Archief - Google's monopolie positie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tw33tst3r

Legacy Member
mss moeten we gwn concluderen dat eender welke firma die een enorm marktaandeel heeft in eender wat daar misbruik van maakt puur om commerciële redenen? :)
ergens ook logisch want een firma bestaat enkel om winst te maken en de gemakkelijkste manier is dan misbruik maken van een monopolie dat men al dan niet verdiend heeft met kwaliteitsproducten :)

Messias.

Legacy Member
marcel zei:
dat heet concurrentie

Haha, juist niet. :') Integendeel, dat is nét het tegenovergestelde.

En dat voorbeeld van Pepsi en Coca Cola loopt voor geen meter, aangezien je drankjes maken en software ontwikkelen nauwelijks met elkaar kunt vergelijken.

sneax

Legacy Member
het staat iedereen vrij om zelf protocollen uit te vinden, ze geheim te houden en ms af te snoepen, als windows toch zo crap is volgens sommige waarom lukt het dan niemand om een os te maken dat het monopolie doorbreekt?

microsoft INVESTEERT in de efficientie etc... van die protocollen en specificaties etc..., en dan moeten ze dat zomaar vrijgeven ...

als het allemaal echt zo duur en slecht zou zijn zouden er al veel meer mensen overgestapt zijn op een ander os

wat is er mis met exclusiveitscontracten (u gebruikt onze service? ok, dan doen wij ALLES en is het verboden met anderen samen te werken)

voor zover ik weet is dat in veel sigarettenbakken, cafés (bier) en nog veel ander dingen ... de bedoeling is juist om meer marktaandeel te krijgen, en als dat dan lukt moet ineens gestopt worden met zulke strategieen ofwa? allé ja ... 'misbruik' vind ik zo'n communistisch achtig dingen (ni letterlijk nemen eh ge weet wel ...), als een bedrijf zijn macht gebruikt om zelf meer geld te verdienen is dat niet 'misbruik' das gewoon 'marketing' en 'strategie'

als ms op ieder os een achtergrond zou zetten waarom gevraagd wordt om op bush te stemmen DAS misbruik van hun macht, maar dat doen ze niet ...

eniac

Legacy Member
russian zei:
Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken.

Ga ik helemaal mee akkoord. Zelf snap ik het allemaal niet zo goed. Over de kleinste scheet die gelaten wordt over dat Microsoft op 1 of andere manier aan persoonlijke gegevens zou kunnen raken is er direct een hele heisa, terwijl men wel gewoon durft verkondigen dat men al z'n mails en data aan Google toevertrouwt. Vreemd, heel vreemd.

Ik vertrouw Google niet meer dan Microsoft.

Tw33tst3r zei:
mja zo kunde ook zeggen dat bill erover gaat met zijn mr als 30 ferraris en andere supercars in zijn garage, zijn villa wr jaren aan gewerkt is met een privébibliotheek die niet moet onderdoen vr de stedelijke bib van een grootstad, zijn eigen jet, etc.
hij mag dan veel doen op het gebied van liefdadigheid, tis nie alsof hij niet ook decadent doet hé

Akkoord, maar het zou maar vreemd zijn als de rijkste man ter wereld een rijhuis en een Ford Focus voor de deur heeft staan, niet?
Hij is niet verplicht om aan liefdadigheid te doen, maar doet het toch, en enorm veel. Hij is niet kwaadaardig.

Messias.

Legacy Member
Google is zo oppermachtig dat ze zelfs de naam GMail in verschillende Europese landen niet mogen gebruiken.

russian

Legacy Member
eniac zei:
Ga ik helemaal mee akkoord. Zelf snap ik het allemaal niet zo goed. Over de kleinste scheet die gelaten wordt over dat Microsoft op 1 of andere manier aan persoonlijke gegevens zou kunnen raken is er direct een hele heisa, terwijl men wel gewoon durft verkondigen dat men al z'n mails en data aan Google toevertrouwt. Vreemd, heel vreemd.

Ik vertrouw Google niet meer dan Microsoft.

En dat is m.i. de enige juiste houding.

Google is overigens reeds meermaals met de wet (in verschillende landen) in aanvaring gekomen en balanceert op verschillende plaatsen ook op het randje van de illegaliteit inzake privacy met GMail.

A new California law, the Online Privacy Protection Act, went into effect on July 1, 2004. Google changed their main privacy policy that same day because the previous version sidestepped important issues and might have been illegal.

Bontus

Legacy Member
russian zei:
???

Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken. En dat blijkt dan ook uit jullie commentaren. Uiteraard heeft Google een monopoliepositie (en misbruikt het dat ook). Dat behoeft geen discussie.
...

Sorry maar ik merk toch ook eerder het omgekeerde.
cfr topics over Google die hier de voorbije tijd al gepasseerd zijn, waren allen negatief.

Tw33tst3r

Legacy Member
sneax zei:
het staat iedereen vrij om zelf protocollen uit te vinden, ze geheim te houden en ms af te snoepen, als windows toch zo crap is volgens sommige waarom lukt het dan niemand om een os te maken dat het monopolie doorbreekt?

mja men zou in theorie een os kunnen schrijven dat perfect is, mr zonder het geld om een enorme marketingcampagne op te zetten gaat niemand dat ooit ontdekken
+ doordat hardwarefabrikanten het niet zien zitten om drivers te schrijven vr andere os-en zoals bvb linux (als ze er toch hebben dan zuigen ze meestal de ballen in vergelijking met hun opensource-equivalenten) is het onmogelijk om uw os te laten bollen op zoveel verschillende hardware-configs als winblows

als het beste product maken een garantie vr succes was dan konden wij nu nog altijd auto's van Minerva kopen :)

russian

Legacy Member
reteiP zei:
Sorry maar ik merk toch ook eerder het omgekeerde.
cfr topics over Google die hier de voorbije tijd al gepasseerd zijn, waren allen negatief.

Het ene forum is al kritischer dan het andere. Gelukkig zijn de Vlamingen relatief kritisch :p.

russian

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
mja men zou in theorie een os kunnen schrijven dat perfect is, mr zonder het geld om een enorme marketingcampagne op te zetten gaat niemand dat ooit ontdekken
+ doordat hardwarefabrikanten het niet zien zitten om drivers te schrijven vr andere os-en zoals bvb linux (als ze er toch hebben dan zuigen ze meestal de ballen in vergelijking met hun opensource-equivalenten) is het onmogelijk om uw os te laten bollen op zoveel verschillende hardware-configs als winblows

als het beste product maken een garantie vr succes was dan konden wij nu nog altijd auto's van Minerva kopen :)

En het schoolvoorbeeldje: VHS vs. BetaMax.

sarnath

Legacy Member
google een monopoly? in wat dan wel? ze worden beter en beter en bieden voor alles alternatieven aan, maar een monopoly daar is verre van sprake.

Tw33tst3r

Legacy Member
Linckxs zei:
google een monopoly? in wat dan wel? ze worden beter en beter en bieden voor alles alternatieven aan, maar een monopoly daar is verre van sprake.

het feit da ongeveer 80-90% van de internet searches via google gebeuren?
het is mss niet zo een duidelijk monopoly mr stel u zelf gwn es deze vraag: hoeveel mensen kent gij nog dat iets anders gebruiken?

Messias.

Legacy Member
Hoeveel andere mensen kent gij die iets anders gebruiken dan MSN/Live ding? Juist, bijna geen. Wil dat daarom zeggen dat MSN een monopolie heeft? Neen, integendeel.

Trouwens 80% van alle zoekqueries, ha! Dat zou ik nog wel eens willen zien. Zeker nu IE7 een zoekbalk heeft die standaard Live dings van Microsoft gebruikt.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Hoeveel andere mensen kent gij die iets anders gebruiken dan MSN/Live ding? Juist, bijna geen. Wil dat daarom zeggen dat MSN een monopolie heeft? Neen, integendeel.

Trouwens 80% van alle zoekqueries, ha! Dat zou ik nog wel eens willen zien. Zeker nu IE7 een zoekbalk heeft die standaard Live dings van Microsoft gebruikt.

die link wa hier paar posts terug staat, dr spreekt men van dat percentage...
da van "hoeveel mensen kent gij..." was gwn om de poster er es over te doen nadenken, tis nie alsof mijn of iemand anders zijn directe omgeving een volwaardige statistiek weergeeft en da besef ik goed genoeg

just for the record: ik ken veel mr mensen die msn niet gebruiken en bucht vinden dan andersom :p

Messias.

Legacy Member
Je hebt het over "Never mind that over 80% of my professional technical queries originate from Google (according to my referrer statistics).". De referrer statistieken van één site kan je hardly een geloofwaardige bron noemen. Kan verschillende redenen hebben: pagina kan hoger gerankt staan bij Google, mensen met technische achtergrond gebruiken vaker Google as opposed to doorsnee gebruikers, etc.

Bovendien, dat statement dat je veel meer mensen kent die iets anders dan MSN gebruiken is ongeloofwaardig, no offence.

Karre

Legacy Member
BongZrGooD zei:
Microsoft windows => Mac OSX, Linux...????

Ja, maar je vergeet dan wel dat er super veel dingen niet gebruikt kunnen worden op je Mac zoals vele games dus er is wel degelijk sprake over een monopolie bij Microsoft en Europa weet dat ook daarmee dat Europa Microsoft probeert in te tomen.
Ook gaan bepaalde dingen niet met FireFox van Microsoft zodat je toch Internet Explorer zult gebruiken, dat noem ik gewoon smerig want Firefox blijft toch beter naar mijn mening.

spray-bunny

Legacy Member
C2W zei:
Hmm, dat is raar:confused:
Ik heb een chinese familie in Hong Kong (Dus China) en daar heb ik al op Google gezeten. Of begreep ik je niet goed met Google van China?:p
Het kan natuurlijk zijn dat er een andere Google is in Hong Kong, maar dnno
Hong Kong behoort tot een 'speciale bestuurlijke regio' van China. Omwille van hun geschiedenis als kolonie van de Britten, en hun huidige positie als financieel centrum in de regio en massa-exporteur van vooral speelgoed (kortom een internationaal zakencentrum) hebben zij een veel vrijer, meer Westers bestuur.

tomh

Legacy Member
Ik vind google gewoon een geweldig bedrijf.. als je zo ziet hoe ze zijn begonnen en als je nu zo ziet naar Hun googleplex.. ik vind dat geweldig, en zeker als je hun site dan ziet, zo simpel als het maar kan.. zelf vind ik het goed dat ze ook wat software uitbrengen (googleearth, gmail, ...) dit is ook allemaal in hun voordeel imo.. wat ik dan wederom niet zo goed vind is dat ze alles wat ge doet bijhouden, elke zoekterm die je intypt, je ip... zo creëren ze een heel profiel over u.. enja.. dat kan dan wel eens problemen leveren.

Monopoly positie, bwa ik weet het niet hoor.. microsoft zou ik hier eerder bijzetten.

Ik blijf google een cool en mooi bedrijfje vinden :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan