Archief - De Replays Thread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jehryn

Legacy Member
noinspiration zei:
Download Steppes of War (6).SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way
Ik snap er echt niks meer van, ik heb zowa alles geprobeerd en ik krijg die T's nie daal.
Ze doen altijd hetzelfde, bunker en tanks= niks aan te doen behalve misschien voids als ge snel zijt, maar hij heeft normaal gezien al een starport en altijd marines waardoor dees nie lukt.
Daarna gaan ze cloaked banshee= ik zet cannons achter men minerals, maar met cannons kunt ge moeilijk 5+ banshees tegenhouden
etc.
Me needz da info!

450 Diamond Terran als referentie :)


Een paar opmerkingen:

1. Veeeeeel te weining probes. Op 14.29 heb je 21 probes terwijl je er al 30 moet hebben 10 min ervoor. Er is geen enkele reden waarom een protoss zijn mineral line niet zou kunnen verzadigen voor de andere rassen.

2. Scouting. Je gaat 2gate robo zonder enig idee te hebben wat het plan is van de T. 2gate is heel leuk maar verliest per definitie altijd van een bio push. Zorg ervoor dat je meer scout zodat je kunt reageren op de plannen van de T. (Standaard 3gate is eigelijk ook geen slecht idee).

3. Stalkers. Waarom heb je zoveel stalkers? Je weet dat hij relatief marauder heavy is en stalkers zijn afgrijselijk duur en slecht ten opzichte van marauders.

4. Zealots. MEEEER Zealots. Die vermoorden een kleine bioball als er genoeg zijn.

5. Upgrades. +1 armor gecombineerd met Guardian Shield zorgt ervoor dat marines 3dmg ipv 6. -50% dps is enorm (ook niet vergeten om Guardian Shield te gebruiken).

6. In casu, waarom probeerde je te expanden? Je push was compleet mislukt (2gate push zo laat kan eigelijk ook niet lukken) en je hebt geen idee wat de T gaat doen. Expanden is dan ook enorm gevaarlijk.


Dus in het algemeen: meer macro, meer scouting, meer zealots, Upgrades!

Jehryn

Legacy Member
Dudenoob zei:
Ik ben van plan om over te schakelen van protoss naar terran. Ik heb nog niet echt een standaard build gevonden maar eigenlijk lukt het toch redelijk goed.
(ben rank2 gold)
Download Delta Quadrant (3).SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way
Iemand die wat kritiek kan geven op mijn spel? Ik ben dus te terran player.

Op zich zeer degelijk macro voor gold niveau. Kleine foutjes met het laten opbouwen van OC energie maar dat is niet zo erg.

Wat wel belangrijk is, is dat je een welomlijnde strategie ontwikkelt voor elke matchup. Hier speelde je tegen Zerg, een ras dat eigelijk veel sterker in macro is dan jij. Zonder te harassen zal een Zerg 2x zoveel drones en expansions hebben als een T na 10min. Harass is ABSOLUUT noodzakelijk (de Zerg hier was terribad dus niet echt een goed voorbeeld) om de Zerg te dwingen units te maken in plaats van drones.

Dus probeer, met dezelfde macro, een aantal harass/push tactieken te incorporeren om zerg onder druk te zetten. Mogelijkheden zijn 2-3 Hellions voor drones, Marauder/Hellion (2rax/1fac) voor sterke push, Marine/Marauders (3rax) push, Cloaked Banshees, Drops etc....

Jehryn

Legacy Member
ElGargamel zei:
Terran (ik) tegen protoss. Overweldigd door carriers, voidrays en mothership -_-
Kulas Ravine.SC2Replay
Heel noobish supplyblocked en ik had ook nog niet eens door dat ik mijn expansion achter rotsblokken had gezet -_-.

Je Buildorder is ongeveer hetzelfde als jezelf in de voet schieten met een shotgun voordat je een marathon loopt :doh:

;)

De standaard BO voor Terran is:

10 depot
12 rax
13 ref
15 oc.

Wijk hier gewoon nooit vanaf.

Nu heb je eigelijk de overwinning hier gewoon weggegooid. Je gaat voor een 3rax bio leger met ghosts, wat heel sterk is, en dan blijf je in je basis hangen totdat hij Carriers heeft. van 10m tot 15min had je probleemloos kunnen aanvallen en hem afmaken.

Gebruik een scan ipv van je 3de mule en kijk of je meer dan 2gateways ziet. Indien dit niet het geval is, zal de protoss NIET het leger hebben om te stoppen. EMP +stimmed MM ball vermoord gewoon alles behalve een grote overmacht.

Een laatste opmerking: Er is geen reden om triple tech lab te zetten aan je rax. zet er 1, research stim zo snel mogelijk, reactor aan de tweede, scout de protoss en beslis dan of je meer marines wil of meer marauders (heel klein leger=> hullo void rays=> meer marines).

Beenhesp

Legacy Member
Enorm noob vraagje maar wat bedoel je juist met:

10 depot
12 rax
13 ref
15 oc.

Jehryn

Legacy Member
Die cijfers zijn je supply count. Je begint aan 5 en met elke unit gaat die count naar omhoog. Bij je BO maakt je tot 15 alleen scv's dus wanneer je met je OC begint zou je 15 scv's moeten hebben.

D0nut X

Legacy Member
Beenhesp zei:
Enorm noob vraagje maar wat bedoel je juist met:

10 depot
12 rax
13 ref
15 oc.

Die nummers staan voor op welke food count (of supply count) je moet bouwen :).
Dus met dit bedoelen we dat je op 10 supply een supply depot bouwt,daarna een Barracks op 12 supply en een refinery op 13 supply en als laatste een Orbital Command op 15 supply.

Blaaaa

Legacy Member
Wat me vooral opviel:

- geen enkele observer gemaakt? -> scouten is belangrijk + handig voor tanks te spotten op high ground, ghosts, ...

- je had 3k minerals op een moment en amper gas, omdat je op je expansion geen gas harvest


Voor de rest was het idee wel goed qua units volgens mij en had je dit zeker kunnen/moeten winnen

SgtPepper

Legacy Member
Blaaaa zei:
Wat me vooral opviel:

- geen enkele observer gemaakt? -> scouten is belangrijk + handig voor tanks te spotten op high ground, ghosts, ...

- je had 3k minerals op een moment en amper gas, omdat je op je expansion geen gas harvest


Voor de rest was het idee wel goed qua units volgens mij en had je dit zeker kunnen/moeten winnen

Oh god, ik was inderdaad vergeten gass te harvesten op mijn expo... :doh:

Een observer had inderdaad ook gemakkelijker geweest. Ik denk na de replay te zien dat ik had gewonnen als ik iets eerder had aangevallen...

Achja, we zullen het natuurlijk nooit weten. :p

thanks in ieder geval! :)

ElGargamel

Legacy Member
nice gedaan wel van die terran, backdrop met ghost en dan snel reinforcements halen met medivacs

SgtPepper

Legacy Member
ElGargamel zei:
nice gedaan wel van die terran, backdrop met ghost en dan snel reinforcements halen met medivacs

Ja na die whipe in zijn kamp kon ik er uiteindelijk nog maar weinig tegen doen. :)

Jehryn

Legacy Member
darkblood zei:
http://dl.dropbox.com/u/2201054/Lost Temple (2).SC2Replay

Weer tegen Terran verloren.. Ik sta momenteel gold league maar heb zoveel problemen met Terran!

Iemand die goede raad kan geven hoe ik dit wel kon winnen?

Een aantal opmerkingen:

1. Building Placement

De manier waarop je Gateways & Core je ramp blokken is verschrikkelijk slecht tegen Terran (lijkt op wall-in vs Z?). Al de T1 units van T zijn ranged dus het enige wat hij moet doen is twee marauders van voor zetten en al zijn marines kunnen vrolijk je pylons afmaken. Wall NOOIT af tegen een Terran, je wilt dat je zealots zo snel mogelijk op de marines kunnen beginnen meppen.

2. Macro

Vanaf het moment dat de T zijn push doet totdat hij zich terugtrekt valt je Macro volledig stil. Je blijft hangen op 25 probes en je gebruikt GEEN chronoboost.

3. Micro

Als je onder druk staat van een push, FORCEFIELD!. Je hebt geen enkele keer FF gebruikt (vooral op 8:50 is dit heel duidelijk). FF om jezelf wat ademruimte te geven.

4. Meer Gateways

Vanaf het moment dat het duidelijk is dat de T een sterke Bio push gaat doen, Maak meer Gateways en spam zealots. Je blijft gigantisch lang op 3 zitten. Met een tweede basis kun er gemakkelijk 6 onderhouden. Als je die 3000 minerals op het einde had opgebruikt voor 30 zealots, had je makkelijk gewonnen.

5. Meer Zealots

De beste eenheid tegen een T1 push zijn zealots. Meer zealots en minder stalkers en zowel de verdediging als de aanval worden veel makkelijker.

6. UPGRADES !!!!

Eén van de meestvoorkomende fouten op alle niveau's (ook Diamond btw) is het vergeten van upgrades. Op ongeveer 6min had je een forge moeten neerzetten en continu upgrades moeten chronoboosten. Zoals ik al hoger heb gezegd kan dit de effectiviteit van marines met 50% verminderen om nog maar niet van je eigen dps winst te spreken.

D0nut X

Legacy Member
Sinds ik die replay es wat deftig bekeek (van Masq vs Strelok) ben ik ook begonnen met thorships te experimenteren in TvT. En ik moet zeggen , het werkt wel goed :p.

Hier alvast de replay (Download Thorship Marine Opening (TvT build).SC2Replay from Sendspace.com - send big files the easy way)
Was een custom game op Blistering Sands tegen een Gold Terran speler.
Ben OptimuS (oranje T). Oja hier wou ik eerst een +1 weapons upgrade voor mn thor en daarna bouwde ik mn Starport en medivac. ;)

Gotta love Thorships in TvT :D

noinspiration

Legacy Member
@ jehryn
merci voor alle info.
Maar ik dacht altijd dat je tegen T beste stalkers ging, dat zal dan wel buiten marauders gerekend zijn zeker :p
Ik dacht dat zealots juist slecht waren vs T, ze zouden u toch gemakkelijk kunnen kiten?
En de reden waarom ik zo weinig probes heb is omda ik meestal al men geld in andere units en gebouwen steek, om een push of rush tegen te gaan.

Jehryn

Legacy Member
Stalkers zijn op zich niet slecht tegen Marauders, maar aangezien Marauders veel minder kosten kun je nooit gelijke trend houden.

Het klopt wel dat zealots gekite kunnen worden, maar wanneer is dit van belang? Als je je eigen basis verdedigt tegen een aanval zal de T geen ruimte hebben om te kiten (indien wel, warp nog wat units in en hiphoi aanval afgeslaan). Als je zelf aanvalt zal de T proberen om zijn ramp te houden. Als dit mislukt kan hij niet weglopen want dan ga je gewoon recht naar zijn mineral line en slacht je alle scv's af. Het kite aspect is alleen belangrijk is gevechten waarbij beide partij minder als 5 units hebben.

Daedie

Legacy Member
Forcefields zijn trouwens ook een zeer goede anti-kite tool. In situaties waar marauder kiting echt een probleem is moet ge gewoon de posities van uw encounters goed zien te kiezen. Chokes enzo.

Jehryn

Legacy Member
Daedie zei:
Forcefields zijn trouwens ook een zeer goede anti-kite tool. In situaties waar marauder kiting echt een probleem is moet ge gewoon de posities van uw encounters goed zien te kiezen. Chokes enzo.

²

yannick

Legacy Member
Ok, ik weet dat dit een tactiek is enkel te gebruiken tegen 'niet 1337' spelers, maar het is plezant none the less :p.

The famous 2 gate proxy rush:

Eerste is wel tegen een zeer slechte tegenstander:
http://rapidshare.com/files/412397083/proxy2gaterush.rar

Ik ben ook niet te ijdel om jullie te laten weten dat ik er ook al eentje verloren ben omdat ik dit probeerde op een 4 man map, terwijl de andere protoss voor canon rush ging en deze cannons mooi plaatste waar ik slechts met 1 zealot per keer kon bij graken :p.
Uiteraard kon ik mijn spel omgooien, maar ik wou kost wat kost proberen te winnen met mijn rush :p.

Jehryn

Legacy Member
Laat ik ook eens een replay posten :)

TvT 3rax.SC2Replay

TvT, 400-450 diamond.


Gameplan:

3rax harass & mapcontrol, op de map in kwestie is de natural zeeer open dus wou ik de expo zo lang mogelijk vertragen om een mineral voordeel te verkrijgen. Hierna een sterke airforce opbouwen met viking/raven voor air dominantie. Doordat ik bijna geen tanks maak & vroeger expo zou ik goed moeten halen. Na contain & harass mijn derde pakken en naar +3/+3 BC's gaan + Viking/Raven. Dan A-move & win :D

Realiteit:

Leuk geharassed met 2 depots, zijn expo iets gedelayed. Wel had ik zelf vroeger moeten expo'n. Zijn 1ste leger afgemaakt door bio mobiliteit +Raven pwnage. Tegenaanval compleet mislukt (had vikings niet meegerekend voor op de grond). Slechte verdediging van natural waardoor 10 scv's stierven (macro was al goed voor dus niet zo erg). Endgame air army met +3/+3 maakt alles af.

Alle constructieve kritiek is welkom :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan