Archief - Nederlands accent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

dommel

Legacy Member
In het noorden van Nederland spreken ze mooi vind ik, in Groningen en Friesland

?therapy?

Legacy Member
In Friesland spreken ze dan ook geen nederlands maar fries :p das duits,deens,nederlands door elkaar :p wel zotjes. Vind da toch niet echt Nederlands meer hoor ^^

en de "grunninger toal" is wel grappig :p

DJ BUZZE retro

Legacy Member
Akiraprise zei:
enkele voorbeelden die wij niet kennen

Goesting (zin hebben om)
de max! (tof,cool enz)


vul dat maar aan met :

Ik ben ribbedebie (ik ben ermee verder)
Mijn wiel staat paraplu (mijn wiel staat scheef)
Ik ga m'n kamer kuisen (poetsen)
Gij zij een kieke gij he ! (jij bent een sufferd!) (kieke = kip)

NSA.Rhinox

Legacy Member
NL's accent is leuk, zolang ze ni gaan overdrijven met hun j's en zolang ze niet te plat gaan. Tmoet tenslotte verstaanbaar blijven he.

En na gonk maffe want men oege ston kadul. Sloppel!
(En nou ga ik ejven lekker sjlapen want mijn oowgjes sijn moe. Terusten!)

Time

Legacy Member
Ik kan het vooral appreciëren dat Nederlanders beduidend minder dialectische woorden gebruiken dan Belgen.
Voor de rest niet echt een mening, Australiërs zullen het Brits en Amerikaans Engels ook vreemd klinken vinden, net zoals dat omgekeerd geldt.

Ik hoor het liefst gewoon AN spreken, met zo weinig mogelijk afwijking, dus eigenlijk wel Vlaams AN, niet Nederlands.

Crashtestdummy

Legacy Member
geef mij ma het west-vlaams dialect :) de rest kan allemaal ontploffen

Anoniem04

Legacy Member
MarG zei:
Ik vind het ongelooflijk geil klinken bij het vrouwelijk geslacht.

Soms, er zijn soms ook dingen waar ik serieus mijn bedenkingen bij heb als ze iets zeggen :unsure:

BamBamsChica

Legacy Member
hangt er bij mij ook vanaf... ik hoor liever Maastrichts dan pakweg West-Vlaams (ws omda da ook veel dichter bij is), maar der zijn ook accenten uit Nederland waar ik mij zwaar aan erger. Ken wat mensen uit Eindhoven, en da vind ik ook goed meevallen, Delft was ook wel leuk...

Maar bij jongens hoor ik nog altijd het liefste Antwerps :) lekker arrogant :) en op tweede plaats dan Limburgs, omda'k da zelf ook ben :)

Sir.Killalot

Legacy Member
Zeker zo dat plat Nederlands accent vind ik walgelijk, maar het accent van de nieuwslezers enzo kan ik nog verdragen :)

juxx

Legacy Member
De Nederlandse tongval hou ik wel van, maar jullie woordenschat kan ik niet tegen :D

Gavin

Legacy Member
Ik erger me in het algemeen aan een gering aantal woorden en die vettige 'ch'-klank.
Ik zat dagelijks met twee meisjes samen. Het hatelijkste vond ik dat een woord als 'economie' lustig werd verbouwd tot 'eeknemie'.

Ranzig vind ik dat klinken, r-a-n-z-i-g!

Gromme

Legacy Member
Ik stoor me vooral aan het internettaaltje, dat zowel belgische als nederlandse jongeren gebruiken op het internet.

Ook van die platvloerse nederlanders die roepen, tieren & bulderen in openbare plaatsen alsof het niets is. Natuurlijk, vlamingen doen dat ook maar toch nog altijd in mindere maten dan onze nederlandse collega's.

Nederlanders zijn ook openlijker dan wijzelf en dat kan positief als negatief werken maar dat is dan weer situatie-gebonden.

En oh my god, het brabants kwartiertje.... Hatefull

Rivers

Legacy Member
Ik woon nog geen 5km af van Maastricht, met als resultaat dat werkelijk 3/4 van mijn klas van over de grens komt ;) helemaal geen problemen mee! Ik heb mezelf al betrapt dat als ik met mijn Nederlandse klasgenootjes aan het praten ben, dat ik i.p.v. 'gij' 'jij' zeg :p.

D'Sek-

Legacy Member
Ik snap niet hoe sommige mensen zo geïrriteerd kunnen raken door wat woorden :p. Djeezes, als uw haren al recht gaan staan van een ch-klank of de manier waarop sommige mensen 7 uitspreken, zou ik mezelf toch serieus vragen stellen eer ik volledig gefrustreerd geraak :p

EagleEye

Legacy Member
Akiraprise zei:
enkele voorbeelden die wij niet kennen

Goesting (zin hebben om)

Ja, heb eens zoiets op tv gezien, dat ze aan allemaal nederlanders gingen vragen wat zij dachten dat goesting betekende :D (met grappige dingen als "gootsteen" tot gevolg :p)

Wat mij het meeste irriteert zijn Vlamingen die doen alsof ze Nederlands spreken :D Gewoon overal zo'n zachte r uitspreken ipv enkel op het einde van een lettergreep, en bij elke zin "nou" "sjeg" enz zeggen :ironic: Makes me want to kill!

Wazzie

Legacy Member
Mensen uit friesland die nederlands praten , vind ik echt leuk klinken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan