Archief - De stilte op straat...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zarathustra

Legacy Member
Linckxs zei:
verdraagzaamheid en respect zijn gewoonweg ver te zoeken tegenwoordig, denk dat dat het voorbije jaar al wel zeer duidelijk is geworden.

wat heeft dat met verdraagzaamheid en respect te maken?

Ik zou het net respectloos en een inbreuk op mijn privacy (bij gebrek aan een beter woord) beschouwen moest iedereen het ineens in zijn hoofd halen mij aan te spreken.

Deus ex Machina

Legacy Member
zarathustra zei:
wat heeft dat met verdraagzaamheid en respect te maken?

Ik zou het net respectloos en een inbreuk op mijn privacy (bij gebrek aan een beter woord) beschouwen moest iedereen het ineens in zijn hoofd halen mij aan te spreken.

hoe maakte gij dan vrienden?:wtf:

moeten ze u eerst een cv opsturen ofzo?

zarathustra

Legacy Member
Deus ex Machina zei:
hoe maakte gij dan vrienden?:wtf:

moeten ze u eerst een cv opsturen ofzo?

we hadden het hier toch over wildvreemde mensen op straat eh?

Mensen waarmee je samen iets doet zoals een sport, school, werk, etc is iets totaal anders.

en nuja teveel mensen kennen kan nooit goed zijn, veel te veel rompslomp.

sarnath

Legacy Member
zarathustra zei:
wat heeft dat met verdraagzaamheid en respect te maken?

Ik zou het net respectloos en een inbreuk op mijn privacy (bij gebrek aan een beter woord) beschouwen moest iedereen het ineens in zijn hoofd halen mij aan te spreken.

tis juist met deze ingesteldheid dat het fout loopt...

iedereen is nu ook overdreven, maar iemand blijven aangapen ipv goeiedag te zegge is voor mij een toch wel een zeker gebrek aan respect.

Avondland

Legacy Member
cowmans zei:
welkom in België

Tis hier inderdaad maar een bedroefde boel, de helft van de mensen die ge voorbij wandelt hebben een gezicht tot op de grond. Toen ik net terugkwam van vankantie uit Spanje heb ik me daar ook ff enorm geërgerd. In Spanje is het van "ola, ola, ola", maar hier ...
Maar er is nog hoop, kijk maar eens wat er gebeurt als jezelf initiatief neemt. Als ik in een goede bui ben , probeer ik al een wat overdreven vriendlijk te zijn. En verassend genoeg zie je dan plots een triestig gezicht weer wat opfleuren. Waar ik het dan ook enorm van op men zenuwen krijg is van mensen waar je dag tegen zegt en die dan geen kick geven, dan krijg ik het dus op men zenuwen en denk ik iets van "zure pruim" , als ik heel opgewekt ben steek ik dan ook vervolgens men middenvinger op.
In vakantiedorpjes is het natuurlijk altijd met een glimlach. Het is niet dat het Zuiden "vriendelijker" is dan het Noorden. In Noorwegen en Schotland heb ik de vriendelijkste mensen ooit ontmoet. Maar dat is natuurlijk weer een eigen ervaring ...

GenesisX

Legacy Member
Het valt me ook op hoe asociaal mensen tegenwoordig kunnen zijn. Met iemand anders gaan praten als je in volle zin zit ... een meisje dat een smsje zend om te vragen hoe het gaat, terwijl die op dezelfde bus juist achter je zit (en het was niet om te 'plagen' fzo hoor) -_-'

Mijn ma daarjuist ook. Er loopt een jonge gast van ongeveer 21 haar voorbij en die zegt goeiedag. En zij zo kijken en tegen mij zeggen "alé waarom zegt die nu goeiedag, ken ik die fzo? Zoiets doe je toch nie."

Nja...

Terrorist_Hell

Legacy Member
Ik heb geprobeerd goeiedag te zeggen tegen iedereen die me aankeek, en vooral de oude mensen glimlachen hierom. In 't begin voel je wat schaamte, maar ook wel bevrijd omdat je iemand goeiedag zei.

Starrk

Legacy Member
Vandaag iets super meegemaakt!

Een buschauffeur die bij het opstappen iedereen groette en bij het afstappen 'goed weekend' wenste...Ik kreeg echt spontaan een smile op mijn gezicht :D

Avondland zei:
In vakantiedorpjes is het natuurlijk altijd met een glimlach. Het is niet dat het Zuiden "vriendelijker" is dan het Noorden. In Noorwegen en Schotland heb ik de vriendelijkste mensen ooit ontmoet. Maar dat is natuurlijk weer een eigen ervaring ...

Het zal eerder cultuur gebonden zijn ipv. geografisch me dunkt.

GaMe®

Legacy Member
Ik ben sinds gisteren in Frankrijk, en vanmorgen ging ik wandelen met de hond.
Het verbaasde mij dat iedereen die ik tegenkwam vriendelijk "Bonjour" zei!
Helemaal anders dan in België waar iedereen stijf langs u door wandelt.
Toen ik terugkwam zei ik dat tegen mijn ma, en die zei dat dat nog al een rede was waarom ze hier graag komt. Alle mensen zijn hier zo vriendelijk tov België..

Hmgrwngd

Legacy Member
GaMe® zei:
Alle mensen zijn hier zo vriendelijk tov België..

Maar iedereen hier is doodgelukkig hoor met hun leven, kijk gewoon maar naar dat optimisme, die energie bij alle mensen.

Op de trein, op de bus, langs straat: al van die uitgezakte norse gezichten (jong of oud), zelfs op café zitten er vaak mensen zich te vervelen... :)

Gelukkig kun je die situatie zien als reden om zelf gelukkiger en oprechter te leven, en zo terug andere mensen ook helpen opfleuren. :)
(en als dat niet lukt is er nog altijd de blinde haat. :p )

breez

Legacy Member
mja het zou idd tof zijn moest iedereen tegen elkaar goeiedag zeggen maar:
1) dat is gewoon niet altijd haalbaar
2) zo'n grote mentaliteitsverandering zie ik nog nie zomaar gebeuren hier in belgië

persoonlijk ga ik ook niet zomaar goeiedag zeggen tegen een wildvreemde, vind dat maar vreemd eigenlijk.

wat ik wel doe als er een auto stopt aan een zebrapad ofzo steek ik altijd m'n hand ff op

als er iemand aan't station ofzo een vraag stelt ga ik die ook altijd proberen te helpen en vriendelijk te zijn ofcourse...

moest iedereen goeiedag zeggen tegen elkaar dan zou ik da ook doen ofcourse, maar zelf 100 keer goeiedag zeggen en 5 keer een goeiedag terugkrijgen? da lijkt me maar onnozel hoor

Toxic!

Legacy Member
ik moet zeggen dat ik echt geen behoefte heb aan vreemde mensen die mij goeiedag zeggen op't straat :)

mss in sommige situaties zoals als het smal is en ge moet 1 voor 1 langs elkaar ofzo, zoals ge bv. ook in het verkeer elkaar bedankt als die rekening met u houden...maar toch ni als ge gewoon naast elkaar wandelt?

anders natuurlijk met buren, kennissen, familie, klasgenoten, mensen die iets vragen (zonder dat ze iets willen verkopen :) )

Hmgrwngd

Legacy Member
BrEeZiE zei:
moest iedereen goeiedag zeggen tegen elkaar dan zou ik da ook doen ofcourse, maar zelf 100 keer goeiedag zeggen en 5 keer een goeiedag terugkrijgen? da lijkt me maar onnozel hoor

Een vriendelijk gebaar of woordje is een eerste aanzet naar een nieuw contact, vriend, kennis of levensgezel... ;)

Elke mens is een nieuw avontuur; en idd: gewoon 100 keer goeiedag zeggen is nog steds nie goe genoeg.

Sagax

Legacy Member
als ik in de buurt rondloop en ik kom iemand tegen op straat, dan zeg ik altijd goeiendag :)

in de stad niet meer, daar loopt teveel volk
en als ik bij de bakker binnen ga zeg ik ook altijd goeiedag :)

vriendelijkheid heeft veel voordelen :p bij eventuele problemen heb je altijd een streepje voor :cool:

DangerSun

Legacy Member
Valt gewoon te zien aan de situatie, ik heb liever dat het spontaan en gemeend overkomt. 't zou maar irritant zijn als iedereen constant goeiendag zegt. Vriendelijk glimlachen is genoeg, anders kopstoot en vrage wa hun probleem is he.

Hmgrwngd

Legacy Member
Voila; gewoon beetje glimlachen is idd al genoeg.
Maar je moet eens kijken op straat (in een stad); er zijn er niet bitter veel die het doen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan