21 december 2012 is de laatste dag van de 13e baktun uit de Mayakalender (13.0.0.0.0 4 Ahau 3 Kankin). Volgens Maya berekeningen, die astronomisch nog steeds accuraat zijn, komt het zonnestelsel op één lijn te staan met Hunab K'u, het centrum van de Melkweg. De Aarde en de zon staan dan op één lijn met elkaar in het hart van de melkweg. Volgens verschillende theorien kun je dan een soort nultoestand krijgen in de draaiingen van de elektromagnetische velden van ons zonnestelsel, waarna de magnetische polen kunnen omkeren. Pas na drie dagen, waarin de aarde in een 'schemerwereld' bevind, zal op 23 december 2012 de Mayakalender terug keren naar het jaar 0. Diverse andere volken hebben in de geschiedenis 2012 berekend als een jaar van ommekeer. Men hecht vaak een sterk geloof aan deze voorspellingen in new age kringen.
Las ik net toen ik wat aan het opzoeken was

Ook vrij interessant natuurlijk, maar ik geloof niet echt in al die doemscenario's. Het is menselijk om het einde der tijden te voorspellen, uit te denken, te overpeinzen,... Maar geen enkele voorspelling is tot op heden uitgekomen, laat staan dat we achteraf nog iets van de voorspellers gehoord hebben
Als er echt bedreigingen waren die we de baas konden dan had de mensheid wel al lang iets verzonnen, maar tegen sommige zaken kunnen we ons onmogelijk wapenen.
Dus moeten we die ook maar ondergaan van het moment dat ze zich voordoen en dan anticiperen erop (Jean-Luc, iemand?

).