Archief - Geef jij bloed?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Geef je bloed?


  • Totaal aantal stemmers
    217
  • Opiniepeiling gesloten.

Avilowca

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Ik snap da echt ni zo'n miniscule stomme pijn en iedereen is er 'bang' voor

Hetzelfde met bloed zien zeker ? sommige mensen doet het niets en anderen worden er spontaan misselijk van.

Ali_

Legacy Member
Avilowca zei:
Hetzelfde met bloed zien zeker ? sommige mensen doet het niets en anderen worden er spontaan misselijk van.

En we moeten ons afvragen wat de reden voor die spontane misselijkheid is. Vrees voor bloed, essentieel onderdeel van ons lichaam, zonder bloed ga je dood. Waarom hebben mensen er dan zoveel schrik van. Omdat ze het automatisch aan dood en verderf linken? Bloed zou eerder een teken voor leven moeten zijn dan voor dood.

Avilowca

Legacy Member
Ali_ zei:
En we moeten ons afvragen wat de reden voor die spontane misselijkheid is. Vrees voor bloed, essentieel onderdeel van ons lichaam, zonder bloed ga je dood. Waarom hebben mensen er dan zoveel schrik van. Omdat ze het automatisch aan dood en verderf linken? Bloed zou eerder een teken voor leven moeten zijn dan voor dood.

Denk dat het iets te maken heeft met het basis instinct dat zich nog in elke mens bevindt. Zo heb je de haast onweerstaanbare drang om te blijven leven. De angst voor bloed is denk ik iets dergelijks. Een oerinstinct dat ons beschermd ?

wild guess.

Ali_

Legacy Member
Avilowca zei:
Denk dat het iets te maken heeft met het basis instinct dat zich nog in elke mens bevindt. Zo heb je de haast onweerstaanbare drang om te blijven leven. De angst voor bloed is denk ik iets dergelijks. Een oerinstinct dat ons beschermd ?

wild guess.

Het is dan ook een moeilijke vraag:) Maar vooraleer het hier :offtopic: begint te regen zal ik de komende storm met deze post tegenhouden. We kunnen natuurlijk een nieuwe thread starten over deze vraag, maar ik heb zo een donkerblauw vermoeden dat bitter weinig mensen zich over deze vraag zullen neerbuigen.

Skoran

Legacy Member
Ik geef ook.
Vorig jaar had ik altijd training als het hier bloedinzamelen is maar da is dus jaar anders.
Het is kleine moeite, tis een goed doel, ge krijgt iets lekker te eten en drinken achteraf en na 3 keer krijgt ge 2 bioscoopkaarten dus waarom niet :p

Ali_

Legacy Member
Skoran zei:
Ik geef ook.
Vorig jaar had ik altijd training als het hier bloedinzamelen is maar da is dus jaar anders.
Het is kleine moeite, tis een goed doel, ge krijgt iets lekker te eten en drinken achteraf en na 3 keer krijgt ge 2 bioscoopkaarten dus waarom niet :p

Idd, waarom niet, al die dingen zijn mooi meegenomen. Maar ik doe het toch vooral om bloed te geven als hulp voor mensen dan voor de zaken die je krijgt.

ironhorn

Legacy Member
idd hier is het ook de prik niet, maar het bloed en de naald in combinatie met aderen

zo heb ik ook geen problemen met een bebloed iemand te zien, maar wel met bv dingen die beginnen te bloeden

Fir3wulf

Legacy Member
kheb int ziekenhuis al is (teveel ? ) bloed gegeven en ik ging bekan neer. Ik zag niks meer gedurende toch wel 5-8 minuten

Dirty_Col

Legacy Member
Avilowca zei:
Denk dat het maar niet meer als gewoon is dat doktors dat vragen.

Leuk is dat, je wordt gewoon leeggehaalt na je dood. Het minste wat ze kunnen doen is vragen aan de familie of dat mag.

Wat is er nu zo erg aan het feit dat je "leeggehaald" wordt na je dood?
Ik snap echt niet dat men dan liever heeft dat die organen in het graf liggen te rotten ipv dat ze levens kunnen redden.
De familie heeft daar imo geen inspraak in, het zijn mijn organen en ik doe er mee wat ik wil. Als iemand er mee kan verder leven, zo veel te beter, want ik ga er niet veel meer mee doen als ik dood ben :)

Conqie

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Wat is er nu zo erg aan het feit dat je "leeggehaald" wordt na je dood?
Ik snap echt niet dat men dan liever heeft dat die organen in het graf liggen te rotten ipv dat ze levens kunnen redden.
De familie heeft daar imo geen inspraak in, het zijn mijn organen en ik doe er mee wat ik wil. Als iemand er mee kan verder leven, zo veel te beter, want ik ga er niet veel meer mee doen als ik dood ben :)
als dat je eigen wens is om die organen te houden, dan heb JIJ het laatste woord, het zijn nog altijd de jouwe, ook al ben je dood

SilentSpring

Legacy Member
nee, en mag wss toch niet.
Moet zo al nieveel hebben van alles dat met spuitjes en naalden te maken heeft.

Is wel vervelend dat die van het rode kruis toch nog altijd post opsturen om donors te ronselen. Ga es ne belleke moeten doen geloofk.
edit: op de campus zijn die ook al geweest hebbek gezien maarja...
Laatste keer dak bloed laten trekken heb mat hem zo eerst m'n bloeddruk.
Zegt den dokteur van ja, schrik van spuitjes miss:p.
Dateert van in m'n kindertijd, als bubbel van 7 es ne dokter gehad die 3keer moest prikken voordat hem goed zat dusja...

L0k1-

Legacy Member
op mijnschool al 2 keer bloedinzameling geweest, spijtig genoeg zat ik juist aan andere kant van het stad voor lessen :(

volgende keer toch eens bloed afgeven, ge kunt er nochtans mensen mee redden imo en tis niet alsof je het mist, want uw lichaam maakt nieuwe bloedcellen aan.

klennepette

Legacy Member
In zekere zin "verdiend da" ge krijgt een bonnetje elke keer ge gaat hier en 4 bonnekes kunt ge inruilen voor een cinema ticket :p
(der zijn natuurlijk nog andere dingen ook maar meestal kleine prulletjes)

Ik zit op de grens van bloed te mogen geven door mijn gewicht, meestal wordt ik lijkbleek maar kben nog altijd wakker gebleven :D
Het enige dat me wat tegensteekt van bloed te gaan geven is dat daar meestal enkele onervaren stagairs rondlopen die al wel eens mis kunnen prikken met die naald. Altijd zien da ge op ne goeie stoel zit :p

Jond3

Legacy Member
Kgeef ook altijd bloed, op school vorig jaar wast plezant, konden we lessen missen omda we bloed moesten gn geven, die vant rode kruis kwamen speciaal bij ons op school en richtten de eetzaal in als bloeddonorruimte :p helaas op unief doen ze da nie meer :unsure: En voor alle mensen die zeggen, ik rook ,ik drink dit is ongezond dus ik geef geen bloed, *sigh, zeer zwakke uitvlucht imo:naughty:

SweetEmmaRose

Legacy Member
Avilowca zei:
Denk dat het iets te maken heeft met het basis instinct dat zich nog in elke mens bevindt. Zo heb je de haast onweerstaanbare drang om te blijven leven. De angst voor bloed is denk ik iets dergelijks. Een oerinstinct dat ons beschermd ?

wild guess.

Mja bloed, als het zijn normale functie doet, zie je niet. pas als het misloopt zie je je bloed.
ok da ge bloed ni graag ziet gutsen, maar je moet ni kijken e. voor zo'n klein prikje, daar ga ik geen pussy over zijn. maar veel mensen hier blijkbaar wel :D (no offense :unsure:)

S.conceiçao7

Legacy Member
Da*Frenkman zei:
en nog vanalles, naar de hoeren gaat moogt ge 12mdn geen geven
homo's die sex gehad hebben na 1977 mogen nooit bloed geven en van die dingen


double time: d'oh :doh:


:lol: :woohoo:

forloRn_

Legacy Member
Ik vind het spijtig dat er zo weinig mensen bloedgeven. Als je niet kunt om medische redenen, of omdat je gewoonweg schrik hebt van naalden, vind ik het begrijpelijk, maar het overgrote deel van ons zou zonder problemen die kleine geste kunnen doen. Het duurt niet lang, je krijgt wat te eten en te drinken en je bloed wordt gratis getest. En niet geheel onbelangrijk: mijn ervaring is dat verplegend personeel altijd bijzonder vriendelijk is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan