Archief - Google's monopolie positie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
What the fuck?


Het gaat hier om specificaties van Microsoftprotocollen, schlemiel. Als jij precies kan vertellen hoe NTFS éxact werkt, dan weet jij meer dan de rest van de wereld. Men is nog maar 10 jaar bezig met het reverse engineeren ervan.

Het gaat er juist om dat het in Windows wel kan, maar andere softwareschrijvers kunnen NTFS niet implementeren omdat Microsoft er geen informatie over vrijgeeft.

dus een ntfs-filesystem onder linux gaat niet? kzeg niet da ms die info gegeven heeft, mr kweet wel dat da gaat
maw ze kunnen dat dus wel implementeren...

btw, ms is groot geworden door reverse engineering, of al vergeten hoe dat dos "ontstaan" is? :p

Epyon

Legacy Member
Complottheorieën doen het natuurlijk nooit slecht. Volgens sommigen wil Google hét internet worden en alles over zijn gebruikers te weten komen. Alles wat je doet of laat op het internet zou zo door Google geweten zijn, althans volgens mensen die echt in Orwells 1984 geloven :p .

Imo denk ik dat Google gewoon niet weet waar het zelf naar toe wil. Het heeft een zeer krachtig en goedkoop te beheren serverpark opgebouwd (helemaal anders dan Microsoft) en weet met hun overschot geen weg. Creatieve toepassingen ontwikkelen en hopen dat ze aanslaan is dan maar het minste wat je kan doen. Google kan overigens al eens wat mislukkingen permitteren omdat het een andere beheerstructuur dan vergelijkbare IT bedrijven heeft. Ze hebben cash genoeg op overschot en doen het niet om superwinsten aan hun aandeelhouders uit te keren. Het zal ons een zorg wezen, we kunnen maar van hun services profiteren :) .

Messias.

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
dus een ntfs-filesystem onder linux gaat niet? kzeg niet da ms die info gegeven heeft, mr kweet wel dat da gaat
maw ze kunnen dat dus wel implementeren...

Lezen is ook een kunst. Het is natuurlijk wél mogelijk, maar 100% dankzij de hulp van onofficiële documentatie (lees: documentatie die niet door Microsoft is vrijgegeven). Of heb ik soms niet gezegd dat er aan het reverse egineeren van NTFS nog dagelijks gewerkt wordt? Sjeez.

En over hoe Microsoft groot geworden is, dat is compleet irrelevant.

Tw33tst3r

Legacy Member
Epyon zei:
Complottheorieën doen het natuurlijk nooit slecht. Volgens sommigen wil Google hét internet worden en alles over zijn gebruikers te weten komen. Alles wat je doet of laat op het internet zou zo door Google geweten zijn, althans volgens mensen die echt in Orwells 1984 geloven :p .

Imo denk ik dat Google gewoon niet weet waar het zelf naar toe wil. Het heeft een zeer krachtig en goedkoop te beheren serverpark opgebouwd (helemaal anders dan Microsoft) en weet met hun overschot geen weg. Creatieve toepassingen ontwikkelen en hopen dat ze aanslaan is dan maar het minste wat je kan doen. Google kan overigens al eens wat mislukkingen permitteren omdat het een andere beheerstructuur dan vergelijkbare IT bedrijven heeft. Ze hebben cash genoeg op overschot en doen het niet om superwinsten aan hun aandeelhouders uit te keren. Het zal ons een zorg wezen, we kunnen maar van hun services profiteren :) .

mja da ze alles over hun gebruikers willen weten opslaan: denk ik ook niet
mr lees wel eens het privacystatement van gmail, staat duidelijk in dat als ge bepaalde keywords gebruikt zoals: bush + bom dat uw mails geflagd worden en doorgestuurd :)

edit: drm dak speciaal al mijn mails voorzie van een ps met allemaal van die keywords in :)

Mee

Legacy Member
Howitzer zei:
In Amerika is Yahoo nog steeds populair en in andere delen van de wereld gebruikt men vaak nog lokalere search engines.
Ik gebruik ook al sinds dat we hier internet hebben Yahoo!
Ik vind Google veel te iPod-isch :p.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Lezen is ook een kunst. Het is natuurlijk wél mogelijk, maar 100% dankzij de hulp van onofficiële documentatie (lees: documentatie die niet door Microsoft is vrijgegeven). Of heb ik soms niet gezegd dat er aan het reverse egineeren van NTFS nog dagelijks gewerkt wordt? Sjeez.

En over hoe Microsoft groot geworden is, dat is compleet irrelevant.

ge zegt dat ze het NIET kunnen IMPLEMENTEREN...
dus nie zeggen dak nie kan lezen hé

da ms groot is geworden met reverse engineering is mss irrelevant, kvond het gwn het vermelden waard omdat 99% dat niet weet :)

Messias.

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
ge zegt dat ze het NIET kunnen IMPLEMENTEREN...
dus nie zeggen dak nie kan lezen hé

Ten eerste, het kan maar de inbreng van Microsoft is 0,0%, en dat is de pointe waar je handig omheenmanoeuvreert. Ten tweede, in de states màg het niet aangezien reverse engineering door de Digital Millennium Copyright Act aan banden is gelegd, zowel clean als dirty.

sneax

Legacy Member
sorry ze maar waarom moet een bedrijf da allemaal vrijgegen? (over ms dan)

er zijn nog héééééééél veel andere bedrijven die protocols en specificaties hebben die ze niet vrijgeven, maar ms mag da ni doen omdat iedereen er graag op kakt of wa?

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Ten eerste, het kan maar de inbreng van Microsoft is 0,0%, en dat is de pointe waar je handig omheenmanoeuvreert. Ten tweede, in de states màg het niet aangezien reverse engineering door de Digital Millennium Copyright Act aan banden is gelegd, zowel clean als dirty.

lel man, ik ontken nergens dat ms die info vr zich houdt hé, shit man als ge letterlijk zegt: het kan niet en dan ff doodleuk zeggen da het wel kan en da ik nie kan lezen...

Messias.

Legacy Member
sneax zei:
sorry ze maar waarom moet een bedrijf da allemaal vrijgegen? (over ms dan)

er zijn nog héééééééél veel andere bedrijven die protocols en specificaties hebben die ze niet vrijgeven, maar ms mag da ni doen omdat iedereen er graag op kakt of wa?

Euh, misschien om dat MS als monopolist een aanzienlijke rol heeft? We zullen anders gewoon de wet op mededinging afschaffen?


Microsoft maakt misbruik van z'n positie, door andere bedrijven geen inzicht te geven in de werking van hun protocollen sluiten ze de markt af van élk product behalve die van hun.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Ten eerste, het kan maar de inbreng van Microsoft is 0,0%, en dat is de pointe waar je handig omheenmanoeuvreert. Ten tweede, in de states màg het niet aangezien reverse engineering door de Digital Millennium Copyright Act aan banden is gelegd, zowel clean als dirty.

en wie heeft er het meest gelobbyed om die DMCA erdoor te krijgen?
juist ja, ms want eens da ge zelf groot zijt geworden dr iets zou gij toch ook nie willen dat anderen u dat nadoen zeker? :)

russian

Legacy Member
=[KO]=;8437926 zei:
Google heeft op helemaal niks een monopolie.

???

Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken. En dat blijkt dan ook uit jullie commentaren. Uiteraard heeft Google een monopoliepositie (en misbruikt het dat ook). Dat behoeft geen discussie.

Ook mag je de macht van Google niet onderschatten. Algemeen wordt aangenomen dat meer dan tachtig procent van alle zoekopdrachten (over heel de wereld!) van Google afkomstig zijn. En dat geeft Google een enorme (oncontroleerbare?) machtspositie. Er zijn reeds bedrijven op de fles gegaan omdat ze uit de google index zijn verdwenen (een paar jaar terug heeft tweakers.net ook eens zo'n incident voorgehad) om maar een voorbeeld te geven. Je kan je afvragen of Google het hele internet niet domineert: http://www.dba-oracle.com/opin_google_control_internet.htm.

Ik geef jullie ook een concreet voorbeeld van hun monopoliepositie. AdSense uitgevers (internet websites, ...) worden verboden van andere contextgebaseerde advertentieservices te gebruiken door Google.

Er zijn nog legio andere voorbeelden: het bedrijf DabbleDB (http://dabbledb.com/) heeft reeds lang voor Google een (kwalitatievere) online spreadsheet applicatie maar Google heeft een concurrerend bedrijf opgekocht en een gelijkaardige applicatie uitgegeven (minderwaardig) dat DabbleDB nu van de markt duwt.

Het is duidelijk dat Google een monopoliepositie heeft en m.i. zullen de rechtszaken elkaar in een stevig tempo opvolgen. Ook is het niet te begrijpen dat bedrijf A met de grond wordt gelijk gemaakt en bedrijf B wordt verafgood (en fora werken daar goed aan mee).

Overigens is Gates geldelijk de grootste weldoener van de wereld en dat staat in schril contrast met de oprichters van Google die hun wel af en toe minder positief laten opmerken: http://images.google.com/imgres?img...=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA.

De oorlogskas (om andere bedrijven op te kopen) van Google is overigens dermate groot dat ze voor YouTube veel te veel hebben betaald om rechtszaken af te wimpelen (Google viel wettelijk niet meer onder de noemer bedrijf maar wel onder de noemer investeringsgroep).

Messias.

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
lel man, ik ontken nergens dat ms die info vr zich houdt hé, shit man als ge letterlijk zegt: het kan niet en dan ff doodleuk zeggen da het wel kan en da ik nie kan lezen...

Lezen, interpreteren, whatever. Het kan onmogelijk op basis van de informatie die MS heeft vrijgegeven, en ik val in herhaling, dat was mijn punt.
russian zei:
Overigens is Gates de geldelijk de grootste weldoener van de wereld en dat staat in schril contrast met de oprichters van Google die hun wel af en toe minder positief laten opmerken: http://images.google.com/imgres?img...=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA.
Dat wordt dan altijd gezegd in zo'n discussie's. Leuk hoor, dat Gates zo'n filantroop is, maar het gaat daar niet over. Het gaat over het bedrijf dat hij vroeger heeft opgericht.

Tw33tst3r

Legacy Member
russian zei:
???
Overigens is Gates de geldelijk de grootste weldoener van de wereld en dat staat in schril contrast met de oprichters van Google die hun wel af en toe minder positief laten opmerken: http://images.google.com/imgres?img...=com.microsoft:nl-be:IE-SearchBox&rlz=1I7SUNA.

mja zo kunde ook zeggen dat bill erover gaat met zijn mr als 30 ferraris en andere supercars in zijn garage, zijn villa wr jaren aan gewerkt is met een privébibliotheek die niet moet onderdoen vr de stedelijke bib van een grootstad, zijn eigen jet, etc.
hij mag dan veel doen op het gebied van liefdadigheid, tis nie alsof hij niet ook decadent doet hé :)

russian

Legacy Member
Messias. zei:
Dat wordt dan altijd gezegd in zo'n discussie's. Leuk hoor, dat Gates zo'n filantroop is, maar het gaat daar niet over. Het gaat over het bedrijf dat hij vroeger heeft opgericht.

Je hebt ongetwijfeld begrepen dat dat geen argument voorstelt maar slechts een toemaatje om de ogen van de fanboys van Google toch even open te trekken.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Lezen, interpreteren, whatever. Het kan onmogelijk op basis van de informatie die MS heeft vrijgegeven, en ik val in herhaling, dat was mijn punt.

juist ja...
sry mr dan leer es uw standpunten deftig formuleren...
zet er dan onmiddelijk bij da het mogelijk is mr niet dankzij ms, dat staat nl niet in uw 1e post daarover...

Messias.

Legacy Member
Tw33tst3r zei:
en wie heeft er het meest gelobbyed om die DMCA erdoor te krijgen?
juist ja, ms want eens da ge zelf groot zijt geworden dr iets zou gij toch ook nie willen dat anderen u dat nadoen zeker? :)

Huh? You lost me completely. Natuurlijk heeft MS daar hard voor gelobbyd. Is dat fair? Neen.

Het vrije markt systeem vereist juist dat er ten alle tijde mededinging aanwezig is. Als dat niet zo is, moeten de juiste maatregelen genomen worden om de markt open te breken. In het geval van Microsoft is de enige mogelijkheid ze te verplichten om hun specificaties te openen voor derden.

Tw33tst3r zei:
dat staat nl niet in uw 1e post daarover...

Niet letterlijk neen, dat geef ik grif toe.

Tw33tst3r

Legacy Member
Messias. zei:
Huh? You lost me completely. Natuurlijk heeft MS daar hard voor gelobbyd. Is dat fair? Neen.

Het vrije markt systeem vereist juist dat er ten alle tijde mededinging aanwezig is. Als dat niet zo is, moeten de juiste maatregelen genomen worden om de markt open te breken. In het geval van Microsoft is de enige mogelijkheid ze te verplichten om hun specificaties te openen voor derden.



Niet letterlijk neen, dat geef ik grif toe.

langs ene kant ga ik dr volledig mee akkoord dat ze hun specs moeten vrijgeven, langs de andere kant mag er dan wel een bepaalde termijn voorzien worden dat ze die geheim mogen houden, kwestie van te zorgen dat softwarebedrijven hun ontwikkelkosten nog terugverdienen

mja dat zal toch nooit gebeuren imo, ms heeft dr nu eenmaal veel te veel invloed vr

Messias.

Legacy Member
russian zei:
???

Het is vandaag de dag populair om Microsoft een monopolie te verwijten en Google te verheerlijken.

Euh, ik ervaar eerder het omgekeerde.

russian zei:
Ik geef jullie ook een concreet voorbeeld van hun monopoliepositie. AdSense uitgevers (internet websites, ...) worden verboden van andere contextgebaseerde advertentieservices te gebruiken door Google.
Dat kan inderdaad niet en daar moet zeker iets tegen gedaan worden. Alleen ligt dat niet aan mij en jou, maar moeten andere pay-per-click bedrijven maar eens een klacht indienen bij de EC.

marcel

Legacy Member
Messias. zei:
Ten eerste, het kan maar de inbreng van Microsoft is 0,0%, en dat is de pointe waar je handig omheenmanoeuvreert.

dat heet concurrentie

Coca Cola helpt Pepsi ook niet met het ontwikkelen van hun drankje he
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan