Archief - vegetarisme

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

En?


  • Totaal aantal stemmers
    386
  • Opiniepeiling gesloten.

onsmozes

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
veggie weten ni wa ze misse, ne goeie hamburger *kwijl*

Weet niet als hier al op gereageerd is maar ik had geen zin om de ganse topic door te lezen.

Kijk, dit slaat nu eens nergens op.
De meeste vegetariers hebben in hun leven wel al hamburgers gegeten en weten dus perfect wat ze missen ;).

Ik ben vegetarier en mij maakt het geen fuck uit wat een ander eet. Ik eet geen vlees om de reden dat ik het "fout" vind om te doden om te blijven leven terwijl het niet hoeft (het doden dus hé ;)). Maar dat is mijn mening en die is even fout of juist als die van een ander. Waar ik me soms wel aan stoor is dat mensen tegenwoordig denken dat een kip in een warenhuisfrigo groeit.

Oja, nog iets. Men zegt wel dat vegetarisme voor een ongezonde eetcultuur staat. Da's waar, het is niet de meest ideale, maar vegetariers eten over het algemeen wel gezonder (zij die vlees eten, eten er meestal teveel van). Dus das een mooi non-argument.

GMotha

Legacy Member
Le Roy Landis zei:
Het is gemakkelijk praten over hoe goed het is leven met vlees,
maar echt veel ervaring heb je niet zonder eens vegetarisch geleefd te hebben...

niet?
Kunnen we over absoluut alles zeggen.

Voorbeeld: Tis makkelijk praten dat ge't goed met uw vriendin hebt, maar ge hebt nog nooit een (bewust, dus niet dat ge'r geen vindt ofzo) celibatair leven geprobeerd.

^MystiQ

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Van al wat je opnoemt zijn net producten waar er bijna geen vlees in verwerkt is...

Zo kan je gaan beginnen dat een biefstuk ook geen vlees is want het is een spier en zo kunde over alle soorten 'vlees' wel iets gaan vertellen dus cut the crap : /

Hmgrwngd

Legacy Member
Bubbling Zombie zei:
Yeah, stel u voor dat ze bij hun vroegere overtuiging/levensstijl blijven. THATS UNPOSSIBLE!1

Unpossible ?

En een mens heeft geen 'eigen' overtuiging of levensstijl. Of heb je helemaal jezelf opgevoed in een isoleercel misschien ?

Hail Priest!

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Unpossible ?

En een mens heeft geen 'eigen' overtuiging of levensstijl. Of heb je helemaal jezelf opgevoed in een isoleercel misschien ?

I-R-O-N-I-E

Irtimid2001

Legacy Member
Vleeseter, vind vlees lekker. Ik denk wel als ik alleen ga wonen, minder vlees ga eten, ik zou gewoon enkel nog de dingen eten waar ik zin op heb, en niet meer zozeer uit gewoonte vlees eten of dagelijks. De reden waarom ik nu dagelijks vlees eet is omdat het bij ons thuis gekocht word, als niet alles op is -> wegsmijten en daar kan ik niet goed tegen, zeker niet als er vlees weggesmeten word. Ik heb dus totaal niets tegen veggies.

Hiapoe

Legacy Member
Autechre zei:
(in kort=>)

Wat kunnen mogelijke argumenten om wel vlees te eten zijn?


-"Het is nodig om gezond te leven/zijn"
-"Het is lekker"

(andere argumenten, en veel andere zullen er wel niet zijn, schieten me helaas niet onmiddellijk te binnen)


(1) "Het is nodig om gezond te leven/zijn"

Een evenwichting vegetarisch/veganistisch dieet is (minstens) even gezond als een dieet waarin vlees e.d. in de correcte hoeveelheid geconsumeerd wordt

=> Om gezondheidsredenen niet vegetarisch/veganistisch leven is geen geldig argument

(wie bronnen wil, moet maar eens in de voetnoten van o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism kijken)

(2) "Het is lekker"

Dat lijkt me het enige mogelijke/geldige argument om wel vlees te eten


Dan vind ik dat men moet nadenken of men het persoonlijk genotsgevoel van het vleeseten belangrijker vindt dan al de (meestal) gekende problemen ivb met vleesconsumptie

i.e (voornamelijk) ethische (dierenmishandeling) & milieuredenen (vleesconsumptie betekent een veel grotere 'ecological footprint', enorme uitstoot van broeikasgassen, land & water vervuiling/inname)

Om nog niet te zeggen dan het kweken van dieren een enorme inefficiente manier van voeding is, dwz met dezelfde grondstoffen die nodig zijn om 1 kg eetbaar vlees te verkrijgen, kunnen bij wijze van spreken tientallen monden gevoed worden met granen, groenten)


(excuses voor het gebrek aan bronnen, ik twijfel er niet aan dat snel zoekwerk mijn beweringen kunnen staven adhv wetenschappelijke data)

--

In zekere zin is deze ganse problematiek (wat dat is het wel in de context van de globale overbevolking & milieuvervuiling gezien) een afspiegeling van wat er o.a. mis is in deze wereld:

Mensen die niet rationeel kunnen zijn, omdat ze niet boven hun emotionele/instinctieve impulsen staan (kijk e.g. naar al de mensen met overgewicht)

Persoonlijk walg ik van mensen die redeneren van "ooh vlees/vis is zo lekker ik kan niet zonder" terwijl ze maar verder het milieu verkrachten/dieren mishandelen

Een van de verschillen tussen de mens en de andere diersoorten is dat we de mogelijkheid hebben om ons boven onze emoties & instincten te plaatsen om beslissingen te nemen

Rationele mensen zien in dat er voor 6,5 mld mensen geen plaats is om vlees te eten, het is te belastend voor het mileu, en zoals tegenwoordig toegepast ook compleet onethisch; maar blijkbaar zijn vleeseters te zwak (mentaal) of te onwetend (ivb met de argumenten) om geen vlees te consumeren

In een ideale wereld (e.g. <1 mld mensen) waarin dieren vrij kunnen leven & pijnloos gedood kunnen worden zou men eventueel vlees kunnen eten; maar pas in dat geval is er sprake van een moeilijke ethische kwestie; in de wereld waarin wij leven is het overduidelijk: vlees eten is onverantwoord

Onafhankelijk van het niveau van 'toast kannibaal' maar één iets viel mij op: alle 'primitieve' stammen die erin voorkwamen (in ethiopie, de papoea's en de guarani indianen) doodden allemaal dieren met doel om ze op te eten. Zonder enige scrupules! Ze konden absoluuuut niet verstaan waarom die blanke mensen niet wilden dat ze die beesten dood deden... Het deed mij beseffen dat de mens het vanuit zijn oerinstinct doodnormaal vindt om vlees te eten. (net als vele andere dieren carni/omnivoren!)

Je zegt: 'met een gebalanceerd vegetarisch dieet kan je perfect alle voedingsstoffen binnenhebben'. Ja dat klopt... maar hoe gaan die mensen in ethiopie en gewoon gans afrika en derde wereld aan al die exotische ingredienten raken? Die mensen kunnen niet overleven in huidige situatie zonder vlees (ze kunnen zowiezo al met moeite overleven...)

ALS de wereld al vegetarisch zou moeten worden, dan zal het over een periode van 100en jaren een evolutie zijn, en het zal nooit overal ter wereld zijn.

Ikzelf eet vlees, en graag. Maar uiteraard geen bedreigde diersoorten en stuff. En ik ben zo gezond als iets, sportief, niet dik,...
Dus een gebalanceerd dieet MET vlees is ook goed. Dat de meeste mensen te vEEl vlees eten (zeker in Amerika), daar ga ik wel mee akkoord!!

ComputerVISTA

Legacy Member
Math'ke zei:
Zo kan je gaan beginnen dat een biefstuk ook geen vlees is want het is een spier en zo kunde over alle soorten 'vlees' wel iets gaan vertellen dus cut the crap : /

Leer eerst eens te verstaan ipv crap te cutten.


Om 1 voorbeeld te geven van wat hij opnoemt: Bloedworst -> Bloed aangelengt met brood en ik betwijfel of dat tegenwoorig nog in een echte darm van het beest wordt gestoken als omhulsel.


Crapcutterken!

^MystiQ

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Leer eerst eens te verstaan ipv crap te cutten.


Om 1 voorbeeld te geven van wat hij opnoemt: Bloedworst -> Bloed aangelengt met brood en ik betwijfel of dat tegenwoorig nog in een echte darm van het beest wordt gestoken als omhulsel.


Crapcutterken!

Zo kan je echt ieder stuk vlees in twijfel gaan trekken hé .. :)

Bubba

Legacy Member
w00tw00t zei:
voor 6 euro kank nen groten kebab bestellen en zit ik serieus vol mee. McDonalds menu is gewoon niet genoeg voor mij

6€40 voor ne super big mac menu en ge zit zo vol als een ei.

Allé, ik toch. En tis dan nog is enorm lekker. :)

Hekje#

Legacy Member
Irtimid2001 zei:
Vleeseter, vind vlees lekker. Ik denk wel als ik alleen ga wonen, minder vlees ga eten, ik zou gewoon enkel nog de dingen eten waar ik zin op heb, en niet meer zozeer uit gewoonte vlees eten of dagelijks. De reden waarom ik nu dagelijks vlees eet is omdat het bij ons thuis gekocht word, als niet alles op is -> wegsmijten en daar kan ik niet goed tegen, zeker niet als er vlees weggesmeten word. Ik heb dus totaal niets tegen veggies.


dikke ²nd

^MystiQ

Legacy Member
BuBbA zei:
6€40 voor ne super big mac menu en ge zit zo vol als een ei.

Allé, ik toch. En tis dan nog is enorm lekker. :)

Ik dus niet. Nuja, ik geef der dan ook mijn geld al een hele tijd niemeer aan uit. Kmoet al 2 zo een menu's hebben tegen het vult en een uur later hebbek weer honger :)

MagicD

Legacy Member
Eet en wordt gegeten!
Doe dat eerste met zoveel mogelijk genot en stel dat laatste zo lang mogelijk uit.:D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan