Archief - Top menselijke uitvindingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hmgrwngd

Legacy Member
Strawberry zei:
een budhistische monnik heeft ook geen bezit dacht ik

Op zich is z'n levensstijl ook een soort bezitting voor mij.

Omdat ie kiest om niets te bezitten, kan ie nooit rechtstaan ! :)

stoomboot

Legacy Member
Santa| zei:
Het geld:
Basis van alle menselijke materiele transactie. Maakte alle overdracht véél gemakkelijker door het creëren van een gemeenschappelijke maatstaf.

Het vrachtschip:
Reeds voor en zeker ten tijde van de industriële revolutie de belangrijkste handelswijze tussen landen en basis van grote economische groei.

Dit zijn niet zo zeer echt geweldige uitvindingen volgens mij.
Een vrachtship (nog altijd gebaseerd op een simpel drijvend stuk hout) op zich wordt constant uitgebreid (en dit al van voor het Egyptische rijk).
Het wiel daarintegen, is niet echt uitgebreid (tenzij ge "velgen" meetelt:ironic:) of aangepast. Het was er en het was een succes.

En geld, tja, als dat telt, telt ook het metriek stelsel. Gewoon niet zo wauw, eerder uit gemakzucht.
En dit laatste kan echt bij velen gezegd worden, daarom is het ook in mijn ogen net geen geweldige uitvinding. Computers zijn dan wel de uitzondering die regel bevestigd :p


Overigens vind ik het te weten komen hoe men vuur kan controleren ~ maken ook wel (om de een of andere gekke reden dat het echt in gigantisch veel dingen voorkomt/voorkwam) een goede ontdekking/uitvinding... Als het mag meetellen?

Strawberry

Legacy Member
nou in thailand lopen ze anders wel eens van hier naar daar
maar ze hebben eigenlijk wel iets, hulp
iedereen voedt die monniken daar, vervoert die enz
al is het geen garantie
maar bezit is nooit een garantie

Hmgrwngd

Legacy Member
nielseke zei:
Overigens vind ik het te weten komen hoe men vuur kan controleren ~ maken ook wel (om de een of andere gekke reden dat het echt in gigantisch veel dingen voorkomt/voorkwam) een goede ontdekking/uitvinding... Als het mag meetellen?

Ongelofelijk dat er nog niemand vuur heeft vermeld é.

Ja, dat is immers al te lang geleden. Nu hebben we "briekes" of aanstekers.

We zouden hier niet rondlopen moesten die apen miljoenen jaren geleden niet met takjes, stenen en bladeren zaten te klooien. :D

PineMangoes

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Ik ga hier helemaal niet akkoord mee ma bon, het is mijn top 10 niet :)

De mijne ook niet :). Vandaar, kan je wat uitweiden? Misschien kan ik m'n mening bijschaven, en bijleren is altijd leuk. Wat tegengewicht voor 't exacte-wetenschap gehalte van de thread kan ook geen kwaad.

@hmgwr: Vuur is geen uitvinding, eerder een natuurverschijnsel dat de mens leerde nuttig aan te wenden. Maar is idd cruciaal voor onze vroege ontwikkeling geweest.

stoomboot

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Ongelofelijk dat er nog niemand vuur heeft vermeld é.

Ja, dat is immers al te lang geleden. Nu hebben we "briekes" of aanstekers.

We zouden hier niet rondlopen moesten die apen miljoenen jaren geleden niet met takjes, stenen en bladeren zaten te klooien. :D

Ja, vandaar dat ik wat tussen haakjes heb gezet.
Het is echt shockerend!:cry:

stoomboot

Legacy Member
Strawberry zei:
ijzer, alleja de mogelijkheid om het te bewerken

Brons dus ook? En nog een hele hoop andere metalen?
Niet zo spectaculair... Hout zou ook een heleboel kunnen hebben verwezenlijkt... Natuurlijk ni zo geweldige structuren als nu, maar toch...

Maar ieder zijn standpunt :)

Strawberry

Legacy Member
brons was voor ijzer zeker
nuja is toch erg belangrijk geweest

Toreador

Legacy Member
zé lightbulb!!

mag dan een gevolg zijn van de uitvinding van de electriciteit..toch vind ik dit een van de dingen waar ons hedendaags leven en wonen op steunt (toch in het westen zoals wij het kennen)

DA_MadAce

Legacy Member
geschreven taal
brood (zelfs zo simpel als water en meel en bakken)
rijst
vuur
wiskunde

Dirty_Col

Legacy Member
PineMangoes zei:
De mijne ook niet :). Vandaar, kan je wat uitweiden? Misschien kan ik m'n mening bijschaven, en bijleren is altijd leuk. Wat tegengewicht voor 't exacte-wetenschap gehalte van de thread kan ook geen kwaad.

Hmmm ik ben gewoon van mening dat kunst doorheen de eeuwen de geschiedenis en cultuur van de mensheid heeft beïnvloed. Neem nu bijvoorbeeld de renaissance zoals je al aanhaalde, Guernica van Picasso, protestmuziek (jaren zestig enzovoort) en nog zoooooveel andere voorbeelden waarvoor ik te lui ben om ze aan te halen. Kunst kan imo ook de publieke opinie sterk beïnvloeden.
Steden zouden er niet uit zien zonder kunst: geen Atomium in Brussel, Athene zonder Parthenon, Rome zonder tempels en fonteinen, Pisa zonder scheve toren, Parijs zonder Eiffeltoren, geen enkel kunstmuseum op de hele wereld. Hoe saai, kaal en grijs zou de wereld er wel niet uitzien zonder kunst? Elk gebouw zou een flatgebouw zijn zonder kleur, geen fonteinen, geen graffiti (tags uitgezonderd :p)... een mens zou voor minder zelfmoord plegen :) Nuja, misschien past het niet echt in dit lijstje omdat het duidelijk gericht is op de kennismaatschappij en het praktische aspect van de mensheid, maar ik vind toch dat kunst het vermelden meer dan waard is:)

Strawberry

Legacy Member
kunst loopt gewoon gelijk met de maatschappij
maar een uitvinding? nee
kunst heeft ook niet zoveel mensen beinvloed
was gewoon een expressie vorm van de idee van een tijd

Hmgrwngd

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Hmmm ik ben gewoon van mening dat kunst doorheen de eeuwen de geschiedenis en cultuur van de mensheid sterk heeft beïnvloed. Neem nu bijvoorbeeld de renaissance zoals je al aanhaalde, Guernica van Picasso, protestmuziek (jaren zestig enzovoort), kunst kan imo de publieke opinie sterk beïnvloeden. Steden zouden er niet uit zien zonder kunst: geen Atomium in Brussel, Athene zonder Parthenon, Rome zonder tempels en fonteinen, Pisa zonder scheve toren, Parijs zonder Eiffeltoren, geen enkel kunstmuseum op de hele wereld. Hoe saai, kaal en grijs zou de wereld er wel niet uitzien zonder kunst? Elk gebouw zou een flatgebouw zijn zonder kleur, geen fonteinen, geen graffiti (tags uitgezonderd :p)... een mens zou voor minder zelfmoord plegen :) Nuja, misschien past het niet echt in dit lijstje omdat het duidelijk gericht is op de kennismaatschappij en het praktische aspect van de mensheid, maar ik vind toch dat kunst het vermelden meer dan waard is:)

KUNST = ZIEL en VRIJHEID

Kunst is datgene waar geen grenzen aan zijn; waardoor het een zeer waardevol goed wordt. Zonder zou ik me eig ook niet thuisvinden in de wereld.

Trouwens het vermelden waard dat de natuur op zich de mooiste kunst is vanal. ;) Zo jammer dat we het zo verwaarlozen. (hoef je zelfs niet te zien in de zin van 'de wereld is naar de kloten', maar gewoon: de natuur verkennen in 1 bloem)

Dirty_Col

Legacy Member
Strawberry zei:
maar een uitvinding? nee

Het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van interpretatie :).. ik heb het niet gewoon op het begrip "kunst" eh, ik vat gewoon alles dat onder die noemer valt samen om het ons gemakkelijk te maken :p

Strawberry

Legacy Member
het is dan de politieke boodschap die in de kunst verweven zat dat de mensen beinvloedde, maar die politieke boodschap was niet eigen aan enkel de kunst maar eerder aan de tijdsgeest enz
In zo een gevallen is de kunst dan een andere manier van communicatie
die soms meer zegt dan 10000 woorden
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan