Archief - Lichtsnelheid gebroken?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Optec

Legacy Member
Dr_Evil zei:
wij gaan nooit sneller kunnen gaan dan snelheid van het licht omdat als iets van materie die snelheid benaderd ontbindt het. alleen licht kan het snelheid van het licht behalen en mss nog kleine deeltjes

Ik veronderstel tegen dat we die snelheid kunnen benaderen, we beschikking zullen hebben over een erg grote, zo niet onbeperkte (fusie?)energiebron.
Zou het niet logisch zijn dan een deel daarvan gebruikt word om dat desintegratieeffect te counteren?
Een soort "dempingsveld" (yup, Star-Trek again:p)

@grayfox : nice one dude :rofl:

Fighting Hobbit

Legacy Member
Fusie een onbeperkte energiebron? Je hebt er wel uiterst zelfdzame waterstofisotopen voor nodig...

Optec

Legacy Member
Deuterium is het niet-radioactieve isotoop van waterstof. Zo'n 0,015% van alle waterstof op aarde is deuterium; een liter water bevat 33 milligram. Dat maakt deuterium zeer overvloedig beschikbaar: de hoeveelheid deuterium in de wereldzeeën wordt geschat op 4.6·1013 ton. Deuterium kan worden gewonnen via elektrolyse van water (zwaar water elektrolyseert moeilijker, en blijft dus achter bij de elektrolyse van water), via de destillatie van vloeibaar waterstof, of via verschillende chemische adsorptietechnieken.

Fighting Hobbit

Legacy Member
De reactoren die men nu bouwt (ITER) verbruiken naast deutrium ook tritium, tritium is net ietsje zeldzamer...
Tritium is dan wel de radioactieve isotoop, maar je hebt het ook nodig. Als men D-D reactoren zou gaan bouwen heb je gelijk. Je haalt trouwens een hoop energie uit die deutriummoleculen, maar spijtig genoeg verlies je ook veel om de reactor rendabel te houden.

Gezien D-T fusie ongeveer 4 keer meer energie opwekt per reactie als D-D is die dus iets populairder als we een rendabele reactie willen. Om tritium te produceren is dan weer een minder rendabele reactie nodig meen ik me te herinneren.
Je hebt wel gelijk dat ik enkel op D-T ben afgegaan en niet echt echt op D-D, maar bon.

Optec

Legacy Member
Tis je vergeven ;) maar je gaat nu uit van de hedendaagse situatie.
Ik schreef " wanneer we LS kunnen benaderen..."
Futuremusic dus :-)

Ik "hoop" natuurlijk op koude fusie of (don't shoot me) materie/antimaterie fusie. :baard:

killgore

Legacy Member
Optec zei:
neen , tijd is relatief dus jij vloet de tijd hetzelfde aan maar vergeleken met de achterblijver gaat voor jou tijd trager (zie de klokken op aarde /in space

Niet volledig exact wat je zegt. Je kan niet zeggen dat voor jou de tijd hetzelfde aanvoelt want je kan ze niet vergelijken met iets :).

Maar het is zeer simpel: het is onmogelijk om te zeggen wat er gebeurd als je echt sneller gaat als het licht ;). Dat tijdreizen is een vermoeden, dat helemaal fout kan zijn.

Deus ex Machina

Legacy Member
yoshimura zei:
Licht heeft dus een deeltjeskarakter en wordt beinvloed door zwaartekracht. Beschouw lichstralen van de zon die in rechte lijn naar de aarde komen, als zijn in het zwaartekrachtsveld van de aarde komen zullen die lichtstralen lichtjes afbuigen.
Bij een zonsverduistering (als de maan tussen aarde en zon staat) zie je de corona (= lichtombuiging rond het zwaartekrachtsveld van de maan).
http://www.esa.int/images/400corona.jpg

Het ultieme voorbeeld hier is een zwart gat, een object met enorme masse en dus een enorm zwaartekrachtsveld. Het licht wordt zo sterk afgebogen dat het zoals een spiraal rond het object naar het centrum wordt geleid. Wij van buitenaf zien dus niets, de afwezigheid van het licht.
Kan je je eens voorstellen wat een lichtchaos je rond de kern van zo'n massa zou moeten zien... als je de zwaartekracht zou overleven daar :D

Licht is dus beinvloedbaar.
Lichtsnelheid hebben we, nu nog iets vinden om die snelheid vast te houden en te versnellen :evil:

maar licht gedraagt zich soms ook als een gold, afhankelijk van wie het bepaald

killgore

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
maar licht gedraagt zich soms ook als een gold, afhankelijk van wie het bepaald

alles heeft zowel een golf als deeltjes karakter, niet enkel licht.

Deus ex Machina

Legacy Member
nja da wel, maar khad het op die uitpsraak van die vorige kerel

killgore

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
nja da wel, maar khad het op die uitpsraak van die vorige kerel

twas u niet verbeteren hoor, even aanvulling :). Kheb niet echt tijd om meer te zetten, anders had ik nog wat langere post over die dualiteit gemaakt ;).

Cycloon

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
De reactoren die men nu bouwt (ITER) verbruiken naast deutrium ook tritium, tritium is net ietsje zeldzamer...
Tritium is dan wel de radioactieve isotoop, maar je hebt het ook nodig. Als men D-D reactoren zou gaan bouwen heb je gelijk. Je haalt trouwens een hoop energie uit die deutriummoleculen, maar spijtig genoeg verlies je ook veel om de reactor rendabel te houden.

Gezien D-T fusie ongeveer 4 keer meer energie opwekt per reactie als D-D is die dus iets populairder als we een rendabele reactie willen. Om tritium te produceren is dan weer een minder rendabele reactie nodig meen ik me te herinneren.
Je hebt wel gelijk dat ik enkel op D-T ben afgegaan en niet echt echt op D-D, maar bon.

Bij de fusiereactie zelf schieten nogal wat neutronen los. Deze raken de wand en bij deze reactie vervalt de wand in tritium. De wand voed dus deels de fusie. De wand is hier natuurlijk zo voor gemaakt :)

De D en T isotopen zullen dus waarschijnlijk nooit een probleem zijn :applause:

Parnakra

Legacy Member
Cyc1oon zei:
Bij de fusiereactie zelf schieten nogal wat neutronen los. Deze raken de wand en bij deze reactie vervalt de wand in tritium. De wand voed dus deels de fusie. De wand is hier natuurlijk zo voor gemaakt :)

De D en T isotopen zullen dus waarschijnlijk nooit een probleem zijn :applause:
Alleen jammer van de énorme kost van zo'n wand en de snelheid waarmee hij vervalt. (ik dacht dat als zo'n wand 5 jaar meegaat, het al lang zou zijn)

killgore

Legacy Member
Parnakra zei:
Alleen jammer van de énorme kost van zo'n wand en de snelheid waarmee hij vervalt. (ik dacht dat als zo'n wand 5 jaar meegaat, het al lang zou zijn)

yup, en het probleem dat het nog eens 50à 200 jaar (afhankelijk van welke bronnen je raadpleegt :p) duurt voor de wand stralingsvrij is.

Maar het is een begin.

Optec

Legacy Member
killgore zei:
yup, en het probleem dat het nog eens 50à 200 jaar (afhankelijk van welke bronnen je raadpleegt :p) duurt voor de wand stralingsvrij is.

Maar het is een begin.

Zoals je zegt : It's a beginning. En 50 a 200 jaar lijkt me een peuleschil vergeleken met de halfwaardetijd van fusie afval +100.000j ??

killgore

Legacy Member
Optec zei:
Zoals je zegt : It's a beginning. En 50 a 200 jaar lijkt me een peuleschil vergeleken met de halfwaardetijd van fusie afval +100.000j ??

fissie afval bedoel je, en dat is idd 100k à 200k. Maar ik vermoed zeer sterk dat ze hiervoor wel versnellingen kunnen vinden vroeg of laat.

Optec

Legacy Member
splitsing en fusie = Nederlands
Fission and fusion = English

Don't mix please (I know I do ;-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan