Archief - Computer op afbetaling

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Xylo

Legacy Member
Stimpy zei:
dus gij hebt geen 1000 euro fozo? stakker, zelfs in mn armste studententijd had ik nog 1000 euro denk k

nooit onder gegaan, beetje sparen he :)


Nooit onder de 1000eur? Dan moete wel helemaal geen uitgangsleven hebben. Op een weekendje feesten heb je toch zo 50eur erdoor + onkosten in de week + onvoorziene kosten + eten&drank + huisvesting + eventueel auto.

Oftewel moet je dan tonnen verdienen met uw stundentenbaan oftwel zit je 24/7 op uw kot te gamen en niet buite te komen. Of natuurlijk mama en papa die geld kunnen missen.


PC kopen of afbetaling is niets mis mee. Ge betaalt maandelijks een laag bedrag en hebt toch een eigen pc. Wel vragen aan de winkelmanne of da gaat zonder vaste job.

EternalSilence

Legacy Member
Stimpy zei:
ik heb dan ook altijd gewerkt voor mijn geld
als je maar 20 euro op je bankrekening hebt kan je gewoon niet met geld omgaan :s
vakantiejob, nieuwjaarsgeld, verjaardagsgeld etc kan je toch allemaal wel een deel van sparen

maarja pc's op afbetaling kopen, zo moet het:niceone:

je moet dan ook wel eerst nieuwjaarsgeld en verjaardagsgeld krijgen van je ouders hee ;)

nuja ... het is wel waar, dat als je beter uit je doppen kijkt je meer geld kunt verdienen.

maar als je in een boerendorpje woont moet al echt zwaar gaan zoeken, wil je niet 30min met de fiets rijden naar je werk door landelijke wegjes.

en ik kan wel degelijk omgaan met geld, maar als je een hobby hebt en je studies zelf moet betalen blijft er niet meer veel over om iets leuks te gaan doen of op om cafe's te zitten ;)

nu goed .. laten me maar weer on topic blijven :unsure:

MrZodiac

Legacy Member
lenen of afbetalen kan enkel als je vast werk hebt EN daarvan bewijzen op tafel kan leggen. (dacht minstens 3 loonbriefjes)

Afbetalen op een PC is niet slim, PC verouderd snel en na 3 jaar betaal je nog steeds voor iets wat het belange niet meer waard is...

Het gaat em hier niet om wie hoeveel geld heeft denk ik, maar gewoon om de threatstarter goede raard te geven.

Mijn raad: spaar 200€ samen en je hebt al iets werkbaars als 2'e hands PC...

Werk is er altijd, ik had vroeger een manier om altijd geld te hebben wanneer ik dat moest hebben. oude zaken verkopen, interimwerk, tijdelijke jobs, .... hebben me er altijd door getrokken.

Darth-Falcon

Legacy Member
da is het domste da ge kunt doen

ge zit maanden af te betalen voor iets dat tegen dan zijn geld al niet meer waard is

TiZon

Legacy Member
Je moet eens kijken naar je JKP (Jaarlijks-Kosten-Percentage).

Als dit 0 is, moet je zeker afbetalen op maandelijkse basis. Je hebt er dan een 'schuld' bij, maar je zal dan uiteindelijk minder betalen dan als je het bedrag in een keer betaald. Dit komt omdat je elke dag nog een stukje rente krijgt van de bank op het geld op je bankrekening, als je alles in 1 keer af geeft niet dus.

Heel belangrijk om dus naar je JKP te kijken, het kan BV ook, dat op het einde van de rit, je 200 EUR meer betaalde voor de PC :)

En al de mensen die hier roepen dat het dom is, de economische winst weegt niet op tegen de technologische waardeverminering. Slaag u boek economie nog is open ;)

PaJaMa

Legacy Member
mja ik wil het toch doen, toch echt een computer nodig...

besides, weet er trouwens niemand een winkel waar je geen vast werk nodig hebt? blijkbaar niet maar wie weet...
en altijd 1000 euro hebben lijkt me ook wat overdreven

TiZon

Legacy Member
PaJaMa zei:
mja ik wil het toch doen, toch echt een computer nodig...

besides, weet er trouwens niemand een winkel waar je geen vast werk nodig hebt? blijkbaar niet maar wie weet...
en altijd 1000 euro hebben lijkt me ook wat overdreven

ouders vragen om borg te staan :)

DeViL-M4N

Legacy Member
PaJaMa zei:
mja ik wil het toch doen, toch echt een computer nodig...

besides, weet er trouwens niemand een winkel waar je geen vast werk nodig hebt? blijkbaar niet maar wie weet...
en altijd 1000 euro hebben lijkt me ook wat overdreven

tis de winkel niet dat beslist daarover, maar de firma die de "lening" bekijkt

FLT

Legacy Member
Als uw computer "stuk" is zal het u nooit meer dan €150 kosten om deze te maken, waarom dan uitkijken naar een nieuwe als je geen geld hebt?

Persoonlijk zal ik nooit lenen behalve voor een huis te kopen.
Lenen voor iets wat 100% pure luxe is (want ja dat is wat een computer is) is debiel of het nu met of zonder intrest is. Sommige mensen willen precies altijd boven hun stand leven.

Arifiene

Legacy Member
TiZon zei:
ouders vragen om borg te staan :)

Alsek u 1 ding mag leren: borg staan voor iemand ist stomste dat ge kunt doen (tenzij voor 20 euro ofzo).
Overigens is pc's, stofzuigers etc etc kopen op afbetaling niet zo'n goed idee.
En nog es overigens vind ik dat Stimp gelijk heeft. Ik werk zelf in de weekends, ik ben een meisje dus shop véél en graag, maar ik ben nog nooit onder de 1000 euro gegaan op men spaarboekje ze, ver van...
Ge moet een beetje met geld kunnen omgaan eh (ik krijg overigens 20 euro zakgeld per week).

Darks

Legacy Member
Gij moet het weten, maar ik zou het ook niet doen. Er zijn veel mensen die nu in de problemen zitten door kopen op afbetaling. Eerst is het maar 25€ voor een Pc, en och 25€ voor een Tv, wat is dat nu. Hé die radio zou ik graag hebben...

Ge hebt 1 voordeel, ge zijt nog bij uw ouders (vermoed ik toch). Dan loopt ge natuurlijk niet zo'n risico, maar toch... Ik ben 17 en ik spaar jaarlijks 2500€ voor een auto tegen dat ik afgestudeerd ben, en gij gaat een Pc op afbetaling kopen?

Denk maar eens goed na.

Ese

Legacy Member
Gewoon uitrekene hoeveel geld ge kwijt bent als ge op afbetaling koopt.. da kan wel redelijk veel zijn ze.
Kweet nog da wij hier thuis zijn afgeript door een pc op afbetaling te kope. Die rekende ons altijd meer en meer aan.

CP-RB2H

Legacy Member
Vergeet niet dat al die leningen op afbetaling maar behoorlijk dubieus zijn. Bij ons op de bank waarschuwen we klanten ook altijd dat voor zulke bedrag nooit geleend mag worden.

Die bedrijven hebben ook geen toegang tot het register van de Nationale Bank van België terwijl ze wel gewoon leningen uitgeven en dus niet kunnen kijken of hun klant al veel leningen open heeft staan en/of deze correct worden uitbetaald.

De lening die een winkelketen uitgeeft gebeurt via een ander soort kredietinstelling die deze gegevens wel aan de NBB moet doorspelen maar niet mag nakijken.

Bij het minste foutje staan ze trouwens met een deurwaarder aan de deur, wat bij de bank niet het geval is.

Lenen voor zulke huishoudprullen is werkelijk dom imho.

Porchmonkey

Legacy Member
Darks, 17, dus ge zijt student, laten we het dan houden op het maximum loon dat ge als jobstudent kunt krijgen en ge hebt 2500 euro over? Ge hebt dus ouders die alles voor u betalen ..

Denk ook maar eens goed na ..

killgore

Legacy Member
Gewoon niet doen:
1) ge betaalt meer
2) ge krijgt een vals beeld van de prijs (ochgot, maar 25€).

TiZon

Legacy Member
Leningen zijn niet 'gevaarlijk'.....
Je moet er mee om kunnen gaan...

Leningen zijn er omdat mensen nu eenmaal iets NU willen en niet willen wachten. (term ontglipt mij)...

En, grotere bedrijven financieren zelf de afbetalingen/leningen van hun klanten (Dell/Carrefour/...)

SweetEmmaRose

Legacy Member
Werk in de vakantie, dan kunde geld sparen, en voila, tegen het nieuwe schooljaar hebde zeker een pc.

Stimpy

Legacy Member
Xylo zei:
Nooit onder de 1000eur? Dan moete wel helemaal geen uitgangsleven hebben. Op een weekendje feesten heb je toch zo 50eur erdoor + onkosten in de week + onvoorziene kosten + eten&drank + huisvesting + eventueel auto.

Oftewel moet je dan tonnen verdienen met uw stundentenbaan oftwel zit je 24/7 op uw kot te gamen en niet buite te komen. Of natuurlijk mama en papa die geld kunnen missen.

kerel nu gaat ge nog beweren dak ni uitga en dak 24/7 zit te gamen? :ironic:
toevallig ben ik al afgestudeerd en heb ik een job.
verder deed ik vroeger vakantiewerk en kreeg ik niet veel zakgeld waardoor ik gewoon wat zuiniger moest uitgaan. uitgaan met de auto gebeurde niet vaak.

als je begint te praten over huisvesting, zelf eten en drank kopen, auto, vaste kosten etc, dan ga ik ervan uit dat je een job hebt... dan zou je toch ook wel 1000 euro moeten hebben tenzij je pas begonnen bent met werken mss
anders ben je toch verkeerd bezig hoor. En als student vallen al die kosten weg. Pas je uitgaan dan ook aan aan je budget ipv 50 euro per weekend erdoor te sjassen als je geen geld hebt.

Messias.

Legacy Member
TiZon zei:
En al de mensen die hier roepen dat het dom is, de economische winst weegt niet op tegen de technologische waardeverminering. Slaag u boek economie nog is open ;)

Dat is waar als je die computer gebruikt voor professioneel gebruik, hier dus niet het geval.

Colli

Legacy Member
SweetEmmaRose zei:
Werk in de vakantie, dan kunde geld sparen, en voila, tegen het nieuwe schooljaar hebde zeker een pc.

Second.
Als ge een goei job vindt hebde op een maand zeker uwe nieuwe computer. En dan nog ne goeie ook. Ik zorg toch ook altijd dat der een minimum bedrag op men rekening blijft staan. Eronder, ff gaan werke.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan