killgore zei:
en zo heb je altijd gelijk.
Alles is te herleiden naar aanhankelijkheid dan.
Nee hoor; je kledij aanhouden terwijl het enorm warm is, is bijv. een geval van schaamte; sociale angst. Dan hang je vast aan een volledig ander soort denk-constructie : dat je je kleren niet mag afdoen omdat er anders sociale uitsluiting volgt.
Nog ander voorbeeld is het geven van een handdruk bij het zien van een persoon die je nog niet kent. Dat is een puur automatisme , die amper bewust waargenomen wordt. Dat is traditionalisme ipv bewust handelen.
Al onze handelingen hebben een zeer complexe oorzaak; maar mij hoef je echt niet te overtuigen dat die 'objecten' in je portefeuille zogezegd niets betekenen voor jou. (alhoewel je ze duidelijk niet rap kwijt wil)
Het gaat er gewoon om dat alles zoveel dieper gaat dan je denkt.
Dit gaat niet om persoonlijke aanvallen; het is eerder een aanzet om eens stil te staan bij je acties: waarom je wat doet, en is het wel logisch?
Denk er eens over na: als je nu naar je portefeuille grijpt als je hem niet nodig hebt: wat voor een valse vorm van zekerheid is dat eigenlijk?
Als hij er nog is; heb je nutteloze angst ervaren met het eventuele vooruitzicht op een gestolen portefeuille,
en als ie er niet meer zit: tjah: niets dat je er nog kan aan doen!!! Tenzij je het fake-excuus wil opdraven in de trend van: "ik wil zo snel mogelijk m'n bankkaart annuleren" , moet je toegeven dat je op dat moment volledig toegegeven hebt aan angst, en dat -erger nog- je angst werkelijkheid is geworden.
En dat allemaal terwijl het ENKEL MAAR wat papiertjes en wat geld is. En die moeite die je ervoor moet doen ? 1 tripje maken naar het gemeentehuis; een belletje naar de bank; en een nieuwe portefeuille kopen.
En wees blij dat ik het hierbij gelaten heb: ik kon zeer makkelijk (oprecht, en gerechtvaardigd) beginnen dat dit soort misdrijf, vermogensdelicten, zeer eigen is aan onze maatschappij en het meeste voorkomt van alle criminaliteit. Dat die angst die we hebben voor het kwijtraken van ons bezit wel eens een uiting zou kunnen zijn van een bepaald soort levensstijl; en dat de dieven niet meer zijn dan mensen die bezit willen maar volgens een ander set regels spelen dan andere mensen.
Maar dit zou ons naar te interessante velden van discussie leiden...
