Archief - Top menselijke uitvindingen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Santa

Legacy Member
Ik begrijp je redenering wel, maar het concept dat je één goed als algemene maatstaf kan gebruiken om al de rest aan de staven en zo te ruilen vind ik toch zeer interessant. Daarenboven heeft het de wereld veranderd. Voor mij moet de top tien van menselijke uitvindingen dan ook allerminst in de meest ingewikkelde wetenschap zitten.

Het wiel, boekdrukkunst, stoommachine, en dergelijke zijn ook pokkesimpel als je er nadien over denkt.. :)
HC_Daedalus zei:
Kvind dan persoonlijk wiskunde fundamenteler en algemener. Zoals ge zelf al geimpliceerd hebt, er zijn meer talsystemen (bv. binair). Als we het arabische niet hadden, hadden we wel een ander.

En ja, ik doe graag moeilijk :unsure:

Nja ik doe misschien ook graag moeilijk, maar wiskunde op zich vind ik minder een fundamentele uitvinding dan een gevolg en verdere ontwikkeling van getalsystemen. Misschien kan ik beter "getalsystemen" nemen in plaats van het indo-arabische, maar het indo-arabische is inderdaad het allerbelangrijkste als je binair onder digitale revolutie plaatst.

viewer

Legacy Member
Santa| zei:
Nja ik doe misschien ook graag moeilijk, maar wiskunde op zich vind ik minder een fundamentele uitvinding dan een gevolg en verdere ontwikkeling van getalsystemen. Misschien kan ik beter "getalsystemen" nemen in plaats van het indo-arabische, maar het indo-arabische is inderdaad het allerbelangrijkste als je binair onder digitale revolutie plaatst.

getalsystemen zijn toch (bijna per definitie) redelijk waardeloos zonder wiskunde? En ik zou zoiezo niet het indo-arabische pakken, wiskunde had net zogoed gebaseerd kunnen zijn op een ander systeem. Het concept ervan, dat is de uitvinding.

PineMangoes

Legacy Member
Dirty_Col zei:
:oink: Volgens mij onderschat jij zwaar de invloed van schilderkunst, muziek,... doorheen de geschiedenis van de mensheid. (zeker de voorbije eeuwen) Kunst is toch een zeer groot deel van de menselijke cultuur... kennis is nu eenmaal niet alles :)

Kunst was weliswaar een belangrijke leidraad voor heel veel mensen, maar echt fundamenteel vind ik ze niet, toch zeker niet voor de hedendaagse maatschappij. In de renaissance enz. was dat natuurlijk enigszins anders :)

Santa: Een getalsysteem is niet meer dan dat, een getalsysteem. Zonder de wiskunde kan je in principe niet meer met zo'n getalsysteem doen dan tot 10 tellen. Wiskunde is zwaar fundamenteel aan onze maatschappij. Zonder wiskunde hadden we geen fysica, geen handel, vele kunststromingen (:p dirty), etc.

Bezie 't zo: Welk getalsysteem je ook kiest; hexadecimaal, binair, decimaal, de achterliggende wiskundige principes blijven hetzelfde.

Hmgrwngd

Legacy Member
1) De uitvinding van de wereld zelf - maw de illusie van het bestaan creëren.
2) dope (jaja.)
3) alle uitvindingen die mensen helpen. (zie 2)
4) eum ... Eerst de slechte uitvindingen:

1) geld
2) bezit
3) territorialiteit op papier
4) legers
5) politie
6) wapens
7) multimedia
8) auto's, vrachtwagens, etc.
9) industrieparken, verbrandingsovens, etc
10) de westerse luxe-levensstijl
11) ach ach , etc .

Hmgrwngd

Legacy Member
DekadeZ zei:

Gewoon op zich. Dat de mens elke seconde opnieuw zichzelf 'bedenkt' .
Je hersenen werken toch op zo'n manier dat ze de omgeving opnemen, en er een beeld van maken?

In die zin vind je jezelf uit, je eigen leven. (klinkt raar, maar toch is het zo.)

Ik meen het echt; ik vind die 10 'slechte' uitvindingen een heel nare ontwikkeling van de mensheid.
Kijk eens naar de wereld rondom je, en kun je me dan nog echt zeggen dat al die uitvindingen 'goed' waren?

viewer

Legacy Member
klopt niet, je interpreteert die "impulsen" die je binnenkrijgt altijd met hetgeen je al weet. Zuivere waarneming bestaat dus niet.

edit:

1) De uitvinding van de wereld zelf - maw de illusie van het bestaan creëren.
yup, you got some freaky shiat going on there, de illusie van het bestaan creeeren... als bestaan een illusie is, hoe kan je dan iets creeeren?

2) dope (jaja.)
Hier zijn zoveel tegenargumenten voor te verzinnen... kga der nie eens aan beginnen

3) alle uitvindingen die mensen helpen. (zie 2)
? En dan die uitvindingen die een deel van de mensen helpen, niet iedereen? Trouwens, met punt 1 in gedachten: definieer helpen.

4) eum ... Eerst de slechte uitvindingen:

1) geld niet slecht, verbetering op ruilhandel
2) bezit onvermijdelijk... menselijke natuur en dergelijke
3) territorialiteit op papier ok, kan ik nog mee instemmen
4) legers mja... lijkt me te zwart/wit om het alleen bij negatief te zetten
5) politie idem
6) wapens idem
7) multimedia multimedia negatief? pfff no way hosé, beetje belachelijk om multimedia slecht te vinden en dat op een forum te komen posten ;)
8) auto's, vrachtwagens, etc. bjaaa... heeft ook wel zijn nut. Probeer maar eens een ander stuk van de wereld te bezoeken zonder die dingen
9) industrieparken, verbrandingsovens, etc idem
10) de westerse luxe-levensstijl hoort "dope" hier niet bij? maar inderdaad, luxe is precies een must geworden
11) ach ach , etc .

Hmgrwngd

Legacy Member
viewer zei:
rationele, ingelepelde bullshit.

Denk eens voor jezelf, vooraleer je al die populair-rationele zinnetjes meedeelt met mij.

Je doet alsof het heel belangrijk is dat je daar een mening over hebt. Er zijn uitvindingen, je gebruikt ze of je gebruikt ze niet. Voila.

Maar ik vind gewoon dat veel van die uitvindingen zo'n gigantisch 'negatieve' uitwerking hebben gekregen voor de aarde, de mensheid en alles eig.
Het klinkt raar, maar alle uitvindingen die een stap vooruit lijken te zijn, zijn meteen ook een stap achteruit. :D

Maarja, blijf maar in je fantasie denken dat denkstructuren (of zelfs illusies) zoals geld en bezit een super-fantastisch-handige-goeie uitvindingen zijn!
Jaja, er zijn enkele negatieve puntjes, maar toch is het een heeeeeeele stap vooruit blablablablabla.
Money owns you ! ;)

(en als je me niet gelooft, moet je vooral eens denken aan hoe je reageert als je een portefeuille vindt op straat, of in je dromen op zoek moet gaan naar een bezitting/geldstuk)

Strawberry

Legacy Member
schrift
codex (veel handiger als rollen, men kon direct naar de juiste pagina gaan)
boekdrukkunst
internet

voor mij :)

kunst zie ik meer als een nood, de fleur van het leven
mensen hebben zich altijd willen uitdrukken op een heleboel manieren
kunst is daar het resultaat van

wiskunde zie ik ook niet als een uitvinging, tallenstelsels wel
maar wiskunde ... wiskunde is er al langer als de mens denk ik
1 + 1 boom waren voor de mens ook al 2 bomen

Dirty_Col

Legacy Member
PineMangoes zei:
Kunst was weliswaar een belangrijke leidraad voor heel veel mensen, maar echt fundamenteel vind ik ze niet, toch zeker niet voor de hedendaagse maatschappij.

Ik ga hier helemaal niet akkoord mee ma bon, het is mijn top 10 niet :)

viewer

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Denk eens voor jezelf, vooraleer je al die populair-rationele zinnetjes meedeelt met mij.

Je doet alsof het heel belangrijk is dat je daar een mening over hebt. Er zijn uitvindingen, je gebruikt ze of je gebruikt ze niet. Voila.

Maarja, blijf maar in je fantasie denken dat denkstructuren (of zelfs illusies) zoals geld en bezit een super-fantastisch-handige-goeie uitvindingen zijn!
Jaja, er zijn enkele negatieve puntjes, maar toch is het een heeeeeeele stap vooruit blablablablabla.
Money owns you ! ;)

1) dus rationalisme is onzin? you go right ahead there, ... rationalisme verwerpen, en dan nog verwachten dat ik met je discussieer?

2) ik doe niet alsof het heel belangrijk is om een mening erover te hebben... eerst gaf jij je mening, daarna vroeg jij aan mij om mijn mening te geven. En doe niet zo idioot: iedereen heeft immers een mening over alles, dat ontkennen lijkt me een beetje dwaas.

3) schets jij me dan maar eens een wereld zonder bezit... (and good luck with that one, you're gonna need it ;) )

Strawberry

Legacy Member
nee typografie en van die dingen
codex als handgeschreven boek met paginas
ipv een rol perkament :)

Hmgrwngd

Legacy Member
viewer zei:
1) dus rationalisme is onzin? you go right ahead there, ... rationalisme verwerpen, en dan nog verwachten dat ik met je discussieer?

2) ik doe niet alsof het heel belangrijk is om een mening erover te hebben... eerst gaf jij je mening, daarna vroeg jij aan mij om mijn mening te geven. En doe niet zo idioot: iedereen heeft immers een mening over alles, dat ontkennen lijkt me een beetje dwaas.

3) schets jij me dan maar eens een wereld zonder bezit... (and good luck with that one, you're gonna need it ;) )

Zieje, opnieuw diezelfde houding.
Verder is ratio een hulpmiddel. Waarom zou ik een hulpmiddel onzin noemen?

Tis gewoon ja, sta gewoon eens stil bij de wereld; ipv er een miljoen woorden, discussies en gevoelens bij te hebben.
Kijk gewoon es naar de wereld. Ga bij voorkeur eens naar een grote stad zoals Antwerpen en Gent. Ziet dat er allemaal zo fantastisch uit voor jou?

Een wereld schetsen zonder bezit ; ooooooooooooooooh dat wordt moeilijk. Tis maar dat elk ander beest op deze planeet geen bezit heeft (buiten voedsel in enkele gevallen -> hamsteren dus) , maar owee dat wordt moeilijk om dat voor te stellen.

haha. :D

Strawberry

Legacy Member
een budhistische monnik heeft ook geen bezit dacht ik
en alles van waarde is kwetsbaar ...

SephirothSnake

Legacy Member
Santa| zei:
Zeg het mij keer. Wat buiten verbeterde tekstverwerking en verhoogde dataoverdracht, door het internet, doet een pc nog?

Zonder computers ---> geen geavanceerde ruimtevaard, moderne chirurgie, de spoorwegen, telefoonnetwerken, vliegtuigen..... allemaal computer gestuurd...
Je moet het begrip computer ook ruimer zien dan een desktop pc natuurlijk


ik vind alle vormen van medicatie wel een goede uitvinding
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan