Archief - Google's monopolie positie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Je hebt het over "Never mind that over 80% of my professional technical queries originate from Google (according to my referrer statistics).". De referrer statistieken van één site kan je hardly een geloofwaardige bron noemen. Kan verschillende redenen hebben: pagina kan hoger gerankt staan bij Google, mensen met technische achtergrond gebruiken vaker Google as opposed to doorsnee gebruikers, etc.

Bovendien, dat statement dat je veel meer mensen kent die iets anders dan MSN gebruiken is ongeloofwaardig, no offence.

ow sry dan heb ik mis gelezen, khad de "my" nie gezien

mr ivm msn klopt wel, kan moeilijk te geloven zijn mr toch ist zo, mr kzit dan ook al op inet van vr da er van msn sprake is, zijn er veel die msn hebben mr meestal iets anders gebruiken, ben nie beledigd want kan er inkomen dat da ongeloofwaardig overkomt vr iemand da mij niet kent :)

russian

Legacy Member
Messias. zei:
Hoeveel andere mensen kent gij die iets anders gebruiken dan MSN/Live ding? Juist, bijna geen. Wil dat daarom zeggen dat MSN een monopolie heeft? Neen, integendeel.

Trouwens 80% van alle zoekqueries, ha! Dat zou ik nog wel eens willen zien. Zeker nu IE7 een zoekbalk heeft die standaard Live dings van Microsoft gebruikt.

Het aandeel van Google wordt algemeen wel degelijk op tachtig procent geschat hoor (afhankelijk van het onderzoek uitschieters naar 70 en 90 procent). Je mag ook niet vergeten dat de mensen die regelmatig zoeken net Google zoekers zijn (die gaan heus niet werken met het Live ding).

Subject to any niceties and distinctions of the purists, there is broad agreement that Google controls almost 80% of web search requests.

http://www.rankforsales.com/n-an/454-seo-feb-28-04.html

According to one research firm, Google, including its partner sites, controls 75% of search engine traffic. That is a truly impressive number. It would not be much of an exaggeration to say that Google is the gatekeeper for the Internet.

http://research.yale.edu/lawmeme/modules.php?name=News&file=article&sid=679

En dat geeft het bedrijf wel degelijk een monopoliepositie. Microsoft mag geen producten in haar OS bundelen omdat het oneerlijke concurrentie is maar Google bevindt zich in dezelfde positie (het wijzigen van de search index kan een bedrijf reeds overkop doen gaan). Een bedrijf dat niet in de index voorkomt, bestaat niet op het internet a.h.w.

Tw33tst3r

Legacy Member
russian zei:
Het aandeel van Google wordt algemeen wel degelijk op tachtig procent geschat hoor (afhankelijk van het onderzoek uitschieters naar 70 en 90 procent). Je mag ook niet vergeten dat de mensen die regelmatig zoeken net Google zoekers zijn (die gaan heus niet werken met het Live ding).

Subject to any niceties and distinctions of the purists, there is broad agreement that Google controls almost 80% of web search requests.

http://www.rankforsales.com/n-an/454-seo-feb-28-04.html

According to one research firm, Google, including its partner sites, controls 75% of search engine traffic. That is a truly impressive number. It would not be much of an exaggeration to say that Google is the gatekeeper for the Internet.

http://research.yale.edu/lawmeme/modules.php?name=News&file=article&sid=679

En dat geeft het bedrijf wel degelijk een monopoliepositie. Microsoft mag geen producten in haar OS bundelen omdat het oneerlijke concurrentie is maar Google bevindt zich in dezelfde positie (het wijzigen van de seach index kan een bedrijf reeds overkop doen gaan).

kewl zelfs als ik mislees ben ik nog nie mis, this is my lucky day :p:p

Messias.

Legacy Member
Nuja, verschillende onderzoeken, verschillende resultaten. comScore Media schat het aandeel van Google op 47%, Nielsen NetRatings op 49% en ik kan nog 100 verschillende bronnen aanhalen die een maximum van 55% tonen. Dusja, geloof wat je wil, 80% van de markt is volgens mij larie. 50 à 60% is dichter bij de waarheid.

Zeer recent, ook door Nielsen, 55% voor Google, Live stijgt naar 10% (IE7+Vista). Om maar te zeggen dat het aandeel algemeen dus niet op 80% wordt geschat.

russian

Legacy Member
Messias. zei:
Nuja, verschillende onderzoeken, verschillende resultaten. comScore Media schat het aandeel van Google op 47%, Nielsen NetRatings op 49% en ik kan nog 100 verschillende bronnen aanhalen die een maximum van 55% tonen. Dusja, geloof wat je wil, 80% van de markt is volgens mij larie. 50 à 60% is dichter bij de waarheid.

Zeer recent, ook door Nielsen, 55% voor Google, Live stijgt naar 10% (IE7+Vista). Om maar te zeggen dat het aandeel algemeen dus niet op 80% wordt geschat.

Het onderzoek van comScore focust zich op (een beperkt deel van) Amerika alsook het onderzoek van NetRatings. Yahoo is in de States dan ook populairder dan hier. We hebben het over globale cijfers...

Je kan dan wel cijfers voor Nederland aanhalen (aandeel van meer dan 90%):
http://www.checkit.nl/press-report_Google_stijgt_sterk.html
http://www.marketing-online.nl/nieuws/ModuleItem42713.html

KO

Legacy Member
russian zei:
???

Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken. En dat blijkt dan ook uit jullie commentaren. Uiteraard heeft Google een monopoliepositie (en misbruikt het dat ook). Dat behoeft geen discussie.

Ik durf wedden dat ge geen 1 voorbeeld kunt geven van iets dat alléén google heeft. Marktleider zijn en andere bedrijven wegconcurreren heeft niks te maken met monopolie.

mo·no·po·lie (het ~, -liën/~s)
1 uitsluitend recht dat men bezit tot het verhandelen of het verrichten van iets => alleenrecht

Om dan nog even iets duidelijk te stellen: ik ben geen google fanboy. Ik baseer mij op feiten. Ik ben geen hersenloze meeloper, die haat, gewoon omdat anderen dat doen.

russian

Legacy Member
=[KO]=;8440486 zei:
Ik durf wedden dat ge geen 1 voorbeeld kunt geven van iets dat alléén google heeft. Marktleider zijn en andere bedrijven wegconcurreren heeft niks te maken met monopolie.

mo·no·po·lie (het ~, -liën/~s)
1 uitsluitend recht dat men bezit tot het verhandelen of het verrichten van iets => alleenrecht

Om dan nog even iets duidelijk te stellen: ik ben geen google fanboy. Ik baseer mij op feiten. Ik ben geen hersenloze meeloper, die haat, gewoon omdat anderen dat doen.

Ik schrijf niet dat google een monopolie heeft maar wel een monopoliepositie.

russian

Legacy Member
=[KO]=;8440486 zei:
Ik durf wedden dat ge geen 1 voorbeeld kunt geven van iets dat alléén google heeft. Marktleider zijn en andere bedrijven wegconcurreren heeft niks te maken met monopolie.

mo·no·po·lie (het ~, -liën/~s)
1 uitsluitend recht dat men bezit tot het verhandelen of het verrichten van iets => alleenrecht

Om dan nog even iets duidelijk te stellen: ik ben geen google fanboy. Ik baseer mij op feiten. Ik ben geen hersenloze meeloper, die haat, gewoon omdat anderen dat doen.

Een zuiver monopolie is in de praktijk dan ook zeldzaam (bijna onbestaande). Het gaat om de eigenschappen van een monopoliepositie. Naar uw definitie heeft Microsoft ook geen monopolie en dat is dus toch wel lachwekkend :lol:.

russian

Legacy Member
=[KO]=;8440495 zei:
En hoe bekomt ge dat als ge uberhaupt als geen monoplie hebt ?

edit: snel gedelete i see ?
Helaas pindakaas.

Ik heb geen zin in die discussie en bedoel dat Google in de praktijk een monopoliepositie heeft (maar volgens de definitie uit uw woordenboek van monopolie niet).

Eén van de belangrijkste kenmerken van een monopoliepositie is de mogelijkheid om concurrenten van de markt te drukken. En net daar heb ik in het begin van de thread een voorbeeldje van gegeven.

KO

Legacy Member
russian zei:
Een zuiver monopolie is in de praktijk dan ook zeldzaam (bijna onbestaande). Het gaat om de eigenschappen van een monopoliepositie. Naar uw definitie heeft Microsoft ook geen monopolie en dat is dus toch wel lachwekkend :lol:.

Wel raar dat op mijn stagebedrijf alles op Debian draait, 70% van alle webservers op linux draait, en ik dit bericht op ubuntu typ.
Juist. Ieder1 gebruikt microsoft :lol:

russian

Legacy Member
=[KO]=;8440503 zei:
Wel raar dat op mijn stagebedrijf alles op Debian draait, 70% van alle webservers op linux draait, en ik dit bericht op ubuntu typ.
Juist. Ieder1 gebruikt microsoft :lol:

Ik heb nergens geschreven dat iedereen Microsoft gebruikt. En waarom is het raar dat alles op je stagebedrijf op Debian draait?

Tw33tst3r

Legacy Member
=[KO]=;8440503 zei:
Wel raar dat op mijn stagebedrijf alles op Debian draait, 70% van alle webservers op linux draait, en ik dit bericht op ubuntu typ.
Juist. Ieder1 gebruikt microsoft :lol:

:rofl:
kijk met mensen gelijk u kunde gwn blijven discussiëren, iedereen die ook mr iets of wat nadenkt weet da ms de desktopmarkt zo hard domineert da ze een monopoliepositie hebben...
of denkt ge dat ze in de europese commissie er anders aandacht aan zouden schenken en het zelfs een monopolie zouden noemen...
als ge hier nu dadelijk bronnen vr gaat vragen dan weet ik ineens da ge de laatste 10 jr geen nieuwsuitzending mr gezien hebt :)

wlibaers

Legacy Member
russian zei:
???

Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken. En dat blijkt dan ook uit jullie commentaren. Uiteraard heeft Google een monopoliepositie (en misbruikt het dat ook). Dat behoeft geen discussie.

Ook mag je de macht van Google niet onderschatten. Algemeen wordt aangenomen dat meer dan tachtig procent van alle zoekopdrachten (over heel de wereld!) van Google afkomstig zijn. En dat geeft Google een enorme (oncontroleerbare?) machtspositie. Er zijn reeds bedrijven op de fles gegaan omdat ze uit de google index zijn verdwenen (een paar jaar terug heeft tweakers.net ook eens zo'n incident voorgehad) om maar een voorbeeld te geven. Je kan je afvragen of Google het hele internet niet domineert: http://www.dba-oracle.com/opin_google_control_internet.htm.

Al kan je je natuurlijk afvragen in welke mate dat opzettelijk gebeurt, of gewoon als neveneffect van eigenaardigheden van het systeem, of doelbewuste pogingen van externen om het systeem te manipuleren (Googlebombing).

Ik geef jullie ook een concreet voorbeeld van hun monopoliepositie. AdSense uitgevers (internet websites, ...) worden verboden van andere contextgebaseerde advertentieservices te gebruiken door Google.

Zoals MS een verbod oplegt aan PC-makers om dual-boot systemen beschikbaar te maken. Al is het geval van MS wel erger, want de meeste PC-makers zouden niet kunnen overleven als ze geen OEM Windows zouden mogen verkopen, terwijl een site wel alternatieven voor advertenties kan gebruiken.

Er zijn nog legio andere voorbeelden: het bedrijf DabbleDB (http://dabbledb.com/) heeft reeds lang voor Google een (kwalitatievere) online spreadsheet applicatie maar Google heeft een concurrerend bedrijf opgekocht en een gelijkaardige applicatie uitgegeven (minderwaardig) dat DabbleDB nu van de markt duwt.

Weer de MS-methode.

Het is duidelijk dat Google een monopoliepositie heeft en m.i. zullen de rechtszaken elkaar in een stevig tempo opvolgen. Ook is het niet te begrijpen dat bedrijf A met de grond wordt gelijk gemaakt en bedrijf B wordt verafgood (en fora werken daar goed aan mee).

Er is wel een belangrijk verschil: MS gebruikt geheime protocollen, of maakt incompatibele varianten op standaarden, om concurrenten die in hun markt willen binnendringen tegen te houden. Dat was ook een heel belangrijk punt bij de actie van de EU tegen MS, en MS werkt nog steeds niet goed mee.

Bij Google echter zijn de voornaamste diensten geen hinderpaal voor concurrenten. Google kan diegenen die een andere zoekmachine willen gebruiken niet tegenhouden. En gmail accounts kunnen mail zenden en ontvangen naar en van andere email providers. Als ze groot worden is dat dus eerder omdat ze het goed doen, dan omdat ze actief de concurrentie saboteren.

Overigens is Gates geldelijk de grootste weldoener van de wereld en dat staat in schril contrast met de oprichters van Google die hun wel af en toe minder positief laten opmerken: http://images.google.com/imgres?img...=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA.

Alsof diestichting van Gates zo zuiver is...
http://www.latimes.com/news/nationw...8jan08,0,7911824.story?coll=la-home-headlines
En bovendien is Gates soms wel erg snel om steun aan een land te geven, als er tekenen zijn dat Linux daar veld wint. Wat liefdadigheid in de regio om de grotere belangen (Microsoft software) te ondersteunen in het gebied. Of steun aan de ontwikkeling van informatica-infrastructuur, die natuurlijk allemaal MS-software zal gebruiken.

De oorlogskas (om andere bedrijven op te kopen) van Google is overigens dermate groot dat ze voor YouTube veel te veel hebben betaald om rechtszaken af te wimpelen (Google viel wettelijk niet meer onder de noemer bedrijf maar wel onder de noemer investeringsgroep).

Vergelijk de oorlogskas van Microsoft...

Google kan inderdaad een probleem worden, maar lijkt me op dit moment geen prioriteit. In ieder geval lang niet zo erg als MS. Uiteraard zijn ze niet te vertrouwen (grote bedrijven hebben andere dingen aan hun hoofd dan eerlijk gedrag), maar ze zitten niet op een positie om even erg als MS te worden, daar zullen ze nog wel wat aan moeten werken.

Een ander probleem is dat Google door z'n grote marktaandeel veel informatie zou kunnen verzamelen, en zo een bedreiging voor de privacy vormen. Weinig kans dat daar iets tegen gedaan wordt, want vele politici schijnen een "big brother" internet juist een goed idee te vinden, als je kijkt naar de "data retention" regels die de EU maakt.

sarnath

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
het feit da ongeveer 80-90% van de internet searches via google gebeuren?
het is mss niet zo een duidelijk monopoly mr stel u zelf gwn es deze vraag: hoeveel mensen kent gij nog dat iets anders gebruiken?

dat maakt niet uit he, ze gebruiken het dan omdat het het beste is, niet omdat ze geen ander alternatief hebben, want die zijn er zeker genoeg.

Tw33tst3r

Legacy Member
Linckxs zei:
dat maakt niet uit he, ze gebruiken het dan omdat het het beste is, niet omdat ze geen ander alternatief hebben, want die zijn er zeker genoeg.

kan zijn mr dat is niet het punt, google heeft (daardoor) een monopoliepositie en het risico dat ze die positie gaan misbruiken is zeer reëel aangezien elke firma die ooit zo een positie had of heeft er misbruik van maakt, een firma werkt nog altijd met commerciële principes en geen ideologische

en zoals al eerder hier aangehaald is het niet noodzakelijk de beste die het grootste marktaandeel heeft mr degene met de beste marketingstrategie en de fondsen om die te ondersteunen

maw het zou goed kunnen dat er een search engine is die beter is als google mr die zal je niet zomaar gebruiken door overwicht dat google in de markt heeft en de daar mee gepaard gegaande reputatie

(als hier spelfouten ofzo instaan nie opletten kheb nog nie geslapen deze nacht en de pintjes smaken goe :p)

Messias.

Legacy Member
De dag dat Google echt te louche wordt schakelt iedereen over op iets anders, 't is niet alsof je browser plots incompatibel wordt met andere search engines als je Google gebruikt... Overschakelen van pay-per-click systeem of van zoekmachine is easy as pie. Overschakelen naar een ander besturingssysteem is andere koek.

Karre

Legacy Member
=[KO]=;8440503 zei:
Wel raar dat op mijn stagebedrijf alles op Debian draait, 70% van alle webservers op linux draait, en ik dit bericht op ubuntu typ.
Juist. Ieder1 gebruikt microsoft :lol:

Er zijn pakken programma's dan dat niet meer werken op je Linux/Mac systeem dus er is degelijk een monopolie bij Microsoft.

Moloch

Legacy Member
marcel zei:
grapjas. daarmee dat ge sinds Window XP alleen nog maar NTFS kunt gebruiken voor uw windows zeker

ftr, bij xp hebt ge de keuze uit fat32 of ntfs

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
De dag dat Google echt te louche wordt schakelt iedereen over op iets anders, 't is niet alsof je browser plots incompatibel wordt met andere search engines als je Google gebruikt... Overschakelen van pay-per-click systeem of van zoekmachine is easy as pie. Overschakelen naar een ander besturingssysteem is andere koek.

erm en hoe weet iemand of google louche wordt?
er is niemand die kan controleren wat google doet en als ge hun bedrijfscultuur beziet dan denk mr niet dat daar iemand gaat "klikken" als ze iets illegaals/immoreels doen

zelfs telenet schendt de privacy en is er iemand dat da weet of da nr buiten brengt? (tot ik nu?)

(dr gaan toch bewijzen vr gevraagd worden dus zal ik mijne scanner mr al aan zetten, ongeacht de gevolgen dat da vr mij heeft, gwn om aan te tonen hoe simpel da ge de privacy jaren aan een stuk kunt schenden als firma zonder gejost te worden, enigste mogelijkheid zijn andere mensen gelijk mij die er zelf offers vr willen brengen en die zijn dun gezaaid tbh)

edit: het bewijs: http://users.skynet.be/tweet/telenetvsprivacy.pdf
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan