Archief - De Replays Thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jehryn

Legacy Member
Logax zei:
Ik Protoss (Silver) tegen Zerg (Gold)

Alle tips en dergelijke zijn welkom.

Download Me vs Zerg Long game.SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way

Een aantal opmerkingen:

1. Doe geen Cheese

Die proxy DT was gewoon rotslecht. Je spendeert gigantisch veel resources aan een crappy tactiek die in het beste geval een expo kan afmaken. Je leert er niet mee bij en vanaf het moment dat je spelers tegenkomt die dit standaard zullen scouten/anticiperen zul je kansloos afgemaakt worden aangezien je de cheese kruk hebt gebruikt om zo hoog te komen en niet echt kan spelen.

2. Macro

MEER Probes. Gedurende de eerste 8 min is geen enkele reden om niet continu probes te pompen. 30 per basis is ideaal en dit heb je nooit gehaald. De chronoboost van je expo is ook nooit gebruikt geweest.

3. Strategie

Veel te passief. Val meer aan op alle mogelijke tijdstippen. Voor een nieuwe speler is het moeilijk om die timings aan te voelen maar dat leer je alleen maar door keer op keer te proberen. Je had ook op verschillende momenten heel het zerg leger afgemaakt om daarna terug te trekken? Maak hem gewoon af.

4. Upgrades.

Per basis 1 forge die nonstop chronoboosted upgrades moeten doen. Aan 30 min moet je 3/3/3 upgrades hebben.

Logax

Legacy Member
Jehryn zei:
Een aantal opmerkingen:

1. Doe geen Cheese

Die proxy DT was gewoon rotslecht. Je spendeert gigantisch veel resources aan een crappy tactiek die in het beste geval een expo kan afmaken. Je leert er niet mee bij en vanaf het moment dat je spelers tegenkomt die dit standaard zullen scouten/anticiperen zul je kansloos afgemaakt worden aangezien je de cheese kruk hebt gebruikt om zo hoog te komen en niet echt kan spelen.

2. Macro

MEER Probes. Gedurende de eerste 8 min is geen enkele reden om niet continu probes te pompen. 30 per basis is ideaal en dit heb je nooit gehaald. De chronoboost van je expo is ook nooit gebruikt geweest.

3. Strategie

Veel te passief. Val meer aan op alle mogelijke tijdstippen. Voor een nieuwe speler is het moeilijk om die timings aan te voelen maar dat leer je alleen maar door keer op keer te proberen. Je had ook op verschillende momenten heel het zerg leger afgemaakt om daarna terug te trekken? Maak hem gewoon af.

4. Upgrades.

Per basis 1 forge die nonstop chronoboosted upgrades moeten doen. Aan 30 min moet je 3/3/3 upgrades hebben.

Een enkele opmerking op nr. 1. Die proxy DT was zeker niet bedoeld als cheese. Ik heb gewoon gezien van andere (veel betere) spelers dat het het beste is dat als je toch DT wilt gaan dat je beter de Dark Shrine enzo kunt verstoppen dan dat ze het supersimpel kunnen scouten door gewoon een probe of overlord in uw base te sturen.

Ik ging ook niet all-in met DT, ik maakte gewoon 1 of 2 per keer om zijn mineral-line te verstoren. Wat volgens mij ook redelijk gelukt is, zolang ge maar onthoud dat mijn niveau belange niet hoog is en ik dit zeker niet beweer.

Jehryn

Legacy Member
Veel betere spelers doen dit inderdaad ook, maar het blijft een cheese. Als de zerg een overseer heeft of gewoon een spore crawler dan hebben je DT's niets gedaan en sta je gigantisch achter in leger/minerals. Een gewone roach/zerglin push met overser maakt je dan af.

Vanaf het moment dat je je tech gaat verstoppen uit je basis, ben je aan't cheesen aangezien je eraan bent als ze het toevallig scouten (niet echt verdedigbare spot).

Kazuma

Legacy Member
Ik: Kaz (Platinum Zerg)
Tegenstander: Crow (Diamond rank 11 :O Terran)

http://www.sendspace.com/file/bpe74d
of
ZvT - Kaz vs Crow - Bescene cup r2.SC2Replay

Opmerking: Tegenstander was waarschijnlijk niet nuchter, heeft heel de dag pintjes gedronken + slecht toetsenbord.. kben trots dat ik het zolang heb volgehouden :p

Ik weet dat ik te eager ben geweest om ineens te counterattacken met al m'n mutalisks.. waardoor ik dus marginaal hard veel mutas verloor door die mutalisks.. ik kon spijtig genoeg ni expanden, dus ik zat uiteindelijk als 1 base v 4 base... terwijl ik meestal zelf probeer de terran te containen :p dit heeft me de game gekost

Tips zijn welkom :p

Jehryn

Legacy Member
Logax zei:

Het is een beetje moeilijk om een goede kritiek te geven aangezien de tegenstader echt afgrijselijk slecht was. Hij maakte tot 15min maar 13 scv's dus had je eigelijk op elk moment na de eerste push kunnen A-moven in zijn basis.
Ik beperkt me daarom tot de Macro

1. Goede Probe production

Je maakt bijna constant probes en je mineral lines zijn bijna altijd saturated. Dit is enorm goed :applause: aan Silver level. Hierdoor heb een gigantisch inkomen.

2. Spendeer je inkomen.

De eerste minuten van het game bouw je een gate & core om daarna niets te doen totdat je mineral de 1000 benaderen? Zet gewoon standaard gate/core/gate/gate/forge. Op een basis kun dit goed onderhouden en ook je upgrades direct beginnnen. Laat NOOIT je mineralen of gas boven de 1000 komen.

3. Meer agressie?

Je bent in je basis gebleven totdat je leger 4x zo groot was. Val meer aan en zet de tegenstander onder druk.

Jehryn

Legacy Member
Packkus zei:
Ik Zerg (silver) tegen Protoss (platinum in 2v2 maar unranked in 1v1)
Download Blistering Sands (3).SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way

Was een custom game, maar toch wel toffe match eigenlijk. Probeerde eerste een cheese, maar hij had mij gescout dus builde ik gewoon verder.
Tips mogen altijd.

Erm ok...post aub een replay van een standaard game want met die cheese is je BO complete crap en ik heb geen idee of dit je normale BO is.

Aan algemene opmerkingen:

1. Expo

Je expo is ongeveer 8min te laat. Je hebt volledige visie van de P basis dus weet je dat hij maar 1 gate heeft. Plant DIRECT een expo neer, een tweede queen en twee Spine crawlers ofzo. Er is totaal geen manier om dat met 1gate af te maken

2. Drones

Je moet meer drones maken. 30 per basis is ideaal en het hoogste wat je had op 2 basissen van 23.

3. Upgrades

Dubbele evo chamber en zo snel mogelijk naar 3/3 gaan.

Jehryn

Legacy Member
Kazuma zei:
Ik: Kaz (Platinum Zerg)
Tegenstander: Crow (Diamond rank 11 :O Terran)

Download ZvT - Kaz vs Crow - Bescene cup r2.SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way
of
ZvT - Kaz vs Crow - Bescene cup r2.SC2Replay

Opmerking: Tegenstander was waarschijnlijk niet nuchter, heeft heel de dag pintjes gedronken + slecht toetsenbord.. kben trots dat ik het zolang heb volgehouden :p

Ik weet dat ik te eager ben geweest om ineens te counterattacken met al m'n mutalisks.. waardoor ik dus marginaal hard veel mutas verloor door die mutalisks.. ik kon spijtig genoeg ni expanden, dus ik zat uiteindelijk als 1 base v 4 base... terwijl ik meestal zelf probeer de terran te containen :p dit heeft me de game gekost

Tips zijn welkom :p


De Terran was waarschijnlijk nogal zat want hij heeft niet afgewalled tegen T.

1. Overwinning vergooid

Je merkt op 2.23m dat je zeer dicht bij de T zit en dat hij niet afgewalled heeft. Waarom ben je niet direct voor speedlings gegaan en hem gewoon platgewalst onder bergen speedlings? Met 1 rax kan hij dit onmogelijk stoppen. Daar had je het game al kunnen winnen.

2. Expo timing

Je expo is relatief laat maar totdan heb je alleen drones gemassed. Is hier een reden voor? Later expo'n als je een leger hebt als bescherming is normaal maar je had alleen drones.

3. Creep

Je creep spread is extreem traag. Een tumor moet elke 15 seconden verplaatst worden voor optimale spread zodat je met 2 tumors binnen de 2 minuten aan zijn natural zit. Dat je dit niet hebt gedaan is de reden dat hij je zo makkelijk kon containen.

4. Drones

Meeeeeer Drones

5. Muta's maken in antwoord op zijn volledig GtG leger is goed. Ik begrijp alleen niet waarom je hiervan bent afgeweken? Spam muta's & tech naar Broodlords. Ultralisks maken als hij alleen tank/marauder/hellion met wat vikings heeft is niet echt een optimale keus.


Algemeen

De reden dat je verloren hebt ligt in het early game. Je maakt geen gebruik van zijn fout, expo'd zonder leger met ongeveer de slechts mogelijke positie op de map, scout de T niet en als hij aanvalt met een klein leger heb je 10 zerglings. Dat het nog zo lang geduurd heeft is simpelweg omdat de T verschillende legers gewoon heeft weggesmeten aangezien hij toch enorm voorlag (hij had ook nergens upgrades lol).

RoyalSausage

Legacy Member
Mijn replay

Mijn eerste win waarvan mijn tegenstander niet half retarded is of na 5 min. opgeeft. :p
Ik heb in het begin mijn build order een beetje naar de klote gedaan.
Normaal gezien doe ik;
6-10 SCV's
10 Supply
12 Barracks
13 refinery
15 Orbital command

Nuja, ik zat volgens mij altijd met veel te veel resources. Anyway, bekritiseer maar. :)

EDIT: ugh sorry, ben RoyalSausage :]

Jehryn

Legacy Member
NOgal moeilijk om iets te zeggen als we niet weten welke van de twee T jij bent :D

H3m3l

Legacy Member
Thegraveyard zei:
Mijn replay

Mijn eerste win waarvan mijn tegenstander niet half retarded is of na 5 min. opgeeft. :p
Ik heb in het begin mijn build order een beetje naar de klote gedaan.
Normaal gezien doe ik;
6-10 SCV's
10 Supply
12 Barracks
13 refinery
15 Orbital command

Nuja, ik zat volgens mij altijd met veel te veel resources. Anyway, bekritiseer maar. :)

EDIT: ugh sorry, ben RoyalSausage :]

  • Je hebt vanaf 10 min bijna altijd idle SCV's (F1 & CTRL + F1 voor idlers te selecteren)
  • je expand eerst naar rechtsonder i p v linksonder wat veel dichter bij is ^^ ?
  • neem upgrades ! zo veel marauders en geen stimpack, + Engineering bay(s) voor weapon & armor upgrade gaat ook zwaar helpen.
  • en scout met je 9de SCV waarmee je je supply deposit maakt, moest hij iets cheesy ofzo proberen, als je dat niet scout gaat het 90% van de keren verliezen.
  • neem 3 siege tanks mee voor aan te vallen +-, als terran overpowered is(wat ze volgens 50 % van de noobs zijn) zal het wel door de siege tank zijn, moest hij mass marines zijn gegaan zou je army setup niet zo goed geweest zijn geweest +-(Thors + marrauders(en een paar marines ^^))
  • ook gebruik de attack move i p v gewoon rechtermuisklik als je aanvalt, op een bepaald moment lopen er een paar SCV's voorbij je leger die je niet aanvalt.(op A+klikken is attack move standaard)
  • probeer ook groups te maken, groep je leger, je command centers en je "army production buildings", barracks, starports en factory(dit zijn een soort "snelkopelingen" je doet het door CTRL + X (X = getal) te duwen en als je dan op X duwt selecteer je meteen je units/buildings.

Er zijn nog veeeeel dingskes waar je kan op improven maar veel zal je ook leren door ervaring, denk dat ik hier een paar hoofdpunten heb gemaakt wat je zou moeten kunnen helpen.

Groetjes Maxim

RoyalSausage

Legacy Member
H3m3l zei:
  • Je hebt vanaf 10 min bijna altijd idle SCV's (F1 & CTRL + F1 voor idlers te selecteren)
  • je expand eerst naar rechtsonder i p v linksonder wat veel dichter bij is ^^ ?
  • neem upgrades ! zo veel marauders en geen stimpack, + Engineering bay(s) voor weapon & armor upgrade gaat ook zwaar helpen.
  • en scout met je 9de SCV waarmee je je supply deposit maakt, moest hij iets cheesy ofzo proberen, als je dat niet scout gaat het 90% van de keren verliezen.
  • neem 3 siege tanks mee voor aan te vallen +-, als terran overpowered is(wat ze volgens 50 % van de noobs zijn) zal het wel door de siege tank zijn, moest hij mass marines zijn gegaan zou je army setup niet zo goed geweest zijn geweest +-(Thors + marrauders(en een paar marines ^^))
  • ook gebruik de attack move i p v gewoon rechtermuisklik als je aanvalt, op een bepaald moment lopen er een paar SCV's voorbij je leger die je niet aanvalt.(op A+klikken is attack move standaard)
  • probeer ook groups te maken, groep je leger, je command centers en je "army production buildings", barracks, starports en factory(dit zijn een soort "snelkopelingen" je doet het door CTRL + X (X = getal) te duwen en als je dan op X duwt selecteer je meteen je units/buildings.

Er zijn nog veeeeel dingskes waar je kan op improven maar veel zal je ook leren door ervaring, denk dat ik hier een paar hoofdpunten heb gemaakt wat je zou moeten kunnen helpen.

Groetjes Maxim
Bedankt :)
Dat van die attack move dat ze dan automatisch alls aanvielen wist ik niet. Zal me zeker en vast vaak helpen. :] & ja ik had eerst daar een expansion gedaan omdat meestal als i kze op de dichtsbijzijnde plek zet wordt ik daar overrompeld en maken ze al mijn SCV's af. daarmee. :]

H3m3l

Legacy Member
maarja toch als terran die toch zee immobiel(vooral mech) zijn, is het beter voor dichterbij je eerste expansion te nemen(als de enemy het scout en hij valt daar aan en je leger is bij je main base dan ga je voor 99% je expansion verliezen.(ook al maar heb je een beter leger)

Ook nog een hint voor die idle SCV's als je iets bouwt bv een supply deposit dat is B + S (hotkeys) als je dan shift induwt en dan op minerals klikt met die SCV dan gaat hij meteen nadat hij klaar is met de supply deposit te maken minerals gaan gatheren.

PSN:frageater16

Legacy Member
hoe kunde uw replays uploaden? ik kan alleen dieje replay loaden ingame en zelf bekijken maar voor de rest niks?

Raaf

Legacy Member
PSN:frageater16 zei:
hoe kunde uw replays uploaden? ik kan alleen dieje replay loaden ingame en zelf bekijken maar voor de rest niks?

Die staan bij mijn documenten/starcraft 2/ ...

wie zoekt... :)

PSN:frageater16

Legacy Member
Raaf zei:
Die staan bij mijn documenten/starcraft 2/ ...

wie zoekt... :)

wie zoekt die niet vind ! ik dan tog niet, staat er niet tussen
edit: ah echt bij uw documenten mijn excuses
ik dacht dat het logisch zou staan dat ie bij C schijf stond program files..

Jehryn

Legacy Member
lecleir zei:
Download zealot rush.SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way

ik ben turbodave, de terran dude. kan iemand effe checken waar ik verkeerd ga bij die zealotrush. Ik kan het niet tegenhouden, toch zo snel niet

De reden dat je verliest is simpelweg omdat je BO heel erg verkeerd is. je Barracks is extreem veel te laat en je hebt geen Orbital Command.

Gebruik deze build order:

10 Depot
12 Rax
13 Refinery
15 Orbital Command

Dan zou je 4-5 marines moeten hebben op het moment dat hij je aanvalt met zealots. Tevens kan je beter, als je inwalled, je rax meegebruiken als een deel van de muur of een bunker plaatsen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan