Archief - Wanneer HDTV uitzendingen?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Stimpy

Legacy Member
wat hebt gaan hd als al die "oude" programma's nog ni in hd zijn opgenomen :/

moloko

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Ja, Wittekerke HD. *kots*

Zonder zever, maar dat waren de primeurs.

Dat hebben ze ingezien en daarom hebben ze maar besloten met deze reeks te stoppen :lol:

hatetn

Legacy Member
guRuh zei:
Heeft er iemand enig idee hoe je SKY (die Engelse zender) kan ontvangen in België?
Satelliet zeker?

Het zou vooral voor de Champions League in High Definition te volgen zijn...


ma jongen toch
der is geneen die high def ondersteunt in belgie atm(providers) dan mogen alle zenders nog high def uitzenden dan nog gade geen high def zien

tijgerke

Legacy Member
ehm.. het gaat hier over SKY.. wat in belgie enkel te ontvangen is via satelliet...
via satelliet kan je wel HD beelden ontvangen.. je moet alleen een gepaste decoder hebben (zoals altijd) (en liefst ook een HD tv.. anders is het nogal nutteloos)

@guRuh: deze winkel verkoopt Sky decoders & abonnementen en zij regelen alles met sky zelf.. (en is voor zover ik weet de enige in belgie die het doet)
voor SkyHD zal je dus deze decoder nodig hebben (en een specifiek abo bij Sky)

guRuh

Legacy Member
hatetn zei:
ma jongen toch
der is geneen die high def ondersteunt in belgie atm(providers) dan mogen alle zenders nog high def uitzenden dan nog gade geen high def zien

Braaf. Have a cookie

tijgerke zei:
ehm.. het gaat hier over SKY.. wat in belgie enkel te ontvangen is via satelliet...
via satelliet kan je wel HD beelden ontvangen.. je moet alleen een gepaste decoder hebben (zoals altijd) (en liefst ook een HD tv.. anders is het nogal nutteloos)

@guRuh: deze winkel verkoopt Sky decoders & abonnementen en zij regelen alles met sky zelf.. (en is voor zover ik weet de enige in belgie die het doet)
voor SkyHD zal je dus deze decoder nodig hebben (en een specifiek abo bij Sky)

Thanks ! :niceone:

blazingsvbiker

Legacy Member
echte hd televisie (1080i) zal pas binnen dik 2j worden uitgezonden over de gewone kanalen !

(btw: wie heeft er tegenwoordig al een 1080i hdtv ? --> 2% van alle mensen met een hdtv in bezit) dus verre van goed ingeburgerd ...


CITAAT :

Hoewel HDTV in Europa pas van de grond begint te komen en het zeker nog een aantal jaren duurt voordat HDTV het huidige PAL/SECAM af gaat lossen, is het op andere continenten al wat verder. In Japan heeft men sinds 1991 (weliswaar analoog) een HDTV-kanaal, sinds 2000 ook 7 digitale HDTV-kanalen. In de VS & Europa is de belangstelling voor HDTV groot. Om HDTV te stimuleren is het per wet geregeld dat NTSC en PAL door ATSC wordt vervangen, begin 2009.

WEL merk ik toch reeds duidelijk verschil, tss mijne Hdtv (720P) en nen gewone tv die beiden aangesloten zijn op de kabel en op zelfde kanaal staan, en dit vooral na een bepaald uur en op bepaalde zenders. (beeld komt scherper/beter over) maar kdenk dat deze ligt aan de kwaliteit ven men hdtv dan aan de manier waarop de zender wordt uitgezonden

HDTV heeft grotere aantal beeldlijnen, wat een aanmerkelijk scherper beeld mogelijk maakt, vooral duidelijk te zien op de huidige steeds groter wordende televisies. Een televisie met het HD ready-logo voldoet minimaal aan de laagste HDTV-specificaties. In het kort houdt dit in: kan minimaal 720 beeldlijnen weergeven en heeft een digitale ingang, en bijgevolg (volgens mij) sommige zenders mooier: scherper doet overkomen (voor alle duidelijkheid niet in 1080i)

**Ter vergelijking: de huidige Europese tv-standaard PAL heeft 576 beeldlijnen geïnterlinieerd in een beeldverhouding van 4:3 of 16:9. HDTV daarentegen heeft 720 (progressief) of 1080 (geïnterlinieerd of progressief) beeldlijnen en heeft een beeldverhouding van 16:9. Niet alleen de resolutie is groter, ook de kleurruimte is groter dan bij PAL ! !


Verder is het idd wel reeds mogelijk om niet uitgezonden hd zenders te decoden en te rescalen naar 720P om ze dus zo wel in iet wat hogere reso te kunnen bekijken.

Kortom : HDtv's (1080i) zijn voorlopig nog wat te duur (in mijn ogen) en echte hd uitzendingen, door de televisie stations, komen eraan binnen 1,5j. - 2j..
Dus koopt u voorlopig nen goeie hdtv (tss de 720P - 1080P ) en u bent zeker gezet voor de eerst komende jaren, op alle gebied.

ferre

Legacy Member
de meeste programmas worden tegenwoordig met HD cameras opgenomen, in hd uitzenden zal iets langer op zich laten wachten.
In belgie is er euro1080, de zender van het bedrijf Alfacam uit lint, die hebben enkele zenders die in HD uitzenden, alleen zijn dit meestal promo beelden ofzo,
http://www.alfacam.be
http://www.euro1080.tv/

KilL

Legacy Member
Van VTM ben ek zekers da ze nu al in HD uitzenden. Ze hebben zich daar gemoderniseerd bij vtm en ook al het gerief aangekocht voor in hd te kunnen uitzenden. En veel van die bedrijven die voor televisie opnemen kunnen al een hele tijd in hd opnemen.

Goldrusher

Legacy Member
Volledig gratis zijn er iets van tien zenders te ontvangen via satelliet (Astra 19,2°). Dus als je niet kan wachten tot pakweg 2008 of 2009, haal een satelliet receiver (met alle HDTV spul, DVB-S2 en MPEG4 inbegrepen) en je hebt een drietal demozenders (2x Astra HD, SMD HD), alsook drie commerciële zenders. (ProSieben HD, Sat1 HD, Anixe HD -> wel alledrie Duitstalig)
Op deze satelliet zitten nog een handvol andere HD-zenders, Duits en Nederlands, betalend. Maar geen idee of je daarvoor een smartcard kan krijgen in België.

Investeer je meer, kun je een motor zetten op je schotel (of permanent op een andere satelliet, Astra 28,2°, richten) en heb je nog twee andere demozenders. (luxeTV en Euro1080)
Volgens mij zit ook BBC HD op die satelliet, ook gratis. Sky HD is een betalend pakket.
Maar sla me niet dood, want ik kijk nooit via Astra 28,2°, ik ken er dus de laatste nieuwigheden niet van.

KilL zei:
Van VTM ben ek zekers da ze nu al in HD kunnen uitzenden.

Fixed.

En beter Wittekerke in HD, dan helemaal geen HD.

tijgerke

Legacy Member
neen.

(message too short... was snel opgelost door een punt te adden :p)

Oldskooler

Legacy Member
wedden dat 90% van vlaanderen niet eens weet waarvoor HD staat :D

Al dat blue-ray, digibox, plasma, laser tv, HD, hmdi, component.... de meesten snappen er wsl de ballen van en weten niet wat ze in huis halen.

Zeker de wat oudere generatie gaat ge kunnnen wijsmaken wat ge wilt.

Als ge niet af en toe wat info leest op het internet, weet je gewoon van niets :D

tijgerke

Legacy Member
indeed :)
'k vond het in het begin ook vrij ingewikkeld.. maar als je af en toe een beetje meevolgt... :)

Epyon

Legacy Member
blazingsvbiker zei:
echte hd televisie (1080i) zal pas binnen dik 2j worden uitgezonden over de gewone kanalen !

(btw: wie heeft er tegenwoordig al een 1080i hdtv ? --> 2% van alle mensen met een hdtv in bezit) dus verre van goed ingeburgerd ...
Full HD is wel degelijk 1080p en niet i. 1080i toestellen zijn nagenoeg nergens meer te koop, dit zijn nl hoofdzakelijk beeldbuismonitoren (die uiteraard interlaced werken). Full HD schermen zijn 1080p (progressief).

In Amerika was er een debat over welk HD-formaat de TV-stations zouden hanteren: 1080i of 720p. De reden waarom ze voor 1080i zouden kunnen kiezen is de lagere bandbreedte: 1080i heeft maar de bandbreedte van 540p nodig. Uiteindelijk is besloten om 720p te gebruiken wegens de betere beeldkwaliteit (snelbewegende beelden komen veel beter over in p dan i). 1080p uitzendingen zijn voorlopig nog een verre droom.

moloko

Legacy Member
Ik vraag mij af of er met de huidige kabelstructuur hier in Belgie wel 1080P door de kabel kan?

guRuh

Legacy Member
Oldskooler zei:
wedden dat 90% van vlaanderen niet eens weet waarvoor HD staat :D

Al dat blue-ray, digibox, plasma, laser tv, HD, hmdi, component.... de meesten snappen er wsl de ballen van en weten niet wat ze in huis halen.

Zeker de wat oudere generatie gaat ge kunnnen wijsmaken wat ge wilt.

Als ge niet af en toe wat info leest op het internet, weet je gewoon van niets :D

Blu Ray, HDMI :)

Die ballen liggen in u huis ook zeker? ;)

dendaak

Legacy Member
Ik heb 720p inhuis, 1080 zal niet zo'n verschil zijn volgens mij, altans de prijs niet waard.

Skoebiedoe

Legacy Member
Ikke ook 720P.Nu nog enkel blu-ray en hd dvd en ik ben weer kontent. ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan