Archief - Lichtsnelheid gebroken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

XPlosiv

Legacy Member
klik

Sorry als het hier al ergens staat maar kheb het nog niet teruggevonden.

Wat denken jullie hier van? Ik vind het eigenlijk maar een creepy gedachte als het waar is. :p

Dreetn

Legacy Member
Ik weet niet wat ik er moet van denken, als het waar is tenminste wat ik wel betwijfel.

e=/m*c^2...

Karre

Legacy Member
Ik begrijp nog altijd niets van die ga-terug-in-de-toekomst. Als je sneller dan het licht gaat dan kom je toch gewoon ergens neer op 0.00000....0001 seconde en toch niet vroeger dan je vertrok.

Epyon

Legacy Member
Alhoewel de 'snelheidslimiet' (lichtsnelheid) nog altijd ter discussie staat is het experiment van de Duitsers is ondertussen al ontkracht door de peer reviews.

Wat de wetenschappers gedaan hebben is een experiment waarbij twee prisma's na elkaar werden opgesteld en er een lichtbundel werd door geschoten. Deze komt op een detector terecht, alles normaal. Wanneer de prisma's echter uit elkaar gezet werden observeerde men af en toe dat fotonen (de energiedeeltjes waaruit licht bestaat) tussen de prisma's tunnelden en zo sneller dan mogelijk op de lichtdetector arriveerden. M.a.w.: wanneer de eerste prisma door de lichtstraal geraakt werd doken onmiddellijk ook fotonen op het tweede prisma op (of toch sneller dan mogelijk). Dit effect noemt men 'quantum tunneling' en is eerder al op microbasis gedemonstreerd. Dit zou de eerste keer zijn dat het op een dergelijk macroniveau wordt waargenomen.

Wetenschappers die de whitepaper van de Duitsers gelezen hebben zeggen nu echter dat er geen fotonen worden getunneld, maar enkel de golfpakketten. Dit is een wiskundige benadering van lichttransport. Fotonen reizen in dergelijke golfpakketjes, maar niet ieder pakket bevat een foton (die pakketjes zijn dan ook een wiskundige veronderstelling). Dat die pakketjes sneller kunnen reizen dan het licht is mogelijk (omdat het dus puur theoretisch is), maar in het experiment zouden er geen werkelijke fotonen overgedragen zijn. De speciale relativiteitstheorie is dus (voorlopig) nog veilig :) .

En over dat tijdsreizen: die theorieën gaan er van uit dat je een 'vaste verbinding' zoals een wormgat hebt tussen het object dat lichtsnelheid nadert of overschrijdt en het 'vaste' punt in de ruimte.

Thales

Legacy Member
zou wel cool zijn, maar nix van gehoord op nieuws, dus het zal wel ni zo zijn

cosmo2

Legacy Member
"For instance, an astronaut moving faster than it would theoretically arrive at a destination before leaving."

lol.

gregory804

Legacy Member
Careless zei:
Ik begrijp nog altijd niets van die ga-terug-in-de-toekomst. Als je sneller dan het licht gaat dan kom je toch gewoon ergens neer op 0.00000....0001 seconde en toch niet vroeger dan je vertrok.
Bedoel je niet; ga terug in het verleden, of; ga in de toekomst

Darks

Legacy Member
Sneller reizen dan het licht zal wsl dé belangrijkste uitvinding zijn voor de mens in de toekomst. Bijvoorbeeld Alpha Centauri, de dichtsbijzijnde ster ligt op 4.37 lichtjaar van ons zonnestelsel. Als we dus al met de snelheid van het licht zouden kunnen reizen, zou dit dus nog lang duren. Een snellere vorm van reizen vinden dan het licht is dus een must, zeker voor reizen naar nog verdere sterrenstelsels.

Darks

Legacy Member
Careless zei:
Ik begrijp nog altijd niets van die ga-terug-in-het verleden. Als je sneller dan het licht gaat dan kom je toch gewoon ergens neer op 0.00000....0001 seconde en toch niet vroeger dan je vertrok.

Vraag ik mij ook af. Ook al reis je onvoorstelbaar snel, het duurt toch nog altijd even om er te geraken, niet? Hoe kan je dan in hemelsnaam terug in de tijd gaan :s

EternalSilence

Legacy Member
en is zoiets wel mogelijk met het menselijk lichaam?
het is miss wel mogelijk om dingen terug in de tijd te sturen, maar ook levende organismen , die dan zonder problemen kunnen fungeren in het verleden?

denk dat ze nog een lange weg te gaan hebben.

PapaGanz

Legacy Member
Je moet in meer dimensies kunnen denken om dat volledig te snappen :).
De 3 dimensies waarin jij denkt zijn veel te nauw

Chickenlal

Legacy Member
Als je sneller gaat dan het licht, is er dan licht waar je toekomt? Is misschien een stomme vraag, maar als je met 2 begint te fietsen en de ene gaat sneller, dan is die er voor dat de andere toekomt hé :p

snake880

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
Als je sneller gaat dan het licht, is er dan licht waar je toekomt? Is misschien een stomme vraag, maar als je met 2 begint te fietsen en de ene gaat sneller, dan is die er voor dat de andere toekomt hé :p
Het licht van het verleden is er dan. Je zit dan ook in het verleden.

killgore

Legacy Member
Careless zei:
Ik begrijp nog altijd niets van die ga-terug-in-de-toekomst. Als je sneller dan het licht gaat dan kom je toch gewoon ergens neer op 0.00000....0001 seconde en toch niet vroeger dan je vertrok.

u ziet tijd veel te lineair :p.

Epyon

Legacy Member
Stehpen Hawking verwoordt het zeer frappant: moest tijdsreizen mogelijk zijn zouden mensen uit de toekomst ons al bezocht hebben :p .

Israëlische wetenschappers hebben nu mogelijk wel een manier gevonden om tijdsreizen mogelijk te maken. Hun theorie gaat uit van een doughnut/ring vormige verbuiging van tijd-ruimte omgeven door een bol van solide materie. De tijd-ruimte vervorming zou men kunnen creëren door gebruik van een of meerdere zwarte gaten te maken. Hoe verder een object (of persoon) zich nu in de ring beweegt hoe meer ie in het verleden of (als ie naar de andere kant beweegt) in de toekomst reist.

De catch in het verhaal is wel dat je nooit verder kan terugkeren dan het tijdstip waarop de tijd-ruimte vervorming gemaakt is. Dit maakt meteen komaf met het probleem van tijdparadoxen ('wat als ik mijn eigen vader vermoord' etc). Je kan echter wel onbeperkt in de toekomst reizen, toch zolang de tijd-ruimte vervorming blijft bestaan.

De theorie wordt nu onderzocht en lijkt wel te kloppen, maar het praktisch realiseren van een dergelijk hypothetisch idee is natuurlijk wel een ander pak mouwen :p .

Vlad Tepes

Legacy Member
Volgens mij zal de mens het nooit kunnen meemaken, lichtreizen etc. Het is te compliceert en ons lichaam kan het zowiezo niet aan. Het is en blijft een droom voor iedereen.

Hellrabbit

Legacy Member
Snelheid is weldegelijk een probleem wanneer je de lichtsnelheid benadert

Darks

Legacy Member
Epyon zei:
Stehpen Hawking verwoordt het zeer frappant: moest tijdsreizen mogelijk zijn zouden mensen uit de toekomst ons al bezocht hebben :p .

Hoe kunnen mensen uit de toekomst nu naar het heden reizen? Die mensen zijn er toch nog niet :wtf:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan