Archief - Koken en "de moderne man"

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Najade

Legacy Member
$T@CkDuMP zei:
je kan het gewoon niet ontkennen dat de meisjes de dag van vandaag in het algemeen geen zak geven om koken. Ik ben zeker geen fan van de "goeien ouwen tijd", maar dat is gewoon een prachtige kwaliteit die de vrouw van vroeger bijna altijd had, en nu ist zo precies van "oh ok de man mag ook meehelpen in het huishouden
Mja, ik heb al gezegd dat ik dat eigenlijk niet zo goed weet en het dus zou kunnen. In dat geval is het een onnozel excuus natuurlijk, want iets niet leren opdat den andere het zou doen is niet bepaald respectvol. Ik moet wel opmerken dat uw zara-opmerkingen nogal storen op dat gebied... ik denk dat gij gewoon een totaal ander soort vrouwen (meiskes?) tegenkomt dan ik.
Iets afschuiven op iemand anders zodat ge zelf iets leuks zou kunnen gaan doen is not done, tenzij ge daar een goeie afspraak over hebt met uw significant other natuurlijk.
Ik kan mij bvb heel goed voorstellen dat ik binnen een paar jaar samenwoon met dieje van mij, en dat die als die thuiskomt graag ff gaat WoW doen, terwijl ik eten maak. Zijn kookkunsten kennende heb ik daar geen probleem mee, en als we dan na het eten kunnen afspreken dat hij ff de afwas doet en de keuken opruimt, is da ni echt een probleem.
Het zal te maken hebben met een verdeling waar iedereen content mee is I suppose.

Over dat koken: dat grote verschil heeft te maken met het feit dat mama de huisvrouw vroeger altijd thuis was en dus ook tijd had het eten voor te bereiden.. Dat is nu al lang veranderd en het is dus nodig dat er betere verdelingen komt. Maar langs de andere kant is het idd zo dat de meeste chef-koks mannen zijn en dat dat ook altijd zo is geweest. Ik denk dus dat het eigenlijk vooral zo is dat iedereen kan koken (zeker basisdingen), en dat het vooral te maken heeft met keuzes. Ik de vind het alleszins geen typisch mannelijk of vrouwelijk 'nut'...

bludgeoned

Legacy Member
BlaDe zei:
alle topkoks zijn mannen anyway, go figure ;p

Hoe zou dat toch komen.
Mss omdat vrouwen minder de kans hebben om carriere te maken. Ze zorgen voor de kinderen en dan is er voor carriere niet veel tijd meer.
SOmmigen zijn hier blijkbaar echt overtuigd dat ze zonder vrouw kunnen :lol:

Najade

Legacy Member
Bwa je moet dat ook niet onderschatten natuurlijk.
Ik denk dat vrouwen gewoon geen chef willen zijn - ondankbare job, lastige uren, hard werk, veel stress en het feit dat ze natuurlijk geprogrammeerd/geconditioneerd zijn zich constant druk te maken over de kids en het huishouden... ik ben er vrij zeker van dat het een keuze is die de meeste vrouwen bewust maken, om geen chef te worden.

(Maar het feit Doomie, dat er gevochten geweest is voor gelijkwaardige rechten voor vrouwen, en het feit dat ze er nu wel degelijk eentje kunnen worden en daar niet anders voor worden aanzien, dát is een geweldige evolutie.)

BlaDe

Legacy Member
bludgeoned zei:
Hoe zou dat toch komen.
Mss omdat vrouwen minder de kans hebben om carriere te maken. Ze zorgen voor de kinderen en dan is er voor carriere niet veel tijd meer.
SOmmigen zijn hier blijkbaar echt overtuigd dat ze zonder vrouw kunnen :lol:

tis natuurlijk dat die opmerking enorm serieus was eh fluppe :)

Decay

Legacy Member
IK kook af en toe eens. Vooral dingen mmet scampis en zalm enzo. Hmmm :p Mijn vriendin is zot van mijn kookkunsten en zaagt vaak achter dat ik nog eens is iets lekker wil klaarmaken. Veel gerechten kan ik niet maken, maar ik durf creatief te zijn en weet ook welke dingen bij elkaar gaan en welke niet :)

bludgeoned

Legacy Member
BlaDe zei:
tis natuurlijk dat die opmerking enorm serieus was eh fluppe :)

Wou gewoon duiden waarom dit zo was.
HEeft niet te maken met de "suprematie" van de man zoals velen hier blijkbaar denken.
ComputerVista kan zelfs niet zonder vrouw in zijn leven;) Dus als hij al een vrouw nodig heeft, kan geen enkele man zonder.

DGEN

Legacy Member
koken is chill...heb de afgelopen 2 jaar het eten bij xmas en oudjaar verzorgd..
door de weeks kook ik bijna elke dag aangezien ik op kot zit..want elke dag buiten eten zou wel teveel van het goeie zijn (doekoe!!).

GMotha

Legacy Member
bludgeoned zei:
Mss omdat vrouwen minder de kans hebben om carriere te maken. Ze zorgen voor de kinderen en dan is er voor carriere niet veel tijd meer.
In de jaren stillekes, ja.
Nu worden kinderen zo rap mogelijk bij de bomma en bompa (of onthaalmoeder) gedropt, en de gezinnetjes die dat niet doen hebben van zichzelf al iemand die housvrouw/man WILT zijn (of ontmoedigd door een laag diploma of geen, maar dat komt ook bij mannen voor) en als uw werkuren goed zitten is het perfect mogelijk gezinsleven en carriere te combineren (er zijn genoeg mensen die halftime werken voor't gezin en nog steeds een mooie pree opstrijken). Vrouwen kunnen nu ook carriere maken zonder het rollenpatroon iets in hun weg te laten steken, omdat het nu eenmaal makkelijk te doorbreken is.

Zeggen dat vrouwen geen carriere kunnen maken is zeggen dat allochtonen niet aan werk kunnen raken. Allemaal bullshit natuurlijk: genoeg vrouwen met carrieres waar de gemiddelde mens van kan dromen, maar nog altijd graag gebruikt als een excuus waarom iemand geen werk/carriere heeft. Een gebrek aan ambitie is meestal de reden waarom iemand geen carriere heeft IPV geslacht.

Tha_nOn

Legacy Member
$T@CkDuMP zei:
sorry, maar zo zijn jullie hoor...met al die feministische praat...vrouwen moeten dezelfde rechten hebben als de man, ja tuurlijk, maar da wil nog altijd ni zeggen da we lekker de rollen gaan omdraaien en whieeeee wij zullen ons specialiseren in winkelkes afschuimen en geld uitgeven...schatje gij maakt het eten? cva? OOOOOOOKééééééééé!! :ironic: ik vind dat we het allemaal moeten kunnen, en daarom moeten jullie het ni gaan afleren!


ik heb nergens gezegd dat vrouwen niet meer zouden moeten kunnen koken
kheb gezegd dat het belachelijk is om te zeggen dat als vrouwen niet meer kunnen koken op jonge leeftijd dat ze een van hun grootste troeven verliezen
(meeste mensen leren koken als ze alleen gaan wonen maar meisjes moeten het wel van thuis uit leren)

haar uitleg was totaal niet duidelijk
kzal maar is ffkes citeren dan 'koken is voor elke mens een leuke surplus als ge het goed kunt, net gelijk kuisen'
ik zie niet in hoe ge daaruit afleid dat ik vind dat vrouwen niet meer moeten leren koken en dat mannen alles maar moeten doen \o/
begrijpend lezen is ook best een interessante surplus voor iemand ze

en het is niet omdat jonge meisjes geen zak geven om koken dat ze als ze alleen gaan wonen het niet zullen leren

Tha_nOn

Legacy Member
Doom Dragon zei:
@The_non .. :lol:
ik vind gewoon dat de mannen meer en meer verondersteld worden halve vrouwen te zijn en mee te helpen in het huishouden en kinderen, oke, is normaal vind ik ook.
maar komen beweren dat de mannen geleidelijk op de hetzelfde niveau komen als de vrouwen, da's voor mij feministische praat.

wie vocht er hier jaren voor dezelfde rechten als ons.
alle top chefkoks zijn mannen ...

mjah, ik kan andermans intelligentie ook al eens overschatten zeker
wat ik zei met de man die op dezelfde hoogte als de vrouw probeerde te komen was met nogal wat zout te neme
leek mij niet al te moeilijk om te zien gezien de voorgeschiedenis (onderdrukking van de vrouw) en mijn geslacht
of mogen vrouwen geen sneren geven

$T@CkDuMP

Legacy Member
het wordt mij allemaal een beetje chaotisch, iedereen praat door elkaar en er wordt soms naar de verkeerde toe gequote e.d.

doet er allemal niet toe! we zijn er uit denk ik...:p

Tha_nOn

Legacy Member
$T@CkDuMP zei:
het wordt mij allemaal een beetje chaotisch, iedereen praat door elkaar en er wordt soms naar de verkeerde toe gequote e.d.

doet er allemal niet toe! we zijn er uit denk ik...:p

ik ben hier niemand verkeerd aant quoten ze schatje, kan ik eraan doen dat gij op uwe staart getrapt waart door een zogenaamd feministisch wijf

$T@CkDuMP

Legacy Member
Tha_nOn zei:
ik ben hier niemand verkeerd aant quoten ze schatje, kan ik eraan doen dat gij op uwe staart getrapt waart door een zogenaamd feministisch wijf
zei ik da gij da waard? :sop:

Najade

Legacy Member
Sort of, yes.
Maar op zich is dat al lang opgelost en is feministisch helemaal geen scheldwoord, dus ik geloof niet dat jullie jullie er nog druk in moeten maken :p

Maar on topic, ik ga eens eten maken zie!
Het hoogst ingewikkelde kalfsfricasé :p

EternalSilence

Legacy Member
vraag mij af wa ik vanavond kan klaarmaken ipv van die droge boterhammen te eten

bah bah ..

(man .. ik heb dees middag belegd broodje gegeten ,dus ik verdien nu wel warme maaltijd .. of ben ik gewoon dik aant komen? :eek: )

iemand suggesties?

Najade

Legacy Member
Als ge nu eens zegt wat ge in huis hebt, kunnen we misschien een receptje verzinnen?

$T@CkDuMP

Legacy Member
ik heb kip-curry gemaakt
zelfgemaakte currysaus, redelijk wa werk aan maar...ik durf gerust zeggen da ze is gelijk in de restaurants..OOH MY GOD...lekker :D

recept:

- 2 selderstengels
- halve appel
- 1 ajuin
- 1 teentje knoflook
- 2 dl room
- 2 dl water
- bieslook
- currykruiden
- dragonkruiden
- zout
- peper

alle groentjes fijn hakken en laten sudderen in een beetje boter+olijfolie tot het wa "glazig" begint te worden...dan blussen met een scheutje witte wijn, de room en het water toevoegen. 15 min laten sudderen op half vuur. eventueel wat maizena of bloem (geroerd in een weinig water dan hé) toevoegen om aan te dikken en eventjes laten nakoken.

smakelijk! :p

ComputerVISTA

Legacy Member
Het openen der blik soep!

- Men neme een automatische (elektrische) blikopener.
- Men zwiere het bliksken in het apparaat
- Na opening zwiert met dit vervolgens in de microgolfoven (zonder blik maar in bord of kom of wat dan ook)

*PLING*

smakelijk :doc:

Godlessarto

Legacy Member
$T@CkDuMP zei:
ik heb kip-curry gemaakt
zelfgemaakte currysaus, redelijk wa werk aan maar...ik durf gerust zeggen da ze is gelijk in de restaurants..OOH MY GOD...lekker :D

recept:

- 2 selderstengels
- halve appel
- 1 ajuin
- 1 teentje knoflook
- 2 dl room
- 2 dl water
- bieslook
- currykruiden
- dragonkruiden
- zout
- peper

alle groentjes fijn hakken en laten sudderen in een beetje boter+olijfolie tot het wa "glazig" begint te worden...dan blussen met een scheutje witte wijn, de room en het water toevoegen. 15 min laten sudderen op half vuur. eventueel wat maizena of bloem (geroerd in een weinig water dan hé) toevoegen om aan te dikken en eventjes laten nakoken.

smakelijk! :p
Beetje weinig appel niet? Als je ziet naar de hoeveelheid room. En om de smaak nog iets beter te make kan je 1/2 visfumet en 1/2 water gebruiken.
Maar knap dat je zelf de saus maakt, de meeste doen het gewoon uit een pakje.

Sanguin3

Legacy Member
Koken, wassen, afwassen, naaien, strijken, haken, studeren, kuisen, enz... ik kan het allemaal.

Komt ervan als je van jongsaf aan op je eigen benen moet staan :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan