Archief - Lichtsnelheid gebroken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Optec

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Btw mensen die dat verhaal van die atoomklokken en het vliegtuig niet geloven denken nog altijd veel te veel in hun eigen waarnemingen. Tijd is even relatief als snelheid. Tijd moet je ook bekijken ten op zichte van iets anders.

oh, ik geloof dat wel maar wil ECHT een weten hoe je dat meet.
Liefts met al het tech jargon erbij. De verklaring daarvan zoek ik dan wel op.

Lukky

Legacy Member
Ik stel mij ongeveer dezelfde vraag met de snelheid van het licht. Hoe meet men deze? Dit kan toch enkel puur theoretisch berekend worden want in de praktijk kan je dit toch niet meten want wat gaat er sneller dan het licht?
Je kan misschien zeggen van: je neemt punt A en 100km verder een punt B. Je knipt een lamp aan en kijkt hoelang het duurt voor het licht bij punt B is, maar voordat je bij punt B doorkrijgt dat er bij punt A een lamp is gaan branden en je dus je chronometer moet starten, is het licht al lang bij je :confused:

En ik zit ook een beetje verveeld met het de snelheid van het licht wanneer het vertrekt vanaf een bewegend punt. Het licht verplaatst zich dan namelijk ook tegen de lichtsnelheid van dat punt weg, maar wat als dat punt zelf ook de lichtsnelheid heeft bereikt? Dan gaat de 2de lichtstraal eigenlijk tegen 2x de lichtsnelheid? Maar dit zou onmogelijk zijn, dus mag ik daarom concluderen dat het startpunt van licht altijd op dezelfde plaats blijft staan en het niet dit punt is dat beweegt, maar het helaal er om heen? :$

Parnakra

Legacy Member
Optec zei:
oh, ik geloof dat wel maar wil ECHT een weten hoe je dat meet.
Liefts met al het tech jargon erbij. De verklaring daarvan zoek ik dan wel op.
Et voila.
Lukky zei:
Ik stel mij ongeveer dezelfde vraag met de snelheid van het licht. Hoe meet men deze? Dit kan toch enkel puur theoretisch berekend worden want in de praktijk kan je dit toch niet meten want wat gaat er sneller dan het licht?
Je kan misschien zeggen van: je neemt punt A en 100km verder een punt B. Je knipt een lamp aan en kijkt hoelang het duurt voor het licht bij punt B is, maar voordat je bij punt B doorkrijgt dat er bij punt A een lamp is gaan branden en je dus je chronometer moet starten, is het licht al lang bij je :confused:
Lichtstralen hebben een golfkarakter. Met dat feit in gedachten kun je een proefopstelling maken waaruit je relatief makkelijk de lichtsnelheid kan bepalen.
Lukky zei:
En ik zit ook een beetje verveeld met het de snelheid van het licht wanneer het vertrekt vanaf een bewegend punt. Het licht verplaatst zich dan namelijk ook tegen de lichtsnelheid van dat punt weg, maar wat als dat punt zelf ook de lichtsnelheid heeft bereikt? Dan gaat de 2de lichtstraal eigenlijk tegen 2x de lichtsnelheid? Maar dit zou onmogelijk zijn, dus mag ik daarom concluderen dat het startpunt van licht altijd op dezelfde plaats blijft staan en het niet dit punt is dat beweegt, maar het helaal er om heen? :$
Als je vanop een bewegend punt een lichtstraal ziet vertrekken zal deze altijd aan de lichtsnelheid vertrekken. Ongeacht de snelheid van dat punt.

Dat is wat Einstein zei: de enige constante in het heelal is de lichtsnelheid.

Optec

Legacy Member
http://superpositioned.com/articles/2006/03/09/measure-the-speed-of-light-with-chips

Over the past week, I’ve been really busy with exams and projects. Trying to save time by finding the speed of light on Google, I stumbled upon an extremely interesting article on measuring the speed of light with a microwave. As any decent cook knows, microwaves do not heat evenly. In fact, this article explains their heating patterns are relative to the speed of light!


have fun reading :lol:

GregoryCo

Legacy Member
Ik vraag mij af moest je nu kunnen in de tijd reizen, hoe keer je dan terug? :p

Optec

Legacy Member
et voila qua ??
Waar is de uitleg van de tijdsmeting/verschillen ts 2 klokken ??

128MB

Legacy Member
Dus als ge met een snelheid sneller dan het licht ergens naartoe gaat. Dan komt ge daar eerder aan dan dat ge vertrokken zijn?

Wat voelt een mens dan? Word hij jonger? :wtf:

Parnakra

Legacy Member
Optec zei:
et voila qua ??
Waar is de uitleg van de tijdsmeting/verschillen ts 2 klokken ??
Daar staat uitgelegd hoe een atoomklok werkt. Simpel gezegd: op dezelfde manier als een gewoon uurwerk, maar dan véél preciezer.

En de uitleg van de tijdsverschillen? Wel, de ene klok gaf een andere tijd aan dan de anderen. It's like rocket science. :o

Optec

Legacy Member
128MB zei:
Dus als ge met een snelheid sneller dan het licht ergens naartoe gaat. Dan komt ge daar eerder aan dan dat ge vertrokken zijn?

Wat voelt een mens dan? Word hij jonger? :wtf:

neen , tijd is relatief dus jij vloet de tijd hetzelfde aan maar vergeleken met de achterblijver gaat voor jou tijd trager (zie de klokken op aarde /in space

GregoryCo

Legacy Member
Ja maar moest het lukken e :p

En hoe kan je nu eerder aankomen dan je vertrekt? Je vertrekt toch maar bv vanaf 0 seconden en je kan toch niet aankomen aan -5 seconden bv? Der moét toch wel tijd tussen zitten? Ook al is het maar 0.0000...0000001 sec.?

Optec

Legacy Member
Parnakra zei:
Daar staat uitgelegd hoe een atoomklok werkt. Simpel gezegd: op dezelfde manier als een gewoon uurwerk, maar dan véél preciezer.

En de uitleg van de tijdsverschillen? Wel, de ene klok gaf een andere tijd aan dan de anderen. It's like rocket science. :o

oeps ...tijd gaat hier ook wat trager en dus duurde het even voor het tot me doordrong dat de "eh voila" een link was :D

Cycloon

Legacy Member
128MB zei:
Dus als ge met een snelheid sneller dan het licht ergens naartoe gaat. Dan komt ge daar eerder aan dan dat ge vertrokken zijn?

Wat voelt een mens dan? Word hij jonger? :wtf:

Die 'als' vragen zijn echt irritant, wat als uw vader nu een vrouw was? Wat als de wereld nu toch plat zou zijn? Wat als een mens nu eens 16 ogen zou hebben? Wat als ...

Lichtsnelheid kan je meten dmv verschillende proefopstellingen. Maar zolang je geen greintje verstand hebt over golven ga je daar echt niks over snappen :)

Optec

Legacy Member
[B!'X!R']['@(V);9034170 zei:
Ja maar moest het lukken e :p

En hoe kan je nu eerder aankomen dan je vertrekt? Je vertrekt toch maar bv vanaf 0 seconden en je kan toch niet aankomen aan -5 seconden bv? Der moét toch wel tijd tussen zitten? Ook al is het maar 0.0000...0000001 sec.?

Het kan wel maar dan kom je aan in een paralelle werkelijkheid.
Zou gauw je in de tijd reist, splitst de werkelijkheid.
1 where u do
1 where u don't

Optec

Legacy Member
128MB zei:
Paralelle werkelijkheid. ?

Wat kan ik me bij zoiets voorstellen?

dit :

A multiverse (or meta-universe) is the hypothetical set of multiple possible universes (including our universe) that together comprise all of physical reality. The different universes within a multiverse are called parallel universes. The structure of the multiverse, the nature of each universe within it and the relationship between the various constituent universes, depend on the specific multiverse hypothesis considered.

Grayfox

Legacy Member
mja, tuurlijk is tijdsreizen mogelijk, iedereen doet het toch.. ik ben in 1986 geboren en nu zit ik al in 2007, als ik niet door de tijd gerezen heb, hoe ben ik hier dan geraakt en waarom zit ik dan nog niet altijd in 1986? en waarom je sneller dan iemand anders door de tijd zou willen reizen lijkt me ook een raadsel, hoe trager de tijd gaat hoe beter toch, of wil je zo vlug mogelijk je dood tegemoet?

roltrap

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Snelheid is weldegelijk een probleem wanneer je de lichtsnelheid benadert
massa is een probleem, niet snelheid. En dat geldt dan nog enkel als je versnelt naar de lichtsnelheid.

Op discovery was er onlang een docu over buitenaardse intelligentie en daarin werd gesteld dat lange afstanden theoretisch konden worden overbrugt door de ruimte-tijd voor het schip af te breken en achter het schip weer op te bouwen en zo eigenlijk niet het schip doen bewegen maar de ruimte-tijd errond.

ofzoiets :)

Dr_Evil

Legacy Member
wij gaan nooit sneller kunnen gaan dan snelheid van het licht omdat als iets van materie die snelheid benaderd ontbindt het. alleen licht kan het snelheid van het licht behalen en mss nog kleine deeltjes
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan