Archief - Nederlands accent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Kill0rBee

Legacy Member
Rivers zei:
Ik woon nog geen 5km af van Maastricht, met als resultaat dat werkelijk 3/4 van mijn klas van over de grens komt ;) helemaal geen problemen mee! Ik heb mezelf al betrapt dat als ik met mijn Nederlandse klasgenootjes aan het praten ben, dat ik i.p.v. 'gij' 'jij' zeg :p.

Da is bij de meeste Vlamingen zo, wij passen ons gemakkelijker aan aan iemand anders hun taal, dan zij aan de onze...*kijkt boos naar de Walen:p *

M1tch

Legacy Member
Nederlands accent is hatelijk

maar Nederlanders op zich zijn wel altijd vriendelijk

oOze

Legacy Member
Sommige NL accenten zijn echt kankerleuk joh, andere zijn afschuwelijk. Echt Hollands bv is niet om aan te horen (a la Danny De Munk als'm Amsterdams praat). Fries, da's een geval apart... dat klinkt meer als Deens. eut'nkneut'nbreut'nfreut'n. De rest valt goed mee. Maar dat is bij alle talen zo, iedereen hoort graag Engels, maar wacht maar tot ge Cockney of Geordie (Britse dialecten) hoort... Amai, da's nog erger als West-Vlaams :p

Alleen dat gerochel is er wat te veel aan.

Zelf spreek ik vooral ABN met een licht Limburgse zang, redelijk ver verwijderd van het beeld dat vele niet-Limburgers van ons hebben. Dat laaangzaaam gepraaat is vooral in het N en NE van Belgisch Limburg. Iemand van Hasselt klinkt heel anders dan iemand van Bilzen.

russian

Legacy Member
Ik heb een vriend in Maastricht en vind het super hem te horen spreken (voornamelijk "sousen" lollll).

russian

Legacy Member
Het grootste verschil is het verschillend gebruik van "Gij" en jij enzo imo.

En het icoon van Nederland niet vergeten: André Hazes :love:.

Afsluiten van gesprekken is ook veel leuker dan hier: "we spreken ons gauw mzzl :p".

Joown

Legacy Member
mja woon vlak bij nederland(+- 15 km van de grens) ... Ik kom constant met nederlanders in contact en heb er totaal geen problemen mee!
Ik vind ze veel duidelijker spreken en ze hebben veel leukere woordenschat :).
+ een nederlander is ook veel aangenamer in omgang.

Grayfox

Legacy Member
sQuar3. zei:
mja woon vlak bij nederland(+- 15 km van de grens) ... Ik kom constant met nederlanders in contact en heb er totaal geen problemen mee!
Ik vind ze veel duidelijker spreken en ze hebben veel leukere woordenschat :).
+ een nederlander is ook veel aangenamer in omgang.
seconded

Akiraprise

Legacy Member
sQuar3. zei:
mja woon vlak bij nederland(+- 15 km van de grens) ... Ik kom constant met nederlanders in contact en heb er totaal geen problemen mee!
Ik vind ze veel duidelijker spreken en ze hebben veel leukere woordenschat :).
+ een nederlander is ook veel aangenamer in omgang.

hoezo is een nederlander aangenamer in omgang?

Ik heb geen belgische vrienden hier met uitzondering van mijn beste maten samsom en gert

BamBamsChica

Legacy Member
oOze zei:
Sommige NL accenten zijn echt kankerleuk joh, andere zijn afschuwelijk. Echt Hollands bv is niet om aan te horen (a la Danny De Munk als'm Amsterdams praat). Fries, da's een geval apart... dat klinkt meer als Deens. eut'nkneut'nbreut'nfreut'n. De rest valt goed mee. Maar dat is bij alle talen zo, iedereen hoort graag Engels, maar wacht maar tot ge Cockney of Geordie (Britse dialecten) hoort... Amai, da's nog erger als West-Vlaams :p

Alleen dat gerochel is er wat te veel aan.

Zelf spreek ik vooral ABN met een licht Limburgse zang, redelijk ver verwijderd van het beeld dat vele niet-Limburgers van ons hebben. Dat laaangzaaam gepraaat is vooral in het N en NE van Belgisch Limburg. Iemand van Hasselt klinkt heel anders dan iemand van Bilzen.

die van Hasselt zijn dan ook de überlimburgers he :) die pikt ge der zo tussenuit :) Bilzen hoort ge bij sommigen heel fel, bij andere ni... bij mij blijkbaar een beetje, want na 4 jaar op kot in Antwerpen hoor ik soms nog commentaar :)

Bontus

Legacy Member
Ik vind Nederlands wel leuk klinken.
lekker gezellich :p

Maar Vlaams nog mooier soms, en Nederlands heel lelijk soms, net als West-Vlaams of zo.

Het hangt veel van de persoon zelf af maar onze talen hebben alletwee potentieel.

Thinsulate

Legacy Member
Leve west-vlaanderen, hoe platter hoe beter :evil:

Maareh....nederlanders zijn best wel kewl. Alleen hoor ik ze niet graag kanker en tering zeggen. En dat zijn nu juist de woorden die ze het meest gebruiken om te vloeken :crazy:

WarBlade

Legacy Member
BamBamsChica zei:
die van Hasselt zijn dan ook de überlimburgers he :) die pikt ge der zo tussenuit :) Bilzen hoort ge bij sommigen heel fel, bij andere ni... bij mij blijkbaar een beetje, want na 4 jaar op kot in Antwerpen hoor ik soms nog commentaar :)


Onnns ma is van Houthaaleeen-Helchetereeen dus ik versta wat ge meeemaakt... :p

Anyway, ik vind dat nederlandse mensen vaak veel vlotter in omgang zijn dan belgen... Ze zijn dan ook net dat ietsiepietsie extroverter dan belgen denk ik... Over het algemeen denk ik dat nederlanders eerst iets zeggen en dan nadenken en belgen eerst nadenken en dan iets zeggen...

Van woorden zoals "zueven" zoals al eerder in deze thread werd aangehaald krijg ik ook wel het schijt tbh... :p En als ze engels gaan praten lijken het allemaal cowboys/girls...

Amoeba

Legacy Member
Thinsulate zei:
Leve west-vlaanderen, hoe platter hoe beter :evil:

typisch bij ons kortrijkenaars, t dialect van onze streek e gweun goddelijk :)


heb zelf jaren geleden nog css gespeeld met een bende nederlanders, allemaal van verschillende streken
goeie tijden mee gehad, int begin is da wennen. t is vooral de communicatie van un eigen kant die soms beke moelijk is in den omgang me nederlanders

maar da engels :D ja man..
en zujven daar krijg ek idd ook t vliegend schijt van

drieskeuh

Legacy Member
oOze zei:
Zelf spreek ik vooral ABN met een licht Limburgse zang, redelijk ver verwijderd van het beeld dat vele niet-Limburgers van ons hebben. Dat laaangzaaam gepraaat is vooral in het N en NE van Belgisch Limburg. Iemand van Hasselt klinkt heel anders dan iemand van Bilzen.

En die van Hasselt zingen nog meer als die van hier (Sint-Truiden). Maar natuurlijk laten ze altijd zo een zagende limburger op tv komen, zodat ze ons nog meer kunnen uitlachen :angry:
Nuja, niks op tgen, want klach zelf met de limburgers en hun taal , want volgens leraar nederlands spreek ik met brabantse "e"

Zelf heb ik niks tegen het nederlands, soms vind ik hun uitdrukkingen vel grappiger als die van ons.

Strawberry

Legacy Member
ik kan ertegen
kijk elke dag naar de wereld draait door
en soms naar opweg naar morgen

mooier vind ik het niet
het kan wel kinky zijn de hollandse dames

wat mij trouwens opvalt is dat nederlandse allochtonen veel beter nederlands spreken als belgische
de meeste spreken gewoon nederlands met een nederlands accent
hier kunnen ze er niks van ... waarschijnlijk omdat ze hier frans kunnen spreken en in nederland niet

ook ga ik veel naar nederland ben 3/8 nederlander
heb daar dus wat familie zitten

Inspector Monkfish

Legacy Member
Ik krijg het vliegend schijt van de manier waarop we plots de 'a' zouden moeten uitspreken. Tank wordt tenk; tram wordt trem. En woorden zoals dossier worden ook al op z'n Engels gebruikt. :doh:

scipicore

Legacy Member
Ik krijg veel commentaar op school datk met een 'Beverse A' spreek, klinkt iets als een OU maar meer naar de richting van O, zo goed als iedereen in beveren spreekt met zo'n A maar ik krijg het niet afgeleerd ^^
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan