Ikzelf vind het wel tof als zo iemand es goeiedag zegt. Maar ik ben ook nogal ne verlegen gast, ik ga wel goeiedag zeggen, maar kijk dan direct ook weer weg. En ik heb het hier alleen over ouderen. Want met leeftijdsgenoten ben ik dat nog nooit tegengekomen. Altijd vies kijken, in eigen vriendengroep bezig zijn en anderen zo raar bekijken of gewoon niets.
Maar ik zit 's middags meestal in het park te eten. Op een bankje in het zonnetje ... alleen. En soms komt er dan eens zo'n oudere man naast mij zitten met z'n blik bier. Nja, zwerver of niet, als hij begint te praten zeg ik gewoon wat terug. Dan begint die bijvoorbeeld over zijn leven als bokser te vertellen en de vergelijking te maken met vroeger en nu. Dan is er toch een leuk gesprek ... wat je leuk kan noemen ... maar liever vriendelijk en open, dan vies en gesloten.
En in een stad is het ook nooit hetzelfde als in een dorp. In eerstgenoemde lopen er natuurlijk veel meer mensen, waardoor je bijvoorbeeld niet tegen elk iemand die je tegenkomt goeiedag gaat zeggen, want tegen dat je dan aan het eind van de straat komt heb je geen stem meer, om het zo maar te zeggen.
Mensen moeten gewoon meer open, verdraagzaam en vriendelijk zijn

. Vrienden maken is tegenwoordig echt wel moeilijker geworden hoor. Ge moet al naar een fuif, café, etcetera gaan om iemand te leren kennen ipv dat je vroeger gewoon op straat begon te babbelen.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar een simpele gemeente zoals waar ik woon. Allemaal kliekjes en dan de ene versus de andere. Iedereen kijkt elkaar vies aan. Niemand zegt goeiedag, buiten enkele uitzonderingen, jammer genoeg.
I hate it
DekadeZ zei:
Ah das nu iets wat ik altijd doe

.
Als er een automobilist voor mij stopt dan loop ik snel over en trakteer ik die nog op een glimlach en een hand
Ik doe da ook soms ... maar meestal voel ik mij dan echt zo dom tov die bestuurder, terwijl het gewoon een teken van vriendelijkheid is. Maar meestal kan ik de bestuurder nie zien, misschien daarom.
En de stilte op straat ... die is er tegenwoordig echt wel opmerkelijk ze. Hier, in zo'n gemeente op de boerebuiten, loopt er echt NIEMAND op straat meer. En in een gemeente hier verderop alleen mensen die naar de bus moeten.