Archief - Nederlands accent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

|) ][ |V| ][

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Ik eerder totaal vort :)

N/O maar dat Nederlands gebrabbel vind ik echt niks, ge verstaat er maar den helft van omdat ze 3/4de van hun klinkers en medeklinkers herkauwen en opnieuw inslikken en als ge zo naar nen uitleg moet luisteren :/

Idd :D

Er is zo'n show op ned 2 of 3 met een kleine man zonder haar, tschijnt dat het enorm grappig is, alleen weet ik niet wat hij vertelt.

ComputerVISTA

Legacy Member
|) ][ |V| ][;8442119 zei:
Idd :D

Er is zo'n show op ned 2 of 3 met een kleine man zonder haar, tschijnt dat het enorm grappig is, alleen weet ik niet wat hij vertelt.

lol ^^

Laatst nog nen Hollander achter nen sju d'eransj horen vragen... probeer u dan maar eens in te houden van't lachen, nuja Hollanders die Frans proberen spreken is altijd grappig ^^

elDuderino

Legacy Member
hoofdschooier zei:
johnnie flodder's taalgebruik vind ik dan weer erg leuk :D

Jah idd! Van waar in Nederland komt het accent van dien john van de flodders? Das echt heel stoer imo :lol: nee echt :unsure:

Bosvos

Legacy Member
ik vind dat er in Nederland teveel meisjes rondlopen met een horseface...:sop:

Denemarken en Zweden FTW:bow:

dunno

Legacy Member
Kvond het wel leuk om naar te luisteren, eens een nederlandse assistent prof gehad en die sprak wel met een leuk nederlands accentje.

Nuja, de beuk erin of we gaan der een lap op geven...Toch liever ons Vlaams accentje.

puni

Legacy Member
Tvalt wel mee, maar k prefereer toch Vlaams AN denkek :)

PS: Tkan idd enorm geil klinken, afhanelijk uit wiens mond het komt. :p

NeoGeo

Legacy Member
Ik vind het Nederlands mooi dat door Nederlandse schrijvers wordt gesproken. Het Vlaams AN vind ik vaak wat steriel klinken, een beetje geforceerd. Onze zuiderburen kunnen wijl ze correct spreken het ook nog eens sappig laten klinken. Het taaltje dat de modale Hollanders spreekt is daarentegen verschrikkelijk boers. AN met een licht Antwerps of Brabants accent vind ik ook nog mooi, dat komt natuurlijker over dan een West-Vlaming die AN probeert te spreken.

Raanº³

Legacy Member
bwo... allochtoons Vlaams is toch ook zalig om te horen! vooral als ze de accenten verkeerd leggen. ipv kilometer -> kilometer :rofl:

kben opgegroeid bij Wetteren (dicht bij Gent) en nu ga ik dagelijks naar Kortrijk... Het zijn toch twee werelden apart waarvan ik toch wel het Oost - Vlaams prefereer... West-Vlaams durven ze wel eens hun woorden half inslikken om er gauw nog een ander woordje derbij te zetten. Maar een mix van de dialecten door elkaar is wel zalig: "Ey sgoun, kgouj kji etwuk zegn wi!" Dan krijg ik soms eens in Oost en andere keer in West Vlaanderen de 'wtf'-gezichten te zien :P

Maar OT: Hollands is gewoon irritant voor mij. Als we een Nederlander tegen komen zeggen we meestal 'Teur vwort!", behalve als we op Graspop zijn... Olijke vrolijke vrienden... :crazy:

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Buitenlanders die ervoor kiezen om Nederlands als vreemde taal te leren hebben ook de keuze om het "Hollands" of "Belgisch" te laten klinken. (Beetje zoals wij kunnen kiezen of we Amerikaans of Brits, of Australisch, of Indisch, of ... willen klinken bij Engels)

helaas wordt er meestal maar gedaan alsof Nederland het enige land is met deftig Nederlands, en België is maar iets "raars" :confused:

User_BELGIUM

Legacy Member
Ik vind Nederlandse meisjes eigenlijk ook wel geil klinken :p

Maar hoe zit dat eigenlijk in Nederland met het 'elkaar begrijpen'?

Als we het nu vergelijken in België met een West-Vlaming tegen een Antwerpenaar, dan moeten de personen hun taalgebruik aanpassen.
Over het algemeen: Duidelijk articuleren en AN-woorden gebruiken ter vervanging van dialectwoorden
vb:
W-Vl onder elkaar:
"Kéé gistern drie kjirs mé de kortewoahn over'en't'were gelwuppn"
W-Vl tegen A'pen:
"Kheb gistern drie ker me de kruiwagn over en weer gelopn"

AN: "Ik heb gisteren drie keer met de kruiwagen heen en terug gelopen"

Is dit ook in Nederland?

VinceMañana

Legacy Member
Gents blijft toch schitterend, lekker vulgair en gemeen :p

DGEN

Legacy Member
Goldrusher zei:
Het is een rare taal.

zeven -> zeujve
politie -> politsie
erg -> erwg
tijd -> taaid
energie -> enersjie

mijn -> me
tas -> kop
zak -> tas
been -> bot

boeken -> boeke
dagen -> dage
uitleggen -> uitlegge
worden -> wowrde

kilometer -> kiloowmeeiter

En dan nog al hun typische uitspraken, termen, woorden: in principe, überhaupt, doei, kanker, tering, pleuris, tyfus, troep, etc.

Verder de patat-in-de-mond en de overdreven "g" en "a" klank niet vergeten.
verschilt per regio vriendT ;)
waar die stuff lik zeujve etc gezegd wordt, is gewoon plat..verschilt net zoals in .be per regio :p (in roffa spreken ze dus zo niet :x )

Timooo

Legacy Member
Ik schrijf artikels voor een Nederlandse website (gamesite) en ik ben dar de enige Belg bij de redactie. Altijd als ze mijn artikels doorlezen zetten ze vraagtekens bij sommige uitspraken of formuleringen die ze niet kennen.

- opteren (als in 'kiezen')
- de uitdrukking 'op punt staan'
- 'het scheelt maar vijf minuten'
- 'een pak werk'

en wie weet wa nog allemaal. Wat me ook opvalt is de als een hollander tegen een belg praat (of omgekeerd) da den belg altijd automatisch een hollands accent gebruikt, terwijl den hollander gwoon op zn accent blijft.

Akiraprise

Legacy Member
wat een gezeik over nederlanders hier zeg.. ik zeg toch ook niet dat jullie 'g' in de uitspraak gay klinkt.. :D

en nederlanders een horseface? dat kan maar dat ligt eraan waar je bent ik ben ook een keer in antwerpen geweest en alleen maar inteelt koppen gezien :rofl:

maarja niet flamen bitte :crazy:

Mr.Anderson

Legacy Member
Ik vind het nederlands enorm vlot klinken eigenlijk. Ik zit in Gent in school en in mijn klas zit er een nederlander... en ik vind het wel aangenaam om daarna te luisteren. Grappig vind ik het wanneer ik zeg: Salu é, en gij zegt: Kspreek je later! :)

Suphafly

Legacy Member
Ik vind het ook wel geil klinken.

ma da dialect uit (opge)zwolle is ni zo vreemd tov vlaams.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan