Ik heb nu niet de volledige thread gelezen maar ik denk dat er grote verschillen zijn tussen platteland en steden.
Tot over 2 jaar woonde ik in het Gentse, en daar zeg/krijg je weinig goeiendag behalve van de oudere generatie die leunend in hun deurgat een sigje aan het roken zijn. Het komt daar trouwens ook heel erg vaak voor dat mensen na x aantal jaar nog niet eens weten wie hun buren zijn.
Nu woon ik sinds 2 jaar echt op het platteland en daar kende ik binnen de eerste maand het grootste deel van mijn straat. We lopen gewoon binnen bij mekaar als het ons past. We lenen zaken van mekaar. Gaan mekaar helpen bij het klussen enz. Tijdens ons renovaties hadden we geen douche, wel we gingen ons douchen bij de buurvrouw...
We zijn voor meer dan 1 dag weg, wel ik kan gerust op mijn buren rekenen om voor de dieren te zorgen...
Als ik dan in het dorp ben zegt 9/10 mensen goeiedag tegen je, hier in de smalle straten in de velden zwaaien we iedere keer of flitsen met de lichten als ik of hij/zij moet wachten om mij te laten passeren.
Tegen de dame in de frituur vertelde ik haar ooit dat zij wat verder in mijn straat woont, sindsdien toetert en zwaait ze altijd als ik toevallig buiten ben.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden die ik kan geven
Dit was mij dan ook zeer sterk opgevallen in de beginperiode dat ik hier woonde. Dat het sociale contact hier veel groter is.
En ik moet zeggen dat dat eigenlijk wel heel erg aangenaam is dat je weet dat er mensen zijn in de buurt die er voor je zijn.
Dit is voor mij nu echt wat het woord "SAMENleving" inhoudt.