=[KO]=;8437926 zei:
Google heeft op helemaal niks een monopolie.
???
Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken. En dat blijkt dan ook uit jullie commentaren. Uiteraard heeft Google een monopoliepositie (en
misbruikt het dat ook). Dat behoeft geen discussie.
Ook mag je de macht van Google niet onderschatten. Algemeen wordt aangenomen dat meer dan tachtig procent van alle zoekopdrachten (over heel de wereld!) van Google afkomstig zijn. En dat geeft Google een enorme (oncontroleerbare?) machtspositie. Er zijn reeds bedrijven op de fles gegaan omdat ze uit de google index zijn verdwenen (een paar jaar terug heeft tweakers.net ook eens zo'n incident voorgehad) om maar een voorbeeld te geven. Je kan je afvragen of Google het hele internet niet domineert:
http://www.dba-oracle.com/opin_google_control_internet.htm.
Ik geef jullie ook een concreet voorbeeld van hun monopoliepositie. AdSense uitgevers (internet websites, ...) worden verboden van andere contextgebaseerde advertentieservices te gebruiken door Google.
Er zijn nog legio andere voorbeelden: het bedrijf DabbleDB (
http://dabbledb.com/) heeft reeds lang voor Google een (kwalitatievere) online spreadsheet applicatie maar Google heeft een concurrerend bedrijf opgekocht en een gelijkaardige applicatie uitgegeven (minderwaardig) dat DabbleDB nu van de markt duwt.
Het is duidelijk dat Google een monopoliepositie heeft en m.i. zullen de rechtszaken elkaar in een stevig tempo opvolgen. Ook is het niet te begrijpen dat bedrijf A met de grond wordt gelijk gemaakt en bedrijf B wordt verafgood (en fora werken daar goed aan mee).
Overigens is Gates geldelijk de grootste weldoener van de wereld en dat staat in schril contrast met de oprichters van Google die hun wel af en toe minder positief laten opmerken:
http://images.google.com/imgres?img...=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA.
De oorlogskas (om andere bedrijven op te kopen) van Google is overigens dermate groot dat ze voor YouTube veel te veel hebben betaald om rechtszaken af te wimpelen (Google viel wettelijk niet meer onder de noemer bedrijf maar wel onder de noemer investeringsgroep).