Archief - Top menselijke uitvindingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Dieleman_F

Legacy Member
likes to kill zei:
De belangrijkste uitvinding ooit is hier nog maar 1 keer vermeldt en niemand heeft er op gereageerd. De belanrijkste uitvinding is namelijk: Landbouw! Landbouw stelt de mens namelijk in staat honkvast te blijven. Verder kan bij de creatie van een overschot een niet voedsel producerende klasse onderhouden worden die zich dan met vanalles kan gaan bezighouden (andere uitvindingen creeëren).

Waarschijnlijk vindt Santa dat te ruim, omdat het niet echt opeens zo door 1 iemand uitgevonden is.

Maar inderdaad, staat waarschijnlijk helemaal bovenaan.

nixie

Legacy Member
Santa| zei:
Ik weet niet of het een goed idee is om hierover een topic te maken, maar ik zit al een tijdje met iets.
Al denkend over de belangrijkste uitvindingen van de mens, die die ons de grootste stap vooruit geduwd hebben, kom ik op een top vier. Maar een vijfde evenwaardig vind ik direct niet.


  1. Het wiel: Basis van het transport vele duizenden jaren terug tot nu.
  2. Het geld: Basis van alle menselijke materiele transactie. Maakte alle overdracht véél gemakkelijker door het creëren van een gemeenschappelijke maatstaf.
  3. Het vrachtschip: Reeds voor en zeker ten tijde van de industriële revolutie de belangrijkste handelswijze tussen landen en basis van grote economische groei.
  4. De digitale revolutie (Internet, processing, ...): Sinds een vijftien-twintigtal jaar de wereld aan je voeten met een enorm snelle en mondiale kennis- en gegevensoverdracht op alle mogelijke manieren.

Iemand die een vijfde gelijkaardig weet? Of opmerkingen heeft over mijn vier? Spit it.


Ik hoop dat dit een discussie kan uitlokken die niét op marginale geblabber over het Vlaams Blok uitdraait



het vrachtschip? waarom dan ni de camion?

neemt eerder de verschillende soorten energie, stoommachine, verbrandingsmotor, jetmotor, zeilkunst
nen boor op zich is simpel, wa hout bij elkaar, maar de manier waarop hij voortbeweegt da zijn de belangrijkste uitvindingen.

killgore

Legacy Member
Het schrift of course, wrsch de belangrijkste "uitvinding" van de mens ooit.

SMa zei:
:eek: :eek: :eek:

Niet iedereen is een secretaresse of boekhouder achter zen pc, er bestaan heel zeker meer toepassingen ;)
Denk maar eens aan alle gecompliceerde wiskunde problemen die nu wel opgelost kunnen worden! Of het onderzoek naar medicijnen, probeer dat maar eens te doen met een tekstverwerker ;) Of bvb het aansturen van het verkeersnetwerk van bvb New York, of een hele fabriek die gestuurd wordt met niets anders dan computers, ...
Kijk wat verder dan je eigen woonkamer ;)

Keer kijken, kern van een pc is de CPU heh, als we het hierover hebben, wel in eigen huis dan:

-PC, GSM, DVD speler, auto, vaatwasser, wasmachine, droogkast, ... -> allemaal zaken uit uw dagelijkse omgeving die zeer likely een mini-cpu hebben (en een echt programmeeerbare cpu eh, nie gewoon een chipje).

(BLaCK_GHoST)

Legacy Member
Over die uitvindingen... eigenlijk was toch geen enkel uitvinding noodzakelijk? volgens mij is het gewoon luxe, uitgevonden om de almaar luier wordende mens het leven gemakkelijker te maken. niet da ik het niet aprecieer, al dat gedoe, maar toch.

Conqie

Legacy Member
auto+wegennetwerk (ondanks de overbelasting) is voor me Hét vervoermiddel van de 20'ste eeuw en waarschijnlijk nog een eeuwtje erbij of meer.

Gavin

Legacy Member
Santa| zei:
die die ons de grootste stap vooruit geduwd hebben
Vlees beginnen eten verdorie, wat een gigantische boost voor de mensheid.

Ik weet wel niet als ge dat werkelijk als uitvinding ziet..

Corrupt^

Legacy Member
De koffie automaat natuurlijk!

Elke ochtend voor je werk/school, het is een prachtding.

spray-bunny

Legacy Member
Een boormachine!
Vroeger moest je een hamer kloppen op een beitel, maar dankzij de boormachine niet meer. En dat allemaal zonder draad. Geniaal gewoon!:bow:

hunter 1987

Legacy Member
zoals hier al vermeld => neolithische revolutie (ontstaan v d landbouw) met grote voorsprong

de gevolgen hiervan:
-sedentarisatie
-surplus-productie=>
-klasse die niet instaat vr eigen voedsel dus:
- staand leger
- ontwikkeling cultuur en technologie (zeil,schrift,wiel)
- uitgesproken leiders = politieke centralisatie
- sociale stratificatie
- stijging v d bevolking =>
- kolonialisme
- door nauw contact met dieren => epidemies
- ecologische prob.

Cartek

Legacy Member
hunter 1987 zei:
zoals hier al vermeld => neolithische revolutie (ontstaan v d landbouw) met grote voorsprong

de gevolgen hiervan:
-sedentarisatie
-surplus-productie=>
-klasse die niet instaat vr eigen voedsel dus:
- staand leger
- ontwikkeling cultuur en technologie (zeil,schrift,wiel)
- uitgesproken leiders = politieke centralisatie
- sociale stratificatie
- stijging v d bevolking =>
- kolonialisme
- door nauw contact met dieren => epidemies
- ecologische prob.

mooi overgetypt van uw cursus :D

Hmgrwngd

Legacy Member
hunter 1987 zei:
zoals hier al vermeld => neolithische revolutie (ontstaan v d landbouw) met grote voorsprong

de gevolgen hiervan:
-sedentarisatie
-surplus-productie=>
-klasse die niet instaat vr eigen voedsel dus:
- staand leger
- ontwikkeling cultuur en technologie (zeil,schrift,wiel)
- uitgesproken leiders = politieke centralisatie
- sociale stratificatie
- stijging v d bevolking =>
- kolonialisme
- door nauw contact met dieren => epidemies
- ecologische prob.

- Sedentarisme: "WHY THE FUCK blijven we in regenachtig België leven?" :angry: :puke:
- surplus-productie: "Ik heb een diepvries vol vreten. Hoera! " :oink: :$
- niet instaan voor eigen voedsel: "Is er een nachtwinkel open?" :drool: :hug:
- staand leger : "Wat doet het leger ook alweer ? Aja, vechten voor de zittende mensen!":unsure:
- ontwilleking (SHIT; moet dus ontwikkeling zijn) cultuur en technologie : "De kampieoeeeenen , de kampieoeeeen en, kampioen zijn is plezant ... jeeeeej ... Pascal , een dagschotel ... Seg, savier, das wel al uw veeeifde é, ge moet nog sjotten straks... tutut, pascal, dagschotel! Aaaaah markske, en, oewist met Bieke, nog altijd onder de sloef BLAAAAABLAAAABLAAAA ..." :angry: :angry: :angry:
- stijging van de bevolking: opdracht: Probeer een cirkel met diameter van 5km te lopen zonder daje 1 mens bent tegengekomen. (maw geen mens meer ziet in gezichtsveld; en probeer es volledig alleen te zijn. Good luck. :sop:
- Kolonialisme "Hoi Afrika, nu zijn jullie van ons! Proficiat! " :woohoo:
- epidemies : "Dank u landbouw; die builenpest hadden we nu echt nodig, aja, er zijn immers teveel mensen op de aarde!" :cool:
- ecologische problemen: Noooooooooooo SAy it ain't sooooo ... :cry: :cry:

Starrk

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
- surplus-productie: "Ik heb een diepvries vol vreten. Hoera! " :oink: :$

Zonder een economisch surplus zaten we nu nog op grof wild te jagen en sliepen we onder de blote sterrenhemel, gehuld in dierenhuiden die onze licht-ontluikende voortplantingsorganen wel erg veel frisse wind gunnen.

Ale, voor sommigen is dat natuurlijk het ideaal :unsure:

Hmgrwngd

Legacy Member
DekadeZ zei:
Zonder een economisch surplus zaten we nu nog op grof wild te jagen en sliepen we onder de blote sterrenhemel, gehuld in dierenhuiden die onze licht-ontluikende voortplantingsorganen wel erg veel frisse wind gunnen.

Ale, voor sommigen is dat natuurlijk het ideaal :unsure:

Jezus, waar zijn de tijden ... :doh:

hunter 1987

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
- Sedentarisme: "WHY THE FUCK blijven we in regenachtig België leven?" :angry: :puke:
- surplus-productie: "Ik heb een diepvries vol vreten. Hoera! " :oink: :$
- niet instaan voor eigen voedsel: "Is er een nachtwinkel open?" :drool: :hug:
- staand leger : "Wat doet het leger ook alweer ? Aja, vechten voor de zittende mensen!":unsure:
- ontwilleking (SHIT; moet dus ontwikkeling zijn) cultuur en technologie : "De kampieoeeeenen , de kampieoeeeen en, kampioen zijn is plezant ... jeeeeej ... Pascal , een dagschotel ... Seg, savier, das wel al uw veeeifde é, ge moet nog sjotten straks... tutut, pascal, dagschotel! Aaaaah markske, en, oewist met Bieke, nog altijd onder de sloef BLAAAAABLAAAABLAAAA ..." :angry: :angry: :angry:
- stijging van de bevolking: opdracht: Probeer een cirkel met diameter van 5km te lopen zonder daje 1 mens bent tegengekomen. (maw geen mens meer ziet in gezichtsveld; en probeer es volledig alleen te zijn. Good luck. :sop:
- Kolonialisme "Hoi Afrika, nu zijn jullie van ons! Proficiat! " :woohoo:
- epidemies : "Dank u landbouw; die builenpest hadden we nu echt nodig, aja, er zijn immers teveel mensen op de aarde!" :cool:
- ecologische problemen: Noooooooooooo SAy it ain't sooooo ... :cry: :cry:
heb ook ni gezegd dat het een GOEIE was e, mr wel d belangrijkste
trouwens tenzij ge één v die mense zijt die ng in d bosse leeft en zelf jaagt zen u argumente echt wel dwaas ze ,wrs zijde zeker content da ge iet uit u frigo kunt pakke en rustig in u zetel binne kunt zitte maja
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan