Archief - Nederlands accent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

boostah

Legacy Member
nederlanders die constant frans proberen te gebruiken, extreem hatelijk, maar o zo grappig

viewer

Legacy Member
captain asshole zei:
Ik krijg het vliegend schijt van de manier waarop we plots de 'a' zouden moeten uitspreken. Tank wordt tenk; tram wordt trem. En woorden zoals dossier worden ook al op z'n Engels gebruikt. :doh:

dossier op zen frans zeker :p

and to all the dipshits: het is njet grappig om nu de plezanterik uit te hangen en hollands, limburgs of weetikveel welk stom dialect te gaan typen. Njet.

behalve russisch dan (zoals elke slechterik in kuifje, pardon: koifje)

Snowy7

Legacy Member
De hollanders die ik tot noch toe heb gehoord klinken meestal wel aangenaam en soms grappig.

Wat ik ook nie afkan is da ze 1. frans willen gebruiken en 2. Kanker altijd gebruiken (zoals hier al veel aangehaald)

Maar geef mij maar vlaams, alle accenten behalve het Antwerps, wat op niets trekt. Tank wordt mss tenk en zo in het nederlands, maar int antwerps wordt vis, vies; grappig wordt greppieg; pint wordt pient... en het ergste is dat ze denken dat het de enige juiste uitspraak is :)

HomeR_J_Simpson

Legacy Member
Kheb er geen probleme mee, zit met hollanders in een clan (-DCC|Gaming`) en ben hun gepraat al gewoon via TS2.
In de zomer ga ik naar TIMES HOT in nederland, dus dat zal wel een kleine hollands accent overwelming worde maar ik heb er niets tege :P

Unpro

Legacy Member
Ik vind het leuk bij vrouwen, maar bij mannen... :angry: Neen.
Vlaams boven alles.

Gothrek

Legacy Member
1) het mateloze gebruik van kanker en tering vind ik maar niks
2) idd, de 7,daar krijg ik gewoon kiekenvlees van,kweet niet waarom
3) hangt af van persoon tot persoon,bij sommige klinkt het verschrikkelijk bij andere komt het goed over

GMotha

Legacy Member
Akiraprise zei:
Maar.. nu vraag ik mij af wat vinden jullie van het nederlandse accent?
Vreemd. Gewoon vreemd.
En op vakantie: onheilspellend.
Klinkt nogal verengelst vanwege de uitspraak van de "r" (but then again: wij klinken dan ook verfranst). En zoals eerder vermeld: een nederlander die frans probeert te spreken -> please don't.

Maar't is aangenamer dan een West-vlaams accent (no offence offcourse).

Utred

Legacy Member
Ik vind het Nederlands accent redelijk ambetant om naar te luisteren, maar de meeste Nederlanders die ik al ben tegengekomen deden heel erg hun best om zonder accent te spreken.
Geef mij maar Gents :)

agrash

Legacy Member
op reis zou ik ook wel eens durven lachen als er bv nederlanders in ons hotel logeren en iets 'raars' zeggen maar dat is waarschijnlijk ook hetzelfde voor die mensen met mijn west vlaams dialect.. ;)

Tullaris

Legacy Member
Je hebt in Nederland zeer veel verschillende accenten. Alhoewel de meeste mensen nu ABN spreken.
Amsterdams, Rotterdams en Den Haags zijn platte varianten. In Brabant en Limburg praten ze met een zachte G en klinkt het meer vlaams. In het oosten (gelderland, overijssel) praten ze meer duits en in Groningen hebben ze ook hun eigen taaltje. Je hebt deftige mensen die praten ook weer met hun eigen accent.

Scheldwoorden als 'kanker' en 'tering' worden vooral door de lager opgeleide en jongere nederlanders gebruikt

Sanguin3

Legacy Member
@ captain asshole: de voorbeelden die je net gaf zijn dan ook geen Nederlandse, maar leenwoorden uit het Engels. Je verwart het met vis - ves. Verder voor iedereen die zich ergert aan het Nederlands, het is wel het AN waarvan men verwacht dat iedereen het spreekt (buiten de overdreven diftongen dan) :)

Saiko-G

Legacy Member
Ik kan me ook wel een goede mening vormen over BE/Nl taalverschillen, aangezien ikzeff kwart Nl ben, 2 NL in men klas heb, en NL vanuit men venster letterlijk kan zien,

Wel, ik vind het Nederlands stukken beter dan het Vlaams (inferieure taal imo). Het taalverschil tussen de limburgse dialecten is verwaarloosbaar, alhoewel ik het gek vind dat men in NL veel meer dialect onder elkaar praat (in Sittard, Heerlen, Geleen enzo), ook tegen oudere mensen, hogere instanties...

Ok, er zijn irritante accenten in het NL, maar in het Vlaams vind ik ze bijna allemaal irritant. Vooral over de Limburgse grens, maar ook van Sint-Truiden, Hasselt, Lommel en die kanten. Alle vlamingen doen zo denigrend over de limburgse taal, maar hou maar eens een wedstrijdje AN spreken, kijken wie het hardste moet proberen :p

In sommige stukken van vlaanderen vind ik het soms wel fel :D, handicaps zijn er, zoals mensen die een h ipv een g uitspreken. Het is een geeeeee, geen heeeee, makkelijk zat toch? Niet iedereen heeft dat, en er zijn ook mensen die heel deftig AN spreken, maar er zijn boeren bij hoor :d. Ja, ook aan mijn kanten, ik ben geen, ehm, provincialist :p.

Maar ik erger me net zo fel aan de vervormde Vlaamse accenten als aan een Nederlander die frans spreekt. Miljaar, wat een ellende is dat toch :D. Ik werk op Centerparcs Erperheide, een fruitsapje is officieel een jus d'orange, ik blijf me breuken lachen :d (om nog maar te zwijgen van stella artois ;) )

Nederlanders kunnen tenminste degelijk AN spreken, in sommige delen van Belgie gaat het nog

edit: ik hou natuurlijk wel van het dialect van mijn kanten, maar that doesn't include het allochtoons maasmechels en genks, mensen uit die kanten kennen de termen meeeh, seeeh, mingeh wel. En belgen die menen een turks of italiaans accent in combo met die dialecten te moeten spreken, dat is gewoon straight headshot ^^

Lon$daLe

Legacy Member
Saiko-G zei:
Ik kan me ook wel een goede mening vormen over BE/Nl taalverschillen, aangezien ikzeff kwart Nl ben, 2 NL in men klas heb, en NL vanuit men venster letterlijk kan zien,

Wel, ik vind het Nederlands stukken beter dan het Vlaams (inferieure taal imo). Het taalverschil tussen de limburgse dialecten is verwaarloosbaar, alhoewel ik het gek vind dat men in NL veel meer dialect onder elkaar praat (in Sittard, Heerlen, Geleen enzo), ook tegen oudere mensen, hogere instanties...

Ok, er zijn irritante accenten in het NL, maar in het Vlaams vind ik ze bijna allemaal irritant. Vooral over de Limburgse grens, maar ook van Sint-Truiden, Hasselt, Lommel en die kanten. Alle vlamingen doen zo denigrend over de limburgse taal, maar hou maar eens een wedstrijdje AN spreken, kijken wie het hardste moet proberen :p

In sommige stukken van vlaanderen vind ik het soms wel fel :D, handicaps zijn er, zoals mensen die een h ipv een g uitspreken. Het is een geeeeee, geen heeeee, makkelijk zat toch? Niet iedereen heeft dat, en er zijn ook mensen die heel deftig AN spreken, maar er zijn boeren bij hoor :d. Ja, ook aan mijn kanten, ik ben geen, ehm, provincialist :p.

Maar ik erger me net zo fel aan de vervormde Vlaamse accenten als aan een Nederlander die frans spreekt. Miljaar, wat een ellende is dat toch :D. Ik werk op Centerparcs Erperheide, een fruitsapje is officieel een jus d'orange, ik blijf me breuken lachen :d (om nog maar te zwijgen van stella artois ;) )

Nederlanders kunnen tenminste degelijk AN spreken, in sommige delen van Belgie gaat het nog

edit: ik hou natuurlijk wel van het dialect van mijn kanten, maar that doesn't include het allochtoons maasmechels en genks, mensen uit die kanten kennen de termen meeeh, seeeh, mingeh wel. En belgen die menen een turks of italiaans accent in combo met die dialecten te moeten spreken, dat is gewoon straight headshot ^^

op het eerste Bold : sorry ze , maar het Vlaams is beter , kga zelfs nie eraan beginnen hoe een Hollander een G uitspreekt of het getal 7...geef me verder ook maar kanker en tram ipv kenker en trem... om nog maar te zwijgen het WTF gezicht men moet trekken als ne hollander voluit op full speed spreekt...

op het 2de Bold : kweet nie waar jij zit savonds ofzo , maar dingen als het Nieuws of grote spelprogramma's op Belgische zenders zijn zo goed als volledig en correct AN....als je vraagt aan ne hollander om fatsoenlijk een R of G of het getal 7 uit te spreken dan gaat die het zwaarder hebben dan ne Belg AN laten praten ( buiten West-Vlaanderen )

voor mij Klinkt Limburgs het meest correct in de term van AN , moeten ze wel nie dialect spreken natuurlijk , gevolgd door antwerpen ( moeten ze wel geen antwerps spreken ) en dan oost vlaanderen


kwoon ook in belgisch limburg en da klinkt in orde ( kga het niet hebben over de "Maaskant" en het hele noorden van Belgisch Limburg want in die 2 gebieden wonen meer hollanders dan belgen + ze gebruiken daar bijna een G of R gelijk in holland )

om af te sluiten heeft geen 1 vd 2 landen problemen met An , aangezien belgie vroeger aan Nederland vastzat ( letterlijk en figuurlijk )

azerty_2006

Legacy Member
Om hééééééééél eerlijk te zijn vin ik wel nog cute om een hollands meiske to horen praten :love:.

klennepette

Legacy Member
Het nederlands dat ik hoor van op mastermovies.nl vind ik prachtig.
Ik erger me wel dood aan die "ts" klank in elk woord dat eindigt met -tie.

GMotha

Legacy Member
Saiko-G zei:
Ik werk op Centerparcs Erperheide, een fruitsapje is officieel een jus d'orange, ik blijf me breuken lachen :d
Sjudouwraansj? :D

Doet me denken aan de goede oude tijd dat ik nog een vakantiejob had in één of andere supermarkt waar een nederlander me vroeg wat het verschil was tussen sinaasappelsap of sjudouwraansj?
Ik heb ze gezegd dat de jus d'orange van echte franse appelsienen kwam, normaalgezien een pak duurder was, maar nu in aanbieding stond. Sjudouwraansj staat tot appelsiensap als champagne tot samson-cider.

Die mens besloot dan dat't misschien interessanter was direct een 10tal pakken mee te nemen.

Leuker dan te zeggen dat ze hun pak even moeten omdraaien.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan