Archief - Nederlands accent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Gregn

Legacy Member
k'preferéérn ton toch liever d'ostèèns dan de wukken en de wokken va kortriek wè :p
zeg nu osjeblief nie dak e gernoazevisscher zien é

on topic:
nou nederlands is best wel gaaf ;)

Akto

Legacy Member
"gezellig" met Nederlands accent is grappig
"sodemieter op" is geweldig !
Het is een opgewekte taal, maar het kan soms ook zagerig of scherp zijn.

Candyman66

Legacy Member
Ik doe ondertussen al 4 jaar weekend/vakantie werk in maastricht en ik moet zeggen dat er zee van verschil is met ons belgië. Als ik daar ben dan praat ik gewoon maastrichts omdat dat niet fel verschilt met het dialect in lanaken. De meeste weten dan niet eens dat ik van hier ben :p
De mensen daar zijn ook veel feller geneigd om iets tegen u te komen zeggen dan bij ons. Zolang ge daar niet met 'gij' en 'u' praat, dan zijn ze al tevreden :D

Het grappigste wat ik er ooit heb meegemaakt is dat toen ik naar huis wilde gaan zei ik: 'Ik ben ketsen'
Iedereen toen keihard aan het lachen.



Blijkbaar betekent ketsen bij hun sexen :sop:

russian

Legacy Member
Candyman66 zei:
Ik doe ondertussen al 4 jaar weekend/vakantie werk in maastricht en ik moet zeggen dat er zee van verschil is met ons belgië. Als ik daar ben dan praat ik gewoon maastrichts omdat dat niet fel verschilt met het dialect in lanaken. De meeste weten dan niet eens dat ik van hier ben :p
De mensen daar zijn ook veel feller geneigd om iets tegen u te komen zeggen dan bij ons. Zolang ge daar niet met 'gij' en 'u' praat, dan zijn ze al tevreden :D

Het grappigste wat ik er ooit heb meegemaakt is dat toen ik naar huis wilde gaan zei ik: 'Ik ben ketsen'
Iedereen toen keihard aan het lachen.



Blijkbaar betekent ketsen bij hun sexen :sop:

En sousen ook in Maastricht :p.

Indy

Legacy Member
Firestyler zei:
²:love: alst dan zo'n knappe stoot is :love: :love:

³ :p

Hun Nederlands vind ik een pak mooier als de meeste dialecten hier in Vlaanderen.
Enkel West-Vlaams staat mij wel aan, klinkt zo vriendelijk en zacht, mjah :p

Echter, zelf ben ik van Gent en ik háát dat dialect. Een echte Gentenaar kan zowat alles ordinair laten klinken. Zucht.

balbe

Legacy Member
Gregn zei:
k'preferéérn ton toch liever d'ostèèns dan de wukken en de wokken va kortriek wè :p
zeg nu osjeblief nie dak e gernoazevisscher zien é

on topic:
nou nederlands is best wel gaaf ;)

"Tik mie", nog zo'n grappig kortrijkzaanse uitspraak

Moja, kvin kik nederlands accent best wel meevaln wi :niceone: (in het algemeen, soms gaat het wat te ver :p)

DGEN

Legacy Member
thuis spreek ik met nederlands accent
in .be spreek ik met 'vlaams' accent
in .nl spreek ik met nederlands accent

..automatische omschakeling, omdat ik opgegroeid ben in .be, maar thuis gewoon met nederlands accent sprak..vage shit..

beide hebbe imo hun charmes..al vind ik het platte gedeelte van beide talen kut klinken :p

Skoran

Legacy Member
distinct zei:
n/o maar ik vind het enorm irritant om naar te luisteren :lol: en de uitspraken van sommigen. En altijd vernoemen naar die 1ne ziekte :p
meestal meer problemen met de mensen zelf dan met het accent ;)

Haha n/o idd maar ik vind het meestal ook irritant, zeker omdat ik het de helft van de tijd niet tegoei versta :p, zeker mensen die meer uit het noorden komen :)

C-dude

Legacy Member
Kan veel af van het Nederlands accent, maar toen ik in Antwerpen hoorde: "Jij nog een sjeuven-up ?" (wtf !) ging mijn nekhaar recht staan.

ahja en het woord(?) euri; ffs tis euro of euro's!

Bloob

Legacy Member
Allemaal tegen hasselt aant zagen, niet iedereen zingt hier hoor, ik niet :woohoo:

ComputerVISTA

Legacy Member
MarG zei:
Ik vind het ongelooflijk geil klinken bij het vrouwelijk geslacht.

Ik eerder totaal vort :)

N/O maar dat Nederlands gebrabbel vind ik echt niks, ge verstaat er maar den helft van omdat ze 3/4de van hun klinkers en medeklinkers herkauwen en opnieuw inslikken en als ge zo naar nen uitleg moet luisteren :/

KN-StrideR

Legacy Member
hangt er vanaf waar ... Nederlanders die meer tegen de belgische grens wonen klinken zeer aangenaam. Maar vanaf dat je "boven" de schelde gaat wordt het me allemaal te scherp.

Ik heb meer iets tegen die opgewektheid der nederlanders, het is in veel gevallen zo'n doen alsof... (ik werk dagdagelijks met hopen nederlanders dus ik weet het wel) :)

Het meest geile is een Nederlandse die haar Nederlands accent heeft bijgeschaaft met een belgische uitspraak.

Bosvos

Legacy Member
nederlands accent is over het algemeen irritant, maar dat komt misschien door het gebruik van woorden die ze nauwelijks kunnen uitspreken (Franse, Engelse woorden ;))

johnnie flodder's taalgebruik vind ik dan weer erg leuk :D

Blanco

Legacy Member
captain asshole zei:
Ik krijg het vliegend schijt van de manier waarop we plots de 'a' zouden moeten uitspreken. Tank wordt tenk; tram wordt trem. En woorden zoals dossier worden ook al op z'n Engels gebruikt. :doh:

Ja en dat wordt hier ook veelvuldig gebruikt door de media, ge moet maar eens naar het nieuws luisteren...
Op zich niks tegen het Hollands accent, alleen dat gerochel met die vettige g-klank komt me soms de strot uit.
En bij vrouwen vind ik het niet echt geil, eerder sletterig.

Goldrusher

Legacy Member
Het is een rare taal.

zeven -> zeujve
politie -> politsie
erg -> erwg
tijd -> taaid
energie -> enersjie

mijn -> me
tas -> kop
zak -> tas
been -> bot

boeken -> boeke
dagen -> dage
uitleggen -> uitlegge
worden -> wowrde

kilometer -> kiloowmeeiter

En dan nog al hun typische uitspraken, termen, woorden: in principe, überhaupt, doei, kanker, tering, pleuris, tyfus, troep, etc.

Verder de patat-in-de-mond en de overdreven "g" en "a" klank niet vergeten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan