Archief - Wanneer HDTV uitzendingen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dendaak

Legacy Member
Zou ik ook wel willen weten want wij hebben net een 720p besteld. 50" :bow:

Epyon

Legacy Member
HDTV is idd in 80% van de gevallen 720p. De rest is 50/50 verdeeld tussen 1080i en 1080p. 1080i heeft een slechtere beeldkwaliteit dan 720p, maar er wordt wel al eens voor gekozen wegens de lagere benodigde bandbreedte. 1080p wordt hier atm enkel via sateliet aangeboden. HDTV via kabel zal 720p zijn (en wss ooit 1080p).

Epyon

Legacy Member
Epyon zei:
In de Morgen staat vandaag een interview met Duco Sickinghe, CEO van Telenet, o.a. over HDTV. Concrete plannen wil ie niet geven, maar Telenet zou toch al tegen 2008 met high definition beginnen (zal je wel nieuwe decoder voor moeten aanschaffen).
Thread lezen kan helpen :p .

Jürgennoppe

Legacy Member
Klopt het dat idool vrijdag laatst in hd werd uitgezonden?? Wat betekent dat dan concreet? Dat je gewoon via de kabel hd keek met je hd ready tv? En wat gebeurt er dan als je kijkt via de digibox? Heb de bewuste aflevering niet gezien,iemand wel??

FlameDB

Legacy Member
@ Jürgennoppe,
ik ken er niet veel van maar ik zal mijn best doen:
dat het in HDTV werd uitgezonden wil zeggen dat het in 720P werd uitgezonden, een veel hogere resolutie dan de huidige standaard, wat dus ook scherper en mooier beeld bezorgt.
Je moet er wel een hd-box voor hebben die pas op 15 april uitkomt heb ik hier gelezen, dus eigenlijk heeft nog bijna niemand dat in HDTV kunnen zien. Het feit dat je via u digibox hebt gekeken blijft het gwn zo dat je die aflevering in DVD-kwaliteit hebt gezien (of niet hebt gezien) en niet op de resolutie van 720P HDTV.

Jürgen

Legacy Member
en wie voorziet die box? Telenet? Of in de winkel,waar staat dat van 15 april?

Jürgennoppe

Legacy Member
Da_GoDoFuNReaL zei:
@ Jürgennoppe,
ik ken er niet veel van maar ik zal mijn best doen:
dat het in HDTV werd uitgezonden wil zeggen dat het in 720P werd uitgezonden, een veel hogere resolutie dan de huidige standaard, wat dus ook scherper en mooier beeld bezorgt.
Je moet er wel een hd-box voor hebben die pas op 15 april uitkomt heb ik hier gelezen, dus eigenlijk heeft nog bijna niemand dat in HDTV kunnen zien. Het feit dat je via u digibox hebt gekeken blijft het gwn zo dat je die aflevering in DVD-kwaliteit hebt gezien (of niet hebt gezien) en niet op de resolutie van 720P HDTV.


wat is dan het verschil tussen hd ready en hd compatibel,als je voor beiden toch nog zo'n hd box nodig hebt??

Chris_147

Legacy Member
Epyon zei:
HDTV is idd in 80% van de gevallen 720p. De rest is 50/50 verdeeld tussen 1080i en 1080p. 1080i heeft een slechtere beeldkwaliteit dan 720p, maar er wordt wel al eens voor gekozen wegens de lagere benodigde bandbreedte. 1080p wordt hier atm enkel via sateliet aangeboden. HDTV via kabel zal 720p zijn (en wss ooit 1080p).

Da's toch de belangrijkste reden dat ik nog wat wacht met een HDTV te kopen.
Stel, je denkt: "ik koop de beste TV die er is" (even beeldprocessing erbuiten gelaten), dus een 1080p scherm. Fantastisch beeld!
Maar ja dan blijkt dat:
1) het overgrote deel van de uitzendingen nog analoog is: 576 lijnen, dat valt nog mee, dat kan je bijna verdubbelen naar 1080.
2) het overgrote deel van de digitale uitzendingen 720p is: wat doe je daarmee? Zwarte balken boven en onder (de helft van je tv zwart scherm) of scalen naar 1080? Dan gaat ieder lijntje naar 1,5 lijntjes op je scherm gaan? Da's ook niet optimaal.
3) en wat wordt de norm op BluRay of HDDVD? Welk formaat gaat er winnen?

Koop je een 720p scherm, dan zit je toch al wat beter in de overgangsfase, maar als dan daarna alles op 1080 uitgezonden wordt? Dan zit je daar met je sub-optimale scherm.

