Archief - De stilte op straat...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

hatetn

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Voila; gewoon beetje glimlachen is idd al genoeg.
Maar je moet eens kijken op straat (in een stad); er zijn er niet bitter veel die het doen...



zeg wel da het al genoeg kan zijn
als iedereen een beetje welgezind is gaat iemand die nie zo welgezind is ook opvrolijken
en niets zo schoon als ge lacht er spontaan iemand anders ook ne glimlach op zijn gezicht krijgt
me u bakkes tot op de grond hangen is deprimerend:naughty:

josuwa

Legacy Member
DangerSun zei:
Valt gewoon te zien aan de situatie, ik heb liever dat het spontaan en gemeend overkomt. 't zou maar irritant zijn als iedereen constant goeiendag zegt. Vriendelijk glimlachen is genoeg, anders kopstoot en vrage wa hun probleem is he.

-*Hoofdstoot*
'au jong, OOK NEN GOEIENDAG!'
:rofl:

matthias

Legacy Member
ik knik bijna naar iedereen :D en is glimlachen oko e tan :d
behalve als er bijvoorbeeld in den trein honderd man zit ode ik dit aleen als iemand glimlacht en knikt naar mij e :p

Doggiedog

Legacy Member
over t laatst zat ik op de bus, en het viel mij enorm op hoeveel mensen er met een mp3-speler rondliepen. 5 van de 10 mensen hadden zo'n oortjes aan, en t waren niet allemaal jongeren ... echt een toonbeeld van sociaal zijn.

Het zijn vooral bejaarden die teruglachen of dag zeggen op straat, van de rest krijgt ge gewoon een vuile of angstige/onderdanige blik.

Starrk

Legacy Member
Doggiedog zei:
over t laatst zat ik op de bus, en het viel mij enorm op hoeveel mensen er met een mp3-speler rondliepen. 5 van de 10 mensen hadden zo'n oortjes aan, en t waren niet allemaal jongeren ... echt een toonbeeld van sociaal zijn.

Het zijn vooral bejaarden die teruglachen of dag zeggen op straat, van de rest krijgt ge gewoon een vuile of angstige/onderdanige blik.

Meestal loop ik ook met mijn MP3 speler rond hoor. Muziek is nu eenmaal een passie, maar als er iemand ook maar aanstalten maakt om een conversatie te beginnen, of als ik daar wat voor voel, dan gaat ie meteen uit.

Wat ik ook wel merk is dat de generatie voor ons de MP3 speler heeft ontdekt. Het is toch maar vreemd om een frisse 40iger met een MP3 speler te zien :)

Xylo

Legacy Member
Het is trouwens niet helemaal waar dat mensen elkander niet meer aanspreken, een voorbeeld:

-Onlangs liep er op straat een hele brave MILF voobij, de bouwvakkers legden keurig hun werkgerei neer en namen hun hoed af. Natuurlijk gevolgd door een vriendelijke "goedenmorgend".
:)

BlueSkyraider

Legacy Member
Ik heb nu niet de volledige thread gelezen maar ik denk dat er grote verschillen zijn tussen platteland en steden.
Tot over 2 jaar woonde ik in het Gentse, en daar zeg/krijg je weinig goeiendag behalve van de oudere generatie die leunend in hun deurgat een sigje aan het roken zijn. Het komt daar trouwens ook heel erg vaak voor dat mensen na x aantal jaar nog niet eens weten wie hun buren zijn.

Nu woon ik sinds 2 jaar echt op het platteland en daar kende ik binnen de eerste maand het grootste deel van mijn straat. We lopen gewoon binnen bij mekaar als het ons past. We lenen zaken van mekaar. Gaan mekaar helpen bij het klussen enz. Tijdens ons renovaties hadden we geen douche, wel we gingen ons douchen bij de buurvrouw...
We zijn voor meer dan 1 dag weg, wel ik kan gerust op mijn buren rekenen om voor de dieren te zorgen...
Als ik dan in het dorp ben zegt 9/10 mensen goeiedag tegen je, hier in de smalle straten in de velden zwaaien we iedere keer of flitsen met de lichten als ik of hij/zij moet wachten om mij te laten passeren.
Tegen de dame in de frituur vertelde ik haar ooit dat zij wat verder in mijn straat woont, sindsdien toetert en zwaait ze altijd als ik toevallig buiten ben.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden die ik kan geven :)

Dit was mij dan ook zeer sterk opgevallen in de beginperiode dat ik hier woonde. Dat het sociale contact hier veel groter is.

En ik moet zeggen dat dat eigenlijk wel heel erg aangenaam is dat je weet dat er mensen zijn in de buurt die er voor je zijn.
Dit is voor mij nu echt wat het woord "SAMENleving" inhoudt.

russian

Legacy Member
BlueSkyraider zei:
Ik heb nu niet de volledige thread gelezen maar ik denk dat er grote verschillen zijn tussen platteland en steden.
Tot over 2 jaar woonde ik in het Gentse, en daar zeg/krijg je weinig goeiendag behalve van de oudere generatie die leunend in hun deurgat een sigje aan het roken zijn. Het komt daar trouwens ook heel erg vaak voor dat mensen na x aantal jaar nog niet eens weten wie hun buren zijn.

Nu woon ik sinds 2 jaar echt op het platteland en daar kende ik binnen de eerste maand het grootste deel van mijn straat. We lopen gewoon binnen bij mekaar als het ons past. We lenen zaken van mekaar. Gaan mekaar helpen bij het klussen enz. Tijdens ons renovaties hadden we geen douche, wel we gingen ons douchen bij de buurvrouw...
We zijn voor meer dan 1 dag weg, wel ik kan gerust op mijn buren rekenen om voor de dieren te zorgen...
Als ik dan in het dorp ben zegt 9/10 mensen goeiedag tegen je, hier in de smalle straten in de velden zwaaien we iedere keer of flitsen met de lichten als ik of hij/zij moet wachten om mij te laten passeren.
Tegen de dame in de frituur vertelde ik haar ooit dat zij wat verder in mijn straat woont, sindsdien toetert en zwaait ze altijd als ik toevallig buiten ben.
En zo zijn er nog talloze voorbeelden die ik kan geven :)

Dit was mij dan ook zeer sterk opgevallen in de beginperiode dat ik hier woonde. Dat het sociale contact hier veel groter is.

En ik moet zeggen dat dat eigenlijk wel heel erg aangenaam is dat je weet dat er mensen zijn in de buurt die er voor je zijn.
Dit is voor mij nu echt wat het woord "SAMENleving" inhoudt.

Ik denk dat je je redenering te scherp stelt. Je aangehaalde voorbeelden op het platteland gelden ook in mijn buurt in Gent (waar de buurtwerking enorm goed is, en waar een groot deel van de bevolking vrijdag samenkomt e.d.).

Uiteraard ben je anoniemer in de stad (ook een reden waarom ik de stad verkies).

BlueSkyraider

Legacy Member
!2u55!4n zei:
Ik denk dat je je redenering te scherp stelt. Je aangehaalde voorbeelden op het platteland gelden ook in mijn buurt in Gent (waar de buurtwerking enorm goed is, en waar een groot deel van de bevolking vrijdag samenkomt e.d.).

Uiteraard ben je anoniemer in de stad (ook een reden waarom ik de stad verkies).

Ok, goed. Ik kan je daar best in volgen. Maar denk ook niet dat dat overal het geval is. Nu mijn ervaring in het Gentse is ook meer in de rand/deelgemeenten dan in tstad zelf. :)
tIs gewoon mijn persoonlijke ervaring die ik even neerpende ;)
Het feit dat er een buurtwerking is kan ik alleen maar toejuichen :)

Ik wil nu eigenlijk wel eens weten waarom je de voorkeur hebt anoniem te blijven, een beetje contradictorisch imho met het feit dat er een buurtwerking is en de bevolking 's vrijdags samenkomt...

Ik moet zeggen, ik heb nu beide ervaren. Ben nu niet meer anoniem - om het woord nog maar eens te gebruiken :p - en vind het wel fijn. Het is wel effe wennen in het begin... Maar achteraf gezien is het leuk :)

Killer Queen

Legacy Member
Typisch Belgisch
Ik zit momenteel in Keulen, een grootstad dus,
maar als ge hier ergens binnenkomt, appartementsblok, café, bistro, winkel (nu ni van die megastores he) zegt iedereen ook altijd dag (bij het binnenkomen en weggaan)
dat was wel ff een aanpassing als ge da ni gewend zijt :)
maar na een tijdje doet ge daarmee mee en ik vind da wel aangenaam

Vroeger ergerde ik mij ook aan small talk zoals bij hete zomerdagen: "Kunde u verwarmen ja?" maar daar zat ik ook in een donkere periode
Als ge een beetje plezier hebt aan het leven en dus ook aan de mensen neemt ge da erbij (kwil niemand voor het hoofd stoten me dees uitspraak, das mijn mening gwn)

nu Keulenaars zijn ook niet je typische Duitsers en voor de rest kan ik dus niet spreken
maar Nederlanders (alleszins degene die ik ken ja) bvb zijn ook zo veel socialer

russian

Legacy Member
BlueSkyraider zei:
Ok, goed. Ik kan je daar best in volgen. Maar denk ook niet dat dat overal het geval is. Nu mijn ervaring in het Gentse is ook meer in de rand/deelgemeenten dan in tstad zelf. :)
tIs gewoon mijn persoonlijke ervaring die ik even neerpende ;)
Het feit dat er een buurtwerking is kan ik alleen maar toejuichen :)

Ik wil nu eigenlijk wel eens weten waarom je de voorkeur hebt anoniem te blijven, een beetje contradictorisch imho met het feit dat er een buurtwerking is en de bevolking 's vrijdags samenkomt...

Ik moet zeggen, ik heb nu beide ervaren. Ben nu niet meer anoniem - om het woord nog maar eens te gebruiken :p - en vind het wel fijn. Het is wel effe wennen in het begin... Maar achteraf gezien is het leuk :)

Ik wandel graag anoniem doorheen m'n stad, maar ben graag gekend in m'n buurt.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan