO.

soulreaper

Legacy Member
GA het spel ook eens een kans geven,ondanks alle negatieve berichtgeving en mijn eigen niet zo positieve opinie omtrent de game.Had gezegd dat ik het niet ging kopen tot er een Ultimate Edition van zou verschijnen.Maar heb iets nodig om mijn tijd te verdrijven totdat The Witcher 2 verschijnt.

Voordeel is natuurlijk dat het spel enkel maar beter kan zijn dan mijn eerste indrukken...Hoop ik.

Waarom ik het spel dan gekocht heb?Geen idee.Misschien hoop ik dat mijn 50 euro zal helpen om DA3 en ME3 meesterwerken te maken :D

PS:Een imported savegame:Beste om een savegame te gebruiken op het einde van DA:O?Of is er eentje van in het midden ook goed?

Gentei

Legacy Member
NeverwinterX zei:
Enkele interessante codex entries gelezen, een groot deel niet. 40u minder lang spelen op dezelfde game is bizar. Ik zie dat je lvl 22 bent geëindigd: dan heb je duidelijk een deel gemist. Mogelijk heb je ook zitten skippen tijdens de conversaties?


Welke companions kozen (niet) jouw kant trouwens op het einde?

Fenris koos éérst niet mijn kant maar daarna toen meredith en haar troepen kwamen zei Hawke tegen Fenris over slaven en al en toen ging Fenris terug bij mijn kamp staan was wel hilarisch lol

dee

Legacy Member
soulreaper zei:
GA het spel ook eens een kans geven,ondanks alle negatieve berichtgeving en mijn eigen niet zo positieve opinie omtrent de game.Had gezegd dat ik het niet ging kopen tot er een Ultimate Edition van zou verschijnen.Maar heb iets nodig om mijn tijd te verdrijven totdat The Witcher 2 verschijnt.

Voordeel is natuurlijk dat het spel enkel maar beter kan zijn dan mijn eerste indrukken...Hoop ik.

Waarom ik het spel dan gekocht heb?Geen idee.Misschien hoop ik dat mijn 50 euro zal helpen om DA3 en ME3 meesterwerken te maken :D

PS:Een imported savegame:Beste om een savegame te gebruiken op het einde van DA:O?Of is er eentje van in het midden ook goed?

Het is zeker geen miskoop. Negatieve kritiek betekent niet een slecht spel. DA2 had zeer hoge verwachtingen na DAO en het feit dat het van Bioware kwam. De kans op kritiek is dan altijd zeer hoog.

NeverwinterX

Legacy Member
RazorBlade0075 zei:
Fenris koos éérst niet mijn kant maar daarna toen meredith en haar troepen kwamen zei Hawke tegen Fenris over slaven en al en toen ging Fenris terug bij mijn kamp staan was wel hilarisch lol

Hier hetzelfde. Iedereen behalve Fenris koos eerst mijn kant. Fenris was tussenin friend en rival, lastige kerel, was het nooit eens met mijn pro-mage acties. Met al de anderen was ik friend. Wat later bolde Sebastian het kwaad af omdat ik Anders spaarde. Fenris de tweede keer wel kunnen overhalen om bij mij terug te komen.

edit: Ik keek even op ctrl-alt-delete en ik zag in zijn twitter-box: "Finished Dragon Age 2. Timestamp on the last save, 62h 5m." Dat is praktische dezelfde tijd als de mijne op de quicksave. Toch niet zo vreemd dan, dee :p

Samus007

Legacy Member
ACT3 ergens te zitten heb ik idd wel al 7 keer dezelfde locaties gezien :), dan blokeren ze een deurtje hier en daar om het wat te camoufleren, best wel triestig en volgens mij puur wegens niet halen van een bepaalde deadline dat ze zulkse praktijken doen want geef toe, er zal nu niet zoveel tijd tussen awakenings en DA2 wat geen excuus mag/kan zijn, ze hadden beter nog 6 maanden langer er aan gewerkt en die grove kantjes weggevlakt.

Het verhaal blijf ik bij, STUKKEN beter dan origins en awakenings, zon charismatisch personage als bv de arishok vind je nergens in origins, ook je partymembers worden veel beter in het verhaal gewoven en je persoonlijke gesprekken zijn echt wel beter uitgevoerd.

Svartálfar

Legacy Member
Bleh heb een sidequest gecomplete, de reward ervoor gekregen, maar staat nog altijd in men "to do" lijstje. Da vind ik nu eens echt ambetant. :angry:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan