PapaGanz
Legacy Member
SweetEmmaRose zei:is da in belgie ni andersom?
da ge speciaal moet regele da ge uw organe wilt afstaan?
Neen, België is juist "uniek" op dat vlak
..Het is van de staat, tenzij je er protest tegen aantekent

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
SweetEmmaRose zei:is da in belgie ni andersom?
da ge speciaal moet regele da ge uw organe wilt afstaan?
..
PapaGanz zei:Neen, België is juist "uniek" op dat vlak..
Het is van de staat, tenzij je er protest tegen aantekent![]()
PapaGanz zei:Neen, België is juist "uniek" op dat vlak..
Het is van de staat, tenzij je er protest tegen aantekent![]()
.
)
)
Da*Frenkman zei:Ik ben vorige week voor de eerste keer bloed gaan geven.
Zelf had ik er nooit aan gedacht om dat te gaan doen maar een kameraad vroeg mij mee, dus waarom ook niet.
Nu vroeg ik mij af of er veel jeugd bloed gaat geven?
Vul even de poll in en waarom doe je het wel of waarom niet?
Je mag vanaf 18 jaar tot 65 jaar bloed gaan geven, dus voor de minderjarigen onder ons, zijn jullie van plan in de toekomst het te doen ofniet?

Bloed inzamelen
Eenvoudig en dichtbij
Bloed geven is enorm belangrijk, je kunt het altijd in je buurt doen en je hebt er zelf totaal geen last van. Dat zijn al drie redenen waarom je het zeker moet doen. In bijna elke gemeente organiseren de plaatselijke Rode Kruisafdelingen bloedinzamelingen. Je kunt daarnaast ook bloed geven in een bloedtransfusiecentrum van het Rode Kruis. Elke gezonde persoon tussen 18 en 65 jaar mag bloed geven. Dit gebeurt op een veilige manier door ervaren en speciaal opgeleide mensen.
Bloed geven in 1-2-3
Zo gaat bloed geven praktisch in zijn werk:
Je krijgt een medische vragenlijst die je rustig kunt invullen. Deze lijst bespreek je daarna met een arts en die bepaalt of je al dan niet bloed mag geven. Soms wordt je bloed geweigerd omdat je bijvoorbeeld een bepaald medicijn hebt ingenomen of je pas een piercing hebt laten zetten.
Als je bloed mag geven, neem je plaats op een afnamebedje. Een arts of verpleegkundige legt een knelband aan rond je arm en ontsmet de plaats waar geprikt zal worden. Vervolgens geeft hij of zij je een prikje met een steriele naald. Bloed wordt afgenomen door speciaal daartoe opgeleid personeel. Zij gebruiken steriel materiaal dat alleen voor jou bestemd is en dat na gebruik weggegooid wordt.
Na de bloedafname kun je iets drinken en even bijpraten met andere donors. Je voelt je niet moe of leeg, je kunt gewoon verder doen met wat je bezig was.
Plasma geven
Wat is plasma?
Naast bloed geven kun je ook bloedplasma en bloedplaatjes geven.
Bloed bestaat voor ongeveer 55 % uit plasma. De andere 45 % zijn rode en witte bloedcellen en bloedplaatjes. Rode bloedcellen transporteren zuurstof door het lichaam. De witte staan in voor de afweer tegen ziektes en de bloedplaatjes helpen bloedingen te stoppen.
Plasma bestaat voor 93 % uit water en voor 7 % uit opgeloste stoffen zoals eiwitten, suikers, vetten, zouten, hormonen en vitaminen. Dit zijn levensnoodzakelijke stoffen. Er zijn mensen die tijdelijk of blijvend een tekort hebben aan deze stoffen. Van plasma worden dan ook levensreddende producten gemaakt.
Hoe verloopt een plasma-afname?
Een plasma-afname vindt plaats in een bloedtransfusiecentrum van het Rode Kruis. Net zoals bij een bloedgift bepaalt een arts of je in aanmerking komt voor plasma geven. Bij een plasma-afname wordt je bloed afgenomen. Een toestel zorgt ervoor dat het plasma van het bloed wordt gescheiden. Zo komt je plasma terecht in een afnamezak en krijg je je bloed terug toegediend. Alles gebeurt op een veilige en professionele manier.
Wie help ik met mijn plasma?
Plasma geven is daadwerkelijk helpen. Je geeft tal van patiënten de kans om weer op de been te geraken: mensen met brandwonden, zwangere vrouwen, leukemiepatiënten of - meer algemeen - mensen met een verzwakt afweermechanisme.
Voor hemofiliepatiënten, die op elk moment een blijvende bloeding kunnen krijgen, is het zelfs een dagelijkse noodzaak om te overleven. Ons land heeft elk jaar meer dan 240.000 liter plasma nodig om in de behoefte te voorzien.
Bloedplaatjes geven
Wat zijn bloedplaatjes?
Bloedplaatjes zijn zeer kleine bloedelementen die gevormd worden in het beenmerg. Ze zijn samen met de stollingsfactoren belangrijk voor het stelpen van bloedingen. Een volwassene beschikt over zo'n 150 tot 400 miljard bloedplaatjes per liter bloed.
Hoe verloopt een bloedplaatjesafname?
Je bloed wordt afgenomen. Tijdens de afname loopt je bloed naar een toestel. Daarin worden de bloedplaatjes door centrifuge afgescheiden en opgelost in een kleine hoeveelheid plasma. De andere bloedbestanddelen, cellen en plasma, worden je teruggegeven. Slechts een beperkte hoeveelheid bloedplaatjes wordt afgenomen, waardoor het plaatjesaantal in je lichaam maar lichtjes daalt. De afgenomen bloedplaatjes worden trouwens snel weer aangemaakt. Je blijft beschikken over een voldoende aantal plaatjes. De Rode Kruismedewerkers werken met steriel wegwerpmateriaal (voor éénmalig gebruik). Een bloedplaatjesafname duurt gemiddeld 2 uur.
Wie help ik met mijn bloedplaatjes?
Mensen met te weinig bloedplaatjes lopen een groot risico op levensbedreigende bloedingen. De oorzaak kan liggen in een verhoogde afbraak of een gebrekkige aanmaak van bloedplaatjes. Patiënten met leukemie, transplantatiepatiënten en patiënten met andere bloedziekten hebben dikwijls nood aan bloedplaatjes.
Vaak worden bij chemotherapie en bestraling niet enkel de kankercellen maar ook een aantal gezonde cellen vernietigd. Deze patiënten hebben daarom plaatjestransfusies nodig om bloedingen te voorkomen. Een te laag bloedplaatjesgehalte kan zich ook voordoen in andere omstandigheden zoals bij massieve bloedingen.
Wie kan bloed geven?
Veiligheid voor alles
In principe kan iedere gezonde persoon tussen de 18 en 65 jaar bloed geven. Wel gaat de veiligheid van het bloed voor alles. Mensen kunnen uitgesloten worden als donor als de veiligheid van het donorbloed niet 100% gegarandeerd is.
Zo mogen personen die in een gebied zijn geweest dat een risico vormt voor malaria gedurende zes maanden geen bloed en geen bloedplaatjes geven.
Epidemiologische gegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid tonen aan dat tatoeages, piercings of wisselende of homoseksuele contacten het risico op HIV en andere door bloed overdraagbare infecties aanzienlijk verhogen. Als uit de medische vragenlijst van een kandidaat-donor blijkt dat er een risico is op overdracht van besmettelijke aandoeningen zoals aids of hepatitis, zal de donor geweigerd worden.
De selectiecriteria voor bloedgevers bepaalt het Rode Kruis in alle objectiviteit op basis van statistische gegevens. Om kwaliteitsbloed te kunnen leveren, sluiten we alle mogelijke risicofactoren uit om de veiligheid van het bloed te maximaliseren. Daarbij vellen we geen oordeel over de geaardheid of het gedrag van kandidaat-bloedgevers.
Ook mensen die bepaalde geneesmiddelen innemen, bepaalde vaccinaties hebben toegediend gekregen, aan bepaalde ziektes lijden, allergisch of koortsig zijn, kunnen geweigerd worden.
Twijfel je of je in aanmerking komt om donor te worden? Aarzel dan niet om in alle vertrouwen met de arts van het bloedtransfusiecentrum te overleggen.
Het Rode Kruis dankt iedereen die omwille van verhoogd risicogedrag zich onthoudt van bloed, bloedplaatjes of plasma geven.
Arifiene zei:idd, maar de *fout* die vele dokters maken, is dat ze na t overlijden nog steeds 'vragen' of ze t mogen, waarbij de meesten negatief antwoorden, en ze die wens toch respecteren => hence toch te weinig organen...
Kijk dan niet?Lightke zei:kzou wel willen , ma ik kan nie tegen het gevoel van da bloed da uit u loopt.
Als ik bloed laat trekken ook ...
Naalden enzo is geen probleem , ma alsk da bloed deruit zie lopen , kannek de muren oprijden
Uw arm ligt op een steun langs uw lichaam, dus als ge niet wilt ziet ge er totaal niets van. Bovendien 'voelt' ge het bloed echt niet uit u wegvloeien hoor 

El Di@bLo zei:Respect voor de mensen die het doen. Maar zelf ben ik veel te bang van spuiten.
"Serieusen boom van ne vent" gelijk dat de mensen zeggen, maar als ik naar den dokter moet voor een spuit zakt alle moed mij in de schoenen.
Doet me denken aan medisch onderzoek 3 jaar geleden. Ik wist al dat ik opt einde van het onderzoek een spuit ging krijgen, en toen ze mijne hartslag checkte vroeg ze al spontaan: bang van spuitjes toch?![]()
Blackstone zei:Kijk dan niet?Uw arm ligt op een steun langs uw lichaam, dus als ge niet wilt ziet ge er totaal niets van. Bovendien 'voelt' ge het bloed echt niet uit u wegvloeien hoor
![]()
SweetEmmaRose zei:Ik snap da echt ni zo'n miniscule stomme pijn en iedereen is er 'bang' voor