En welke bitrates gaan TN/BC geven aan je favoriete series? Als ik merk dat nu Ka2 & VT4 BigBrother etc in prime time zet en de goede series pas 's avonds laat, dan denk ik dat die programma's en de voetbal weer alle bandbreedte krijgen en de serie/film kijkers het met enkele schamele Mb/s moeten doen. Kijk nu al maar eens naar een programma op NGC, blokken dat je daar soms ziet! Dat men het durft uit te zenden...

Wil je toch een gegarandeerde kwaliteit hebben, dan zal je er hoogstwaarschijnlijk nog eens extra voor moeten betalen, bovenop de normale kosten voor digitale TV.
Digitale TV zal het TV kijken in ieder geval niet goedkoper maken.

Pas op: 1080p en ook 720p kunnen fantastisch beeld geven hoor, ik heb al ATSC beelden gezien en daarvoor zou ik mijn huidige TV direct buitensmijten.

Goldrusher

Legacy Member
De eerste VTM uitzendingen in HDTV zijn enkel voor INDI klanten.

Een receiver kost iets van 250 euro (dat is de prijs, en niet zoals Telenet hun Digibox die eigenlijk maar 50 euro waard is) en het abonnement blijft hetzelfde.
Je betaalt dus, mits een receiver, niet meer voor HDTV. Chapeau voor INDI (en natuurlijk ook VTM).

De eerste programma's:
- Idool 2007
- Godzijdank
- De Foute Quiz
- 101 Vragen aan...
- Familie (vanaf 28 mei)
- Tien Om Te Zien (zomer)
- Aspe (najaar)
- Het Schlagerfestival (14 en 21 april)

Vrijdag 30 maart 2007 zendt VTM 'Idool 2007' en 'GodzijDank' in HD (Hoge Definitie) uit. Het is de eerste keer dat een regulier Vlaams televisiestation uitzendt in deze nieuwe standaard, die borg staat voor een veel betere ontvangstkwaliteit.

Op zaterdag -31 maart 2007- gaat ook 'De Foute Quiz' in HD, en op zondag -1 april 2007- is dat het geval voor '101 Vragen Aan…'. De volgende maanden zullen steeds meer VTM-programma’s in HD worden gebracht. VTM zet daarmee zijn pioniersrol voort. De komende tijd kunnen enkel de kijkers van INDI, het digitale platform van de Vlaamse kabelmaatschappijen, genieten van HD-televisie voor zover ze beschikken over een aangepast televisietoestel en een INDI HD-receiver, die vanaf 10 april 2007 op de markt komt. INDI neemt ongeveer een derde van de Vlaamse kabelmarkt voor zijn rekening. Het gaat om circa 800.000 gezinnen.

Wie Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) zegt denkt meteen aan de succesmerken VTM, KANAALTWEE, JIM en Q-Music. Maar de VMMa is een innovatief multimediabedrijf. Dat bewijst het ook nu weer.

Peter Quaghebeur, directeur generaal van de VMMa: 'Wij hebben inderdaad altijd een voortrekkersrol gespeeld, maar dan wel op een realistische manier. Geen megalomane en geldverslindende projecten, maar concrete en haalbare realisaties, die voor onze twee klantengroepen – onze kijkers en onze adverteerders – een meerwaarde betekenden. Wij hebben altijd ingespeeld op de nieuwe technologieën, op het moment dat ze hun weg gevonden hadden naar het grote publiek. Zo waren wij de eersten om met Het Nieuws verder te gaan dan het televisieplatform. Eerst kon je Het Nieuws ook via Text bekijken, daarna ook wereldwijd via het internet, breaking news via sms en mms, PSP, enz… Vorig jaar lanceerden we de eerste digitale kanalen VTMzomer in samenwerking met Belgacom en VTMkerst in samenwerking met Telenet. We hebben iWatch gelanceerd, onze video on demand dienst. Ook op het vlak van de interactiviteit hebben we onze strepen verdiend. Zo hebben we twee jaar geleden de eerste interactieve reclamespot uitgezonden. En nu nemen we ook de leiding bij de invoering van de Hoge Definitie televisie'.

De komst van HD televisie in Vlaanderen is één van de belangrijkste stappen in de technische evolutie van dit medium. Eigenlijk kan je het vergelijken met de komst van de kleurentelevisie, begin jaren 70. En net als toen zal niet alles veranderen van de ene dag op de andere. HD zal stapsgewijs ingevoerd worden, net zoals vroeger de uitzendingen in zwart-wit geleidelijk vervangen werden door programma’s in kleur.

Jozef Mertens, directeur techniek van de VMMa: 'De overgang naar HD betekent dat wij moeten investeren in nieuwe middelen, zoals camera’s, montagecellen, enz… Dat kan niet in één keer gebeuren, want dat zou te veel geld kosten. Wij zijn vooruitziend geweest. Waar we de voorbije jaren materieel dat zijn tijd gehad had, moesten vervangen, hebben we, daar waar het kon, gekozen voor HD-materieel. Op die manier is het haalbaar en betaalbaar. En zo blijven we voortgaan'.

Het Schlagerfestival, dat volgende vrijdag, zaterdag en zondag plaatsheeft in de Ethias Arena in Hasselt, zal ook in HD te bekijken zijn, en wel op 14 en 21 april 2007 op VTM. 'Familie' gaat vanaf 28 mei 2007 in HD. Dat zal deze zomer ook het geval zijn voor 'Tien Om Te Zien'. En ook voor de volgende reeksen van 'Aspe' – de 13 afleveringen van seizoen 3 zijn al opgenomen en de opnames van de 13 afleveringen van seizoen 4 zijn vorige week begonnen. Ook de 'Faits Divers'-films van zowel seizoen 1 – dat zijn er zeven – als van seizoen 2 – dat zijn er vijf – zullen in HD uitgezonden worden.

Telkens VTM een programma in HD uitzendt zal op de eerste beelden een icoontje te zien zijn.

Zoals al gezegd kunnen de komende tijd enkel de INDI-kijkers, die een HD-televisietoestel hebben en een INDI HD-receiver, genieten van deze nieuwe beeldkwaliteit. Algemeen wordt aangenomen dat de beeldkwaliteit van HD-TV vijf keer scherper is dan die van een dvd. Het beeld geeft ook veel meer kleur en contrast. Wie een goed HD-televisietoestel heeft met groot beeldscherm of een digitaal projectietoestel zal van de VTM-programma’s kunnen genieten, alsof hij of zij in een bioscoop zit.

tijgerke

Legacy Member
en vanaf 10 april zijn de nieuwe HD boxen van iNDi er... (zei mijn pa gisteren toch)

en dan zijn idd VTM & KinepolisTV(en hun +1 kanaal) in HD..

Jürgennoppe

Legacy Member
tijgerke zei:
en vanaf 10 april zijn de nieuwe HD boxen van iNDi er... (zei mijn pa gisteren toch)

en dan zijn idd VTM & KinepolisTV(en hun +1 kanaal) in HD..

en waar kun je die kopen?? Komen daar nog maandelijkse kosten bij?

tijgerke

Legacy Member
Goldrusher zei:
Een receiver kost iets van 250 euro (dat is de prijs, en niet zoals Telenet hun Digibox die eigenlijk maar 50 euro waard is) en het abonnement blijft hetzelfde.
Je betaalt dus, mits een receiver, niet meer voor HDTV. Chapeau voor INDI (en natuurlijk ook VTM).
neen dus... en je zal die wel kunnen krijgen in de betere hifi/tv winkels

dendaak

Legacy Member
Maar als ik m'n extra zenders op mijn digibox wil houden & HD kijken... =)
Wat moet ik dan doen? Is die HD-box genoeg voor alle zenders?

GaMe®

Legacy Member
Mensen die al klant zijn van in-di krijgen 100 euro korting op die hdbox dacht ik..

dendaak

Legacy Member
Maar wij zitten nu met ons kabelgedoe bij Telenet... Wat moet ik hieraan doen om bv, HD te kunnen zien?

Dit even ter zijde heb ik Goldrusher zijn, topic een goed gelezen en nu je het zegt begin ik mij vragen te stellen, wij gaan een HD tv kopen maar ons oog viel nu op een pioneer met 720p, meneer van de winkel is hier al geweest om de audio kabels binnen te gooien, omdat we die al aan het inslijpen zijn. Maar hij zei ook dat er in de loop van april een nieuwe HD-Pioneer gaat uitkomen maar een full hd voor +- zelfde prijs (dus zouden ze al aan het zakken zijn van prijs). Maar wat is nu het interessante dat ik koop een FULLHD of een 720p, en wat moet ik nu doen met mijn digibox probleem en telenet probleem want van dat indi abonnement heb ik nog nooit van m'n leven gehoord.

Mvg Ward.

byter

Legacy Member
je kan niet kiezen, het hangt af van waar je woont - als je dus in telenet televisiegbied woont en je wilt digitaal via kabel moet je naar telenet gaan
wie in interelectra/integan/pbe/wve gebied woont en digitaal via kabel wilt zal indi moeten nemen

je zal dus moeten wachten tot telenet zelf met hun hd boxen komt

Jürgennoppe

Legacy Member
huh????
dus mensen die tv kijken via telenet kunnen geen indi box kopen en gebruiken????
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan