Archief - Geef jij bloed?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Geef je bloed?


  • Totaal aantal stemmers
    217
  • Opiniepeiling gesloten.

PapaGanz

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
is da in belgie ni andersom?
da ge speciaal moet regele da ge uw organe wilt afstaan?

Neen, België is juist "uniek" op dat vlak :unsure:..
Het is van de staat, tenzij je er protest tegen aantekent :P

Rage

Legacy Member
PapaGanz zei:
Neen, België is juist "uniek" op dat vlak :unsure:..
Het is van de staat, tenzij je er protest tegen aantekent :P

Dat is wel goed eigenlijk. Dan zijn er al iets meer organen aanwezig. Sommige mensen vinden dat misschien niet kunnen. Maar als ge met een dood iemand een levend iemand kunt redden. Dan zie ik niet in waarom dat zo in de rest van de wereld niet zo is? (Ahja, geloofs overtuigingen enzo :ironic: )

Maar ontopic: Ikzelf ben nooit bloed gaan geven. Moet dat eigenlijk wel doen. (Ik heb dat nog ooit eens gezegt op dit forum geloof ik) Maarja, als ze geen reclame maken denk ik er niet aan, en krijgen ze geen bloed. (Geen (of weinig?) reclame betekent imo: We hebben genoeg, we hebben niets nodig)

?therapy?

Legacy Member
Denk niet dat ik mag bloedgeven :) maar nog minderjarig dus nu ZEKER nie :p

Arifiene

Legacy Member
PapaGanz zei:
Neen, België is juist "uniek" op dat vlak :unsure:..
Het is van de staat, tenzij je er protest tegen aantekent :P

idd, maar de *fout* die vele dokters maken, is dat ze na t overlijden nog steeds 'vragen' of ze t mogen, waarbij de meesten negatief antwoorden, en ze die wens toch respecteren => hence toch te weinig organen...

menlor

Legacy Member
Zelf moet ik om de 3 maande bloed gaan geven voor onderzoek. Ook moet ik mezelf 4 x per dag pikuur geven :p.
En die angst voor naalden is echt iets in u kop ze. Want voor ik da moet doen ( zelf pikuren aan mezelf geven ) had ik ook iets tegen naalden. ( viel bijna flauw elke keer :p )
Sinds ik da zelf doe doe ik nu ook griepvaccin enzo bij me zelf( das wel bizar ze want zen dikke naalde :p )

Maja kvraag mij af of ik ook mag geven, anders doek da wel :)

Doggiedog

Legacy Member
ik heb epilepsie, en dus mag ik geen geven omda ze schrik hebben dak een aanval ga krijgen wanneer ik bloed geef.

Blackstone

Legacy Member
Ik ben al een aantal keer bloed gaan geven, en in feite is er echt niets aan he :)

Pijn doet het nauwelijks en achteraf hebt ge er ook nagenoeg geen last van. Enkel de eerste keer had ik wat lichte spierpijn, al die andere keren was er niets aan ;)

Bubba

Legacy Member
Da*Frenkman zei:
Ik ben vorige week voor de eerste keer bloed gaan geven.
Zelf had ik er nooit aan gedacht om dat te gaan doen maar een kameraad vroeg mij mee, dus waarom ook niet.

Nu vroeg ik mij af of er veel jeugd bloed gaat geven?
Vul even de poll in en waarom doe je het wel of waarom niet?

Je mag vanaf 18 jaar tot 65 jaar bloed gaan geven, dus voor de minderjarigen onder ons, zijn jullie van plan in de toekomst het te doen ofniet?

Nee ik geef geen bloed.

Gewoon omdak al ni weet waar ik da zou moeten doen en ook omdak geen zin om daar tijd in te steken.

steckie

Legacy Member
Ik geef al bloed sinds ik het mag geven, nu een 3tal jaar al dus.
Het is niet erg voor mij om te doen en er zijn genoeg mensen die het kunnen gebruiken.

Het enige lastige bij bloedgeven is die irritante brieven!
Ik en mijn vader geven allebei bloed, dus 2 weken voor het weer zover is krijgen we beiden een brief aan (ook al wonen we in 1 huis). Dan nog is 1 week voor het zover is krijg ik nog een brief aan omdat ik O-Negatief heb en ze willen het blijkbaar dolgraag hebben.
Nogal verspilling van geld en papier vind ik...

Edit: Trouwens, hier in Tielen is bloedgeven nog gezellig ook. Het is hier in het OntmoetingsCentrum, en JeTie (een jeugdorganisatie) staat daar altijd met een tentje, een tapkraan en een grote ijskast :)
Dus na het bloedgeven staat het daar (mits redelijk weer) meestal nogal vol met mensen die gezellig iets drinken.

Ali_

Legacy Member
Ik zie geen enkele reden om het niet te doen! Als je gezegend bent met een goede gezondheid, waarom niet wat bloed afstaan voor een ander. Wie weet red je er een leven mee. Eigenlijk heeft mijn moeder er me toe aangezet, zelf staat zij regelmatig bloed af omdat haar bloedgroep O- vrij weinig voorkomt in België. Ik zie er geen enkel nadeel in... dus ja!

steckie

Legacy Member
Omdat er blijkbaar een hoop mensen wat misverstanden hebben over bloed geven, zal ik hier eens wat quotes van het rode kruis neerzetten.

Bloed

Bloed inzamelen

Eenvoudig en dichtbij
Bloed geven is enorm belangrijk, je kunt het altijd in je buurt doen en je hebt er zelf totaal geen last van. Dat zijn al drie redenen waarom je het zeker moet doen. In bijna elke gemeente organiseren de plaatselijke Rode Kruisafdelingen bloedinzamelingen. Je kunt daarnaast ook bloed geven in een bloedtransfusiecentrum van het Rode Kruis. Elke gezonde persoon tussen 18 en 65 jaar mag bloed geven. Dit gebeurt op een veilige manier door ervaren en speciaal opgeleide mensen.

Bloed geven in 1-2-3
Zo gaat bloed geven praktisch in zijn werk:

Je krijgt een medische vragenlijst die je rustig kunt invullen. Deze lijst bespreek je daarna met een arts en die bepaalt of je al dan niet bloed mag geven. Soms wordt je bloed geweigerd omdat je bijvoorbeeld een bepaald medicijn hebt ingenomen of je pas een piercing hebt laten zetten.
Als je bloed mag geven, neem je plaats op een afnamebedje. Een arts of verpleegkundige legt een knelband aan rond je arm en ontsmet de plaats waar geprikt zal worden. Vervolgens geeft hij of zij je een prikje met een steriele naald. Bloed wordt afgenomen door speciaal daartoe opgeleid personeel. Zij gebruiken steriel materiaal dat alleen voor jou bestemd is en dat na gebruik weggegooid wordt.
Na de bloedafname kun je iets drinken en even bijpraten met andere donors. Je voelt je niet moe of leeg, je kunt gewoon verder doen met wat je bezig was.

Plasma

Plasma geven

Wat is plasma?
Naast bloed geven kun je ook bloedplasma en bloedplaatjes geven.

Bloed bestaat voor ongeveer 55 % uit plasma. De andere 45 % zijn rode en witte bloedcellen en bloedplaatjes. Rode bloedcellen transporteren zuurstof door het lichaam. De witte staan in voor de afweer tegen ziektes en de bloedplaatjes helpen bloedingen te stoppen.

Plasma bestaat voor 93 % uit water en voor 7 % uit opgeloste stoffen zoals eiwitten, suikers, vetten, zouten, hormonen en vitaminen. Dit zijn levensnoodzakelijke stoffen. Er zijn mensen die tijdelijk of blijvend een tekort hebben aan deze stoffen. Van plasma worden dan ook levensreddende producten gemaakt.

Hoe verloopt een plasma-afname?
Een plasma-afname vindt plaats in een bloedtransfusiecentrum van het Rode Kruis. Net zoals bij een bloedgift bepaalt een arts of je in aanmerking komt voor plasma geven. Bij een plasma-afname wordt je bloed afgenomen. Een toestel zorgt ervoor dat het plasma van het bloed wordt gescheiden. Zo komt je plasma terecht in een afnamezak en krijg je je bloed terug toegediend. Alles gebeurt op een veilige en professionele manier.

Wie help ik met mijn plasma?
Plasma geven is daadwerkelijk helpen. Je geeft tal van patiënten de kans om weer op de been te geraken: mensen met brandwonden, zwangere vrouwen, leukemiepatiënten of - meer algemeen - mensen met een verzwakt afweermechanisme.

Voor hemofiliepatiënten, die op elk moment een blijvende bloeding kunnen krijgen, is het zelfs een dagelijkse noodzaak om te overleven. Ons land heeft elk jaar meer dan 240.000 liter plasma nodig om in de behoefte te voorzien.

Bloedplaatjes

Bloedplaatjes geven

Wat zijn bloedplaatjes?
Bloedplaatjes zijn zeer kleine bloedelementen die gevormd worden in het beenmerg. Ze zijn samen met de stollingsfactoren belangrijk voor het stelpen van bloedingen. Een volwassene beschikt over zo'n 150 tot 400 miljard bloedplaatjes per liter bloed.

Hoe verloopt een bloedplaatjesafname?
Je bloed wordt afgenomen. Tijdens de afname loopt je bloed naar een toestel. Daarin worden de bloedplaatjes door centrifuge afgescheiden en opgelost in een kleine hoeveelheid plasma. De andere bloedbestanddelen, cellen en plasma, worden je teruggegeven. Slechts een beperkte hoeveelheid bloedplaatjes wordt afgenomen, waardoor het plaatjesaantal in je lichaam maar lichtjes daalt. De afgenomen bloedplaatjes worden trouwens snel weer aangemaakt. Je blijft beschikken over een voldoende aantal plaatjes. De Rode Kruismedewerkers werken met steriel wegwerpmateriaal (voor éénmalig gebruik). Een bloedplaatjesafname duurt gemiddeld 2 uur.

Wie help ik met mijn bloedplaatjes?
Mensen met te weinig bloedplaatjes lopen een groot risico op levensbedreigende bloedingen. De oorzaak kan liggen in een verhoogde afbraak of een gebrekkige aanmaak van bloedplaatjes. Patiënten met leukemie, transplantatiepatiënten en patiënten met andere bloedziekten hebben dikwijls nood aan bloedplaatjes.

Vaak worden bij chemotherapie en bestraling niet enkel de kankercellen maar ook een aantal gezonde cellen vernietigd. Deze patiënten hebben daarom plaatjestransfusies nodig om bloedingen te voorkomen. Een te laag bloedplaatjesgehalte kan zich ook voordoen in andere omstandigheden zoals bij massieve bloedingen.

Wie het kan geven en wie niet

Wie kan bloed geven?

Veiligheid voor alles
In principe kan iedere gezonde persoon tussen de 18 en 65 jaar bloed geven. Wel gaat de veiligheid van het bloed voor alles. Mensen kunnen uitgesloten worden als donor als de veiligheid van het donorbloed niet 100% gegarandeerd is.

Zo mogen personen die in een gebied zijn geweest dat een risico vormt voor malaria gedurende zes maanden geen bloed en geen bloedplaatjes geven.
Epidemiologische gegevens van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid tonen aan dat tatoeages, piercings of wisselende of homoseksuele contacten het risico op HIV en andere door bloed overdraagbare infecties aanzienlijk verhogen. Als uit de medische vragenlijst van een kandidaat-donor blijkt dat er een risico is op overdracht van besmettelijke aandoeningen zoals aids of hepatitis, zal de donor geweigerd worden.
De selectiecriteria voor bloedgevers bepaalt het Rode Kruis in alle objectiviteit op basis van statistische gegevens. Om kwaliteitsbloed te kunnen leveren, sluiten we alle mogelijke risicofactoren uit om de veiligheid van het bloed te maximaliseren. Daarbij vellen we geen oordeel over de geaardheid of het gedrag van kandidaat-bloedgevers.

Ook mensen die bepaalde geneesmiddelen innemen, bepaalde vaccinaties hebben toegediend gekregen, aan bepaalde ziektes lijden, allergisch of koortsig zijn, kunnen geweigerd worden.
Twijfel je of je in aanmerking komt om donor te worden? Aarzel dan niet om in alle vertrouwen met de arts van het bloedtransfusiecentrum te overleggen.

Het Rode Kruis dankt iedereen die omwille van verhoogd risicogedrag zich onthoudt van bloed, bloedplaatjes of plasma geven.

En voor de mensen die geïnteresseerd zijn in bloed geven: Hier kan je zoeken waar de dichtstbijzijnde plaats is.

Avilowca

Legacy Member
Arifiene zei:
idd, maar de *fout* die vele dokters maken, is dat ze na t overlijden nog steeds 'vragen' of ze t mogen, waarbij de meesten negatief antwoorden, en ze die wens toch respecteren => hence toch te weinig organen...

Denk dat het maar niet meer als gewoon is dat doktors dat vragen.

Leuk is dat, je wordt gewoon leeggehaalt na je dood. Het minste wat ze kunnen doen is vragen aan de familie of dat mag.

TooChé

Legacy Member
kzou wel willen , ma ik kan nie tegen het gevoel van da bloed da uit u loopt.
Als ik bloed laat trekken ook ...
Naalden enzo is geen probleem , ma alsk da bloed deruit zie lopen , kannek de muren oprijden

Blackstone

Legacy Member
Lightke zei:
kzou wel willen , ma ik kan nie tegen het gevoel van da bloed da uit u loopt.
Als ik bloed laat trekken ook ...
Naalden enzo is geen probleem , ma alsk da bloed deruit zie lopen , kannek de muren oprijden
Kijk dan niet? ;) Uw arm ligt op een steun langs uw lichaam, dus als ge niet wilt ziet ge er totaal niets van. Bovendien 'voelt' ge het bloed echt niet uit u wegvloeien hoor ;)

El Di@bLo

Legacy Member
Respect voor de mensen die het doen. Maar zelf ben ik veel te bang van spuiten.

"Serieusen boom van ne vent" gelijk dat de mensen zeggen, maar als ik naar den dokter moet voor een spuit zakt alle moed mij in de schoenen.

Doet me denken aan medisch onderzoek 3 jaar geleden. Ik wist al dat ik opt einde van het onderzoek een spuit ging krijgen, en toen ze mijne hartslag checkte vroeg ze al spontaan: bang van spuitjes toch? :)

Ali_

Legacy Member
El Di@bLo zei:
Respect voor de mensen die het doen. Maar zelf ben ik veel te bang van spuiten.

"Serieusen boom van ne vent" gelijk dat de mensen zeggen, maar als ik naar den dokter moet voor een spuit zakt alle moed mij in de schoenen.

Doet me denken aan medisch onderzoek 3 jaar geleden. Ik wist al dat ik opt einde van het onderzoek een spuit ging krijgen, en toen ze mijne hartslag checkte vroeg ze al spontaan: bang van spuitjes toch? :)

Maar wat is er nu zo angstaanjagend aan een spuit? Niet dat ik je wil beledigen ofzo, het is gewoon een vraag, wat juist maakt dat je schrik hebt van spuitjes?

Avilowca

Legacy Member
Blackstone zei:
Kijk dan niet? ;) Uw arm ligt op een steun langs uw lichaam, dus als ge niet wilt ziet ge er totaal niets van. Bovendien 'voelt' ge het bloed echt niet uit u wegvloeien hoor ;)


integendeel.

Ik heb persoonlijk een zeer lage bloeddruk en bij bloedverlies heb ik onmiddelijk last van een bloeddruk val. Komt er op neer dan mijn lichaam ervaart dat de druk in mijn aders snel daalt en daardoor gaat mijn hart extreem traag slaan.

Je ervaart dat als een harde tuut in je oren, complete desorientatie, een gevoel van intense hitte en als laatste val je flauw.

alles behalve een aangename ervaring.

grey-turtle

Legacy Member
Ik heb al enkele keren bloed gegeven, maar ik ben uitgesteld door een prikaccident. Wat die naalden betreft, valt het mee.
Zoasl eerder gezegd moet je een vragenlijst invullen, waaruit blijkt fat je al dan niet bloed mag geven.
Het prikken zelf doet geen pijn, behalve als ze ernaast of erdoor zitten. Een goede en ervaren prikker zal weinig fouten maken.

SweetEmmaRose

Legacy Member
Ik snap da echt ni zo'n miniscule stomme pijn en iedereen is er 'bang' voor
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan