Ik dacht hier ook een topic rond te maken, maar OP was me voor.
9lives, allereerst wil ik duidelijk maken dat ik weet dat we al bij al blij mogen zijn dat er keys zijn die uitgedeeld worden. Dit is een gratis 'service' van 9lives welke we allemaal mogen gebruiken om ons geluk te testen.
Doch vind ik dat 9lives, dat zich tenslotte probeert te profileren als professionele gamingsite en toch zeker niet de kleinste is, nog veel kan leren uit deze actie.
Daarom ga ik hieronder even de (imo) voornaamste issues opsommen.
-De post op zich bevatte initieel geen onderwerp voor de mail. Dit was op zich geen probleem aangezien Praga de post quasi onmiddellijk bewerkte en ons liet weten dat wanneer we al gestuurd hadden, we niet meer opnieuw hoefden te sturen. Een mooie oplossing op zich, doch heeft deze voor veel teveel verwarring gezorgd.
Enkel een handvol mensen hadden een mail verzonden voor de post was aangepast, en enkel deze mensen wisten waarover deze aanpassing ging.
Aangezien de post niet meer aangepast is sindsdien, tastten heel veel mensen in het duister, of ze nu nog een mail voor de volgende dag moesten sturen of niet.
-Het volgende punt is de communicatie. Zoals ik reeds aanhaalde werd na de kleine aanpassing in het begin de post niet meer aangepast. Noch werd er door Praga of iemand anders die met de distributie te maken had nog gereageerd in de comments.
Zo ontstonden er vele vragen en frustraties hieromtrent. Misschien is het in de toekomst nuttig om de community in te lichten over de volgende dingen :
- is de distributie op basis van randomization of first come, first serve;
- wordt er iets gedaan aan mensen die pas een account maakten wanneer de wedstrijd startte;
- zijn de keys van vandaag reeds de deur uit;
- wat zijn de winstkansen
Met een klein beetje meer informatie hieromtrent hadden veel frustraties kunnen vermeden worden.
-Last but not least wil ik het even hebben over de manier van distributie. Het lijkt nu duidelijk dat dit random verloopt. Doch lijkt het dagelijks (handmatig) checken van 80 mails mij een vrij grote en tevens saaie timesink.
Op tweakers hebben ze daarom een systeem bedacht. Elke dag verscheen op een vooraf bekend gemaakt tijdstip een url, die leidde naar een kleine form de site. Hier moest je aangeven of je je key via PM of mail wou ontvangen. Wanneer je hierna de form submitte, checkte een script de leeftijd van je account, of je al dan niet die dag al had meegedaan en besliste op basis van een winpercentage of je een key kreeg of niet. Zo had iedereen evenveel kans en kon er niet gecheat worden.
Zo'n script schrijven voor wedstrijden zoals deze lijkt mij helemaal niet zo moeilijk en perfect integreerbaar in 9lives. Dit zou de workload voor de mensen die instaan voor distributie ook serieus verlagen.
Zo, deze puntjes wou ik toch even aanhalen.
9lives, dit is geen pure kritiek. Het lijkt misschien overroepen om zo'n post te maken rond een wedstrijd om een spelletje te testen. Vooraf was echter geweten dat Diablo III enorm populair is, en er nu eenmaal frustraties zouden ontstaan.
thx en grtz,
SgtPepper