Archief - Wie controleert de wereld?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bacon

Legacy Member
toch bedankt om ons dat duidelijk te maken mcR, we waren al even op je antwoord aan het wachten.

Dieleman_F

Legacy Member
den-kimi zei:
geld is een andere vorm van ruilhandel, jij krijgt geld van mij in ruil voor iets anders. zo kan je redelijk precies handel drijven.

Van compleet naast de questie antwoorden gesproken :wtf: .

ik wacht nog steeds op een antwoord (liefst over de perpetuum mobile ook) ...

Bacon

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Wacht laat mij denken:
einstein steun van de overheid ---> neen, hij werkte bij een dom patentenbureau en maakte zijn theorie in vrije tijd.

Juist ja, zijn theorie.

Dieleman_F zei:
newton steun van overhoud? ----> ook niet, in zijn tijd bestond er nog niet zoiets als subsidies, tenzij je bij een universiteit werkte deed je alles alleen.

Natuurlijk bestond dat.. mss niet in de huidige vorm maar het is exact hetzelfde. Anders zoek je J.P. Morgan maar eens op :)
Trouwens je zegt het zelf al, Einstein werkte in het patentbureau...

Dieleman_F zei:
Mij moet je me toch eens uitleggen hoe je tot 50 jaar geleden de wetenschap kon beinvloeden. En perpetuum mobile tegenhouden :rofl:
AUB, leer eens wat fysica, of is de wrijvingskracht ook uitgevonden door de illuminati:rofl: zeer raar dat wij iets dat uitgevonden is dagelijks merken (vb bij het fietsen, enige dat je doet is Fw overwinnen)

Euh, wrijving heeft er weinig mee te maken, en als dat het enige probleem is die er bij't omzetten van energie aan te pas komt dan kunnen we wel spreken van een klein mirakel denk ik hé?
Het gaat om technieken / voorwerpen die blijkbaar meer energie creëren dan dat er origineel ingaat en dus genoeg energie hebben om die wrijving te overkomen.
In realiteit komt die energie van een tot nog toe onverklaarbare bron. Het is daarom niet in strijd met de fysica, het is gewoon een omzetting van energie die geen enkele wet overtreed.

Dieleman_F

Legacy Member
Buiten een van de meest bepalende wetten van de fysica:
wet van BEHOUD van energie, er komt gene bij er gaat gene weg, het moment dat die wet weerlegd wordt, stort de huidige fysica in elkaar imo.

Bacon

Legacy Member
Ja precies, dus ofwel heb je m'n post niet gelezen of je sluit je bij me aan.

Dieleman_F

Legacy Member
Bacon zei:
Natuurlijk bestond dat.. mss niet in de huidige vorm maar het is exact hetzelfde. Anders zoek je J.P. Morgan maar eens op :)
Trouwens je zegt het zelf al, Einstein werkte in het patentbureau...

Ook al bestonden universiteiten, again newton deed het op het moment van zijn belangrijkste ontdekkingen alleen op een boerderij.

Mag ik vragen als je wel weet wat een patentenbureau is, want ik zie niet in wat je met deze zin wil aantonen?

Bacon

Legacy Member
mag ik vragen als je wel weet?

Hoe heerlijk ironisch van iemand z'n intelligentie in vraag te stellen met die grammatica. Sorry, kon het echt niet laten.

Wetenschap is na al die jaren waarschijnlijk nog steeds hetzelfde, een vriendenclubje waar je maar success hebt als de meerderheid het wil. Het is niet omdat iemand een ontdekking doet dat de wereld er beter van wordt.

killgore

Legacy Member
Ik dacht dat de string theorie verklaarde dat energie kon onttrokken worden van (en vluchten naar) andere dimensies.

@dieleman: er is geen wet van behoud van energie, enkel van massa en energiebehoud, zelfs zonder stringtheorie (remember E=mc²).

Dieleman_F

Legacy Member
Bacon zei:
Hoe heerlijk ironisch van iemand z'n intelligentie in vraag te stellen met die grammatica. Sorry, kon het echt niet laten.

Wetenschap is na al die jaren waarschijnlijk nog steeds hetzelfde, een vriendenclubje waar je maar success hebt als de meerderheid het wil. Het is niet omdat iemand een ontdekking doet dat de wereld er beter van wordt.

OK, slechte grammatica misschien, maar nog steeds niet op mijn vraag geantwoord, WAT HEEFT HET FEIT DAT HIJ BIJ EEN PATENTBUREAU WERTKE ER MEE TE MAKEN?

En killgore: kan zijn, maar wat maakt het uit voor een perpetuum mobile?

killgore

Legacy Member
niets, ma omda ge da zo als fundamentele wet stelde :p.

Kheb nog nooit gehoord van een perpetuum mobile die zen energie later niet blijkbaar uit iets anders haalde dat men was vergeten :).

Bacon

Legacy Member
Dieleman_F zei:
OK, slechte grammatica misschien, maar nog steeds niet op mijn vraag geantwoord, WAT HEEFT HET FEIT DAT HIJ BIJ EEN PATENTBUREAU WERTKE ER MEE TE MAKEN?

Het was een voorbeeld om aan te tonen dat ook in die tijd je uitvinding viel of stond door de beslissingen van anderen.

killgore

Legacy Member
Bacon zei:
Het was een voorbeeld om aan te tonen dat ook in die tijd je uitvinding viel of stond door de beslissingen van anderen.
offcourse that is

avogadro zijn wetten (gebaseerd op proeven van lussac) werden ook niet onmiddelijk geaccepteerd omdat er in die tijd heilig geloofd werd in Dalton zijn theorieën, dat heeft niets te maken met hem kans geven of niet hoor.

Bontus

Legacy Member
Heb ik eens gelezen:
De enige zekerheid aan wetenschappelijke ontdekkingen is dat ze eerst algemeen verworpen worden door de gemeenschap, en dat ze later enthousiast onthaald worden waarbij de eer aan de verkeerde persoon wordt toegekend.

Dieleman_F

Legacy Member
Bacon zei:
Het was een voorbeeld om aan te tonen dat ook in die tijd je uitvinding viel of stond door de beslissingen van anderen.

sorry, maar jij snapt het concept 'patentbureau' volgens mij niet goed.

Een patentbureau beslist niet of jij je 'uitvinding' bekend mag maken, het beslist gewoon als het origineel en je er dus een patent kan opnemen, maw dat jij er alleen geld aan kan verdienen. Krijg je dat patent niet, je mag nog steeds proberen je uitvinding te verkopen.

Bontus

Legacy Member
Einstein was maar een ambtenaar, hij had zeker geen macht om zen wiskundig werk te populariseren. Dat deed hij puur door de genialiteit ervan.

Bacon

Legacy Member
Dieleman_F zei:
sorry, maar jij snapt het concept 'patentbureau' volgens mij niet goed.

Een patentbureau beslist niet of jij je 'uitvinding' bekend mag maken, het beslist gewoon als het origineel en je er dus een patent kan opnemen, maw dat jij er alleen geld aan kan verdienen. Krijg je dat patent niet, je mag nog steeds proberen je uitvinding te verkopen.

Ja hallo, ik weet echt wel wat een patent is. Volgens mij besef je niet goed wat het ontbreken van een patent betekent voor iemand die zo'n uitvindingen doet...

Bontus

Legacy Member
Einstein de uitvinder

Minder bekend is dat Einstein ook een paar patenten op zijn naam heeft voor uitvindingen. Einsteins vader en ook een oom van hem waren eveneens ware uitvinders die altijd in de weer waren met elektriciteit en apparaten en probeerden verbeteringen en toepassingen te zoeken. Albert had deze interesse in mechanische apparaten ook meegekregen en hield zich soms ook bezig met 'knutselen' zoals hij het noemde. Einstein en voormalig student Leó Szilárd vonden samen een nieuw type koelkast uit in 1926. Ze gebruikten een koelprocédé bij constante druk, met alleen toevoer van warmte, zonder bewegende delen. De koelcyclus gebruikt ammoniak, butaan, en water.
bij die paar patenten hoort zeker niet zijn relativiteitstheorie.

Deus ex Machina

Legacy Member
Bacon zei:
Het was een voorbeeld om aan te tonen dat ook in die tijd je uitvinding viel of stond door de beslissingen van anderen.


als een 'uitvinding' of een theorie niet wetenschappelijk is wordt die natuurlijk niet aanvaard. Als ik een theorie opstel dat je kanker kan genezen door met lepels op je kop te hameren, vertrekkende van de theorie dat kankercellen niet tegen ritmisch gehamer van metaal op huid kunnen, heb ik mssn wel een theorie, maar wel een onzinnige. Das het excuus dat alle pseudowetenschappen hanteren: 'ze laten ons niet meespelen uit angst dat het onze beter is dan dat van hen'. Homeopathen zeggen dat ook, feit is dat er niet zoiets bestaat als 'alternatieve geneeskunde'. er is geneeskunde, en er zijn pilletjes, drankjes of whatever die evenveel genezen als tic tac. van het moment dat van iets kan bewezen worden dat het effectief helpt, wordt het gewoon bij de geneeskunde ingevoegd.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan