Archief - Top menselijke uitvindingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Santa

Legacy Member
Ik weet niet of het een goed idee is om hierover een topic te maken, maar ik zit al een tijdje met iets.
Al denkend over de belangrijkste uitvindingen van de mens, die die ons de grootste stap vooruit geduwd hebben, kom ik op een top vier. Maar een vijfde evenwaardig vind ik direct niet.


  1. Het wiel: Basis van het transport vele duizenden jaren terug tot nu.
  2. Het geld: Basis van alle menselijke materiele transactie. Maakte alle overdracht véél gemakkelijker door het creëren van een gemeenschappelijke maatstaf.
  3. Het vrachtschip: Reeds voor en zeker ten tijde van de industriële revolutie de belangrijkste handelswijze tussen landen en basis van grote economische groei.
  4. De digitale revolutie (Internet, processing, ...): Sinds een vijftien-twintigtal jaar de wereld aan je voeten met een enorm snelle en mondiale kennis- en gegevensoverdracht op alle mogelijke manieren.

Iemand die een vijfde gelijkaardig weet? Of opmerkingen heeft over mijn vier? Spit it.


Ik hoop dat dit een discussie kan uitlokken die niét op marginale geblabber over het Vlaams Blok uitdraait

Netrem

Legacy Member
de doorspoelwc! (no kidding)

grote vooruitgang ivm hygiene, dus ook gezondheid.

EDIT: en het vuur natuurlijk, maar das eerder een ontdekking dan een uitvinding uiteraard

Stancke

Legacy Member
Computer? Is ondenkbaar tegenwoordig, internet daarin tegen...

Time

Legacy Member
Ik zou je internet vervangen door 'digitale revolutie'. Omvat alle gevolgen van de informatica.

Santa

Legacy Member
Netrem zei:
de doorspoelwc! (no kidding)

grote vooruitgang ivm hygiene, dus ook gezondheid.

Nja ok maar dan kunt ge misschien beter iets algemener en belangrijker? zeggen als penicilline ofzo?
Stancke zei:
Computer? Is ondenkbaar tegenwoordig, internet daarin tegen...
Ik denk persoonlijk toch dat het internet op zich een grotere impact heeft gehad op de wereld dan een verbeterde tekstverwerker (want zoveel meer draagt een pc niet bij, tenzij voor vertier)?

Time^- zei:
Ik zou je internet vervangen door 'digitale revolutie'. Omvat alle gevolgen van de informatica.

Nice; I like that one

Time

Legacy Member
Oh, en je 5de: boeken, boekdrukkunst, schrift, gelijk wat je het wilt noemen.:)

En nummer 6: God. ^-^

Santa

Legacy Member
DekadeZ zei:
Het Arabisch getalsysteem?

Beetje uitleg misschien? Ik weet wel dat het algemeen aanvaard is in de hedendaagse wereld, maar in welke opzichten is het revolutionair tov bvb binair stelsel ofzo? Buiten eenvoud dan.

Time^- zei:
Oh, en je 5de: boeken, boekdrukkunst, schrift, gelijk wat je het wilt noemen.:)

En nummer 6: God. ^-^
Ja inderdaad, ik twijfel voor mijn vijfde momenteel tussen penicilline en boekdrukkunst.

distinct zei:
elektriciteit ? :unsure:

Nja die heb ik ook al meermaals gehoord. Maar is dat niet meer lek een natuurfenomeen dat de mens heeft weten te benutten, kanaliseren en herproduceren? Ale dno :<

Stancke

Legacy Member
Santa| zei:
Ik denk persoonlijk toch dat het internet op zich een grotere impact heeft gehad op de wereld dan een verbeterde tekstverwerker (want zoveel meer draagt een pc niet bij, tenzij voor vertier)?

PC bestaat toch uit meer dan Internet en tekstverwerker? Allez, wat er nu allemaal mogelijk is geworden door de PC?

Netrem

Legacy Member
Santa| zei:
Nja ok maar dan kunt ge misschien beter iets algemener en belangrijker? zeggen als penicilline ofzo?


het riolensysteem dan? Toch tof dat ge nimer op nen hoop stront moet schijten, of dat het hele zaakje gewoon op straat werd gegooid


nee? :sad:

Santa

Legacy Member
Stancke zei:
PC bestaat toch uit meer dan Internet en tekstverwerker? Allez, wat er nu allemaal mogelijk is geworden door de PC?

Zeg het mij keer. Wat buiten verbeterde tekstverwerking en verhoogde dataoverdracht, door het internet, doet een pc nog?

Starrk

Legacy Member
Santa| zei:
Beetje uitleg misschien? Ik weet wel dat het algemeen aanvaard is in de hedendaagse wereld, maar in welke opzichten is het revolutionair tov bvb binair stelsel ofzo? Buiten eenvoud dan.

Misschien omdat het de basis gevormd heeft voor alle wiskunde? En dus ook aan de basis lag van alle exacte wetenschappen en economie etc?

EternalSilence

Legacy Member
internet vind ik geen uitvinding.

alsook geld ... geld heeft alleen maar voor grote problemen gezorgd, zoals schulden en mensen met problemen enzo

het wiel is dan idd 1 van de belangrijkste uitvindingen.

het vuur, of het behouden&controleren van vuur, is ook een belangrijke uitvinding.

Santa

Legacy Member
DekadeZ zei:
Misschien omdat het de basis gevormd heeft voor alle wiskunde? En dus ook aan de basis lag van alle exacte wetenschappen en economie etc?

Ja je hebt wel een goed punt. Kennis uitgebreid, lekker!

Penicilline, boekdrukkunst, of arabische getallensysteem

aXl_

Legacy Member
Santa| zei:
Zeg het mij keer. Wat buiten verbeterde tekstverwerking en verhoogde dataoverdracht, door het internet, doet een pc nog?

controleren, automatiseren en regelen van vele industriële processen? :unsure:

Preske

Legacy Member
Netrem zei:
de doorspoelwc! (no kidding)

grote vooruitgang ivm hygiene, dus ook gezondheid.

EDIT: en het vuur natuurlijk, maar das eerder een ontdekking dan een uitvinding uiteraard

hou uw doorspoelwc maar, want zonder riolen zijt ge er niets mee :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan