russian zei:
???
Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken. En dat blijkt dan ook uit jullie commentaren. Uiteraard heeft Google een monopoliepositie (en
misbruikt het dat ook). Dat behoeft geen discussie.
Ook mag je de macht van Google niet onderschatten. Algemeen wordt aangenomen dat meer dan tachtig procent van alle zoekopdrachten (over heel de wereld!) van Google afkomstig zijn. En dat geeft Google een enorme (oncontroleerbare?) machtspositie. Er zijn reeds bedrijven op de fles gegaan omdat ze uit de google index zijn verdwenen (een paar jaar terug heeft tweakers.net ook eens zo'n incident voorgehad) om maar een voorbeeld te geven. Je kan je afvragen of Google het hele internet niet domineert:
http://www.dba-oracle.com/opin_google_control_internet.htm.
Al kan je je natuurlijk afvragen in welke mate dat opzettelijk gebeurt, of gewoon als neveneffect van eigenaardigheden van het systeem, of doelbewuste pogingen van externen om het systeem te manipuleren (Googlebombing).
Ik geef jullie ook een concreet voorbeeld van hun monopoliepositie. AdSense uitgevers (internet websites, ...) worden verboden van andere contextgebaseerde advertentieservices te gebruiken door Google.
Zoals MS een verbod oplegt aan PC-makers om dual-boot systemen beschikbaar te maken. Al is het geval van MS wel erger, want de meeste PC-makers zouden niet kunnen overleven als ze geen OEM Windows zouden mogen verkopen, terwijl een site wel alternatieven voor advertenties kan gebruiken.
Er zijn nog legio andere voorbeelden: het bedrijf DabbleDB (
http://dabbledb.com/) heeft reeds lang voor Google een (kwalitatievere) online spreadsheet applicatie maar Google heeft een concurrerend bedrijf opgekocht en een gelijkaardige applicatie uitgegeven (minderwaardig) dat DabbleDB nu van de markt duwt.
Weer de MS-methode.
Het is duidelijk dat Google een monopoliepositie heeft en m.i. zullen de rechtszaken elkaar in een stevig tempo opvolgen. Ook is het niet te begrijpen dat bedrijf A met de grond wordt gelijk gemaakt en bedrijf B wordt verafgood (en fora werken daar goed aan mee).
Er is wel een belangrijk verschil: MS gebruikt geheime protocollen, of maakt incompatibele varianten op standaarden, om concurrenten die in hun markt willen binnendringen tegen te houden. Dat was ook een heel belangrijk punt bij de actie van de EU tegen MS, en MS werkt nog steeds niet goed mee.
Bij Google echter zijn de voornaamste diensten geen hinderpaal voor concurrenten. Google kan diegenen die een andere zoekmachine willen gebruiken niet tegenhouden. En gmail accounts kunnen mail zenden en ontvangen naar en van andere email providers. Als ze groot worden is dat dus eerder omdat ze het goed doen, dan omdat ze actief de concurrentie saboteren.
Overigens is Gates geldelijk de grootste weldoener van de wereld en dat staat in schril contrast met de oprichters van Google die hun wel af en toe minder positief laten opmerken:
http://images.google.com/imgres?img...=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA.
Alsof diestichting van Gates zo zuiver is...
http://www.latimes.com/news/nationw...8jan08,0,7911824.story?coll=la-home-headlines
En bovendien is Gates soms wel erg snel om steun aan een land te geven, als er tekenen zijn dat Linux daar veld wint. Wat liefdadigheid in de regio om de grotere belangen (Microsoft software) te ondersteunen in het gebied. Of steun aan de ontwikkeling van informatica-infrastructuur, die natuurlijk allemaal MS-software zal gebruiken.
De oorlogskas (om andere bedrijven op te kopen) van Google is overigens dermate groot dat ze voor YouTube veel te veel hebben betaald om rechtszaken af te wimpelen (Google viel wettelijk niet meer onder de noemer bedrijf maar wel onder de noemer investeringsgroep).
Vergelijk de oorlogskas van Microsoft...
Google kan inderdaad een probleem worden, maar lijkt me op dit moment geen prioriteit. In ieder geval lang niet zo erg als MS. Uiteraard zijn ze niet te vertrouwen (grote bedrijven hebben andere dingen aan hun hoofd dan eerlijk gedrag), maar ze zitten niet op een positie om even erg als MS te worden, daar zullen ze nog wel wat aan moeten werken.
Een ander probleem is dat Google door z'n grote marktaandeel veel informatie zou kunnen verzamelen, en zo een bedreiging voor de privacy vormen. Weinig kans dat daar iets tegen gedaan wordt, want vele politici schijnen een "big brother" internet juist een goed idee te vinden, als je kijkt naar de "data retention" regels die de EU maakt.