Archief - Ik rook...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Van wanneer rook jij?


  • Totaal aantal stemmers
    1030
  • Opiniepeiling gesloten.

vyeate

Legacy Member
BuBbA zei:
Cannabis is wel degelijk schadelijk voor de hersenen. En zeker in de pubertijd.
Het is lang zo geweest dat men geen bewijzen had dat cannabis je hersenen aantaste maar die bewijzen zijn nu eindelijk geleverd in zweden.

Men heeft lange tijd gedacht dat de hersenen in de pubertijd al volgroeid waren maar nu blijkt dat verschillende verbindingen nog alles behalve volgroeid zijn. Verschillende van die verbindingen worden aangetast door cannabisgebruik.

Het is nu bewezen dat men een ander persoon word door cannabis te gebruiken. Niet per sé een slechter persoon maar wel een ander persoon.

Voor meer info hierover: zaterdag in terzake om 20.00 op canvas.

Terzake zaterdag :

"
Als de rook om je hoofd is verdwenen ...

Zaterdag 24 juni 2006

Cannabis speelt in het hoofd. Vraag het aan elke gebruiker, het is daarom dat ze het roken. De wetenschap heeft echter ontdekt dat het ook blijvend kan spelen.
Terzake Zaterdag gaat na wat er is van het verband tussen het gebruik van cannabis en psychotische aandoeningen bij jongeren.
Het roken van een joint verschilt voor veel jongeren niet van alcoholverbruik. Bovendien bestaat het hardnekkige gerucht dat cannabis in tegenstelling tot alcohol niet verslavend zou zijn. En over de lange-termijneffecten maakt haast niemand zich dik, omdat die totaal onbekend zijn.
Een aantal jongeren getuigen in Terzake Zaterdag dat ze niet enkel veel cannabis roken maar dat ze er ook psychische problemen van ondervinden. Ook psychiaters merken een stijging van het aantal jongeren met psychische problemen en een verband met overmatig cannabisgebruik.
Terry Hammond is ervan overtuigd dat zijn zoon Steve zijn schizofrenie te danken heeft aan de joint. "Steve had dan misschien een kwetsbare persoonlijkheid en daarom was hij er wellicht vatbaarder voor, maar ik ben zo goed als zeker: had hij geen cannabis gerookt dan zou hij geen schizofrenie hebben ontwikkeld."
De wetenschap lijkt hem gelijk te geven: cannabis verandert de manier waarop mensen denken en zorgt voor chemische verandering in de hersenen van de gebruiker.
Cannabis: What teenagers need to know - BBC Panorama, 2005."

Ik vind van mezelf dat ik een beter persoon ben geworden sinds ik het een keer heb aangeraakt:)

madior

Legacy Member
kben 16, nog nooit gerookt en niet van plan ook. Het stinkt, kost geld en is ongezond.
ook nog nooit een joint ofzo aangeraakt

Ferux

Legacy Member
Toen ik 16 jaar was heb ik eens een sigaret gerookt, en daarna nog een, en daarna nog een enz.. Ik zou er direct aan verslaafd geweest zijn, maar na die avond heb ik er nooit meer een aangeraakt.

Weed natuurlijk wel :D

Mr. M

Legacy Member
BuBbA zei:
Wat terzake zegt niet nee, maar wat een professor die er onderzoek naar gedaan heeft zegt wel. Denk ik. :unsure:
dat wil ik juist duidelijk maken
het kan idd kloppen, maar voor hetzelfde geld doen ze binnen een paar jaar onderzoek en is hun conclusie dat het NIET zo is (is al meermaals gebeurd bij onderzoeken)

zo heb ik dus pas een onderzoek gelezen ook van een universiteit enzo waarin ze juist tot de conclusie kwamen dat cannabis veel minder gevaarlijk was dan verwacht

het is onderzoek tegen onderzoek en daarom neem ik die conclusies dus wat met een korreltje zout

en zoals blanco zegt, de gevallen die ze gemakkelijk testen zijn de erge gevallen dus het is niet altijd deftig te zeggen

ik rook redelijk veel joints, praktisch elke dag wel (met vrienden, alleen rook in nooit joints en dat is niet omdat ik meeloper ben ofzo uit principe en omdat ik mezelf ken en dus mezelf wil beschermen)
elke avond wat gaan chillen (frisbeeen enzo) en rustig buiten een jointje roken
ik gebruik het gewoon als ontspanning, tijdens de examens ben ik ook zonder enig probleem gestopt

ik kan me goed voorstellen dat mijn levenswijze schadelijk is voor mijn gezondheid, dat ga ik niet bediscusieren, maar de meeste effecten van cannabis zijn niet blijven en als je een paar weken/maanden stopt zijn ze terug van de baan (de meeste he, de rook die je binnenkrijgt van de tabak zal idd niet gezond zijn)

nu ja die professoren zeggen imo wat ze willen, de ene spreekt voor cannabis (waar ik natuurlijk niks op tegen heb, het zou de integratie in de maatschappij gemakkelijker maken) de andere tegen (en als ze daar deftige redenen voor hebben dan zie ik wel in waarom)

het is gewoon een feit dat er zoveel verschillende onderzoeken naar zijn gebeurd en je gewoon niet meer weet wat je nog moet geloven erover
dus ik trek me van al die onderzoeken niks meer aan (al vind k het wel plezant om over te lezen ofzo)

ze zullen ooit wel deftig weten wat cannabis (en andere drugs) juist doen met u lichaam en zo een goede conclusie kunne geven, maar dat is imo nog niet voor een van deze jaren, da zal nog wel ff duren

tot dan zulle ze blijven onderzoeken doen met regelmatig andere conclusies

Feignasse

Legacy Member
Mr. M zei:
het is mijn lichaam en ik doe ermee wat ik wil

Een weinig evidente stelling omdat ze zonder dat men het beseft de deur openzet voor heel wat praktijken die helemaal niet meer stroken met de menselijke waardigheid.

On-topic: uit nieuwsgierigheid wat sigaretten gerookt op m'n 16-17, maar het zegt me weinig. Aanvankelijk is het wel leuk omdat het je een vreemd gevoel in het hoofd bezorgt, maar wat smaak betreft is er imo weinig aan. Sigaren zijn wel lekker, maar volgens mij evenmin gezond voor je mond en tong. Joints zeggen me helemaal niets.

Op café moet roken imo zeker kunnen, al zijn aparte tafels wel aangenamer. Er hoeft geen fysieke scheiding te zijn met de rokers, zolang je maar als niet-roker wat uit de "directe smog" kan gaan zitten zeg maar. Idem voor restaurants, al mag de scheiding daar nog wel wat strikter zijn. Onlangs nog een pizza moeten verorberen met voortdurend doordringende sigarenrook in m'n neus. Van die pizza heb ik bitter weinig geproefd moet ik zeggen.

Bubba

Legacy Member
Code_X9 zei:
ja want terzake is bron van alle wijsheid...

Ik ben er zeker van dat de mensen die daarin aan bod komen een pak meer van die zaak weten dan jij.

Kepa

Legacy Member
Mr. M zei:
zo heb ik dus pas een onderzoek gelezen ook van een universiteit enzo waarin ze juist tot de conclusie kwamen dat cannabis veel minder gevaarlijk was dan verwacht
uhu, ook van gelezen..
ze hebben zelfs rhesusaapjes een jaar lang een paar dikke joints per dag laten roken, en die stopten erna zonder problemen of medische gevolgen.

een joint elke dag zal wel slecht zijn voor uw gezondheid (betrap er me zelf ook nog geregeld op), maar een joint af en toe (denk ik) kan echt makkelijk door uw lichaam hersteld worden. Ge kunt tot uw 30e een pakske sigaretten per dag roken en uw longen zuiveren zich dan tot 98% ten opzichte van uw leeftijdsgenoten (de staat vermeld namelijk niet graag wat een luchtvervuiling er in belgië heerst). Dan zal een joint voor wat ontspanning niet veel moeite zijn :).

sigaretten smaken me niet... dus rook ik ze niet
de weinige keren da'k een sigaar rook smaakt het wel

Feignasse

Legacy Member
Nuja, je kan zeggen van die reportage wat je wil. Maar wie een beetje voorzichtig is gaat er imo toch van uit dat een stof gevaarlijk is, TOT het tegendeel is bewezen. Maar wat zeggen cannabisgebruikers: bwaja, het zal wel veilig zijn he, we zien nog wel :p

Mr. M

Legacy Member
Ulixes zei:
Nuja, je kan zeggen van die reportage wat je wil. Maar wie een beetje voorzichtig is gaat er imo toch van uit dat een stof gevaarlijk is, TOT het tegendeel is bewezen. Maar wat zeggen cannabisgebruikers: bwaja, het zal wel veilig zijn he, we zien nog wel :p
ik weet niet of elke cannabisgebruiker dat zegt
ik ga er niet van uit dat het veilig is, maar in een stad rondlopen met allemaal auto's en uitlaatgassen rond u is ook niet veilig en gezond

nu ja, het is imo ieder zijn mening en zijn beslissing of ze roken/joints roken/... of niet, zolang ze er andere mensen niet mee storen

btw ik zeg niet omdat ik met mijn lichaam doe wat ik wil dat daarom andere mogen doen met mijn lichaam wat ze willen he
en idd het is mss een wat groot begrip en overdreven enzo, maar ik snap niet dat als ik om 12 uur snachts ergens in het bos of op een grasplein ergens met niemand in de buurt een joint zit te roken dat er iemand daar last zou van hebben/daar iets op tegen zou hebben

prozackx

Legacy Member
Ulixes zei:
Nuja, je kan zeggen van die reportage wat je wil. Maar wie een beetje voorzichtig is gaat er imo toch van uit dat een stof gevaarlijk is, TOT het tegendeel is bewezen. Maar wat zeggen cannabisgebruikers: bwaja, het zal wel veilig zijn he, we zien nog wel :p
cannabis bestaat al eeuwenlang, en er is nog geen enkel geval bekend van een dode door overdosis of dergelijke (dit kan niet gezegd worden van alcohol bvb).

Kepa

Legacy Member
terzake zei:
Het roken van een joint verschilt voor veel jongeren niet van alcoholverbruik. Bovendien bestaat het hardnekkige gerucht dat cannabis in tegenstelling tot alcohol niet verslavend zou zijn. En over de lange-termijneffecten maakt haast niemand zich dik, omdat die totaal onbekend zijn.
ten opzichte van echte alcoholgebruik is het ook niet verslavend.
psychisch verslavend is het zeker, maar dat is achter de pc zitten evenzeer... ge moet voor uzelf opmaken hoe ge uw vrije tijd wilt besteden. Let op dat ik vrije tijd zeg, als ge moet toevlucht nemen tot drugs of ge het gewoon teveel uit gewoonte gebruikt zal het misgaan :p


Terry Hammond is ervan overtuigd dat zijn zoon Steve zijn schizofrenie te danken heeft aan de joint. "Steve had dan misschien een kwetsbare persoonlijkheid en daarom was hij er wellicht vatbaarder voor, maar ik ben zo goed als zeker: had hij geen cannabis gerookt dan zou hij geen schizofrenie hebben ontwikkeld."
De wetenschap lijkt hem gelijk te geven: cannabis verandert de manier waarop mensen denken en zorgt voor chemische verandering in de hersenen van de gebruiker.
tjah tuurlijk gaan mensen anders op de wereld kijken met cannabis. Een zwakke persoonlijkheid reageert overal anders op. Ik vraag me af wat er met die kerel zou gebeurd zijn als hij geen cannabis had geprobeerd. Al vind ik een zware psychische aandoening enkel op cannabis schuiven wel wat te makkelijk gesproken van de vader.. makkelijker vingers elders op wijzen zeker.

Mr. M

Legacy Member
prozackx zei:
cannabis bestaat al eeuwenlang, en er is nog geen enkel geval bekend van een dode door overdosis of dergelijke (dit kan niet gezegd worden van alcohol bvb).
idd de enige manier om van cannabis een overdosis te krijgen (dus een dosis waaraan u lichaam zeker de geest geeft) is alleen te verkrijgen door cannabis te eten en dan nog met zeer grote hoeveelheden

Ssup

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
²nd that!

Bewust rook inhaleren is 'n fascinerende bezighouding. Ik stel voor om 'n liter samengeperste rook van 'n vrachtwagen te laten inhaleren door 'n roker. 'ns Zien of dat ook zo goed smaakt na 't eten... of zou 't dan toch de verslaving van nicotine kunnen zijn, wat zo vaak ontkent wordt?

Wat bedoeld ge daarmee?een lieter vrachtwagenrook?

Vrachtwagenrook is verbrande diesel en heeft niet bepaald een vergelijkbaar aroma als sigaretten.

Zo vaak wordt de verslavingsfactor van sigaretten nu ook weer niet ontkent en het staat zelfs al in koeien van letters op elk pakske geschreven.

Ik rook ook en soms paf ik zelfs nen joint.Vroeger pafte ik dat als sigaretten.

Ivm. verslaving is het wel zo dat de verslaving aan cannabis enorm onderschat wordt.Ik heb de indruk dat sommige mensen die het slechts af en toe gebruiken er na een tijdje wel mee stoppen maar bij velen heb ik het ook dagelijkse kost zien worden en in die groep heb ik er al veel zien proberen met stoppen zonder succes hoor.

Ikzelf heb het ook al veel geprobeerd maar na 3 en maximum 4 maanden betrap ik mijzelf toch op weg naar Breda.

neomitochondria

Legacy Member
heb wel nog gerookt als ik 14 of 15 was voor een kleine 6 maand, tot mijn zuster het gezien had en mij geklikt had :(, mijn ouders waren dan massas pissed en sindsdien durfde ik het niet meer om 1 aan te raken :)

nu doe ik gewoon heel af en toe nog eens, eens op een fuif ofzo zou ik wel eens 1 van iemand durven vragen, maar dit gebeurt zeer zelden, vandaag heb ik ook nog 1tje gerookt, examen was gedaan en was beetje dronken dusja:)

weed doe ik ook heel af en toe, mss 1 keer om de 3 maand ofzo met vrienden, maar zelf koop ik het nooit, want het is veel geld en ik kan aan geen kanten rollen :)

MaDDie

Legacy Member
ik heb zo mijn periodes
vorig jaar enkel sigaren.
nu elk weekend pakje sigs, maar ik stop na werchter. enja ik zal stoppen.

neomitochondria

Legacy Member
MaDDie zei:
ik heb zo mijn periodes
vorig jaar enkel sigaren.
nu elk weekend pakje sigs, maar ik stop na werchter. enja ik zal stoppen.

hoeveel keer heb ik dat al niet gehoord van mensen :)

Feignasse

Legacy Member
prozackx zei:
cannabis bestaat al eeuwenlang, en er is nog geen enkel geval bekend van een dode door overdosis of dergelijke (dit kan niet gezegd worden van alcohol bvb).

Alcohol wordt imo te dikwijls en onterecht zwart gemaakt als kwaadaardige drug. Wie met mate gebruikt, ondervindt helemaal geen nadelige effecten. Vergelijk gewoon de standaarddosis van 1 pint met 1 joint. Die joint zal zich meer laten voelen en zal alleen al door de tabak die je oprookt ongezonder zijn.

Maar beschouw dit nu niet als de kritiek van een maniakale gezondheidspurist :p Al bij al kan het me weinig schelen of iemand joints rookt of niet.

Parnakra

Legacy Member
Kepa zei:
Ge kunt tot uw 30e een pakske sigaretten per dag roken en uw longen zuiveren zich dan tot 98% ten opzichte van uw leeftijdsgenoten.
Bron? Want dit lijkt me een grote hoop stierenstront.

prozackx

Legacy Member
Ulixes zei:
Alcohol wordt imo te dikwijls en onterecht zwart gemaakt als kwaadaardige drug. Wie met mate gebruikt, ondervindt helemaal geen nadelige effecten. Vergelijk gewoon de standaarddosis van 1 pint met 1 joint. Die joint zal zich meer laten voelen en zal alleen al door de tabak die je oprookt ongezonder zijn.

Maar beschouw dit nu niet als de kritiek van een maniakale gezondheidspurist :p Al bij al kan het me weinig schelen of iemand joints rookt of niet.
de meesten mensen stoppen niet bij 1 consumptie alcohol, de meesten blowers echter wel na 1 joint
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan