Archief - Legale snelheid maar gestopt...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

amdr

Legacy Member
kristofvv zei:
tip: begin niet aan tunen als je nog niet deftig weet wat een sproeier is :p
Je moet uw carbu afstellen, uw vario, uw koppeling, enz...

en dat is allemaal niet zo van zelfsprekend hoor....

trouwens...

op http://www.scooterforum.net kan je beter gaan vragen of dit een goede setup is. Daar zitten veel meer "kenners" :ironic:
Ik ben de laatsten tijd zoveel mogelijk info etc aant vinden over afstellen op oa www.scooter-freaks.nl

En zeg dan is wat een sproeier is :p En trouwens da afstelle doet de kristof ier wel, die kent daar vrij tot zeer veel van :p

simpele duif

Legacy Member
een sproeier is toch het stuk dat bepaalt hoeveel benzine er in je carburateur komt?
of ben ik mis?

kristofvv

Legacy Member
amdr zei:
Ik ben de laatsten tijd zoveel mogelijk info etc aant vinden over afstellen op oa www.scooter-freaks.nl

En zeg dan is wat een sproeier is :p En trouwens da afstelle doet de kristof ier wel, die kent daar vrij tot zeer veel van :p

'k hem het ook zo geleerd zene, veel informatie opgezocht enzovoort.
Mor zelfs dan is het nog niet zo vanzelfsprekend. Ik heb ook veel conversaties gehad met echt tuners en dat is nog altijd veel interessanter dan zo'n how-to op internet zene.

sproeier is een vijs in je carbu met een gat in. Dit gat heb je in verschillende maten. Hoe groter het gat hoe meer benzine er in je cilinder wordt gespoten. En hoe meer hij dus zal verbruiken.

TE grote sproeier => dan zal hij verzuipen en zal de bougie zwart zien.
TE kleine sproeier => dan zal hij stotteren en de bougie zal wit zien. (ook gevaarlijk omdat de benzine ook zorgt voor een deel van de koeling => kans op warmlopers.

Goede sproeier => bougie koffiebruin.:)

dat ie goed afgesteld is is ERG belangerijk

ook je lucht-en stationairschroef horen daarbij :)

seatboy

Legacy Member
simpele duif zei:
een brommer kost ongeveer hetzelfde per jaar als uw autoverzekering alleen al!

en er is toch wel een gigantisch verschil tussen 2000 euro en minsten 15000 euro :ironic:


Wat heb je voor 2000 € in de wereld van de brommertjes???

Voor die prijs kan je geen Booster hebben + opdrijven + verzekering + de kosten van een accident (dat je zelf zal moeten betalen aangezien een opgedreven brommetje nooit verzekerd is)+de prijs van een boete omdat die opgedreven is.

En idd, mijn autoverzekering is hoog van prijs, met dank aan andere jongeren die denken dat ze alles mogen doen. Maar daarmee stel ik mijzelf wel buiten schot van welke kosten dan ook (in geval van ongeval). Ik heb er nog maar paar keer gebruik van moeten maken (deur die openwaait, steentje die in mijn voorruit vliegt, ...) maar ben zeer dankbaar dat die verzekering er is.

Anderzijds is 15000 € helemaal niet de norm. Voor beginnende chauffeurs is een 2e handse wagen véél intressanter als een nieuwe wagen en dit om verschillende redenen (goedkoper, je mag er al eens iets mee misdoen (te hoog in de toeren, klein ongeval, ...),...).

simpele duif

Legacy Member
ik weet ongeveer alles van op fora maar het enige deel dat ik nog nie versta is het stuk tussen de cilinder en de koppeling, dus wat er gebeurt met zuiger, krukas en vario. en ook niet waarvoor het vliegwiel dient..
kan iemand me dat uitleggen? :help:

Hyperinsomnia

Legacy Member
kristofvv zei:
sproeier is een vijs in je carbu met een gat in. Dit gat heb je in verschillende maten. Hoe groter het gat hoe meer benzine er in je cilinder wordt gespoten. En hoe meer hij dus zal verbruiken.

TE grote sproeier => dan zal hij verzuipen en zal de bougie zwart zien.
TE kleine sproeier => dan zal hij stotteren en de bougie zal wit zien. (ook gevaarlijk omdat de benzine ook zorgt voor een deel van de koeling => kans op warmlopers.
ff vraagje, 'k heb wa probs gehad mee stotteren maar idd na sproeier wa meer open te zetten was dat weg. Maar nu (vooral als hij koud is) trekt hij een klein beetje terug as'k volg gas geef...
Zit wel een nieuwe cilinder in die juist 500km heeft gedaan, die zou toch al gerodeerd moeten zijn.
edit: dus als ik net nie vol gas geef, gaat hij rapper dan dat ik da wel doe

simpele duif

Legacy Member
seatboy zei:
Anderzijds is 15000 € helemaal niet de norm. Voor beginnende chauffeurs is een 2e handse wagen véél intressanter als een nieuwe wagen en dit om verschillende redenen (goedkoper, je mag er al eens iets mee misdoen (te hoog in de toeren, klein ongeval, ...),...).

net zoals voor jongeren een 2e handse brommer véél intressanter als een nieuwe brommer is ;)

1000 euro voor brommer+100 verzekering+100 helm+300 opvoeren+500 ongeval = 2000 euro

*edit* bijna vergeten: een brommer die je 2dehands koopt is meestal al opgevoerd :)

Interficio

Legacy Member
q-ball_NBK zei:
haha da herinnert me eraan dak de flikken es in de zak gezet heb voor 10.000 BEF:p

de flikke stonde hier in men straat met combi, en ik kwam thuis en had brommer achter hun combi gezet (vor mijn deur).

Die flikke gaan weg en rijde mijn brommer omver, ware paar schreefkes in enzo.

Ik me men pa naar nen garagist factuur laten opmaken om brommer te herspuiten, was iets tussen de 200-250€.
Brommer heb ik laten herspuiten op men opa zen werk (gratis), en ben toen met die factuur naar de flikken gegaan

=> eind die week had ik 250€ op mijn rekening:p

Da's degoutant, de meeste mensen laten de verzekering ook veel betalen voor hun auto maar laten die dan nie repareren.
Ik heb het daar wa moeilijk mee, maja, 't is onze cultuur zeker :doh:

kristofvv

Legacy Member
Hyperinsomnia zei:
ff vraagje, 'k heb wa probs gehad mee stotteren maar idd na sproeier wa meer open te zetten was dat weg. Maar nu (vooral als hij koud is) trekt hij een klein beetje terug as'k volg gas geef...
Zit wel een nieuwe cilinder in die juist 500km heeft gedaan, die zou toch al gerodeerd moeten zijn.
edit: dus als ik net nie vol gas geef, gaat hij rapper dan dat ik da wel doe

men beste, je moet de sproeier niet opendraaien dat blijft juist hetzelfde.
Dus ik denk dat jij de luchtschroef bedoelt, maar dit is het niet.

Aan je carbu hangt vanonder een zwart bakje dat je met 2 vijzen eraf kan halen. Hierin zitten 2-3 sproeiers (hoofd, choke en stationair).

Haal de grootste eruit, kijk naar wat voor maar het is. Ga naar je dealer en haal ongeveer één dat 4 maten groter is (schat ik). Dit kost 1-2 euro

Hyperinsomnia

Legacy Member
kristofvv zei:
men beste, je moet de sproeier niet opendraaien dat blijft juist hetzelfde.
Dus ik denk dat jij de luchtschroef bedoelt, maar dit is het niet.

Aan je carbu hangt vanonder een zwart bakje dat je met 2 vijzen eraf kan halen. Hierin zitten 2-3 sproeiers (hoofd, choke en stationair).

Haal de grootste eruit, kijk naar wat voor maar het is. Ga naar je dealer en haal ongeveer één dat 4 maten groter is (schat ik). Dit kost 1-2 euro
njam, kweet na aan wa ik juist heb gedraaid maar ie stotterde wel niet meer e...
en wrm moet dat groter zijn? (ik wil altijd bijleren ;))

kristofvv

Legacy Member
Hyperinsomnia zei:
njam, kweet na aan wa ik juist heb gedraaid maar ie stotterde wel niet meer e...
en wrm moet dat groter zijn? (ik wil altijd bijleren ;))

Als je bijvoorbeeld een krulpijp steekt. gaat je cillinder meer toeren draaien. En je cilinder heeft dan meer naft nodig en daarom zal je een grotere sproeier moeten steken.

=> dus voor elke motoronderdeel dat je vervangt moet je de carbu terug afstellen (bahalve vario en koppeling)

Voor het afstellen kan je naar men vorige post kijken :p

ivm met de bougi

Hyperinsomnia

Legacy Member
simpele duif zei:
dan heb je meer benzine in je carb
Mjah da zat er standaard in dus da zou toch moeten werken? Ik heb alleszins aan iet gedraaid en daarna stotterde hij al niet meer, nu trekt ie alleen nog klein beetje terug bij vol gas.

Hyperinsomnia

Legacy Member
kristofvv zei:
Als je bijvoorbeeld een krulpijp steekt. gaat je cillinder meer toeren draaien. En je cilinder heeft dan meer naft nodig en daarom zal je een grotere sproeier moeten steken.

=> dus voor elke motoronderdeel dat je vervangt moet je de carbu terug afstellen (bahalve vario en koppeling)

Voor het afstellen kan je naar men vorige post kijken :p

ivm met de bougi

Ik dacht dat ge uw lucht én uw benzinetoevoer kon afstellen met regelvijzen?
wss niet dus :)

amdr

Legacy Member
kristofvv zei:
men beste, je moet de sproeier niet opendraaien dat blijft juist hetzelfde.
Dus ik denk dat jij de luchtschroef bedoelt, maar dit is het niet.

Aan je carbu hangt vanonder een zwart bakje dat je met 2 vijzen eraf kan halen. Hierin zitten 2-3 sproeiers (hoofd, choke en stationair).

Haal de grootste eruit, kijk naar wat voor maar het is. Ga naar je dealer en haal ongeveer één dat 4 maten groter is (schat ik). Dit kost 1-2 euro
Als hier een std Booster Spirit heb dan zal ik die wss ook moete vervangen. Moet ik die dan ook 4 mate groter nemen of moet die groter me deze setup? :unsure:

simpele duif

Legacy Member
simpele duif zei:
ik weet ongeveer alles van op fora maar het enige deel dat ik nog nie versta is het stuk tussen de cilinder en de koppeling, dus wat er gebeurt met zuiger, krukas en vario. en ook niet waarvoor het vliegwiel dient..
kan iemand me dat uitleggen? :help:

kristof gij weet er nogal veel van
kunt ge dat een keer uitleggen?

kristofvv

Legacy Member
Hyperinsomnia zei:
Ik dacht dat ge uw lucht én uw benzinetoevoer kon afstellen met regelvijzen?
wss niet dus :)

alleen de luchttoevoer dmv een vijs (die op de carbu zit, aan de kant van de luchtfilter, deze draai je best ongeveer 1.5 slag open) :p

benzinetoevoer veranderen = sproeier veranderen

hoop dat je het een beetje doorhebt :)

Hyperinsomnia

Legacy Member
kristofvv zei:
alleen de luchttoevoer dmv een vijs (die op de carbu zit, aan de kant van de luchtfilter, deze draai je best ongeveer 1.5 slag open) :p

benzinetoevoer veranderen = sproeier veranderen

hoop dat je het een beetje doorhebt :)
Mhm jup nu snap ik het :). Dus kheb wss luchttoevoer meer open gezet of meer dicht maakt al nie uit:p. 't werkte da was dus goe :)

amdr

Legacy Member
kristofvv zei:
alleen de luchttoevoer dmv een vijs (die op de carbu zit, aan de kant van de luchtfilter, deze draai je best ongeveer 1.5 slag open) :p

benzinetoevoer veranderen = sproeier veranderen

hoop dat je het een beetje doorhebt :)
zou ik u msn mss mogen emme? :doc:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan